REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób montuje się zbiornik gazu LPG i jego armaturę?

Łukasz Krasowski
Osobny zbiornik paliwa to również dodatkowy wlew. Najczęściej jest on montowany w tylnym zderzaku. Fot. Fotolia
Osobny zbiornik paliwa to również dodatkowy wlew. Najczęściej jest on montowany w tylnym zderzaku. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Zasilanie silnika pojazdu paliwem alternatywnym wymusza użycie zbiornika, w którym paliwo to jest magazynowane i dostarczane później do spalania w silniku. Podpowiadamy, jak jest zamontowany zbiornik na gaz w samochodowej instalacji gazowej.

Przed rozpoczęciem prac montażowych należy się zastanowić nad wyborem miejsca, w którym zostanie zamontowany zbiornik gazu wraz z zaworem zespolonym (wielozaworem). Najczęściej wybieranym miejscem montażu zbiornika toroidalnego jest wnęka koła zapasowego, a rzadziej stosowany zbiornik typu walcowego znajduje miejsce w bagażniku, równolegle lub prostopadle do kierunku jazdy. W pojazdach, w których koło zapasowe umieszczone jest pod podłogą bagażnika, również istnieje montaż zbiornika w tym miejscu.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli mowa o podłodze bagażnika, to w niektórych samochodach (np. Renault Megane II) jest ona wykonana z tworzywa sztucznego i przed założeniem butli LPG konieczne jest wykonanie wzmocnień podłogi. Niezależnie od typu zbiornika, musi on być zamontowany w solidny sposób, tak aby w żadnej sytuacji nie powodował zagrożenia dla pasażerów pojazdu. Jeżeli w stalowych elementach nadwozia lub podłogi trzeba wykonać dodatkowe otwory, np. pod śruby montażowe, nie można zapomnieć o ich zabezpieczeniu przed korozją i uszczelnieniu. Na zbiorniku LPG zamontowany jest zawór zespolony. W celu sprawdzenia szczelności jego osadzenia należy napełnić zbiornik powietrzem do ciśnienia 0,8 MPa.

Zobacz również: Jak programuje się sekwencyjne instalacje gazowe?

Osobny zbiornik paliwa to również dodatkowy wlew. Najczęściej jest on montowany w tylnym zderzaku. Ma to swoje plusy, takie jak chociażby łatwość wykonania otworu pod wlew, jednak naraża go na zabrudzenie. Jeżeli ktoś chciałby tego uniknąć i przy okazji sprawić, że na pierwszy rzut oka trudno będzie stwierdzić, że pojazd jest zasilany gazem, istnieje możliwość umieszczenia wlewu pod klapką wlewu benzyny. W niektórych samochodach jest w tym miejscu na tyle dużo wolnej przestrzeni, że można zastosować standardowy wlew typu włoskiego, a gdy miejsca jest mniej, można zamontować o połowę mniejszy element, typu holenderskiego i do tankowania używać odpowiedniej przejściówki.

REKLAMA

Zobacz również: Jak działa układ recyrkulacji spalin?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po montażu zbiornika oraz wlewu należy wzajemnie połączyć te elementy. Do tego celu stosuje się miedziane przewody ciśnieniowe o średnicy 8 mm wraz z pierścieniami samozacinającymi się. W połowie odległości pomiędzy wlewem, a zaworem należy wykonać pętlę kompensacyjną o średnicy około 10 cm. Następnie z wielozaworu wyprowadza się przewód miedziany 6 mm, który przechodząc pod podłogą pojazdu połączy zawór zespolony z reduktorem. Należy to wykonać w taki sposób, alby przeprowadzania przewodu nie utrudniał późniejszego demontażu elementów samochodu znajdujących się pod podłogą samochodu, takich jak np. układ zawieszenia oraz zminimalizować prawdopodobieństwo uszkodzenia przewodu ciśnieniowego podczas eksploatacji pojazdu. Konieczne jest wykonanie na tym przewodzie dwóch pętli kompensacyjnych, jednej w okolicach wnęki koła zapasowego, drugiej w komorze silnika przed parownikiem.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA