REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeep Wrangler

Subskrybuj nas na Youtube
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jeep Wrangler to auto produkowane przez amerykański koncern Chrysler. Ze względu na swoje właściwości i wyrazisty charakter, samochód ten stał się kultowy. Jeździł nim nawet MacGyver.

Jeep Wrangler do młodszy brat modelu Willys, produkowanego w czasie II wojny światowej. Produkcję pierwszej generacji tego modelu, czyli wersji YJ, rozpoczęto w 1987 roku, a zakończono w roku 1995. Zastąpiła go nowa wersja TJ, produkowana od 1997 roku. Jego produkcja zakończyła się w 2007 roku, ustępując miejsca ostatniej wersji, czyli JK.

REKLAMA

Jeep Wrangler YJ

Wyposażany był w wolnossące silniki benzynowe o pojemności 2,5l i mocy od 106 do 121KM. Były to czterocylindrowe jednostki rzędowe. Wersja ta była również dostępna z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem 4,2l o mocy 114KM, a potem (po 1990 roku) 4l o mocy 177KM. Jednostki te oczywiście były paliwożerne, bo spalanie bez problemu dochodziło do 20 litrów na 100km. Jego stylistyka nawiązywała do legendarnego, wojskowego Willysa, będącego pierwowzorem Wranglera. Jest to pojazd surowy, zarówno na zewnątrz, jak i w środku.

Zobacz również: Fiat 600 trafił do Muzeum Techniki

Można właściwie powiedzieć, że Wrangler został zaprojektowany przy linijce i w jego stylistyce dominuja ostre linie i prostokąty. W atrapie chłodnicy znajduje się 7 charakterystycznych tylko dla tego modelu otworów wentylacyjnych, co stało się już znakiem rozpoznawczym Wranglera. Niestety, wnętrze nie jest zbyt wygodne. Z tyłu nie ma zbyt wiele miejsca dla pasażerów, jest tam właściwie tylko niewielka i dość niewygodna ławeczka. Na szczęście można ja zdemontować, powiększając tym samym bagażnik, który również nie jest zbyt obszerny. Wrangler YJ produkowany był jedynie w wersji trzydrzwiowej. Co do zawieszenia, nie sprzyjało ono komfortowi jazdy na asfalcie, jednak Wrangler YJ nie boi się trudnego terenu i słynie z tego, że pokona właściwie każdą przeszkodę. Z pewnością nie jest to bulwarowy SUV, który zawiedzie nas na bezdrożach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeep Wrangler TJ

W tej wersji stosowano zarówno silniki z wersji YJ, ale również nową jednostkę napędową, o pojemności 2,4 litra o mocy 177KM, wolnossącą, czterocylindrową i rzędową. W ostatnim roku produkcji (2006) dodano do gamy silników motor Diesla, o pojemności 2,8l. Co do stylistyki, Wrangler niewiele się zmienił w stosunku do wersji YJ. Niektóre linie zostały wygładzone, a reflektory zmieniono z kwadratowych na okrągłe. Dzięki takiemu zabiegowi, Jeep stał się ponadczasowy. W kwestii przestronności, samochód ten również pozostał taki sam. Jest w nim bardzo niewiele miejsca, w szczególności z tyłu, a bagażnik jest mikroskopijny. Zawieszenie i konstrukcja podwozia są za to świetne. Wrangler jest wytrzymały i doskonale radzi sobie z trudnym terenem.

Zobacz również: Hyundai i40 zastąpi Sonatę

Sztywne mosty i napęd na wszystkie cztery koła spełnia swoje zadanie w 100%. W 2003 roku do produkcji weszła specjalna wersja Wranglera – Rubicon, przygotowana specjalnie dla pasjonatów off-roadu. Rubicon miał tarczowe hamulce, mocniejszy reduktor i całkowitą blokadę mostów, a do tego miał większe koła. Resosy piórowe z wersji YJ zostały zastąpione wahaczami i amortyzatorami ze sprężynami. W terenie był właściwie niepokonany. Wrangler TJ nie jest niestety popularnym w Polsce autem, dlatego eksploatacja tego modelu jest droga. Co prawda, samochód jest prosty w konstrukcji i zagorzały fan motoryzacji będzie mógł naprawić go właściwie na własnym podwórku, nie zmienia to jednak faktu, że konieczność wymiany niektórych części łączyć się będzie ze sporymi wydatkami.

Jeep Wrangler JK

Zastąpił on w 2007 roku wersję TJ. Nie montowano w nim już benzynowych silników o pojemności 2,4 ani 4,0l. W ich miejsce do oferty wprowadzono benzynowy silnik o pojemności 3,8l i mocy 200KM oraz motor wysokoprężny, o pojemności 2,8l i mocy 177KM. Ten model był już dostępny w wersji czterodrzwiowej. Wersja JK modelu Wrangler została pozytywnie oceniona przez krytyków, jako rewolucyjna w kwestii komfortu codziennej jazdy i funkcjonalności tego samochodu, a decyzję o produkcji wersji czterodrzwiowej uznano za najlepsze posunięcie firmy Chrysler. Mimo tego, że Wrangler stał się bardziej komfortowy na asfalcie, nie stracił niczego ze swpich doskonałych właściwości terenowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA