REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?

Łukasz Krasowski
fot. Hyundai
fot. Hyundai

REKLAMA

REKLAMA


Wzrost cen paliw kopalnych spowodował, że poszukiwane są alternatywne sposoby zasilania silników spalinowych. Paliwem stosowanym niemal od zarania motoryzacji i przez lata zapomnianym jest olej pochodzenia roślinnego. Czy w obecnych realiach nadaje się on do zasilania współczesnych silników?

Rozpatrując sens stosowania oleju roślinnego należy zacząć od porównania jego właściwości z olejem napędowym. Podstawową różnicą między tymi dwoma rodzajami paliw jest ich lotność, która jest znacznie mniejsza w przypadku oleju roślinnego. Sprawia to, że konieczne staje się znacznie lepsze rozpylenie dawki paliwa, a wyższa temperatura wrzenia wymaga większej temperatury w komorze spalania. Olej roślinny ma mniejszą wartość opałową, co powoduje jego większe zużycie, na niekorzyść tego paliwa działa również mniejsza niż w przypadku oleju napędowego zdolność do samozapłonu. Podwyższenie liczby cetanowej uzyskuje się w procesie estryfikacji. Ponieważ w tej samej temperaturze paliwo roślinne ma większą lepkość, inaczej zachowuje się ono w układzie wtryskowym, powodując konieczność skorygowania przebiegu procesu wtrysku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jakie filtry są montowane we współczesnych samochodach?

Jak widać różnic jest dość sporo i trudno by było używać do zasilania silników Diesla oleju roślinnego bez przystosowania do niego elementów silnika lub jego osprzętu. Dla przykładu większa lepkość sprawia, że chcąc zasilać nowoczesne, bardzo wymagające silniki Diesla z układem Common Rail lub z pompowtryskiwaczami, konieczne staje się podgrzanie paliwa przed doprowadzeniem go do układu wtryskowego. Modyfikacje samochodu są wówczas dość znaczne, bowiem oprócz podgrzewacza oleju konieczny jest również montaż przekonstruowanych wtryskiwaczy oraz innych świec żarowych. Nie jest również tajemnicą, że im starsza i prostsza konstrukcja silnika, tym łatwiej jest mu spalać olej roślinny, jednak używanie tego paliwa bez mieszania go z olejem napędowym z pewnością przyczyni się do zmniejszenia żywotności silnika, szczególnie podczas jazdy zimą.

Zobacz również: Jak zdemontować instalację gazową?

REKLAMA

Rozwiązaniem problemu byłoby stworzenie wielopaliwowej jednostki napędowej. Obecnie w pojazdach wojskowych można spotkać konstrukcje, które będą pracować niemal na wszystkim, co daje się spalić. Znane są również silniki, mogące pracować na czystym oleju rzepakowym, np. silnik Elsbetta, który wyróżnia się przekonstruowaną komorą spalania, układu paliwowego i chłodzącego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety dla tych, którzy posiadają w swoich pojazdach (np. rolniczych) starsze typy silników Diesla, możliwość stosowania takiego paliwa blokuje polskie prawo, mówiące, że używanie do zasilania silnika dowolnego rodzaju cieczy pociąga za sobą konieczność odprowadzenia akcyzy. Dlatego też nawet olej roślinny, dostępny w sklepie nie jest w świetle prawa paliwem, staje się nim w momencie wlania go do baku naszego samochodu. Jeżeli podczas kontroli drogowej policjant stwierdzi, że używamy paliwa bez opłaconej akcyzy, czeka nas odpowiedzialność karna. Niestety nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie ta, niekorzystna dla kierowców, sytuacja miała się zmienić.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA