REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Eksploatacja auta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Peugeot 406: wymiana oleju silnikowego

W poradniku tym pokażemy jak dokonać sprawdzenia i wymiany oleju silnikowego w Peugeot 406. Cała operacja jest dosyć szybka i łatwa.

Toyota Corolla E10: sprawdzenie i regulacja zaworów

Sprawdzenie i regulacja zaworów wbrew pozorom nie jest trudnym zadaniem, jeżeli znamy budowę silnika. W poradniku tym zademonstrujemy jak samemu dokonać regulacji luzów zaworowych w Toyota Corolla E10.

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DSG, PDK, Powershift): co to jest, jak działa, ile kosztuje i czy jest warta swojej ceny?

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów takie jak DSG, PDK czy Powershift to najbardziej zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych. Takie przekładnie łączą zalety manualnej skrzyni biegów z możliwością pełnej jej automatyzacji. Takie skrzynie potrafią zmieniać biegi szybciej niż najlepsi kierowcy wyścigowi, a jednak i one swoje humory.

Czy biopaliwa są bezpieczne dla silników? Czy tankowanie biopaliw pozwala oszczędzić pieniądze?

Coraz więcej mówi się nie tylko w Polsce o biopaliwach. Benzyna E10 i biodiesel pojawiają się na coraz większej ilości stacji i kuszą niższa ceną. Tylko czy biopaliwa są bezpieczne, czy nie zniszczą silnika naszego auta i czy tankowanie biopaliw pozwala odciążyć nasz portfel?

REKLAMA

Auto używane: jak je kupić i nie zostać oszukanym?

Decydując się na zakup samochodu używanego, chcemy zaoszczędzić. Czasem ktoś kusi wyjątkową okazją. Musimy wtedy bardzo uważać, bo rewelacyjny samochód używany o zadziwiająco niskim przebiegu i cenie może się okazać starym, odpicowanym na wysoki połysk gratem.

Gwarancja i nieautoryzowany serwis: jak nie stracić gwarancji producenta?

Przeglądy okresowe w autoryzowanych stacjach obsługi są bardzo drogie? Mamy dobrą wiadomość – teoretycznie wcale nie trzeba ich robić w ASO i to bez utraty gwarancji! Wszystko dzięki tak zwanej europejskiej dyrektywie GVO. Na czym ona polega i jak serwisować auto, żeby nie stracić gwarancji?

Kiedy należy używać olejów przeznaczonych do zużytych silników?

Większość z kierowców doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że silnik ze znacznym przebiegiem nie należy zalewać olejami niskooporowymi lub syntetykami o niskiej lepkości. Ale kiedy przychodzi moment na zmianę oleju na bardziej gęsty i mniej płuczący?

Czy obowiązek jazdy na światłach cały rok poprawił bezpieczeństwo na drogach w Polsce? Analiza eksperta ITS

W celu sprawdzenia wpływu jazdy z włączonymi światłami w dzień na bezpieczeństwo ruchu drogowego przeprowadzono analizę statystyczną danych o wypadkach drogowych, które wydarzyły się „przed” i „po” zmianach wprowadzonych w dniu 17 kwietnia 2007 roku dotyczących obowiązku jazdy na światłach przez cały rok.

REKLAMA

Co Polacy myślą o obowiązku jazdy na światłach przez cały rok? Analiza eksperta ITS

Badania opinii społecznej dotyczące obowiązku jazdy na światłach przez cały rok zostały zrealizowane przez Pracownię Badań Społecznych GfK Polonia w ramach badań cykliczne przeprowadzanych co 2 tygodnie na reprezentatywnej grupie Polaków od 15 roku życia.

O ile droższa jest jazda na światłach przez cały rok? Analiza eksperta ITS

Korzystanie ze świateł przez cały rok jest droższe: nie ulega to wątpliwości. Ile jednak statystyczny kierowca wydaje rocznie więcej jeżdżąc z włączonymi światłami przez cały rok?

Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok: doświadczenia zagraniczne. Analiza eksperta ITS

Wpływ obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień na bezpieczeństwo ruchu drogowego od ponad 20 lat jest przedmiotem badań i analiz w wielu krajach. Wyniki tych prac nie zawsze są jednoznaczne, dominują jednak aspekty korzystne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Czy dzięki obowiązkowi jazdy na światłach przez cały rok Polskie drogi są bezpieczniejsze? Pełna analiza eksperta ITS

Jazda z włączonymi światłami w dzień jest od wielu lat przedmiotem licznych prac badawczych i dyskusji. Instytut Transportu Samochodowego dokonał analizy danych statystycznych w tej sprawie.

Uszlachetniacze oleju: czy warto je stosować? Czy naprawdę zmniejszają tarcie, dymienie, zużycie paliwa itp.?

Czy uszlachetniacze oleju faktycznie działają? Ich producenci obiecują niezwykłe właściwości, zaczynając od działania odmładzającego na silnik, na zmniejszeniu spalania kończąc. Warto pamiętać, że zapewnienia handlowców a rzeczywiste korzyści ze stosowania tego typu bardzo rzadko się pokrywają...

Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu?

Wybór oleju w dużej mierze zależy od dwóch podstawowych czynników - tego co wyczytamy w instrukcji obsługi i oczywiście od ceny. Co jednak zrobić gdy producent przewidział do naszego auta olej bardzo starej generacji, a dużo nowocześniejszy smar możemy kupić taniej? Czy można stosować oleje wyższej klasy niż te przewidziane przez fabrykę i jakie są tego konsekwencje?

Samochód w lecie: czego nie wolno robić podczas upału?

Upalne lato to okres bardzo trudny zarówno dla kierowców, jak i dla ich pojazdów. Gorące dni bezlitośnie obnażają wszystkie mankamenty w eksploatacji i obsłudze samochodów. Oto wykaz, czego nie wolno robić i co należy robić w czasie upałów.

Jak nie dopuścić do nadmiernego zużycia paliwa podczas upałów?

Silnik, pracujący w ciepłym powietrzu, powinien zużywać mniej paliwa, ponieważ od razu po jego uruchomieniu olej jest dostatecznie rzadki, aby stawiać opory tylko minimalnie większe niż w silniku rozgrzanym do normalnej temperatury pracy.

Jak podróżować autem bez klimatyzacji podczas największych upałów?

Starsze lub tańsze pojazdy nie są wyposażane w urządzenia klimatyzacyjne, co powoduje, że jazda nimi w czasie dużych upałów nie należy do przyjemności. Temperatura w ich wnętrzu zwykle jest wyższa, niż temperatura na zewnątrz. Co zrobić, by podróż w upale była znośna?

Jak najprostszymi sposobami utrudnić złodziejom pracę? Wskazówki praktyczne

Sezon urlopowy jest rajem dla złodziei. Na ich atak narażeni są zwłaszcza turyści, przemieszczający się samochodami, załadowanymi różnymi dobrami, często o sporej wartości, które mogą być przynętą dla amatorów łatwego zarobku.

Jak tankować paliwo na stacjach samoobsługowych?

Bezobsługowe stacje paliw są dla jednych dobrodziejstwem, ponieważ mają najniższe ceny paliw, innych odstraszają koniecznością obsługi dystrybutorów i automatów, pobierających należność za zatankowane paliwo. Jak korzystać z samoobsługowych stacji benzynowych?

Jak myć samochód podczas upałów?

Mycie samochodu jest czynnością, która może zarówno pomóc jego estetycznemu wyglądowi, jak i mu zaszkodzić. Wszystko zależy od tego, jak zostanie wykonana.

Jaka jest zalecana technika jazdy podczas dni słonecznych?

Jazda w dni słoneczne tylko teoretycznie należy do przyjemnych. Silne nasłonecznienie, refleksy słoneczne pochodzące z szyb mijanych samochodów i okiem przydrożnych budynków, nisko stojące słońce itp. mogą bardzo utrudniać jazdę i powodować nadmierne zmęczenie kierowcy.

Jak bardzo nagrzewa się wnętrze auta w lecie? Czy może to być niebezpieczne dla zdrowia?

We wnętrzu zaparkowanego na słońcu auta w porze letniej temperatura może sięgać nawet 60 stopni Celsjusza. Może to być niebezpieczne nie tylko dla zdrowia, ale i dla życia.

Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG?

Montując instalacje gazową LPG wielu kierowców zadaje sobie takie oto pytanie: Czy instalacja gazowa wymaga specjalnego oleju i czy w silniku z zasilaniem gazowym LPG trzeba wyłącznie stosować oleje przeznaczone do gazu?

Czy olej ma termin ważności? Jak długo można przechowywać otwarty olej bez utraty jego właściwości?

Oleje sprzedawane są zazwyczaj w pojemnikach jedno- i czterolitrowych. Te większe najczęściej wystarczają na wypełnienie miski olejowej, a nawet zostajemy z „dolewką”. Czy olej, który został w butelce można zastosować podczas kolejnego przeglądu i... jak długo będzie on jeszcze ważny? Czy olej ma swój termin ważności?

Toyota Corolla E10: wymiana płynu chłodniczego

Regularna wymiana płynu chłodniczego zapewni nam prawidłowe chłodzenie naszego silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić płyn w układzie chłodzenia w Toyocie Corolli E10.

Toyota Corolla E10: kontrola przewodów WN, kopułki i palca rozdzielacza

W poradniku tym pokażemy, jak samemu dokonać kontroli przewodów wysokiego napięcia, kopułki i palca rozdzielacza w Toyocie Corolli E10. Nie jest to trudne zadanie i bez problemu wykonamy je we własnym zakresie.

Toyota Corolla E10: sprawdzenie i wymiana świec zapłonowych

Świece zapłonowe to kolejny element, który możemy skontrolować we własnym zakresie. W poradniku tym dowiesz się jak sprawdzić i wymienić świece zapłonowe w Toyocie Corolli E10.

Toyota Corolla E10: wymiana filtra paliwa i powietrza

O tym jak ważna jest regularna wymiana filtrów nie trzeba nikogo przekonywać. W poradniku tym dowiesz się jak wymienić filtr powietrza i paliwa w Toyocie Corolli E10.

Toyota Corolla E10: sprawdzenie układu kierowniczego i zawieszenia

Sprawne zawieszenie daje większe bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy. W poradniku tym dowiesz się jak szybko i sprawnie dokonać przeglądu układu kierowniczego i zawieszenia w Toyocie Corolli E10.

Po co w silniku jest olej?

Olej smarujący silnik samochodowy ma do spełnienia kilka ważnych zadań. Smarowanie części trących jest jednym z nich. Równie ważnym jest odprowadzania ciepła, wydzielającego się w układzie korbowym silnika i częściowo ze ścianek tłoków oraz głowicy.

Jak sprawdzić domowymi sposobami jakość oleju w silniku i skrzyni biegów?

Bardzo trudno jest określić właściwości oleju w skrzyni bez dokładnych, a przez to kosztownych badań laboratoryjnych. Jest jednak kilka domowych sposobów, dzięki którym przynajmniej częściowo można poznać aktualny stan oleju i jego właściwości smarne.

Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Zaniedbanie wymiany płynu hamulcowego może być tragiczne w skutkach dla naszego bezpieczeństwa.

Jak nie dać się oszukać kupując używane auto z Niemiec?

Utarło się, że przy sprowadzaniu aut używanych z Niemiec największymi kanciarzami są Polacy. To jednak nie do końca prawda, niemieccy handlarze też mają swoje sposoby na oszukanie klienta. I korzystają z nich bez litości.

Kompendium: silnik 3SGE Toyota 2.0 16v. Wady, zalety, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Toyota jest jedna z tych firm, która bardzo rzadko zmieniała jednostki napędowe w swoich autach. Jedna i ta sama konstrukcja potrafiła – oczywiście z modyfikacjami – przetrwać u Toyoty nawet 20 lat. Silnik 3SGE jest dobrym tego potwierdzeniem.

Toyota Corolla E10: przegląd układu hamulcowego

Sprawny układ hamulcowy niejednokrotnie decyduje o naszym bezpieczeństwie na drodze. Niedopuszczalne są jakiekolwiek usterki. W poradniku tym pokażemy, jak samemu sprawdzić hamulce w Toyocie Corolli E10.

Toyota Corolla E10: sprawdzenie układu chłodzenia

Sprawny układ chłodzenia jest bardzo ważny. Wszelkie niedociągnięcia mogą skutkować poważną awarią podczas jazdy. Oto kilka rad, jak dobrze go sprawdzić.

Toyota Corolla E10: sprawdzenie przewodów elastycznych

W poradniku tym przeprowadzimy kontrolę przewodów elastycznych w przedziale silnika Toyoty Corolli E10. Co najważniejsze, nie potrzeba wielkich umiejętności, żeby przeprowadzić ją samemu.

Kompendium: silnik Honda 1,4 16v, 90 KM. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Zbudowany przez Hondę na przełomie lat 1999/2000 specjalnie dla Europy silnik o pojemności 1,4 litra miał trudne początki. Pierwsi klienci nie byli zachwyceni osiągami nowej jednostki napędowej. Konstrukcja – z biegiem czasu - obroniła się jednak sama. Silnik 1,4 16v Hondy jest niezawodny, praktycznie bezobsługowy, choć nie tak ekonomiczny jak zapewniał producent.

Kompendium: silnik ATE/AER Volkswagen, Seat - 1.0 8v, 50 KM. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Czterocylindrowy silnik o pojemności 1 litra i mocy równych 50 koni mechanicznych przez kilkanaście lat był najtańszą i najbardziej ekonomiczną z benzynowych jednostek napędowych Volkswagena. Ten wybitnie niskobudżetowy silnik ma kilka znaczących zalet, warto jednak pamiętać, że koncernowi Volkswagena zdarzyła się też poważna wpadka przy unowocześnianiu jednostek AER.

Toyota Corolla E10: kontrola i wymiana pasków klinowych

Regularna kontrola pasków klinowych (razem z ich wymianą) zmniejsza ryzyko niespodziewanej awarii. W poradniku tym pokażemy jak samemu przeprowadzić kontrolę/wymianę paska klinowego w Toyocie Corolli E10.

Toyota Corolla E10: wymiana oleju silnikowego

Regularne wymiany oleju znacząco wpływają na stan naszego auta. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej w Toyocie Corolli E10.

Toyota Corolla E10: kontrola oleju w skrzyni biegów

W poradniku tym opiszemy jak samemu skontrolować poziom oleju w automatycznej i manualnej skrzyni biegów. Oto opis krok po kroku jak to wykonać w Toyocie Corolli E10.

Toyota Corolla E10: sprawdzanie poziomu płynów co 400 kilometrów

Sprawdzanie poziomu płynów to podstawa w eksploatacji każdego auta. W poradniku tym dowiesz się jak samemu przeprowadzić taką kontrolę w Toyocie Corolli E10.

Kompendium: silnik Renault FR4/FR4T 2,0 R4 16v i 2,0 R4 16v turbo. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Silniki z rodziny Renault F4R są szczególnie polecane przez mechaników wyspecjalizowanych w autach Renault. Klasyczny czterocylindrowy rzędowy, dwulitrowy, szesnastozaworowy benzyniak Renault to jeden z bardziej niezawodnych silników w historii tej marki.

Nissan Primera P10/P11: wymiana płynu chłodniczego

Regularna wymiana płynu chłodniczego pozwala zachować układ chłodniczy w dobrej kondycji. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany w Nissanie Primera P10/P11.

Nissan Primera P10/P11: sprawdzenie układu zapłonowego

Przeprowadzenie przeglądu układu zapłonowego w Nissanie Primera P10 i P11 należy wykonać, co 60 000 km. W poradniku tym pokażemy jak wykonać to we własnym zakresie.

Kompendium: silnik diesla Renault 1.9 dTi/dCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Silnik Renault 1.9 dCi był produkowany w różnych wersjach i trafił pod maski aut kilku marek, również Nissana i Suzuki. Mimo licznych zalet, niestety poddany intensywnej eksploatacji, jest jednostką awaryjną.

Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?

Konstruktorzy silników od wielu dziesięcioleci walczą, z małym skutkiem, z powstawaniem uszkodzeń korpusu silnika i jego cylindrów oraz pompy wodnej w wyniku procesu, zwanego kawitacją. Powodem jest niepełne poznanie zjawiska kawitacji.

Zalanie samochodu po powodzi: co zrobić?

Auto może zostać zalane wodą z kilku powodów, nie tylko przez powódź. Zdarza się czasem, że pozostawiamy auto na brzegu jeziora lub rzeki bez zaciągniętego hamulca ręcznego, a ono stoczy się do wody. Co wtedy zrobić?

Kompendium: silnik Citroen/Peugeot/Renault 3,0 V6 24v ES9/L7X. Wady, zalety, eksploatacja, modyfikacje, LPG

Trzylitrowy silnik z serii ES lub L7X to jeden z niewielu przykładów spólnej pracy wszystkich trzech największych francuskich producentów aut. Praktycznie ta sama jednostka pracuje pod maskami limuzyn Renault, jak i koncernu PSA, czyli Citroena i Peugeota. Jakie wady i zalety ma to klasyczne 3.0 V6? Jak go eksploatować, jakie ma wady i zalety?

REKLAMA