REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG?

Max Trela
Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG? Fot. Fotolia
Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Montując instalacje gazową LPG wielu kierowców zadaje sobie takie oto pytanie: Czy instalacja gazowa wymaga specjalnego oleju i czy w silniku z zasilaniem gazowym LPG trzeba wyłącznie stosować oleje przeznaczone do gazu?

Każdy olej do LPG dobry...?

Źródło paliwa LPG w samochodzie trzeba traktować jako alternatywne wobec benzyny, na której wszystkie silniki są uruchamiane, dlatego z grubsza można stwierdzić, że olej dobry przy zasilaniu benzynowym jest również dobry do smarowania silnika w warunkach zasilania LPG.

REKLAMA

Zobacz również: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

REKLAMA

Wprowadzanie odrębnych produktów specjalnie przeznaczonych do smarowania silników zasilanych alternatywnie benzyną/LPG wiąże się z tym, że na rynku oprócz nowoczesnych olejów nadal są obecne oleje o słabszej jakości szczególnie pod względem zawartości popiołu, które nigdy nie były przeznaczone do takiego sposobu zasilania paliwem silnika.

Dotyczy to olejów o niskich cenach lub w niektórych przypadkach nabywanych z nieznanego źródła. Początkowo instalacje LPG montowano w starszych silnikach, gdzie dotychczas stosowano oleje wysokopopiołowe, i mogły one powodować dodatkowe osady, nagary.

W celu ograniczenia wadliwego zastosowania tych olejów przy zasilaniu benzyna/LPG wprowadzono, szczególnie dla klientów kupujących oleje tańsze, specjalne oleje dedykowane do gazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku nowoczesnych olejów trudno jest rozgraniczać i wykazywać istotne różnice w zastosowaniach lub celowości przejścia na inny olej przy zmianie sposobu zasilania.

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

Ale... który najlepszy?

Generalna zasada dobierania oleju do silników benzynowych zasilanych gazem LPG propan-butan jest bardzo prosta. Im olej lepszy tym lepiej – chodzi przy tym zarówno o klasę jakościową jak i o lepkość smaru.

REKLAMA

Do gazu LPG stosujemy oleje jakości SAE lub lepsze, a zatem produkty półsyntetyczne lub w pełni syntetyczne oparte na technologi lekkich estrów. Warto jednak pamiętać, że najnowsze oleje estrowe bywają również „niskooporowe”, popularnie nazywane oszczędzającymi paliwo. A taki wybór do silnika zagazowanego się nie nadaje.

Oleje niskooporowe ze względu na bardzo rzadką konsystencję maja dużą zdolność pochłaniania wilgoci i lepiej niż „klasyczne” się z nią łączą. Gaz LPG jako paliwo spalające się z wydzieleniem dużej ilości pary wodnej może powodować nadmierne tworzenie się filmu olejowego.

Zobacz też: Jak zamontować LPG i nie zniszczyć samochodu?

Lepkość w największym stopniu zależy od warunków w jakich będzie używane auto. Generalnie do instalacji LPG zaleca się oleje minimum 10W40, jeśli jednak samochód będzie jeździł 90 procent czasu w korkach w wielkim mieście warto zastanowić się nad olejem 10W50 lub nawet 0W40.

Ten pierwszy olej doskonale sprawdzi się w upalne lato, dodatkowo lepiej odprowadzając ciepło z bloku silnika. Olej o 0W ma natomiast przewagę zimą lepiej chroniąc smarując gładzie przez pierwsze kilkanaście sekund od przekręcenia kluczyka w stacyjce.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA