REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Saab 9-5

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Saab 9-5, będący następcą modelu 9000 nie stracił na uroku. Jest bardziej nowoczesny, ale jego charakter pozostał taki sam, a więc jest to eleganckie auto dla osoby pragnącej się wyróżnić.

Saab 9-5 I generacji ukazał się na pierwszych targach motoryzacyjnych w 1997 roku, aby w 1998 roku zastąpić produkowany przeszło 14 lat model 9000. Płyta podłogowa tego modelu, podobnie jak Saaba 900 II generacji jest już dziełem firmy General Motors. Jest to komfortowa limuzyna, bogato wyposażona i o nietypowym wyglądzie. Zdecydowanie jest to pojazd klasy wyższej, odpowiedni dla osób ceniących indywidualizm.

REKLAMA

Zobacz również: Nowe turbodiesle w Jeepie

Jak na rok 1997, był to pojazd bardzo nowoczesny, który jednocześnie nie zatracił prawdziwego ducha Saaba. Model ten dostępny jest w dwóch wersjach nadwozia, elegancka, czterodrzwiowa limuzyna lub praktyczne kombi. Saab 9-5 to z pewnością gwarancja „szwedzkiego” bezpieczeństwa i typowego dla limuzyny komfortu. Model ten uległ niewielkiej modyfikacji w 2005 roku, kiedy to zmieniono pas przedni, reflektory, atrapę chłodnicy i tylne lampy, ale wciąż był to model I generacji. W 2009 roku pojawił się Saab 9-5 II generacji, większy od poprzedniej wersji.

Silniki

REKLAMA

W Saabie 9-5 montowane były trzy różne jednostki napędowe w wersji benzynowej, wszystkie z turbodoładowaniem. Silnik o pojemności 2l produkował 150KM, z 2,3l udało się uzyskać 170KM, a z 3l 200KM, wkrótce jedna zastąpiono go doładowanym silnikiem 2,3l o mocy 220, a później 250KM (wersja Aero). Oznacza to, że właściwie niezależnie od wersji, jest to auto dynamiczne, a w najmocniejszej opcji bardzo szybkie, jak na limuzynę z końca lat ’90. Z czasem w Saabie 9-5 rozpoczęto montowanie silników wysokoprężnych, początkowo były to widlaste jednostki o pojemności 3l i mocy 176KM, następnie rzędowe o pojemności 2,2l i mocy 120KM.

Jeśli chodzi o wersje silników, w pewnym momencie pojawił się limitowany model, Saab 9-5 Sport Combi Performance, którego jednostką napędową był turbodoładowany silnik o pojemności 2,3l i mocy aż 305 KM. Był to wtedy najmocniejszy samochód seryjny na rynku. W modelu II generacji stosowano głównie turbodoładowane silniki benzynowe o pojemności 2l (150 i 180KM) oraz doładowane jednostki wysokoprężne, o pojemności 2,3l (180, 220 i 260 KM).

Zobacz również: Nowa Octavia za 39 900 złotych

Czy warto?

Saab 9-5 to komfortowa i elegancka limuzyna o nietypowym wyglądzie. Do tego jego osiągi są bardzo dobre, tak samo jak właściwości jezdne. Jest to samochód bardzo bezpieczny i dobrze wyposażony. Niestety, części zamienne do tego modelu są dość drogie i poza elementami eksploatacyjnymi, trudno zdobyć tańsze zamienniki. Najczęstszą awarią jest usterka zespolonej cewki zapłonowej, a koszt zakupu nowej to około 1000 złotych. Sporadycznie zbyt wczesnemu zużyciu ulega turbosprężarka. Nie oczekujmy jednak, że eksploatowane na co dzień urządzenie nie będzie ulegać awarii. Na Saabie 9-5 można polegać, jeśli się o niego zadba.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    REKLAMA

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    Unijne rozporządzenie AFIR. Wyższe wymogi dla infrastruktury ładowania elektryków!

    Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?

    Akcja „Prędkość” w środę 20 września. Drogówka zapowiada wzmożone kontrole

    Policjanci ruchu drogowego będą w środę 20 września prowadzić działania kontrolno-prewencyjne „Prędkość” – poinformował podkom. Marcin Sulik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dodał, że działania będą prowadzone w ramach corocznej europejskiej kampanii „Roadpol Safety Day 2023”.

    Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!

    Wiek i ewentualne choroby robią swoje. Senior może nie nadawać się do prowadzenia pojazdu i to pomimo wielu lat spędzonych za kółkiem. Czy jest zatem możliwość, aby stracił prawo jazdy? Trochę nie, a trochę tak. Są przepisy, które stanowią furtkę. I obowiązują od lat.

    REKLAMA

    Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji

    Samochody zarejestrowane w Rosji dostały właśnie zakaz wjazdu na teren UE. 17 września 2023 r. stosowne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce. Co oznaczają? Czy przewidują jakieś wyjątki? O tym w naszym poradniku.

    Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!

    Duża obniżka stóp procentowych dokonana na początku września przez Radę Polityki Pieniężnej, wskutrek czego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci. 

    REKLAMA