REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Ewa Rostek
 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy? Ekspert radzi Fot. Fotolia
Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy? Ekspert radzi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaniedbanie wymiany płynu hamulcowego może być tragiczne w skutkach dla naszego bezpieczeństwa.

Zadaniem płynu hamulcowego jest przenoszenie sił z pedału hamulca na klocki hamulcowe. Od jego stanu zależy więc prawidłowe funkcjonowanie całego układu hamulcowego, a tym samym i nasze bezpieczeństwo.

REKLAMA

Płyn hamulcowy powinien mieć m.in. następujące cechy:

  • wysoką temperaturę wrzenia - co podwyższa granice temperatury, przy której możliwe jest tworzenie się tzw. „korków parowych” unieruchamiających układ hamulcowy;
  • stałość temperatury wrzenia;
  • niewielka ilości wody wchłaniana przez płyn z otoczenia (do 2%);
  • możliwie małą lepkość w niskich temperaturach, a w wysokich - dużą;
  • nieznaczną ściśliwość;
  • niską agresywność korozyjną;
  • dobre właściwości smarne;
  • oddziaływanie na elastomery i gumę, które nie powoduje ich kurczenia, ani nadmiernego wzrostu ich objętości;
  • dobrą mieszalność z dodatkami i inhibitorami;
  • odporność na utlenianie w temperaturach pracy układu.

Owe właściwości mają wpływ m.in. drogę hamowania auta, a jak wykazują sondaże, aż siedemdziesiąt procent pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym ma nadmiernie zużyty płyn hamulcowy.

Zobacz też: Dlaczego pedał hamulca „wciska się” do podłogi?

REKLAMA

Płyn hamulcowy, jako ciecz silnie higroskopijna, chłonie wilgoć. Nawet niewielka zawartość wody powoduje obniżenie temperatury wrzenia płynu nawet o połowę. Mimo, że płyn znajduje się w zamkniętym układzie, chłonie wodę poprzez elastyczne przewody gumowe (związane jest to z porowatą strukturą gumy) bądź poprzez zbiorniczek na płyn (płyn ma kontakt z powietrzem wypełniającym przestrzeń komory silnika lub bagażnika i przejmuje z niego wilgoć). Zjawisko to nasila się przy dużej wilgotności i znacznych wahaniach temperatury otoczenia.

Warto pamiętać, że zbyt niska temperatura wrzenia płynu przy dużym obciążeniu cieplnym układu hamulcowego (np. częste ostre hamowania, zjazd ze wzniesień przy użyciu hamulców, awaryjne hamowanie podczas jazdy w pełni obciążonym pojazdem, jazda po krętej drodze z wyhamowywaniem przed kolejnym zakrętem) może spowodować zanik siły hamowania wynikający z powstania tzw. „korków parowych” - gdy płyn w układzie hamulcowym wrze, wówczas tworzy się faza gazowa, której duża ściśliwość powoduje, iż pedał hamulca nie wykazuje oporu. Mówiąc wprost, taki układ hamulcowy jest niesprawny, nawet jeśli po wyłączeniu silnika auta i ostygnięciu całego układy wydaje się działać prawidłowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płyny hamulcowe, w zależności od wyjściowej temperatury wrzenia, temperatury wrzenia płynu zawodnionego, lepkości oraz charakteru chemicznego komponentów bazy zostały podzielone na następujące klasy: DOT-3, DOT-4, DOT-5.1 i DOT-5.

Zobacz też: Jak często zmieniać płyn hamulcowy? Poradnik.

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującą dla płynów hamulcowych normą PN-C-40005 temperatura wrzenia dla świeżego płynu hamulcowego powinna być: dla DOT-3 nie niższa niż 205°C, dla DOT-4 nie niższa niż 230°C a dla DOT-5 i DOT-5.1 nie niższa niż 260°C. Po 2-3 latach płyn zaczyna jednak wrzeć już w granicach 120 ÷ 160°C.

Konsekwencje zagotowania się płynu hamulcowego są najczęściej tragiczne w skutkach, dlatego też przynajmniej raz na 10 000 km należy sprawdzać jakość płynu hamulcowego, a także jego poziom w zbiorniczku na pompie hamulcowej. Płyn powinien być wymieniany co 40 000 km lub co 2 lata (chyba, że producent samochodu zaleca inaczej). Im szybsze i cięższe jest nasze auto, tym ważniejsza jest jakość płynu i częściej trzeba go wymieniać.

Przed wlaniem płynu hamulcowego trzeba upewnić się jaki rodzaj płynu mamy obecnie w naszym aucie. Nie wolno bowiem mieszać płynów hamulcowych DOT-3, DOT-4, DOT-5.1 z płynem DOT-5 gdyż robiony jest on na bazie silikonów. Na szczęście do zdecydowanej większości samochodów wlewany jest płyn DOT-4, więc możliwość pomyłki jest ograniczona.

Przy okazji wymiany płynu hamulcowego warto również wymienić płyn w układzie sterowania sprzęgła. Jest taki sam jak w hamulcach i również się starzeje. Układ napełniamy płynem z fabrycznie zamkniętych pojemników. Resztka płynu z poprzedniej wymiany nie nadaje się już do użycia, gdyż również zawiera wodę. 

Normy PN-C-40005, temperatura wrzenia płynu hamulcowego:

  • DOT-3: nie niższa niż 205°C
  • DOT-4: nie niższa niż 230°C
  • DOT-5 i DOT 5.1: nie niższa niż  260°C
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

REKLAMA

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

REKLAMA