Mercedes W124: wymiana płynu chłodzącego
REKLAMA
REKLAMA
W Mercedesie W124 producent zaleca wymianę cieczy co 3 lata, jednak możemy skrócić ten okres do dwóch lat. Należy pamiętać, że płyn chłodzący jest bardzo szkodliwy i trujący. Nie należy go wylewać w przypadkowe miejsca. Podczas napełniania układu również należy zwrócić uwagę, żeby go nigdzie nie rozlać. Dla bezpieczeństwa przed rozpoczęciem pracy możemy zdjąć klamrę akumulatora, jeżeli mamy kodowane radio będzie nam potrzebny kod.
REKLAMA
Zobacz też: Czy warto mieszać płyny chłodzące różnych marek?
REKLAMA
Ustawiamy pokrętło nagrzewania na maksymalną wydajność. Odkręcamy powoli korek od zbiorniczka wyrównawczego. Jeżeli usłyszymy charakterystyczne syczenie to znak, że pozbyliśmy się nadciśnienia. Teraz wykręcamy go do końca. W tym punkcie należy zwrócić szczególną uwagę na odkręcanie korka. Jeżeli silnik jest gorący istnieje ryzyko poparzenia. Dlatego zaleca się wykonywanie tego przez szmatę.
Podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i przystępujemy do zlewania całego płynu chłodzącego. Najwygodniej będzie wsunąć na króciec chłodnicy odpowiedni przewód elastyczny. Jego drugi koniec wkładamy do naczynia. Z jego lokalizacją nie powinno być żadnych problemów. Znajduje się on po prawej stronie chłodnicy, stojąc przodem do Mercedesa. Czekamy aż spłynie cała ciecz i oceniamy jej stan.
Jeżeli jest widoczny rdzawy kolor najlepiej przepłukać cały układ czystą wodą. Kiedy z korka spustowego zacznie wypływać czysta ciecz, możemy zacząć zalewać układ. Wkręcamy korek spustowy i zdejmujemy przewód do zlewania płynu. Wlewamy płyn chłodzący do momentu do znacznika opisującego maksymalny stan. Podłączamy klemę akumulatora (jeśli była odłączona) i odpalamy samochód. Czekamy aż otworzy się termostat. Ewentualne braki uzupełniamy.
Zobacz też: Jak sprawdzić termostat układu chłodzenia?
REKLAMA
Teraz przechodzimy do sprawdzenia szczelności. Na początku powierzchowne oględziny. Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Dokładnie przyglądamy się pompie cieczy chłodzącej w Mercedesie W124. Jeżeli po nagrzaniu wypływa z jej dolnego otworu oznacza to uszkodzenia pierścienia uszczelniającego. Może być to trudne do zauważenia, gdyż otwór ściekowy jest zasłonięty kołem zapasowym.
Bardzo małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania. W takim przypadku zaleca się przeprowadzić próbę ciśnieniową. Niestety jest ona do wykonania w specjalistycznych warsztatach. Najlepiej wybrać taki, który specjalizuje się w układach chłodzenia. Po wymianie płynu chłodzącego zaleca się kontrolowanie jego stanu przez kilka następnych dni.
Zobacz też: Mercedes W124: czyszczenie reflektorów
REKLAMA
REKLAMA