REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Rostek
 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy? Ekspert radzi Fot. Fotolia
Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy? Ekspert radzi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaniedbanie wymiany płynu hamulcowego może być tragiczne w skutkach dla naszego bezpieczeństwa.

Zadaniem płynu hamulcowego jest przenoszenie sił z pedału hamulca na klocki hamulcowe. Od jego stanu zależy więc prawidłowe funkcjonowanie całego układu hamulcowego, a tym samym i nasze bezpieczeństwo.

REKLAMA

Płyn hamulcowy powinien mieć m.in. następujące cechy:

  • wysoką temperaturę wrzenia - co podwyższa granice temperatury, przy której możliwe jest tworzenie się tzw. „korków parowych” unieruchamiających układ hamulcowy;
  • stałość temperatury wrzenia;
  • niewielka ilości wody wchłaniana przez płyn z otoczenia (do 2%);
  • możliwie małą lepkość w niskich temperaturach, a w wysokich - dużą;
  • nieznaczną ściśliwość;
  • niską agresywność korozyjną;
  • dobre właściwości smarne;
  • oddziaływanie na elastomery i gumę, które nie powoduje ich kurczenia, ani nadmiernego wzrostu ich objętości;
  • dobrą mieszalność z dodatkami i inhibitorami;
  • odporność na utlenianie w temperaturach pracy układu.

Owe właściwości mają wpływ m.in. drogę hamowania auta, a jak wykazują sondaże, aż siedemdziesiąt procent pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym ma nadmiernie zużyty płyn hamulcowy.

Zobacz też: Dlaczego pedał hamulca „wciska się” do podłogi?

REKLAMA

Płyn hamulcowy, jako ciecz silnie higroskopijna, chłonie wilgoć. Nawet niewielka zawartość wody powoduje obniżenie temperatury wrzenia płynu nawet o połowę. Mimo, że płyn znajduje się w zamkniętym układzie, chłonie wodę poprzez elastyczne przewody gumowe (związane jest to z porowatą strukturą gumy) bądź poprzez zbiorniczek na płyn (płyn ma kontakt z powietrzem wypełniającym przestrzeń komory silnika lub bagażnika i przejmuje z niego wilgoć). Zjawisko to nasila się przy dużej wilgotności i znacznych wahaniach temperatury otoczenia.

Warto pamiętać, że zbyt niska temperatura wrzenia płynu przy dużym obciążeniu cieplnym układu hamulcowego (np. częste ostre hamowania, zjazd ze wzniesień przy użyciu hamulców, awaryjne hamowanie podczas jazdy w pełni obciążonym pojazdem, jazda po krętej drodze z wyhamowywaniem przed kolejnym zakrętem) może spowodować zanik siły hamowania wynikający z powstania tzw. „korków parowych” - gdy płyn w układzie hamulcowym wrze, wówczas tworzy się faza gazowa, której duża ściśliwość powoduje, iż pedał hamulca nie wykazuje oporu. Mówiąc wprost, taki układ hamulcowy jest niesprawny, nawet jeśli po wyłączeniu silnika auta i ostygnięciu całego układy wydaje się działać prawidłowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płyny hamulcowe, w zależności od wyjściowej temperatury wrzenia, temperatury wrzenia płynu zawodnionego, lepkości oraz charakteru chemicznego komponentów bazy zostały podzielone na następujące klasy: DOT-3, DOT-4, DOT-5.1 i DOT-5.

Zobacz też: Jak często zmieniać płyn hamulcowy? Poradnik.

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującą dla płynów hamulcowych normą PN-C-40005 temperatura wrzenia dla świeżego płynu hamulcowego powinna być: dla DOT-3 nie niższa niż 205°C, dla DOT-4 nie niższa niż 230°C a dla DOT-5 i DOT-5.1 nie niższa niż 260°C. Po 2-3 latach płyn zaczyna jednak wrzeć już w granicach 120 ÷ 160°C.

Konsekwencje zagotowania się płynu hamulcowego są najczęściej tragiczne w skutkach, dlatego też przynajmniej raz na 10 000 km należy sprawdzać jakość płynu hamulcowego, a także jego poziom w zbiorniczku na pompie hamulcowej. Płyn powinien być wymieniany co 40 000 km lub co 2 lata (chyba, że producent samochodu zaleca inaczej). Im szybsze i cięższe jest nasze auto, tym ważniejsza jest jakość płynu i częściej trzeba go wymieniać.

Przed wlaniem płynu hamulcowego trzeba upewnić się jaki rodzaj płynu mamy obecnie w naszym aucie. Nie wolno bowiem mieszać płynów hamulcowych DOT-3, DOT-4, DOT-5.1 z płynem DOT-5 gdyż robiony jest on na bazie silikonów. Na szczęście do zdecydowanej większości samochodów wlewany jest płyn DOT-4, więc możliwość pomyłki jest ograniczona.

Przy okazji wymiany płynu hamulcowego warto również wymienić płyn w układzie sterowania sprzęgła. Jest taki sam jak w hamulcach i również się starzeje. Układ napełniamy płynem z fabrycznie zamkniętych pojemników. Resztka płynu z poprzedniej wymiany nie nadaje się już do użycia, gdyż również zawiera wodę. 

Normy PN-C-40005, temperatura wrzenia płynu hamulcowego:

  • DOT-3: nie niższa niż 205°C
  • DOT-4: nie niższa niż 230°C
  • DOT-5 i DOT 5.1: nie niższa niż  260°C
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA