REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?

Łukasz Krasowski
fot. Hyundai
fot. Hyundai

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost cen paliw kopalnych spowodował, że poszukiwane są alternatywne sposoby zasilania silników spalinowych. Paliwem stosowanym niemal od zarania motoryzacji i przez lata zapomnianym jest olej pochodzenia roślinnego. Czy w obecnych realiach nadaje się on do zasilania współczesnych silników?

Rozpatrując sens stosowania oleju roślinnego należy zacząć od porównania jego właściwości z olejem napędowym. Podstawową różnicą między tymi dwoma rodzajami paliw jest ich lotność, która jest znacznie mniejsza w przypadku oleju roślinnego. Sprawia to, że konieczne staje się znacznie lepsze rozpylenie dawki paliwa, a wyższa temperatura wrzenia wymaga większej temperatury w komorze spalania. Olej roślinny ma mniejszą wartość opałową, co powoduje jego większe zużycie, na niekorzyść tego paliwa działa również mniejsza niż w przypadku oleju napędowego zdolność do samozapłonu. Podwyższenie liczby cetanowej uzyskuje się w procesie estryfikacji. Ponieważ w tej samej temperaturze paliwo roślinne ma większą lepkość, inaczej zachowuje się ono w układzie wtryskowym, powodując konieczność skorygowania przebiegu procesu wtrysku.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie filtry są montowane we współczesnych samochodach?

Jak widać różnic jest dość sporo i trudno by było używać do zasilania silników Diesla oleju roślinnego bez przystosowania do niego elementów silnika lub jego osprzętu. Dla przykładu większa lepkość sprawia, że chcąc zasilać nowoczesne, bardzo wymagające silniki Diesla z układem Common Rail lub z pompowtryskiwaczami, konieczne staje się podgrzanie paliwa przed doprowadzeniem go do układu wtryskowego. Modyfikacje samochodu są wówczas dość znaczne, bowiem oprócz podgrzewacza oleju konieczny jest również montaż przekonstruowanych wtryskiwaczy oraz innych świec żarowych. Nie jest również tajemnicą, że im starsza i prostsza konstrukcja silnika, tym łatwiej jest mu spalać olej roślinny, jednak używanie tego paliwa bez mieszania go z olejem napędowym z pewnością przyczyni się do zmniejszenia żywotności silnika, szczególnie podczas jazdy zimą.

Zobacz również: Jak zdemontować instalację gazową?

REKLAMA

Rozwiązaniem problemu byłoby stworzenie wielopaliwowej jednostki napędowej. Obecnie w pojazdach wojskowych można spotkać konstrukcje, które będą pracować niemal na wszystkim, co daje się spalić. Znane są również silniki, mogące pracować na czystym oleju rzepakowym, np. silnik Elsbetta, który wyróżnia się przekonstruowaną komorą spalania, układu paliwowego i chłodzącego.

Niestety dla tych, którzy posiadają w swoich pojazdach (np. rolniczych) starsze typy silników Diesla, możliwość stosowania takiego paliwa blokuje polskie prawo, mówiące, że używanie do zasilania silnika dowolnego rodzaju cieczy pociąga za sobą konieczność odprowadzenia akcyzy. Dlatego też nawet olej roślinny, dostępny w sklepie nie jest w świetle prawa paliwem, staje się nim w momencie wlania go do baku naszego samochodu. Jeżeli podczas kontroli drogowej policjant stwierdzi, że używamy paliwa bez opłaconej akcyzy, czeka nas odpowiedzialność karna. Niestety nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie ta, niekorzystna dla kierowców, sytuacja miała się zmienić.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Gołoledź na drogach. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    REKLAMA

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    REKLAMA