REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Ewa Rostek
 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy? Ekspert radzi Fot. Fotolia
Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy? Ekspert radzi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaniedbanie wymiany płynu hamulcowego może być tragiczne w skutkach dla naszego bezpieczeństwa.

Zadaniem płynu hamulcowego jest przenoszenie sił z pedału hamulca na klocki hamulcowe. Od jego stanu zależy więc prawidłowe funkcjonowanie całego układu hamulcowego, a tym samym i nasze bezpieczeństwo.

REKLAMA

Płyn hamulcowy powinien mieć m.in. następujące cechy:

  • wysoką temperaturę wrzenia - co podwyższa granice temperatury, przy której możliwe jest tworzenie się tzw. „korków parowych” unieruchamiających układ hamulcowy;
  • stałość temperatury wrzenia;
  • niewielka ilości wody wchłaniana przez płyn z otoczenia (do 2%);
  • możliwie małą lepkość w niskich temperaturach, a w wysokich - dużą;
  • nieznaczną ściśliwość;
  • niską agresywność korozyjną;
  • dobre właściwości smarne;
  • oddziaływanie na elastomery i gumę, które nie powoduje ich kurczenia, ani nadmiernego wzrostu ich objętości;
  • dobrą mieszalność z dodatkami i inhibitorami;
  • odporność na utlenianie w temperaturach pracy układu.

Owe właściwości mają wpływ m.in. drogę hamowania auta, a jak wykazują sondaże, aż siedemdziesiąt procent pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym ma nadmiernie zużyty płyn hamulcowy.

Zobacz też: Dlaczego pedał hamulca „wciska się” do podłogi?

REKLAMA

Płyn hamulcowy, jako ciecz silnie higroskopijna, chłonie wilgoć. Nawet niewielka zawartość wody powoduje obniżenie temperatury wrzenia płynu nawet o połowę. Mimo, że płyn znajduje się w zamkniętym układzie, chłonie wodę poprzez elastyczne przewody gumowe (związane jest to z porowatą strukturą gumy) bądź poprzez zbiorniczek na płyn (płyn ma kontakt z powietrzem wypełniającym przestrzeń komory silnika lub bagażnika i przejmuje z niego wilgoć). Zjawisko to nasila się przy dużej wilgotności i znacznych wahaniach temperatury otoczenia.

Warto pamiętać, że zbyt niska temperatura wrzenia płynu przy dużym obciążeniu cieplnym układu hamulcowego (np. częste ostre hamowania, zjazd ze wzniesień przy użyciu hamulców, awaryjne hamowanie podczas jazdy w pełni obciążonym pojazdem, jazda po krętej drodze z wyhamowywaniem przed kolejnym zakrętem) może spowodować zanik siły hamowania wynikający z powstania tzw. „korków parowych” - gdy płyn w układzie hamulcowym wrze, wówczas tworzy się faza gazowa, której duża ściśliwość powoduje, iż pedał hamulca nie wykazuje oporu. Mówiąc wprost, taki układ hamulcowy jest niesprawny, nawet jeśli po wyłączeniu silnika auta i ostygnięciu całego układy wydaje się działać prawidłowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płyny hamulcowe, w zależności od wyjściowej temperatury wrzenia, temperatury wrzenia płynu zawodnionego, lepkości oraz charakteru chemicznego komponentów bazy zostały podzielone na następujące klasy: DOT-3, DOT-4, DOT-5.1 i DOT-5.

Zobacz też: Jak często zmieniać płyn hamulcowy? Poradnik.

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującą dla płynów hamulcowych normą PN-C-40005 temperatura wrzenia dla świeżego płynu hamulcowego powinna być: dla DOT-3 nie niższa niż 205°C, dla DOT-4 nie niższa niż 230°C a dla DOT-5 i DOT-5.1 nie niższa niż 260°C. Po 2-3 latach płyn zaczyna jednak wrzeć już w granicach 120 ÷ 160°C.

Konsekwencje zagotowania się płynu hamulcowego są najczęściej tragiczne w skutkach, dlatego też przynajmniej raz na 10 000 km należy sprawdzać jakość płynu hamulcowego, a także jego poziom w zbiorniczku na pompie hamulcowej. Płyn powinien być wymieniany co 40 000 km lub co 2 lata (chyba, że producent samochodu zaleca inaczej). Im szybsze i cięższe jest nasze auto, tym ważniejsza jest jakość płynu i częściej trzeba go wymieniać.

Przed wlaniem płynu hamulcowego trzeba upewnić się jaki rodzaj płynu mamy obecnie w naszym aucie. Nie wolno bowiem mieszać płynów hamulcowych DOT-3, DOT-4, DOT-5.1 z płynem DOT-5 gdyż robiony jest on na bazie silikonów. Na szczęście do zdecydowanej większości samochodów wlewany jest płyn DOT-4, więc możliwość pomyłki jest ograniczona.

Przy okazji wymiany płynu hamulcowego warto również wymienić płyn w układzie sterowania sprzęgła. Jest taki sam jak w hamulcach i również się starzeje. Układ napełniamy płynem z fabrycznie zamkniętych pojemników. Resztka płynu z poprzedniej wymiany nie nadaje się już do użycia, gdyż również zawiera wodę. 

Normy PN-C-40005, temperatura wrzenia płynu hamulcowego:

  • DOT-3: nie niższa niż 205°C
  • DOT-4: nie niższa niż 230°C
  • DOT-5 i DOT 5.1: nie niższa niż  260°C
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

REKLAMA

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

REKLAMA

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

REKLAMA