REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak tankować paliwo na stacjach samoobsługowych?

Jakubowski Ryszard
Jak tankować paliwo na stacjach bezobsługowych? Fot. Fotolia
Jak tankować paliwo na stacjach bezobsługowych? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bezobsługowe stacje paliw są dla jednych dobrodziejstwem, ponieważ mają najniższe ceny paliw, innych odstraszają koniecznością obsługi dystrybutorów i automatów, pobierających należność za zatankowane paliwo. Jak korzystać z samoobsługowych stacji benzynowych?

Samodzielne tankowanie paliwa połączone z automatycznym inkasowaniem pieniędzy nie jest skomplikowane i każdy może się tego nauczyć w ciągu kilku minut. Pierwszą czynnością jest ustawienie pojazdu w pobliżu wolnego dystrybutora. Należy zachować od niego pewną odległość aby było możliwe swobodne przechodzenie wokół samochodu. Dla własnej wygody warto tak ustawić samochód, aby otwór wlewu paliwa znalazł się po stronie dystrybutora.

REKLAMA

Zobacz też: Na jakie rodzaje paliw może jeździć samochód?

Jeżeli znajduje się on w okolicach tylnej tablicy rejestracyjnej, trzeba zatrzymać samochód tak, aby odległość od dystrybutora do niego była jak najmniejsza. Co prawda węże do nalewania paliwa są długie, ale wygodniej i szybciej jest tankować paliwo tuż przy dystrybutorze, bez konieczności rozwijania węża na pełną długość.

Zobacz też: Dlaczego auto zużywa więcej paliwa niż napisano w instrukcji? Producenci zaniżają dane?

REKLAMA

Kolejną czynnością jest zaprogramowanie dystrybutora. W praktyce jest to do złudzenia podobne do obsługi bankomatu przy płaceniu kartą płatniczą. Trochę inaczej wygląda płacenie gotówką. Trzeba wówczas wsunąć w specjalny otwór odpowiednie banknoty i po rozpoznaniu ich przez skanery dystrybutora rozpocząć tankowanie. Na ekranie są wyświetlane kolejne polecenia, więc nie trzeba od tej chwili o niczym pamiętać, z wyjątkiem numeru dystrybutora, z którego będzie pobierane paliwo. W przypadku pomyłki można zrobić drogi prezent kierowcy samochodu, tankującemu paliwo z sąsiedniego dystrybutora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Automat żąda podania górnego limitu opłaty za paliwo. Ma to na celu uchronienie kierowcy przed niechcianym zakupem. Ustalając maksymalną kwotę zakupu trzeba pamiętać, że do baku zostanie wlane tylko tyle litrów paliwa, ile wynika z podzielenia deklarowanej kwoty przez jego cenę, co może uniemożliwić zatankowanie „pod korek”. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, wówczas należy zadeklarować większą kwotę. Nie ma przy tym obawy o przelanie baku lub zapłacenie za niepobrane paliwo. Automat odetnie jego dopływ z chwilą gdy jego poziom w baku zetknie się z końcówką węża, tzw. pistoletem. Jednocześnie zostanie pobrana należność dokładnie odpowiadająca wartości zatankowanego paliwa.

Zobacz też: Czy warto tankować wysokooktanowe paliwo?

Nalewając paliwo należy zwrócić baczną uwagę na jego rodzaj. Każdy dystrybutor jest wyposażony w kilka węży, każdy do innego rodzaju paliwa. Na „pistoletach” są bardzo wyraźne symbole paliw, więc trudno o pomyłkę. Co prawda nalanie benzyny 95 zamiast 98 lub odwrotnie nie powinno zaszkodzić silnikowi, ale zastąpienie oleju napędowego benzyną lub benzyny olejem napędowym jest dla silnika zabójcze, dlatego dodatkowo węże do ON są oznaczane czarną barwą, pozostałe mają końcówki zielone. Końcówki pistoletów z olejem napędowym są też większe, od razu więc wyczujemy, jeśli próbujemy wlać olej napędowy do auta z silnikiem benzynowym. W drugą stronę niestety nie ma już tak różowo: pistolet z benzyną 95 lub 98 bez problemu włożymy do wlewu baku auta z silnikiem diesla.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA