Saab 9-2X
REKLAMA
REKLAMA
Saab 9-2X jest pod wieloma względami wyjątkowy, nawet wśród Saabów. Jego premiera odbyła się w 2003 roku, a produkcja rozpoczęła się rok później. 9-2X powstał dzięki współpracy Saab Automobile AB i Fuji Heavy Industries. Obie te firmy należą do koncernu General Motors, który wymusił na nich współpracę. Owocem jest model, będący właściwie hybrydą Saaba i Subaru Imprezy. Dostępny jest tylko w wersji kombi.
REKLAMA
Silniki i napęd
Saab 9-2X napędzany jest w zależności od wersji dwoma różnymi silnikami. Oba są silnikami typu bokser, gdzie przeciwstawne umiejscowienie cylindrów pozwala na przesunięcie środka ciężkości samochodu w niższe położenie, a więc wpływa na właściwości jezdne auta, oczywiście na korzyść. Model ten więc jest bardzo pewny i stabilny. Słabszy silnik wersji Linear to 2,5-litrowy boxer, o mocy 165 KM. W mocniejszej wersji Aero, montowany był mniejszy, ale turbodoładowany silnik o pojemności 2l i mocy 227KM. Dzięki zastosowaniu silników typu bokser, konstruktorzy mieli łatwe zadanie, projektując Saaba z napędem na wszystkie 4 koła. W modelu tym stosowane były dwa rodzaje skrzyń biegów – pięciostopniowa manualna oraz czterostopniowa automatyczna.
Zobacz również: Rekord sprzedaży Audi
Stylistyka
Stylistyka Saaba 9-2X to pomieszanie prostoty Subaru Imprezy z wysokim standardem Saaba. Jako że samochód miał wypełnić lukę rynkową związaną z kompaktowym autem o sportowym zacięciu, wnętrze 9-2X bardziej przypomina właśnie codzienny samochód sportowy niż elegancką limuzynę. Króluje w nim aluminium i skóra (w dodatkowym wyposażeniu), fotele wyprofilowane są podobnie do kubełkowych, montowanych w Subaru Imprezie II generacji. Przed kierowcą objawi się również sportowa, trójramienna kierownica. Z zewnątrz model ten bardzo przypomina Subaru Imprezę Kombi II generacji. Jedyne, co go odróżnia to przód, w którym zachowano charakterystyczne dla Saaba reflektory, atrapę chłodnicy i pas przedni oraz zderzak. Maskę zdobi wlot powietrza, nadający całości nieco agresywnego charakteru.
Zobacz również: Fiat i Chrysler będą produkować Alfy Romeo i Jeepy w Europie
Bezpieczeństwo
Właściwie jak wszystkie modele Saaba, 9-2X zapewnia nam maksimum bezpieczeństwa. Jego rama jest wzmocniona, a w karoserię wbudowano elementy przypominające klatkę bezpieczeństwa, chroniące przed nadmiernymi zgnieceniami podczas uderzenia. Poduszki powietrzne i boczne kurtyny to również standard Saaba 9-2X. Zastosowano w nim także napinacze pasów, ściągające je jak najbliżej ciała. W momencie uderzenia działają zaś ograniczniki napięcia, dzięki którym zmniejszone jest ryzyko urazów pochodzących właśnie od pasów bezpieczeństwa. W razie uderzenia w tył 9-2X, zadziałają aktywne zagłówki, ratując najcenniejszy element naszego ciała, czyli głowę.
REKLAMA
REKLAMA