REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG? Fot. Fotolia
Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Montując instalacje gazową LPG wielu kierowców zadaje sobie takie oto pytanie: Czy instalacja gazowa wymaga specjalnego oleju i czy w silniku z zasilaniem gazowym LPG trzeba wyłącznie stosować oleje przeznaczone do gazu?

Każdy olej do LPG dobry...?

Źródło paliwa LPG w samochodzie trzeba traktować jako alternatywne wobec benzyny, na której wszystkie silniki są uruchamiane, dlatego z grubsza można stwierdzić, że olej dobry przy zasilaniu benzynowym jest również dobry do smarowania silnika w warunkach zasilania LPG.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Wprowadzanie odrębnych produktów specjalnie przeznaczonych do smarowania silników zasilanych alternatywnie benzyną/LPG wiąże się z tym, że na rynku oprócz nowoczesnych olejów nadal są obecne oleje o słabszej jakości szczególnie pod względem zawartości popiołu, które nigdy nie były przeznaczone do takiego sposobu zasilania paliwem silnika.

Dotyczy to olejów o niskich cenach lub w niektórych przypadkach nabywanych z nieznanego źródła. Początkowo instalacje LPG montowano w starszych silnikach, gdzie dotychczas stosowano oleje wysokopopiołowe, i mogły one powodować dodatkowe osady, nagary.

REKLAMA

W celu ograniczenia wadliwego zastosowania tych olejów przy zasilaniu benzyna/LPG wprowadzono, szczególnie dla klientów kupujących oleje tańsze, specjalne oleje dedykowane do gazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku nowoczesnych olejów trudno jest rozgraniczać i wykazywać istotne różnice w zastosowaniach lub celowości przejścia na inny olej przy zmianie sposobu zasilania.

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

Ale... który najlepszy?

Generalna zasada dobierania oleju do silników benzynowych zasilanych gazem LPG propan-butan jest bardzo prosta. Im olej lepszy tym lepiej – chodzi przy tym zarówno o klasę jakościową jak i o lepkość smaru.

Do gazu LPG stosujemy oleje jakości SAE lub lepsze, a zatem produkty półsyntetyczne lub w pełni syntetyczne oparte na technologi lekkich estrów. Warto jednak pamiętać, że najnowsze oleje estrowe bywają również „niskooporowe”, popularnie nazywane oszczędzającymi paliwo. A taki wybór do silnika zagazowanego się nie nadaje.

Oleje niskooporowe ze względu na bardzo rzadką konsystencję maja dużą zdolność pochłaniania wilgoci i lepiej niż „klasyczne” się z nią łączą. Gaz LPG jako paliwo spalające się z wydzieleniem dużej ilości pary wodnej może powodować nadmierne tworzenie się filmu olejowego.

Zobacz też: Jak zamontować LPG i nie zniszczyć samochodu?

Lepkość w największym stopniu zależy od warunków w jakich będzie używane auto. Generalnie do instalacji LPG zaleca się oleje minimum 10W40, jeśli jednak samochód będzie jeździł 90 procent czasu w korkach w wielkim mieście warto zastanowić się nad olejem 10W50 lub nawet 0W40.

Ten pierwszy olej doskonale sprawdzi się w upalne lato, dodatkowo lepiej odprowadzając ciepło z bloku silnika. Olej o 0W ma natomiast przewagę zimą lepiej chroniąc smarując gładzie przez pierwsze kilkanaście sekund od przekręcenia kluczyka w stacyjce.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA