REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Saab 900 I generacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Saab 900 I generacji, czyli tak zwany „krokodyl” to zdecydowanie samochód dla pasjonatów. Szwedzka firma słynie z solidności wykonania i bezpieczeństwa.

Produkowany przez firmę Svenska Automobile AB w latach 1978 – 1993 Saab 900 to wdzięczne auto o nietypowym wyglądzie. Wyróżniające się nadwozie z pewnością trudno zagubić na parkingu pod supermarketem. Poprzednikiem tego samochodu był Saab 99, nowy model był od niego nieco mniejszy i lżejszy.

REKLAMA

REKLAMA

Wersje silnikowe

Większość silników montowanych w tym modelu Saaba miała pojemność 2 litrów. Dwie najsłabsze wersje były wolnossącymi jednostkami, o mocy 118 i 130 koni mechanicznych. Kolejne wersje były już wyposażone w turbosprężarkę, a ich moc wahała się pomiędzy 145 a 185 KM. Jedną z wersji Saaba 900 napędzała wolnossąca jednostka o mocy 145 KM i pojemności 2,1 l. Był to model produkowany specjalnie dla amerykańskiego rynku. Można więc powiedzieć, że w najmocniejszej wersji była to bestia o niepowtarzalnym nadwoziu.

Zobacz również: Mercedesy z dieslami Renault?

REKLAMA

Wersje nadwozia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Saab 900 pierwszej generacji produkowany był w pięciu wersjach. Tak ogromny wybór zapewnił mu szeroki rynek. Mogliśmy kupić ten samochód w rodzinnej wersji pięciodrzwiowej, jeśli jednak klient wolał bardziej sportową sylwetkę, mógł nabyć wersję trzydrzwiową lub dwudrzwiowego kabrioleta, który pojawił się na rynku w 1986 roku i od tej pory zyskał miano auta kultowego. Producent zapewniał też dwu i czterodrzwiowego sedana.

Był oryginalny

Nie tylko ze względu na stulistykę, Saab 900 był samochodem oryginalnym w czasach, w których powstawał. Już w 1989 roku montowano w nim system ABS oraz poduszkę powietrzną dla kierowcy. W wersjach tego modelu z silnikami turbodoładowanymi, producent po raz pierwszy zastosował automatyczne sprzęgło (system Sensonic). Niestety, awaryjność tego systemu była zbyt wysoka, a naprawy zbyt kosztowne, tak więc koncern zrezygnował z tego rozwiązania. Saab jednak słynie z systemu wygaszania deski rozdzielczej, aby nie męczyć kierowcy podczas nocnych podróży.

Czy jest fajny?

Zdecydowanie, ten samochód jest jedyny w swoim rodzaju. W tej chwili jest to właściwie auto dla konesera, niejeden wielbiciel Saaba marzy właśnie o tym modelu. Samochody te do tej pory spotykane są na drogach, a użytkownicy chwalą bogate wyposażenie i wysoki komfort jazdy. Bagażnik jest pojemny, więc auto nadaje się zarówno dla rodziny, jak i dla kierowcy o sportowym zacięciu, dzięki dobremu przyspieszeniu. Jedyne, co można zarzucić temu modelowi to niestety wysokie spalanie oraz problemy z korozją. Samochody te po 1987 roku były cynkowane, mimo to jednak w newralgicznych miejscach, takich jak nadkola lub wnętrze drzwi oraz podłoga bagażnika, Saab po prostu rdzewieje, głównie ze względu na mało wydajne odprowadzenie wody.

Zobacz również: Pięć gwiazdek Euro NCAP dla nowego Passata i Sharana

Właściciele tych modeli twierdzą, że jeśli zadbamy o regularne wymiany oleju w silniku, do pierwszego remontu Saab przejedzie nawet 450-500 tys. km, a sam remont wiąże się z niewielkim kosztem, bo ogranicza się właściwie do regeneracji głowicy. Nie można jednak oczekiwać, że samochód będzie niezniszczalny, ale jego bolączki pewnie nie są wysoką ceną za frajdę, jaką można sobie zapewnić nabywając ten model.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA