REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Saab 9-2X

fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Saab 9-2X to model, który powstał dzięki współpracy z Subaru i jest pierwszym samochodem Saaba z napędem na 4 koła.

Saab 9-2X jest pod wieloma względami wyjątkowy, nawet wśród Saabów. Jego premiera odbyła się w 2003 roku, a produkcja rozpoczęła się rok później. 9-2X powstał dzięki współpracy Saab Automobile AB i Fuji Heavy Industries. Obie te firmy należą do koncernu General Motors, który wymusił na nich współpracę. Owocem jest model, będący właściwie hybrydą Saaba i Subaru Imprezy. Dostępny jest tylko w wersji kombi.

REKLAMA

Silniki i napęd

Saab 9-2X napędzany jest w zależności od wersji dwoma różnymi silnikami. Oba są silnikami typu bokser, gdzie przeciwstawne umiejscowienie cylindrów pozwala na przesunięcie środka ciężkości samochodu w niższe położenie, a więc wpływa na właściwości jezdne auta, oczywiście na korzyść. Model ten więc jest bardzo pewny i stabilny. Słabszy silnik wersji Linear to 2,5-litrowy boxer, o mocy 165 KM. W mocniejszej wersji Aero, montowany był mniejszy, ale turbodoładowany silnik o pojemności 2l i mocy 227KM. Dzięki zastosowaniu silników typu bokser, konstruktorzy mieli łatwe zadanie, projektując Saaba z napędem na wszystkie 4 koła. W modelu tym stosowane były dwa rodzaje skrzyń biegów – pięciostopniowa manualna oraz czterostopniowa automatyczna.

Zobacz również: Rekord sprzedaży Audi

Stylistyka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stylistyka Saaba 9-2X to pomieszanie prostoty Subaru Imprezy z wysokim standardem Saaba. Jako że samochód miał wypełnić lukę rynkową związaną z kompaktowym autem o sportowym zacięciu, wnętrze 9-2X bardziej przypomina właśnie codzienny samochód sportowy niż elegancką limuzynę. Króluje w nim aluminium i skóra (w dodatkowym wyposażeniu), fotele wyprofilowane są podobnie do kubełkowych, montowanych w Subaru Imprezie II generacji. Przed kierowcą objawi się również sportowa, trójramienna kierownica. Z zewnątrz model ten bardzo przypomina Subaru Imprezę Kombi II generacji. Jedyne, co go odróżnia to przód, w którym zachowano charakterystyczne dla Saaba reflektory, atrapę chłodnicy i pas przedni oraz zderzak. Maskę zdobi wlot powietrza, nadający całości nieco agresywnego charakteru.

Zobacz również: Fiat i Chrysler będą produkować Alfy Romeo i Jeepy w Europie

Bezpieczeństwo

Właściwie jak wszystkie modele Saaba, 9-2X zapewnia nam maksimum bezpieczeństwa. Jego rama jest wzmocniona, a w karoserię wbudowano elementy przypominające klatkę bezpieczeństwa, chroniące przed nadmiernymi zgnieceniami podczas uderzenia. Poduszki powietrzne i boczne kurtyny to również standard Saaba 9-2X. Zastosowano w nim także napinacze pasów, ściągające je jak najbliżej ciała. W momencie uderzenia działają zaś ograniczniki napięcia, dzięki którym zmniejszone jest ryzyko urazów pochodzących właśnie od pasów bezpieczeństwa. W razie uderzenia w tył 9-2X, zadziałają aktywne zagłówki, ratując najcenniejszy element naszego ciała, czyli głowę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

16-latek urządził sobie tor wyścigowy na parkingu przed marketem

16-letni drifter urządzał sobie tor wyścigowy na parkingu przed jednym z piaseczyńskich marketów. Został złapany na gorącym uczynku. Sprawą zajmie się sąd rodzinny.

KGP: 99 237 interwencji, 415 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 237 interwencji.

15-latek zabrał na przejażdżkę starszych kolegów swoim samochodem. Auto dachowało

15-latek kupił samochód i zabrał dwóch starszych kolegów na przejażdżkę. Chłopak stracił panowanie nad pojazdem i doprowadził do dachowania. Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń. 

REKLAMA

Jechał tak pijany na skuterze, że gdy się wywrócił to zasnął

O takim zdarzeniu policjanci dawno nie słyszeli. 31-letni kierowca skutera jechał tak pijany, że gdy stracił panowanie nad pojazdem i wywrócił się - zasnął. 

Pijany motocyklista uciekał przed policją, do aresztu trafił... jego pasażer

33-letni motocyklista nie zatrzymał się do policyjnej kontroli. Podczas ucieczki spowodował kolizję. Okazało się, że był pijany, a jego pasażer poszukiwany do odbycia kary. 

REKLAMA