REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak tankować paliwo na stacjach samoobsługowych?

Jakubowski Ryszard
Jak tankować paliwo na stacjach bezobsługowych? Fot. Fotolia
Jak tankować paliwo na stacjach bezobsługowych? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bezobsługowe stacje paliw są dla jednych dobrodziejstwem, ponieważ mają najniższe ceny paliw, innych odstraszają koniecznością obsługi dystrybutorów i automatów, pobierających należność za zatankowane paliwo. Jak korzystać z samoobsługowych stacji benzynowych?

Samodzielne tankowanie paliwa połączone z automatycznym inkasowaniem pieniędzy nie jest skomplikowane i każdy może się tego nauczyć w ciągu kilku minut. Pierwszą czynnością jest ustawienie pojazdu w pobliżu wolnego dystrybutora. Należy zachować od niego pewną odległość aby było możliwe swobodne przechodzenie wokół samochodu. Dla własnej wygody warto tak ustawić samochód, aby otwór wlewu paliwa znalazł się po stronie dystrybutora.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Na jakie rodzaje paliw może jeździć samochód?

Jeżeli znajduje się on w okolicach tylnej tablicy rejestracyjnej, trzeba zatrzymać samochód tak, aby odległość od dystrybutora do niego była jak najmniejsza. Co prawda węże do nalewania paliwa są długie, ale wygodniej i szybciej jest tankować paliwo tuż przy dystrybutorze, bez konieczności rozwijania węża na pełną długość.

Zobacz też: Dlaczego auto zużywa więcej paliwa niż napisano w instrukcji? Producenci zaniżają dane?

REKLAMA

Kolejną czynnością jest zaprogramowanie dystrybutora. W praktyce jest to do złudzenia podobne do obsługi bankomatu przy płaceniu kartą płatniczą. Trochę inaczej wygląda płacenie gotówką. Trzeba wówczas wsunąć w specjalny otwór odpowiednie banknoty i po rozpoznaniu ich przez skanery dystrybutora rozpocząć tankowanie. Na ekranie są wyświetlane kolejne polecenia, więc nie trzeba od tej chwili o niczym pamiętać, z wyjątkiem numeru dystrybutora, z którego będzie pobierane paliwo. W przypadku pomyłki można zrobić drogi prezent kierowcy samochodu, tankującemu paliwo z sąsiedniego dystrybutora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Automat żąda podania górnego limitu opłaty za paliwo. Ma to na celu uchronienie kierowcy przed niechcianym zakupem. Ustalając maksymalną kwotę zakupu trzeba pamiętać, że do baku zostanie wlane tylko tyle litrów paliwa, ile wynika z podzielenia deklarowanej kwoty przez jego cenę, co może uniemożliwić zatankowanie „pod korek”. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, wówczas należy zadeklarować większą kwotę. Nie ma przy tym obawy o przelanie baku lub zapłacenie za niepobrane paliwo. Automat odetnie jego dopływ z chwilą gdy jego poziom w baku zetknie się z końcówką węża, tzw. pistoletem. Jednocześnie zostanie pobrana należność dokładnie odpowiadająca wartości zatankowanego paliwa.

Zobacz też: Czy warto tankować wysokooktanowe paliwo?

Nalewając paliwo należy zwrócić baczną uwagę na jego rodzaj. Każdy dystrybutor jest wyposażony w kilka węży, każdy do innego rodzaju paliwa. Na „pistoletach” są bardzo wyraźne symbole paliw, więc trudno o pomyłkę. Co prawda nalanie benzyny 95 zamiast 98 lub odwrotnie nie powinno zaszkodzić silnikowi, ale zastąpienie oleju napędowego benzyną lub benzyny olejem napędowym jest dla silnika zabójcze, dlatego dodatkowo węże do ON są oznaczane czarną barwą, pozostałe mają końcówki zielone. Końcówki pistoletów z olejem napędowym są też większe, od razu więc wyczujemy, jeśli próbujemy wlać olej napędowy do auta z silnikiem benzynowym. W drugą stronę niestety nie ma już tak różowo: pistolet z benzyną 95 lub 98 bez problemu włożymy do wlewu baku auta z silnikiem diesla.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA