REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Saab 900 I generacji

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Saab 900 I generacji, czyli tak zwany „krokodyl” to zdecydowanie samochód dla pasjonatów. Szwedzka firma słynie z solidności wykonania i bezpieczeństwa.

Produkowany przez firmę Svenska Automobile AB w latach 1978 – 1993 Saab 900 to wdzięczne auto o nietypowym wyglądzie. Wyróżniające się nadwozie z pewnością trudno zagubić na parkingu pod supermarketem. Poprzednikiem tego samochodu był Saab 99, nowy model był od niego nieco mniejszy i lżejszy.

REKLAMA

Wersje silnikowe

Większość silników montowanych w tym modelu Saaba miała pojemność 2 litrów. Dwie najsłabsze wersje były wolnossącymi jednostkami, o mocy 118 i 130 koni mechanicznych. Kolejne wersje były już wyposażone w turbosprężarkę, a ich moc wahała się pomiędzy 145 a 185 KM. Jedną z wersji Saaba 900 napędzała wolnossąca jednostka o mocy 145 KM i pojemności 2,1 l. Był to model produkowany specjalnie dla amerykańskiego rynku. Można więc powiedzieć, że w najmocniejszej wersji była to bestia o niepowtarzalnym nadwoziu.

Zobacz również: Mercedesy z dieslami Renault?

Wersje nadwozia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Saab 900 pierwszej generacji produkowany był w pięciu wersjach. Tak ogromny wybór zapewnił mu szeroki rynek. Mogliśmy kupić ten samochód w rodzinnej wersji pięciodrzwiowej, jeśli jednak klient wolał bardziej sportową sylwetkę, mógł nabyć wersję trzydrzwiową lub dwudrzwiowego kabrioleta, który pojawił się na rynku w 1986 roku i od tej pory zyskał miano auta kultowego. Producent zapewniał też dwu i czterodrzwiowego sedana.

Był oryginalny

Nie tylko ze względu na stulistykę, Saab 900 był samochodem oryginalnym w czasach, w których powstawał. Już w 1989 roku montowano w nim system ABS oraz poduszkę powietrzną dla kierowcy. W wersjach tego modelu z silnikami turbodoładowanymi, producent po raz pierwszy zastosował automatyczne sprzęgło (system Sensonic). Niestety, awaryjność tego systemu była zbyt wysoka, a naprawy zbyt kosztowne, tak więc koncern zrezygnował z tego rozwiązania. Saab jednak słynie z systemu wygaszania deski rozdzielczej, aby nie męczyć kierowcy podczas nocnych podróży.

Czy jest fajny?

Zdecydowanie, ten samochód jest jedyny w swoim rodzaju. W tej chwili jest to właściwie auto dla konesera, niejeden wielbiciel Saaba marzy właśnie o tym modelu. Samochody te do tej pory spotykane są na drogach, a użytkownicy chwalą bogate wyposażenie i wysoki komfort jazdy. Bagażnik jest pojemny, więc auto nadaje się zarówno dla rodziny, jak i dla kierowcy o sportowym zacięciu, dzięki dobremu przyspieszeniu. Jedyne, co można zarzucić temu modelowi to niestety wysokie spalanie oraz problemy z korozją. Samochody te po 1987 roku były cynkowane, mimo to jednak w newralgicznych miejscach, takich jak nadkola lub wnętrze drzwi oraz podłoga bagażnika, Saab po prostu rdzewieje, głównie ze względu na mało wydajne odprowadzenie wody.

Zobacz również: Pięć gwiazdek Euro NCAP dla nowego Passata i Sharana

Właściciele tych modeli twierdzą, że jeśli zadbamy o regularne wymiany oleju w silniku, do pierwszego remontu Saab przejedzie nawet 450-500 tys. km, a sam remont wiąże się z niewielkim kosztem, bo ogranicza się właściwie do regeneracji głowicy. Nie można jednak oczekiwać, że samochód będzie niezniszczalny, ale jego bolączki pewnie nie są wysoką ceną za frajdę, jaką można sobie zapewnić nabywając ten model.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA