Toyota Corolla E10: kontrola i wymiana pasków klinowych
REKLAMA
REKLAMA
Przegląd pasków w Toyota Corolla należy przeprowadzać, co 24 tyś, lecz nie rzadziej niż 12 miesięcy. Cała operacja nie jest trudna i bez problemu sobie z nią poradzimy. Pasek alternatora, pompy wspomagania, sprężarki klimatyzacji znajdują się po prawej stronie silnika. Prawidłowa praca silnika zależy od dobrego naciągu paska alternatora. Ulega on dużym naprężeniom i z czasem traci swoje właściwości.
REKLAMA
Liczba pasków, które występują w aucie zależy od wersji wyposażenia. Jeden pasek przekazuje napęd z wału korbowego na pompę wody i alternator. W przypadku klimatyzacji i pompy wspomagania występuje jeden wspólny lub dwa oddzielne paski. Otwieramy maskę i przystępujemy do kontroli. Sprawdzamy czy nie ma widocznych pęknięć, przetarć na krawędziach paska i jego powierzchni.
Zobacz też: Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?
REKLAMA
Prawidłowy naciąg sprawdza się mierząc ugięcie w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Za pomocą kciuka naciskamy mocno w miejscu zamierzonego pomiaru i mierzymy ugięcie za pomocą linijki. W przypadku, kiedy odległość między kołami wynosi od 17,9 do 28cm to pasek powinien się ugiąć o 6,25mm. Jeżeli odległość jest z przedziału od 30,5 do 40,6 cm, pasek powinien ugiąć się o 1.3cm.
Przechodzimy do regulacji paska naciągu. Stosowane są dwie metody w zależności od konfiguracji auta. Jeśli chodzi o pasek alternatora, tutaj regulacja jest taka sama w każdym modelu. Odbywa się poprzez śruby mocujące i regulacyjno – blokujące. W przypadku pozostałych pasków możliwa jest regulacja za pomocą nakrętki blokującej i śrub regulacyjnych oraz przy pompie wspomagania.
Zobacz też: Kompendium: jakie narzędzia i akcesoria są potrzebne do serwisowania auta?
W tym drugim przypadku należy poluzować śrubę regulacyjną, która zabezpiecza pompę i obrócić ją (od silnika w celu naciągnięcia i do silnika w celu poluzowania. Powtarzamy tą operację do momentu aż stwierdzimy, że naciąg jest odpowiedni. Na koniec dokręcamy śrubę. Przy wymianie pasków postępujemy podobnie. Luzujemy go i zsuwamy z koła. Należy pamiętać, że najlepiej wymieniać paski parami.
Po montażu sprawdzamy dokładnie poprawność zamontowania. Nie jest dopuszczalne, żeby ocierał o coś podczas pracy. Kiedy mamy pewność, że przeprowadziliśmy poprawnie montaż, przechodzimy do ustawienia odpowiedniego naciągu. Robimy to sposobem, który został zaprezentowany w tym artykule. Koszt pasków nie powinien przekroczyć 100zł. Wszystko zależy od tego, na jaką firmę się zdecydujemy.
REKLAMA
REKLAMA