Mercedes W124: wymiana i sprawdzenie wtryskiwaczy
REKLAMA
REKLAMA
Zaczynamy od przeprowadzenia kontroli wtryskiwaczy. Jest to bardzo szybka operacja. Jeżeli nie widzimy żadnych problemów podczas jazdy Mercedesem W124, można przeprowadzić taką kontrolę co 50 000 km. Zaczynamy od odkręcenia nakrętek przewodów wysokiego ciśnienia, podczas kiedy silnik ma przyspieszoną prędkość biegu jałowego. Teraz dokładnie obserwujemy pracę silnika. Jeżeli prędkość obrotowa nie uległa zmianie, oznacza to uszkodzenie wtryskiwacza paliwa.
REKLAMA
Można je również sprawdzić na wyspecjalizowanej stacji kontroli pojazdów. Jest tam możliwość sprawdzenia kształtu rozpylanego paliwa oraz ciśnienie otwarcia. Powinno ono się znajdować w przedziale od 10 do 14,5 MPa. Jak rozpoznać uszkodzenie wtryskiwacza? Wbrew pozorom nie jest trudno. W 124 „wysyła” nam odpowiednie znaki mówiące o zakłóceniu ich pracy.
Zobacz też: Układ wtryskowy
REKLAMA
Niebieski dym podczas uruchamiania zimnego silnika, stukanie w jednym lub kilku cylindrach, duże zużycie paliwa, przegrzewanie się silnika, brak mocy to jedne z podstawowych objawów. Cała operacja wymontowania znajduje zastosowanie we wszystkich silnikach Diesla z wyjątkiem modeli E250 i E300 wyprodukowanych od Czerwca 1993r. Zaczynamy od dokładnego wyczyszczenia przewodów wysokiego ciśnienia.
Odkręcamy je od wtryskiwacza i pompy wtryskowej. Odkładamy na bok, pamiętając, żeby nie zmieniać jego kształtu. Odłączamy przewód powrotny paliwa od wtryskiwacza i wyjmujemy górną zaślepkę wtryskiwacza. Wykręcamy wtryskiwacz za pomocą długiej nasadki 27. W przypadku wystąpienia tulejki uszczelniającej musimy ją wyjąć. Na samym końcu zdejmujemy podkładkę wtryskiwacza.
Zobacz też: W jaki sposób przebiega sterowanie wtryskiem LPG w instalacjach czwartej generacji?
Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętając o nowych podkładkach. W silniku bez doładowania dokręcamy je momentem 75Nm a w silniku doładowanym 40Nm. W modelach, które zostały pominięte, czyli E250 i E300 po czerwcu 1993 wymiana wygląda trochę inaczej. Na początku demontujemy przewód poprzeczny filtru powietrza. Jeżeli mamy silnik 6 cylindrowy należy wymontować kolektor dolotowy.
Odczepiamy cięgno sterowania pompą wtryskową a następnie zdejmujemy pokrywę głowicy cylindrów w naszym Mercedesie. Demontujemy przewody powrotne paliwa z wtryskiwaczy i dalej postępujemy identycznie jak w przypadku pozostałych modeli. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Tak jak widać, w drugim przypadku jest wymagany większy demontaż. Świece dokręcamy ostrożnie i równo, łatwo je uszkodzić lub ukręcić.
REKLAMA
REKLAMA