REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG?

Max Trela
Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG? Fot. Fotolia
Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Montując instalacje gazową LPG wielu kierowców zadaje sobie takie oto pytanie: Czy instalacja gazowa wymaga specjalnego oleju i czy w silniku z zasilaniem gazowym LPG trzeba wyłącznie stosować oleje przeznaczone do gazu?

Każdy olej do LPG dobry...?

Źródło paliwa LPG w samochodzie trzeba traktować jako alternatywne wobec benzyny, na której wszystkie silniki są uruchamiane, dlatego z grubsza można stwierdzić, że olej dobry przy zasilaniu benzynowym jest również dobry do smarowania silnika w warunkach zasilania LPG.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Wprowadzanie odrębnych produktów specjalnie przeznaczonych do smarowania silników zasilanych alternatywnie benzyną/LPG wiąże się z tym, że na rynku oprócz nowoczesnych olejów nadal są obecne oleje o słabszej jakości szczególnie pod względem zawartości popiołu, które nigdy nie były przeznaczone do takiego sposobu zasilania paliwem silnika.

Dotyczy to olejów o niskich cenach lub w niektórych przypadkach nabywanych z nieznanego źródła. Początkowo instalacje LPG montowano w starszych silnikach, gdzie dotychczas stosowano oleje wysokopopiołowe, i mogły one powodować dodatkowe osady, nagary.

REKLAMA

W celu ograniczenia wadliwego zastosowania tych olejów przy zasilaniu benzyna/LPG wprowadzono, szczególnie dla klientów kupujących oleje tańsze, specjalne oleje dedykowane do gazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku nowoczesnych olejów trudno jest rozgraniczać i wykazywać istotne różnice w zastosowaniach lub celowości przejścia na inny olej przy zmianie sposobu zasilania.

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

Ale... który najlepszy?

Generalna zasada dobierania oleju do silników benzynowych zasilanych gazem LPG propan-butan jest bardzo prosta. Im olej lepszy tym lepiej – chodzi przy tym zarówno o klasę jakościową jak i o lepkość smaru.

Do gazu LPG stosujemy oleje jakości SAE lub lepsze, a zatem produkty półsyntetyczne lub w pełni syntetyczne oparte na technologi lekkich estrów. Warto jednak pamiętać, że najnowsze oleje estrowe bywają również „niskooporowe”, popularnie nazywane oszczędzającymi paliwo. A taki wybór do silnika zagazowanego się nie nadaje.

Oleje niskooporowe ze względu na bardzo rzadką konsystencję maja dużą zdolność pochłaniania wilgoci i lepiej niż „klasyczne” się z nią łączą. Gaz LPG jako paliwo spalające się z wydzieleniem dużej ilości pary wodnej może powodować nadmierne tworzenie się filmu olejowego.

Zobacz też: Jak zamontować LPG i nie zniszczyć samochodu?

Lepkość w największym stopniu zależy od warunków w jakich będzie używane auto. Generalnie do instalacji LPG zaleca się oleje minimum 10W40, jeśli jednak samochód będzie jeździł 90 procent czasu w korkach w wielkim mieście warto zastanowić się nad olejem 10W50 lub nawet 0W40.

Ten pierwszy olej doskonale sprawdzi się w upalne lato, dodatkowo lepiej odprowadzając ciepło z bloku silnika. Olej o 0W ma natomiast przewagę zimą lepiej chroniąc smarując gładzie przez pierwsze kilkanaście sekund od przekręcenia kluczyka w stacyjce.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA