REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Saab 9-2X

Subskrybuj nas na Youtube
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Saab 9-2X to model, który powstał dzięki współpracy z Subaru i jest pierwszym samochodem Saaba z napędem na 4 koła.

Saab 9-2X jest pod wieloma względami wyjątkowy, nawet wśród Saabów. Jego premiera odbyła się w 2003 roku, a produkcja rozpoczęła się rok później. 9-2X powstał dzięki współpracy Saab Automobile AB i Fuji Heavy Industries. Obie te firmy należą do koncernu General Motors, który wymusił na nich współpracę. Owocem jest model, będący właściwie hybrydą Saaba i Subaru Imprezy. Dostępny jest tylko w wersji kombi.

REKLAMA

Silniki i napęd

Saab 9-2X napędzany jest w zależności od wersji dwoma różnymi silnikami. Oba są silnikami typu bokser, gdzie przeciwstawne umiejscowienie cylindrów pozwala na przesunięcie środka ciężkości samochodu w niższe położenie, a więc wpływa na właściwości jezdne auta, oczywiście na korzyść. Model ten więc jest bardzo pewny i stabilny. Słabszy silnik wersji Linear to 2,5-litrowy boxer, o mocy 165 KM. W mocniejszej wersji Aero, montowany był mniejszy, ale turbodoładowany silnik o pojemności 2l i mocy 227KM. Dzięki zastosowaniu silników typu bokser, konstruktorzy mieli łatwe zadanie, projektując Saaba z napędem na wszystkie 4 koła. W modelu tym stosowane były dwa rodzaje skrzyń biegów – pięciostopniowa manualna oraz czterostopniowa automatyczna.

Zobacz również: Rekord sprzedaży Audi

Stylistyka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stylistyka Saaba 9-2X to pomieszanie prostoty Subaru Imprezy z wysokim standardem Saaba. Jako że samochód miał wypełnić lukę rynkową związaną z kompaktowym autem o sportowym zacięciu, wnętrze 9-2X bardziej przypomina właśnie codzienny samochód sportowy niż elegancką limuzynę. Króluje w nim aluminium i skóra (w dodatkowym wyposażeniu), fotele wyprofilowane są podobnie do kubełkowych, montowanych w Subaru Imprezie II generacji. Przed kierowcą objawi się również sportowa, trójramienna kierownica. Z zewnątrz model ten bardzo przypomina Subaru Imprezę Kombi II generacji. Jedyne, co go odróżnia to przód, w którym zachowano charakterystyczne dla Saaba reflektory, atrapę chłodnicy i pas przedni oraz zderzak. Maskę zdobi wlot powietrza, nadający całości nieco agresywnego charakteru.

Zobacz również: Fiat i Chrysler będą produkować Alfy Romeo i Jeepy w Europie

Bezpieczeństwo

Właściwie jak wszystkie modele Saaba, 9-2X zapewnia nam maksimum bezpieczeństwa. Jego rama jest wzmocniona, a w karoserię wbudowano elementy przypominające klatkę bezpieczeństwa, chroniące przed nadmiernymi zgnieceniami podczas uderzenia. Poduszki powietrzne i boczne kurtyny to również standard Saaba 9-2X. Zastosowano w nim także napinacze pasów, ściągające je jak najbliżej ciała. W momencie uderzenia działają zaś ograniczniki napięcia, dzięki którym zmniejszone jest ryzyko urazów pochodzących właśnie od pasów bezpieczeństwa. W razie uderzenia w tył 9-2X, zadziałają aktywne zagłówki, ratując najcenniejszy element naszego ciała, czyli głowę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA