REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?

Łukasz Krasowski
fot. Hyundai
fot. Hyundai

REKLAMA

REKLAMA


Wzrost cen paliw kopalnych spowodował, że poszukiwane są alternatywne sposoby zasilania silników spalinowych. Paliwem stosowanym niemal od zarania motoryzacji i przez lata zapomnianym jest olej pochodzenia roślinnego. Czy w obecnych realiach nadaje się on do zasilania współczesnych silników?

Rozpatrując sens stosowania oleju roślinnego należy zacząć od porównania jego właściwości z olejem napędowym. Podstawową różnicą między tymi dwoma rodzajami paliw jest ich lotność, która jest znacznie mniejsza w przypadku oleju roślinnego. Sprawia to, że konieczne staje się znacznie lepsze rozpylenie dawki paliwa, a wyższa temperatura wrzenia wymaga większej temperatury w komorze spalania. Olej roślinny ma mniejszą wartość opałową, co powoduje jego większe zużycie, na niekorzyść tego paliwa działa również mniejsza niż w przypadku oleju napędowego zdolność do samozapłonu. Podwyższenie liczby cetanowej uzyskuje się w procesie estryfikacji. Ponieważ w tej samej temperaturze paliwo roślinne ma większą lepkość, inaczej zachowuje się ono w układzie wtryskowym, powodując konieczność skorygowania przebiegu procesu wtrysku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jakie filtry są montowane we współczesnych samochodach?

Jak widać różnic jest dość sporo i trudno by było używać do zasilania silników Diesla oleju roślinnego bez przystosowania do niego elementów silnika lub jego osprzętu. Dla przykładu większa lepkość sprawia, że chcąc zasilać nowoczesne, bardzo wymagające silniki Diesla z układem Common Rail lub z pompowtryskiwaczami, konieczne staje się podgrzanie paliwa przed doprowadzeniem go do układu wtryskowego. Modyfikacje samochodu są wówczas dość znaczne, bowiem oprócz podgrzewacza oleju konieczny jest również montaż przekonstruowanych wtryskiwaczy oraz innych świec żarowych. Nie jest również tajemnicą, że im starsza i prostsza konstrukcja silnika, tym łatwiej jest mu spalać olej roślinny, jednak używanie tego paliwa bez mieszania go z olejem napędowym z pewnością przyczyni się do zmniejszenia żywotności silnika, szczególnie podczas jazdy zimą.

Zobacz również: Jak zdemontować instalację gazową?

REKLAMA

Rozwiązaniem problemu byłoby stworzenie wielopaliwowej jednostki napędowej. Obecnie w pojazdach wojskowych można spotkać konstrukcje, które będą pracować niemal na wszystkim, co daje się spalić. Znane są również silniki, mogące pracować na czystym oleju rzepakowym, np. silnik Elsbetta, który wyróżnia się przekonstruowaną komorą spalania, układu paliwowego i chłodzącego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety dla tych, którzy posiadają w swoich pojazdach (np. rolniczych) starsze typy silników Diesla, możliwość stosowania takiego paliwa blokuje polskie prawo, mówiące, że używanie do zasilania silnika dowolnego rodzaju cieczy pociąga za sobą konieczność odprowadzenia akcyzy. Dlatego też nawet olej roślinny, dostępny w sklepie nie jest w świetle prawa paliwem, staje się nim w momencie wlania go do baku naszego samochodu. Jeżeli podczas kontroli drogowej policjant stwierdzi, że używamy paliwa bez opłaconej akcyzy, czeka nas odpowiedzialność karna. Niestety nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie ta, niekorzystna dla kierowców, sytuacja miała się zmienić.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA