REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego? Fot. Fotolia
Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zewnętrzne światła pojazdu są jednym z najważniejszych elementów wyposażenia i na równi z hamulcami odpowiadają za bezpieczeństwo osób z niego korzystających i innych użytkowników drogi. Ich prawidłowe działanie można sprawdzić bardzo łatwo we własnym zakresie.

W wielu nowoczesnych samochodach pokładowy komputer sprawdza stan żarówek lub diod i informuje kierowcę o każdej awarii. Zdarza się, że i on czasem zawodzi. W starszych modelach obowiązek sprawdzanie świateł spoczywał na kierowcy. Teoretycznie powinien on obejrzeć wszystkie światła przed rozpoczęciem jazdy. W praktyce jest to z wielu różnych powodów niewykonalne, np. z powodu pośpiechu, ciasnoty na parkingu itp.

REKLAMA

Zobacz też: Gwarancja i nieautoryzowany serwis: jak nie stracić gwarancji producenta?

Oświetlenie zewnętrzne pojazdu można sprawdzić prawie w całości nie ruszając się z miejsca kierowcy, o każdej porze dnia i nocy. Oto kilka wskazówek.

Działanie reflektorów sprawdza się bardzo łatwo po dojechaniu do dowolnego ekranu (np. ściany). W słoneczny dzień powinien być on choć częściowo zacieniony. Ekranem może być fragment elewacji budynku, mur ogradzający posesję, ściana garażu, a nawet tył lub bok innego samochodu. Po podjechaniu do niego na odległość około 50 cm do 1 m widać bardzo dobrze, czy oba reflektory świecą. Widać nawet, czy oba światła mijania są jednakowo ustawione! W podobny sposób można sprawdzić światła stop. Znakomicie widać je w reflektorach samochodu, zaparkowanego za naszym pojazdem. Podobnie można sprawdzić tylne światła pozycyjne, choć są one nieco gorzej widoczne. Nieco trudniej sprawdza się tylne światła zamontowane wysoko, po obu stronach tylnej szyby. Trzeba wówczas znaleźć odpowiednio wysoki ekran, czyli najlepiej jakąś jasną, zacienioną ścianę lub nawet zacieniony bok samochodu ciężarowego. Światła te czasem rzucają blask na tylną szybę i po wpatrzeniu się można go dostrzec.

Zobacz też: Czym grozi odpalanie auta na holu i „na popych”?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracę reflektorów można kontrolować w czasie jazdy, a ściślej – podczas oczekiwania za innym pojazdem, np. przed wjazdem na skrzyżowanie. Lakier na jego tylnej ścianie jest niezłym zwierciadłem i można zobaczyć w nim odbicie własnych reflektorów. Trzeba jednak na chwilę zbliżyć się do takiego pojazdu na niewielką, niezbyt bezpieczną odległość. Potem należy jak najszybciej cofnąć się, zwracając uwagę, aby nie uderzyć w pojazd, który znalazł się niespodziewanie tuż za naszym. Niestety, świateł reflektorów nie można sprawdzić w ruchu miejskim w inny sposób nawet nocą – są one niewidoczne na jasno oświetlonych jezdniach.

Zobacz też: Jak ustawić światła drogowe?

Sprawdzenie kierunkowskazów polega na ocenie częstotliwości ich pracy, a o niej znakomicie informuje lampka kontrolna. Większa częstotliwość lub rak światła lampki kontrolnej informuje, że po danej stronie pojazdu nie pracuje co najmniej jeden kierunkowskaz. Brak światła lampki może być spowodowany także przepaleniem się żarówki w niej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA