Jeep Wrangler
REKLAMA
REKLAMA
Jeep Wrangler do młodszy brat modelu Willys, produkowanego w czasie II wojny światowej. Produkcję pierwszej generacji tego modelu, czyli wersji YJ, rozpoczęto w 1987 roku, a zakończono w roku 1995. Zastąpiła go nowa wersja TJ, produkowana od 1997 roku. Jego produkcja zakończyła się w 2007 roku, ustępując miejsca ostatniej wersji, czyli JK.
REKLAMA
Jeep Wrangler YJ
Wyposażany był w wolnossące silniki benzynowe o pojemności 2,5l i mocy od 106 do 121KM. Były to czterocylindrowe jednostki rzędowe. Wersja ta była również dostępna z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem 4,2l o mocy 114KM, a potem (po 1990 roku) 4l o mocy 177KM. Jednostki te oczywiście były paliwożerne, bo spalanie bez problemu dochodziło do 20 litrów na 100km. Jego stylistyka nawiązywała do legendarnego, wojskowego Willysa, będącego pierwowzorem Wranglera. Jest to pojazd surowy, zarówno na zewnątrz, jak i w środku.
Zobacz również: Fiat 600 trafił do Muzeum Techniki
Można właściwie powiedzieć, że Wrangler został zaprojektowany przy linijce i w jego stylistyce dominuja ostre linie i prostokąty. W atrapie chłodnicy znajduje się 7 charakterystycznych tylko dla tego modelu otworów wentylacyjnych, co stało się już znakiem rozpoznawczym Wranglera. Niestety, wnętrze nie jest zbyt wygodne. Z tyłu nie ma zbyt wiele miejsca dla pasażerów, jest tam właściwie tylko niewielka i dość niewygodna ławeczka. Na szczęście można ja zdemontować, powiększając tym samym bagażnik, który również nie jest zbyt obszerny. Wrangler YJ produkowany był jedynie w wersji trzydrzwiowej. Co do zawieszenia, nie sprzyjało ono komfortowi jazdy na asfalcie, jednak Wrangler YJ nie boi się trudnego terenu i słynie z tego, że pokona właściwie każdą przeszkodę. Z pewnością nie jest to bulwarowy SUV, który zawiedzie nas na bezdrożach.
Jeep Wrangler TJ
W tej wersji stosowano zarówno silniki z wersji YJ, ale również nową jednostkę napędową, o pojemności 2,4 litra o mocy 177KM, wolnossącą, czterocylindrową i rzędową. W ostatnim roku produkcji (2006) dodano do gamy silników motor Diesla, o pojemności 2,8l. Co do stylistyki, Wrangler niewiele się zmienił w stosunku do wersji YJ. Niektóre linie zostały wygładzone, a reflektory zmieniono z kwadratowych na okrągłe. Dzięki takiemu zabiegowi, Jeep stał się ponadczasowy. W kwestii przestronności, samochód ten również pozostał taki sam. Jest w nim bardzo niewiele miejsca, w szczególności z tyłu, a bagażnik jest mikroskopijny. Zawieszenie i konstrukcja podwozia są za to świetne. Wrangler jest wytrzymały i doskonale radzi sobie z trudnym terenem.
Zobacz również: Hyundai i40 zastąpi Sonatę
Sztywne mosty i napęd na wszystkie cztery koła spełnia swoje zadanie w 100%. W 2003 roku do produkcji weszła specjalna wersja Wranglera – Rubicon, przygotowana specjalnie dla pasjonatów off-roadu. Rubicon miał tarczowe hamulce, mocniejszy reduktor i całkowitą blokadę mostów, a do tego miał większe koła. Resosy piórowe z wersji YJ zostały zastąpione wahaczami i amortyzatorami ze sprężynami. W terenie był właściwie niepokonany. Wrangler TJ nie jest niestety popularnym w Polsce autem, dlatego eksploatacja tego modelu jest droga. Co prawda, samochód jest prosty w konstrukcji i zagorzały fan motoryzacji będzie mógł naprawić go właściwie na własnym podwórku, nie zmienia to jednak faktu, że konieczność wymiany niektórych części łączyć się będzie ze sporymi wydatkami.
Jeep Wrangler JK
Zastąpił on w 2007 roku wersję TJ. Nie montowano w nim już benzynowych silników o pojemności 2,4 ani 4,0l. W ich miejsce do oferty wprowadzono benzynowy silnik o pojemności 3,8l i mocy 200KM oraz motor wysokoprężny, o pojemności 2,8l i mocy 177KM. Ten model był już dostępny w wersji czterodrzwiowej. Wersja JK modelu Wrangler została pozytywnie oceniona przez krytyków, jako rewolucyjna w kwestii komfortu codziennej jazdy i funkcjonalności tego samochodu, a decyzję o produkcji wersji czterodrzwiowej uznano za najlepsze posunięcie firmy Chrysler. Mimo tego, że Wrangler stał się bardziej komfortowy na asfalcie, nie stracił niczego ze swpich doskonałych właściwości terenowych.
REKLAMA
REKLAMA