REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego?

Jakubowski Ryszard
Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego? Fot. Fotolia
Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zewnętrzne światła pojazdu są jednym z najważniejszych elementów wyposażenia i na równi z hamulcami odpowiadają za bezpieczeństwo osób z niego korzystających i innych użytkowników drogi. Ich prawidłowe działanie można sprawdzić bardzo łatwo we własnym zakresie.

W wielu nowoczesnych samochodach pokładowy komputer sprawdza stan żarówek lub diod i informuje kierowcę o każdej awarii. Zdarza się, że i on czasem zawodzi. W starszych modelach obowiązek sprawdzanie świateł spoczywał na kierowcy. Teoretycznie powinien on obejrzeć wszystkie światła przed rozpoczęciem jazdy. W praktyce jest to z wielu różnych powodów niewykonalne, np. z powodu pośpiechu, ciasnoty na parkingu itp.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Gwarancja i nieautoryzowany serwis: jak nie stracić gwarancji producenta?

Oświetlenie zewnętrzne pojazdu można sprawdzić prawie w całości nie ruszając się z miejsca kierowcy, o każdej porze dnia i nocy. Oto kilka wskazówek.

Działanie reflektorów sprawdza się bardzo łatwo po dojechaniu do dowolnego ekranu (np. ściany). W słoneczny dzień powinien być on choć częściowo zacieniony. Ekranem może być fragment elewacji budynku, mur ogradzający posesję, ściana garażu, a nawet tył lub bok innego samochodu. Po podjechaniu do niego na odległość około 50 cm do 1 m widać bardzo dobrze, czy oba reflektory świecą. Widać nawet, czy oba światła mijania są jednakowo ustawione! W podobny sposób można sprawdzić światła stop. Znakomicie widać je w reflektorach samochodu, zaparkowanego za naszym pojazdem. Podobnie można sprawdzić tylne światła pozycyjne, choć są one nieco gorzej widoczne. Nieco trudniej sprawdza się tylne światła zamontowane wysoko, po obu stronach tylnej szyby. Trzeba wówczas znaleźć odpowiednio wysoki ekran, czyli najlepiej jakąś jasną, zacienioną ścianę lub nawet zacieniony bok samochodu ciężarowego. Światła te czasem rzucają blask na tylną szybę i po wpatrzeniu się można go dostrzec.

REKLAMA

Zobacz też: Czym grozi odpalanie auta na holu i „na popych”?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracę reflektorów można kontrolować w czasie jazdy, a ściślej – podczas oczekiwania za innym pojazdem, np. przed wjazdem na skrzyżowanie. Lakier na jego tylnej ścianie jest niezłym zwierciadłem i można zobaczyć w nim odbicie własnych reflektorów. Trzeba jednak na chwilę zbliżyć się do takiego pojazdu na niewielką, niezbyt bezpieczną odległość. Potem należy jak najszybciej cofnąć się, zwracając uwagę, aby nie uderzyć w pojazd, który znalazł się niespodziewanie tuż za naszym. Niestety, świateł reflektorów nie można sprawdzić w ruchu miejskim w inny sposób nawet nocą – są one niewidoczne na jasno oświetlonych jezdniach.

Zobacz też: Jak ustawić światła drogowe?

Sprawdzenie kierunkowskazów polega na ocenie częstotliwości ich pracy, a o niej znakomicie informuje lampka kontrolna. Większa częstotliwość lub rak światła lampki kontrolnej informuje, że po danej stronie pojazdu nie pracuje co najmniej jeden kierunkowskaz. Brak światła lampki może być spowodowany także przepaleniem się żarówki w niej.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA