REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auto używane: jak je kupić i nie zostać oszukanym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Auto używane: jak je kupić i nie zostać oszukanym? Fot. Newspress
Auto używane: jak je kupić i nie zostać oszukanym? Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na zakup samochodu używanego, chcemy zaoszczędzić. Czasem ktoś kusi wyjątkową okazją. Musimy wtedy bardzo uważać, bo rewelacyjny samochód używany o zadziwiająco niskim przebiegu i cenie może się okazać starym, odpicowanym na wysoki połysk gratem.

Nie za tanio

Najlepiej kupić samochód używany od zaufanej osoby. Jeśli jednak jego cena używanego auta od obcej osoby jest wyjątkowo niska, powinno to nas paradoksalnie zaniepokoić. Dlaczego?

REKLAMA

Oczywiście zdarzają się wyjątkowe okazje do zakupu używanego samochodu, bo są sytuacje w których sprzedawca jest zmuszony pozbyć się auta w określonym czasie. Niska cena zwykle idzie jednak w parze z niską jakością używanego auta.

Zobacz też: Jak nie dać się oszukać kupując używane auto z Niemiec?

Dlatego pamiętajmy: Jeśli upust wynosi 5 tysięcy (w przypadku gdy kupujemy auto do 20 tysięcy złotych) lub więcej niż ok. 15 proc. ceny bazowej auta, jest to niepokojące. Możliwe, że ktoś chce szybko pozbyć się samochodu, bo ma on ukryte wady lub w najgorszym wypadku, pochodzi z kradzieży.

Przetestuj auto

Nic nie zastąpi przeglądu używanego auta przed zakupem w dobrym i co bardzo ważne, wybranym przez kupującego, a nie sprzedającego, warsztacie. Zanim jednak tam razem dojedziesz, możesz sprawdzić podstawowe rzeczy sam.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Gdy wsiądziemy do samochodu, włączajmy co się da, sprawdzajmy wszystkie systemy - czy wszystkie przyciski działają, czy tapicerka nie jest poprzecierana i zniszczona, czy auto nie wygląda na bardzo zużyte. Jadąc patrzmy, czy nie zapala się żadna kontrolka. Czasem okazuje się, że w używanych samochodach nie działa klimatyzacja, więc na to też zwróćmy uwagę. Spójrzmy też na tapicerkę i kierownicę - jeśli są powycierane, a na liczniku mamy zaledwie 100 tys. km, to zapewne ktoś przy tym liczniku manipulował.

Podczas próbnej jazdy zjedźmy na kawałek prostej, pustej drogi i puśćmy kierownicę - auto nie powinno być znoszone na bok. Podobny test możemy przeprowadzić gwałtownie hamując. Potem, nawet jeśli wszystko wydaje nam się w porządku, jedźmy do warsztatu na przegląd.

Rzut oka pod maskę

Co powinno nas od razu „uczulić” po otwarciu pokrywy silnika? Wszystkie wycieki płynów nie są oznaką dobrej kondycji i powinny budzić niepokój. Podstawowe punkty kontroli to chłodnica, układ wspomagania kierownicy i oczywiście widoczne łączenia silnika (pokrywa zaworowa, miska olejowa). Jeśli widzimy ślady przecieków, może to świadczyć o dużym przebiegu lub nieprawidłowej eksploatacji.

Dobrym testem jest też sprawdzenie poziomu oleju. Gdy po wyciągnięciu bagnetu olejowego z dziurki bagnetowej lub po odkręceniu kurka do oleju widzimy dym, świadczy to o bardzo wyeksploatowanym silniku. Jeśli po odkręceniu korka wlewu oleju widzimy na nim białe "mleko", to znaczy, że do układu smarowania dostaje się woda z układu chłodzenia, co wiąże się z dużymi kosztami naprawy (zwykle jest to pęknięta uszczelka pod głowicą, choć zdarzają się też pęknięte głowice lub bloki silnika).

Zobacz też: Jakie auto kupić za 10 tysięcy złotych?

Warto też dodać, że w komisach taka kontrola „na oko” zazwyczaj nie przyniesie żadnego efektu. Ich właściciele doskonale wiedzą co i jak wyczyścić i doraźnie naprawić.

Jak spisać dobrą i bezpieczną dla nas umowę?

REKLAMA

Umowa kupna-sprzedaży powinna być oczywiście sporządzona na piśmie, bo jest to potrzebne, by wykonać później czynności urzędowe. Powinna zawierać dane pozwalające na identyfikację auta, dane obu stron transakcji oraz cenę – to prawdziwe minimum.

Teraz trochę o trikach sprzedawców: W umowie NIE MOŻE BYĆ zawarte oświadczenie, że kupujący nie będzie zgłaszał żadnych roszczeń w przypadku wykrycia wady kupionego pojazdu używanego. Taki zapis nie będzie miał żadnej mocy prawnej, ale przy dochodzeniu naszych praw może przedłużyć batalię prawno-sądową.

I pamiętajmy: Nawet jeśli coś takiego podpisaliśmy, możemy jak najbardziej swoich roszczeń dochodzić. Jeśli podpisaliśmy umowę, w której napisano, iż "kupujący zapoznał się ze stanem pojazdu i nie zgłosił zastrzeżeń", może powstać spór prawny w przypadku, gdy zastrzeżenia pojawią się później. Powinniśmy zaznaczyć, że chodziło o stan widoczny!

Kupiony i co dalej? Czynności urzędowe, rejestracja

W ciągu 2 tygodni od dnia zakupu należy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Idziemy do urzędu skarbowego właściwego dla nas z dokumentami auta i umową. Wypełniamy deklarację PCC-3 (jeśli są współwłaściciele, oni też). Wysokość podatku to 2 proc. wartości auta.

Potem w ciągu 30 dni rejestrujemy auto w urzędzie miasta, zabierając ze sobą: wypełniony wniosek rejestracji, dokument tożsamości, umowę sprzedaży, kartę pojazdu, jeśli była wydana i dowód rejestracyjny pojazdu, jeśli był wcześniej rejestrowany.

Trzeba też przynieść stare tablice. Aby odebrać dowód rejestracyjny, potrzebujemy: pozwolenia czasowego, dokumentu tożsamości, karty pojazdu (jeśli była wydana), dowodu opłacenia OC. Jeśli nie chcemy kontynuować umowy z dotychczasowym ubezpieczycielem auta, w ciągu miesiąca składamy jej wypowiedzenie i zawieramy kolejną, z innym. Pamiętajmy, że w razie zdecydowania się na pozostanie ze starym ubezpieczycielem, czeka nas rekalkulacja składki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA