REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego?

Jakubowski Ryszard
Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego? Fot. Fotolia
Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zewnętrzne światła pojazdu są jednym z najważniejszych elementów wyposażenia i na równi z hamulcami odpowiadają za bezpieczeństwo osób z niego korzystających i innych użytkowników drogi. Ich prawidłowe działanie można sprawdzić bardzo łatwo we własnym zakresie.

W wielu nowoczesnych samochodach pokładowy komputer sprawdza stan żarówek lub diod i informuje kierowcę o każdej awarii. Zdarza się, że i on czasem zawodzi. W starszych modelach obowiązek sprawdzanie świateł spoczywał na kierowcy. Teoretycznie powinien on obejrzeć wszystkie światła przed rozpoczęciem jazdy. W praktyce jest to z wielu różnych powodów niewykonalne, np. z powodu pośpiechu, ciasnoty na parkingu itp.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Gwarancja i nieautoryzowany serwis: jak nie stracić gwarancji producenta?

Oświetlenie zewnętrzne pojazdu można sprawdzić prawie w całości nie ruszając się z miejsca kierowcy, o każdej porze dnia i nocy. Oto kilka wskazówek.

Działanie reflektorów sprawdza się bardzo łatwo po dojechaniu do dowolnego ekranu (np. ściany). W słoneczny dzień powinien być on choć częściowo zacieniony. Ekranem może być fragment elewacji budynku, mur ogradzający posesję, ściana garażu, a nawet tył lub bok innego samochodu. Po podjechaniu do niego na odległość około 50 cm do 1 m widać bardzo dobrze, czy oba reflektory świecą. Widać nawet, czy oba światła mijania są jednakowo ustawione! W podobny sposób można sprawdzić światła stop. Znakomicie widać je w reflektorach samochodu, zaparkowanego za naszym pojazdem. Podobnie można sprawdzić tylne światła pozycyjne, choć są one nieco gorzej widoczne. Nieco trudniej sprawdza się tylne światła zamontowane wysoko, po obu stronach tylnej szyby. Trzeba wówczas znaleźć odpowiednio wysoki ekran, czyli najlepiej jakąś jasną, zacienioną ścianę lub nawet zacieniony bok samochodu ciężarowego. Światła te czasem rzucają blask na tylną szybę i po wpatrzeniu się można go dostrzec.

REKLAMA

Zobacz też: Czym grozi odpalanie auta na holu i „na popych”?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracę reflektorów można kontrolować w czasie jazdy, a ściślej – podczas oczekiwania za innym pojazdem, np. przed wjazdem na skrzyżowanie. Lakier na jego tylnej ścianie jest niezłym zwierciadłem i można zobaczyć w nim odbicie własnych reflektorów. Trzeba jednak na chwilę zbliżyć się do takiego pojazdu na niewielką, niezbyt bezpieczną odległość. Potem należy jak najszybciej cofnąć się, zwracając uwagę, aby nie uderzyć w pojazd, który znalazł się niespodziewanie tuż za naszym. Niestety, świateł reflektorów nie można sprawdzić w ruchu miejskim w inny sposób nawet nocą – są one niewidoczne na jasno oświetlonych jezdniach.

Zobacz też: Jak ustawić światła drogowe?

Sprawdzenie kierunkowskazów polega na ocenie częstotliwości ich pracy, a o niej znakomicie informuje lampka kontrolna. Większa częstotliwość lub rak światła lampki kontrolnej informuje, że po danej stronie pojazdu nie pracuje co najmniej jeden kierunkowskaz. Brak światła lampki może być spowodowany także przepaleniem się żarówki w niej.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA