REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auto używane: jak je kupić i nie zostać oszukanym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Auto używane: jak je kupić i nie zostać oszukanym? Fot. Newspress
Auto używane: jak je kupić i nie zostać oszukanym? Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na zakup samochodu używanego, chcemy zaoszczędzić. Czasem ktoś kusi wyjątkową okazją. Musimy wtedy bardzo uważać, bo rewelacyjny samochód używany o zadziwiająco niskim przebiegu i cenie może się okazać starym, odpicowanym na wysoki połysk gratem.

Nie za tanio

Najlepiej kupić samochód używany od zaufanej osoby. Jeśli jednak jego cena używanego auta od obcej osoby jest wyjątkowo niska, powinno to nas paradoksalnie zaniepokoić. Dlaczego?

REKLAMA

Oczywiście zdarzają się wyjątkowe okazje do zakupu używanego samochodu, bo są sytuacje w których sprzedawca jest zmuszony pozbyć się auta w określonym czasie. Niska cena zwykle idzie jednak w parze z niską jakością używanego auta.

Zobacz też: Jak nie dać się oszukać kupując używane auto z Niemiec?

Dlatego pamiętajmy: Jeśli upust wynosi 5 tysięcy (w przypadku gdy kupujemy auto do 20 tysięcy złotych) lub więcej niż ok. 15 proc. ceny bazowej auta, jest to niepokojące. Możliwe, że ktoś chce szybko pozbyć się samochodu, bo ma on ukryte wady lub w najgorszym wypadku, pochodzi z kradzieży.

Przetestuj auto

Nic nie zastąpi przeglądu używanego auta przed zakupem w dobrym i co bardzo ważne, wybranym przez kupującego, a nie sprzedającego, warsztacie. Zanim jednak tam razem dojedziesz, możesz sprawdzić podstawowe rzeczy sam.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Gdy wsiądziemy do samochodu, włączajmy co się da, sprawdzajmy wszystkie systemy - czy wszystkie przyciski działają, czy tapicerka nie jest poprzecierana i zniszczona, czy auto nie wygląda na bardzo zużyte. Jadąc patrzmy, czy nie zapala się żadna kontrolka. Czasem okazuje się, że w używanych samochodach nie działa klimatyzacja, więc na to też zwróćmy uwagę. Spójrzmy też na tapicerkę i kierownicę - jeśli są powycierane, a na liczniku mamy zaledwie 100 tys. km, to zapewne ktoś przy tym liczniku manipulował.

Podczas próbnej jazdy zjedźmy na kawałek prostej, pustej drogi i puśćmy kierownicę - auto nie powinno być znoszone na bok. Podobny test możemy przeprowadzić gwałtownie hamując. Potem, nawet jeśli wszystko wydaje nam się w porządku, jedźmy do warsztatu na przegląd.

Rzut oka pod maskę

Co powinno nas od razu „uczulić” po otwarciu pokrywy silnika? Wszystkie wycieki płynów nie są oznaką dobrej kondycji i powinny budzić niepokój. Podstawowe punkty kontroli to chłodnica, układ wspomagania kierownicy i oczywiście widoczne łączenia silnika (pokrywa zaworowa, miska olejowa). Jeśli widzimy ślady przecieków, może to świadczyć o dużym przebiegu lub nieprawidłowej eksploatacji.

Dobrym testem jest też sprawdzenie poziomu oleju. Gdy po wyciągnięciu bagnetu olejowego z dziurki bagnetowej lub po odkręceniu kurka do oleju widzimy dym, świadczy to o bardzo wyeksploatowanym silniku. Jeśli po odkręceniu korka wlewu oleju widzimy na nim białe "mleko", to znaczy, że do układu smarowania dostaje się woda z układu chłodzenia, co wiąże się z dużymi kosztami naprawy (zwykle jest to pęknięta uszczelka pod głowicą, choć zdarzają się też pęknięte głowice lub bloki silnika).

Zobacz też: Jakie auto kupić za 10 tysięcy złotych?

Warto też dodać, że w komisach taka kontrola „na oko” zazwyczaj nie przyniesie żadnego efektu. Ich właściciele doskonale wiedzą co i jak wyczyścić i doraźnie naprawić.

Jak spisać dobrą i bezpieczną dla nas umowę?

REKLAMA

Umowa kupna-sprzedaży powinna być oczywiście sporządzona na piśmie, bo jest to potrzebne, by wykonać później czynności urzędowe. Powinna zawierać dane pozwalające na identyfikację auta, dane obu stron transakcji oraz cenę – to prawdziwe minimum.

Teraz trochę o trikach sprzedawców: W umowie NIE MOŻE BYĆ zawarte oświadczenie, że kupujący nie będzie zgłaszał żadnych roszczeń w przypadku wykrycia wady kupionego pojazdu używanego. Taki zapis nie będzie miał żadnej mocy prawnej, ale przy dochodzeniu naszych praw może przedłużyć batalię prawno-sądową.

I pamiętajmy: Nawet jeśli coś takiego podpisaliśmy, możemy jak najbardziej swoich roszczeń dochodzić. Jeśli podpisaliśmy umowę, w której napisano, iż "kupujący zapoznał się ze stanem pojazdu i nie zgłosił zastrzeżeń", może powstać spór prawny w przypadku, gdy zastrzeżenia pojawią się później. Powinniśmy zaznaczyć, że chodziło o stan widoczny!

Kupiony i co dalej? Czynności urzędowe, rejestracja

W ciągu 2 tygodni od dnia zakupu należy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Idziemy do urzędu skarbowego właściwego dla nas z dokumentami auta i umową. Wypełniamy deklarację PCC-3 (jeśli są współwłaściciele, oni też). Wysokość podatku to 2 proc. wartości auta.

Potem w ciągu 30 dni rejestrujemy auto w urzędzie miasta, zabierając ze sobą: wypełniony wniosek rejestracji, dokument tożsamości, umowę sprzedaży, kartę pojazdu, jeśli była wydana i dowód rejestracyjny pojazdu, jeśli był wcześniej rejestrowany.

Trzeba też przynieść stare tablice. Aby odebrać dowód rejestracyjny, potrzebujemy: pozwolenia czasowego, dokumentu tożsamości, karty pojazdu (jeśli była wydana), dowodu opłacenia OC. Jeśli nie chcemy kontynuować umowy z dotychczasowym ubezpieczycielem auta, w ciągu miesiąca składamy jej wypowiedzenie i zawieramy kolejną, z innym. Pamiętajmy, że w razie zdecydowania się na pozostanie ze starym ubezpieczycielem, czeka nas rekalkulacja składki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA