REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego? Fot. Fotolia
Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zewnętrzne światła pojazdu są jednym z najważniejszych elementów wyposażenia i na równi z hamulcami odpowiadają za bezpieczeństwo osób z niego korzystających i innych użytkowników drogi. Ich prawidłowe działanie można sprawdzić bardzo łatwo we własnym zakresie.

W wielu nowoczesnych samochodach pokładowy komputer sprawdza stan żarówek lub diod i informuje kierowcę o każdej awarii. Zdarza się, że i on czasem zawodzi. W starszych modelach obowiązek sprawdzanie świateł spoczywał na kierowcy. Teoretycznie powinien on obejrzeć wszystkie światła przed rozpoczęciem jazdy. W praktyce jest to z wielu różnych powodów niewykonalne, np. z powodu pośpiechu, ciasnoty na parkingu itp.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Gwarancja i nieautoryzowany serwis: jak nie stracić gwarancji producenta?

Oświetlenie zewnętrzne pojazdu można sprawdzić prawie w całości nie ruszając się z miejsca kierowcy, o każdej porze dnia i nocy. Oto kilka wskazówek.

Działanie reflektorów sprawdza się bardzo łatwo po dojechaniu do dowolnego ekranu (np. ściany). W słoneczny dzień powinien być on choć częściowo zacieniony. Ekranem może być fragment elewacji budynku, mur ogradzający posesję, ściana garażu, a nawet tył lub bok innego samochodu. Po podjechaniu do niego na odległość około 50 cm do 1 m widać bardzo dobrze, czy oba reflektory świecą. Widać nawet, czy oba światła mijania są jednakowo ustawione! W podobny sposób można sprawdzić światła stop. Znakomicie widać je w reflektorach samochodu, zaparkowanego za naszym pojazdem. Podobnie można sprawdzić tylne światła pozycyjne, choć są one nieco gorzej widoczne. Nieco trudniej sprawdza się tylne światła zamontowane wysoko, po obu stronach tylnej szyby. Trzeba wówczas znaleźć odpowiednio wysoki ekran, czyli najlepiej jakąś jasną, zacienioną ścianę lub nawet zacieniony bok samochodu ciężarowego. Światła te czasem rzucają blask na tylną szybę i po wpatrzeniu się można go dostrzec.

REKLAMA

Zobacz też: Czym grozi odpalanie auta na holu i „na popych”?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracę reflektorów można kontrolować w czasie jazdy, a ściślej – podczas oczekiwania za innym pojazdem, np. przed wjazdem na skrzyżowanie. Lakier na jego tylnej ścianie jest niezłym zwierciadłem i można zobaczyć w nim odbicie własnych reflektorów. Trzeba jednak na chwilę zbliżyć się do takiego pojazdu na niewielką, niezbyt bezpieczną odległość. Potem należy jak najszybciej cofnąć się, zwracając uwagę, aby nie uderzyć w pojazd, który znalazł się niespodziewanie tuż za naszym. Niestety, świateł reflektorów nie można sprawdzić w ruchu miejskim w inny sposób nawet nocą – są one niewidoczne na jasno oświetlonych jezdniach.

Zobacz też: Jak ustawić światła drogowe?

Sprawdzenie kierunkowskazów polega na ocenie częstotliwości ich pracy, a o niej znakomicie informuje lampka kontrolna. Większa częstotliwość lub rak światła lampki kontrolnej informuje, że po danej stronie pojazdu nie pracuje co najmniej jeden kierunkowskaz. Brak światła lampki może być spowodowany także przepaleniem się żarówki w niej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA