Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG?
REKLAMA
REKLAMA
Każdy olej do LPG dobry...?
Źródło paliwa LPG w samochodzie trzeba traktować jako alternatywne wobec benzyny, na której wszystkie silniki są uruchamiane, dlatego z grubsza można stwierdzić, że olej dobry przy zasilaniu benzynowym jest również dobry do smarowania silnika w warunkach zasilania LPG.
REKLAMA
Zobacz również: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?
REKLAMA
Wprowadzanie odrębnych produktów specjalnie przeznaczonych do smarowania silników zasilanych alternatywnie benzyną/LPG wiąże się z tym, że na rynku oprócz nowoczesnych olejów nadal są obecne oleje o słabszej jakości szczególnie pod względem zawartości popiołu, które nigdy nie były przeznaczone do takiego sposobu zasilania paliwem silnika.
Dotyczy to olejów o niskich cenach lub w niektórych przypadkach nabywanych z nieznanego źródła. Początkowo instalacje LPG montowano w starszych silnikach, gdzie dotychczas stosowano oleje wysokopopiołowe, i mogły one powodować dodatkowe osady, nagary.
W celu ograniczenia wadliwego zastosowania tych olejów przy zasilaniu benzyna/LPG wprowadzono, szczególnie dla klientów kupujących oleje tańsze, specjalne oleje dedykowane do gazu.
W przypadku nowoczesnych olejów trudno jest rozgraniczać i wykazywać istotne różnice w zastosowaniach lub celowości przejścia na inny olej przy zmianie sposobu zasilania.
Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej
Ale... który najlepszy?
Generalna zasada dobierania oleju do silników benzynowych zasilanych gazem LPG propan-butan jest bardzo prosta. Im olej lepszy tym lepiej – chodzi przy tym zarówno o klasę jakościową jak i o lepkość smaru.
REKLAMA
Do gazu LPG stosujemy oleje jakości SAE lub lepsze, a zatem produkty półsyntetyczne lub w pełni syntetyczne oparte na technologi lekkich estrów. Warto jednak pamiętać, że najnowsze oleje estrowe bywają również „niskooporowe”, popularnie nazywane oszczędzającymi paliwo. A taki wybór do silnika zagazowanego się nie nadaje.
Oleje niskooporowe ze względu na bardzo rzadką konsystencję maja dużą zdolność pochłaniania wilgoci i lepiej niż „klasyczne” się z nią łączą. Gaz LPG jako paliwo spalające się z wydzieleniem dużej ilości pary wodnej może powodować nadmierne tworzenie się filmu olejowego.
Zobacz też: Jak zamontować LPG i nie zniszczyć samochodu?
Lepkość w największym stopniu zależy od warunków w jakich będzie używane auto. Generalnie do instalacji LPG zaleca się oleje minimum 10W40, jeśli jednak samochód będzie jeździł 90 procent czasu w korkach w wielkim mieście warto zastanowić się nad olejem 10W50 lub nawet 0W40.
Ten pierwszy olej doskonale sprawdzi się w upalne lato, dodatkowo lepiej odprowadzając ciepło z bloku silnika. Olej o 0W ma natomiast przewagę zimą lepiej chroniąc smarując gładzie przez pierwsze kilkanaście sekund od przekręcenia kluczyka w stacyjce.
REKLAMA
REKLAMA