REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moto porady

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Fiat Seicento: regeneracja tłoczka zacisku hamulca przedniego – opis krok po kroku


Zapieczone tłoczki zacisku hamulca przedniego to dosyć częsta usterka w Fiacie Seicento. W poradniku tym pokażemy jak odblokować i zabezpieczyć tłoczki hamulca przedniego.

Fiat Seicento: naprawa silnika wentylatora chłodnicy. Poradnik


Uszkodzony silnik wentylatora to dosyć częsta usterka w Fiacie Seicento. W poradniku tym pokażemy jak go sprawnie naprawić.

Fiat Punto MK2: wymiana tylnej piasty. Poradnik

W poradniku tym pokażemy, jak prawidłowo wymienić piastę koła tylnego w Fiacie Punto II. Cała operacja nie jest trudna i możemy ją wykonać we własnym zakresie.

Fiat Punto MK2: wymiana miski olejowej – opis krok po kroku


Cieknąca miska olejowa może świadczyć o konieczności jej wymiany. Zaklejenie uszkodzenia nie jest niestety trwałym rozwiązaniem.

REKLAMA

Fiat Punto MK2: wymiana ogranicznika drzwi przednich. Poradnik

W poradniku tym zaprezentujemy jak wymienić uszkodzony ogranicznik drzwi przednich. Jest to bardzo łatwa czynność i poradzimy sobie z nią bez żadnego problemu.

Fiat Punto MK2: montaż dodatkowego oświetlenia – opis krok po kroku

W poradniku tym pokażemy jak zamontować dodatkowe oświetlenie wnętrza kabiny w Punto MK2. Montaż dodatkowej lampki nie jest trudny i możliwy do wykonania we własnym zakresie.

Fiat Punto Mk2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT

Skrzynia CVT w Punto MK2 nie jest często spotykana i nie ma zbyt wielu informacji na temat eksploatacji. W poradniku tym pokażemy, w jaki sposób wymienić olej i filtr w skrzyni biegów Punto MK2.

Fiat Punto MK1: zmiana podświetlenia – opis krok po kroku


Standardowe podświetlenie może się szybko znudzić wielu kierowcom. W poradniku tym pokażemy jak zmienić podświetlenie w kilku elementach Fiata Punto MK1.

REKLAMA

Fiat Punto MK1: zmiana tarcz zegarów i montaż chromowanych ramek. Poradnik

W poradniku tym pokażemy jak wymienić standardowe tarcze zegarów na inne, które o wiele lepiej się prezentują. Do tego zamontujemy chromowane pierścienie dookoła poszczególnych zegarów.

Fiat Punto MK1: naprawa tylnej wycieraczki – opis krok po kroku


Uszkodzenie tylnej wycieraczki znacznie ogranicza nam widoczność do tyłu auta. W poradniku tym opisujemy, jak solidnie naprawić tylną wycieraczkę w Fiacie Punto I.

Fiat Seicento: wymiana pompy wody. Poradnik


Uszkodzona pompa wody w Seicento może być powodem wycieków. W poradniku tym przeprowadzimy wymianę pompy wody w Fiacie Seicento z silnikiem 1,1 SPI.

Czy warto stosować dodatki do paliwa?

Na stacjach benzynowych, w marketach motoryzacyjnych, ale i w internecie znajdziemy dziesiątki, jak nie setki, preparatów „uszlachetniających” paliwo. Ich wytwórcy obiecują, że specyfiki usuwają szkodliwe osady, zakonserwują elementy ruchome, a nawet usuną wodę. Ale czy w przypadku każdego silnika wolno je stosować?

Które kontrolki na desce rozdzielczej oznaczają, że nie wolno dalej jechać?

Z kontrolkami na desce rozdzielczej jest trochę jak ze znakami drogowymi. Są te informujące, ale i te nakazujące – w tym przypadku natychmiastowe zatrzymanie i wyłączenie auta. Kiedy podróż trzeba przerwać, a kiedy można dojechać do warsztatu?

Jak eksploatować i dbać o silnik 1,9 TDI?

Diesel 1,9 TDI jest montowany w autach już od kilkunastu lat. Jednostka ta jest spotykana w popularnych modelach Volkswagena, Skody, Seata i Audi. 1,9 TDI jest uważany za mało awaryjny, jeśli tylko jego użytkownicy stosują się do kilku prostych zasad.

Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się popsuć?

Silnik odpala, ale nie trzyma obrotów, krztusi się i gaśnie, gdy zdejmiemy nogę z gazu – znane objawy? To oznacza, że do cylindra trafia zła porcja paliwa, ewentualnie (w silnikach benzynowych) nie ma iskry. Co się mogło zepsuć?

Fiat Punto MK1: wymiana i regeneracja rozrusznika. Poradnik


Uszkodzony rozrusznik może przyczynić się do nieplanowanego postoju. W poradniku tym pokażemy sposób, w jaki go wyczyścić i wymienić bendiks oraz przednią tuleję. Całą operację przeprowadzimy w Punto I z silnikiem 1.2.

Fiat Punto MK1: wymiana tarcz i klocków hamulcowych – opis krok po kroku.


W poradniku tym pokażemy jak wymienić klocki hamulcowe i tarcze we własnym zakresie. Całą pracę wykonamy na przykładzie Fiata Punto MK1.

Fiat Seicento: wymiana wiatraka chłodnicy. Poradnik


Wymiana wiatraka chłodnicy nie jest problematyczna. Celem tego poradnika jest zaprezentowanie najszybszej i najłatwiejszej metody na demontaż i montaż wiatraka chłodnicy.

Fiat Punto MK1: demontaż deski rozdzielczej. Poradnik

W poradniku tym pokażemy jak samodzielnie zdemontować deskę rozdzielczą w Fiacie Punto MK1. Jest to niezbędna czynność przy wymianie chociażby nagrzewnicy.

Fiat Punto MK1: montaż podgrzewanych lusterek. Poradnik


Podgrzewane lusterka mają wiele zalet, ale nie wszystkie auta mają je w standardowym wyposażeniu. W poradniku tym pokażemy sposób, w jaki zmontować maty grzewcze bocznych lusterek w Punto MK1.

Fiat Punto MK1: wymiana chłodnicy. Opis krok po kroku


Ubytek płynu chłodniczego, plamy pod samochodem - te objawy mogą świadczyć o konieczności wymiany chłodnicy. W poradniku tym przedstawimy sposób na wykonanie takiej naprawy w Punto MK1.

Fiat Palio: wymiana tulei wahacza. Poradnik


Wymiana tulei wahacza może wydawać się trudna. Jednak po przeczytaniu tego poradnika powinniśmy mieć znacznie większą wiedzę dotyczącą wymiany tulei wahacza w Fiacie Palio.

Co daje benzyna E98? Czy warto ją wlewać do baku?

Benzyna 98-oktanowa jest często nawet o złotówkę droższa niż popularna 95. Co daje jej tankowanie? Czy nasze auto będzie miało lepsze osiągi, spadnie spalanie? A może to tylko bezsensowne wydawanie pieniędzy?

Kiedy nie wolno stosować smaru w sprayu?

Preparaty smarujące w sprayu są łatwe w użyciu i skutecznie pomagają przy zapieczonych śrubach czy zatartych prowadnicach. Nie zawsze można z nich jednak korzystać! Kiedy spray może być szkodliwy?

Dlaczego reflektory słabiej świecą?

Z biegiem lat światła naszego auta mogą tracić skuteczność. Jest to niestety zjawisko nieuniknione szczególnie w przypadku klasycznych lamp z żarówkami. Co się zużywa?, czy reflektory można naprawić?

Jak wyeliminować "piszczenie" hamulców?

Wciskamy pedał hamulca i słyszymy przeraźliwy pisk i zgrzyt, aż do momentu gdy zatrzymamy auto. W wielu przypadkach piszczenie hamulców może oznaczać konieczność wizyty w warsztacie, ale nie zawsze. Dlaczego zatem hamulce piszczą?

Zawory silnika spalinowego

W klasycznym silniku spalinowym na każdy cylinder przypadają dwa zawory: dolotowy i wylotowy. Dawniej w dużych, a dziś już pawie we wszystkich silnikach stosuje się po 3 lub 4 zawory na każdy cylinder. W przypadku 3 zaworów zawsze 2 z nich są dolotowe z uwagi na większe trudności w napełnianiu cylindrów, niż w ich opróżnianiu.

Jak przejeżdżać przez „śpiącego policjanta”?

Garby zwalniające skutecznie przyhamowują zapędy wielu kierowców, ale niestety wpływają również na zawieszenie auta. Jest jednak metoda na pokonywanie „śpiących policjantów” bez szwanku dla auta.

Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?

Żywotność sprzęgła w największym stopniu zależy od mocy silnika i od umiejętności kierowcy. Sprawne posługiwanie się pedałem sprzęgła może wydłużyć czas jego prawidłowego działania nawet o połowę. Dlatego warto znać kilka podstawowych zasad.

Ile oleju może zużyć sprawny silnik?

Ubywający olej nie musi być znakiem, że silnik jest niesprawny lub nadmiernie zużyty. Nawet nowe silniki zużywają olej, co jest zjawiskiem normalnym. Ile oleju może spalić silnik, kiedy zużycie jest już nadmierne?

Kiedy nie można naprawić przebitej opony?

Uszkodzonej opony nie trzeba od razu wymieniać. Warsztaty wulkanizacyjne są w stanie załatać różnego rodzaju przebicia. Taka „łatka” ma trwałość nawet 30 tysięcy kilometrów, a to oznacza, że jest w stanie przeżyć cały czas eksploatacji opony. Niestety, nie da się załatać każdej dziury.

Czy przebitą oponę zawsze można naprawić?

Łata na kole ma trwałość nawet 30 tysięcy kilometrów, może więc wytrzymać nawet cały okres "życia" opony. Niestety nie każde uszkodzenie da się załatać.

Czy odpalanie „na pych” może uszkodzić samochód?

Rozładowany akumulator skutecznie potrafi unieruchomić każde auto, szczególnie, jeśli nie mamy od kogo pożyczyć prądu. Ale przecież można zawsze spróbować odpalić "na pych"... Otóż nie zawsze! W przypadków niektórych silników może to doprowadzić do poważnej awarii. Metodą "na pych" nie odpalimy również automatu.

Dlaczego psuje się zawór EGR, jak go naprawić?

Dlaczego psuje się zawór EGR, jak go naprawić? Zawór recyrkulacji spalin (EGR) to element o którym większość kierowców dowiaduje się dopiero, gdy ten się popsuje... Najogólniej rzecz biorąc EGR ma za zadanie kierować część spalin z powrotem do silnika. Zawór zawodzi najczęściej przez nagromadzoną w wydechu sadzę i cząstki stałe.

Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

Awarie koła dwumasowego to częsta i kosztowna przypadłość współczesnych diesli. Po części to wina niedoskonałości konstrukcji „dwumasówki”, ale żywotność koła dwumasowego można też skrócić złą techniką jazdy. Dlaczego psuje się kolo dwumasowe, jak można zapobiec awarii?

Co dają nawiercane tarcze hamulcowe, czy można je montować w każdym aucie?

Są montowane seryjnie w autach sportowych, ale występują też jako zamienniki do większości popularnych modeli. Nawiercane tarcze hamulcowe, bo o nich mowa, są przy tym droższe od klasycznych. Czy taka inwestycja się opłaca? Czy nawiercane tarcze hamulcowe mogą skrócić drogę hamowania?

Jak działają bramki kontrolujące prędkość? Czy jest sposób, aby uniknąć mandatu?

Bramki kontrolujące szybkość pojazdów z początkiem lata roku 2011 zadebiutują jako nowa broń policji przeciwko piratom drogowym. Jak działają takie bramki? Czy można je oszukać antyradarem? Jak ustrzec się przed mandatem?

Jak przerobić auto z kratką na osobowe?

Każde auto osobowo-ciężarowe można przerejestrować na osobówkę. Jakie są tego korzyści? Możemy zgodnie z prawem wymontować nieporęczną kratkę z bagażnika. Warto jednak wiedzieć, że fizyczne wyjęcie kraty to za mało...

Jakiego koloru samochody są najlepiej widoczne na drodze?

Białe, srebrne, a może czerwone? Jakie auto jest najlepiej widoczne na drodze? Odpowiedź na to pytanie może być sporym zaskoczeniem. Okazuje się bowiem, że na pozór kontrastowe kolory wcale nie najlepiej odcinają się od krajobrazu.

Czy włączone radio w samochodzie może zwiększać spalanie?

Mało kierowców zdaje sobie z tego sprawę, ale na spalanie bardzo wpływa obciążenie alternatora, czyli pobór prądu. Im więcej urządzeń elektrycznych mamy włączonych, tym więcej benzyny potrzebuje silnik.

Fiat Palio: wymiana zbiorniczka płynu chłodniczego – opis krok po kroku


Wymiana zbiornika płynu chłodzącego nie jest bardzo skomplikowana. W poradniku tym przedstawimy jak sprawnie i szybko wymienić uszkodzony zbiorniczek na płyn chłodzący.

Fiat Palio: wymiana tylnych amortyzatorów – krok po kroku


Uszkodzone amortyzatory znacząco wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy. W poradniku tym pokażemy jak wymienić tylne amortyzatory we własnym zakresie.

Jak najtaniej zwiększyć osiągi auta?

Najtańsze konie mechaniczne to te uzyskane dzięki zmniejszeniu wagi auta. Lżejszy samochód lepiej przyspiesza, szybciej reaguje na ruchy kierownicą i lepiej hamuje. Kuracja odchudzająca często daje lepsze efekty niż zakup drogich tuningowych części.

Czy warto kupić filtr węglowy zamiast zwykłego? Jak często zmieniać filtr kabinowy?

Filtr kabinowy oczyszcza powietrze zaciągane do kabiny pasażerskiej przez wentylator. Zazwyczaj przy wymianie tego elementu stajemy przed wyborem... tańszy zwykły czy może droższy węglowy? Czy w tym przypadku opłaca się zapłacić więcej?

Czy warto kupić droższe świece irydowe?

Świece zapłonowe mogą mieć elektrodę wykonaną z różnych materiałów. Najtańsze są świece z centralną elektrodą miedzianą lub niklowo-kadmową (Ni-Cd). Droższe są te z platynową lub irydową elektrodą. Czy warto w takie irydowe świece zainwestować?

Na co zwrócić uwagę przy kupnie nowego akumulatora?

Wartość napięcia i pojemność to tylko dwie cechy akumulatora. Kupując nowy warto pamiętać o rzeczy najważniejszej - czy zmieści się on pod maską.

Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Trwałość paska rozrządu uzależniona jest od wielu czynników. Teoretycznie powinien on wytrzymać przebieg rzędu 100 tysięcy kilometrów. Należy go jednak co pewien czas sprawdzać.

Kierowcy seniorzy: w jakim wieku należy zrezygnować z prowadzenia auta?

Nawet jeśli całe życie byłeś świetnym kierowcą z wiekiem możesz stracić swoje umiejętności. Naukowcy są zgodni, że po 75. roku życia siadanie za kółkiem staje się ryzykowne.

Dlaczego nie działa spryskiwacz? Co mogło się popsuć?

Lista możliwych awarii spryskiwacza szyby jest bardzo długa. Jedne można usunąć niemal natychmiast i to często w zasadzie bez żadnych narzędzi, inne mogą być trudne w naprawie i kosztowne. Co zrobić jeśli spryskiwacz nie działa?

Jaki jest najlepszy sposób na zaparowane szyby w samochodzie?

Jednym z warunków bezpiecznej jazdy jest dobra widoczność. Zwłaszcza zimą nabiera to szczególnego znaczenia. Przyda się więc kilka wskazówek, jak dbać o to, by dobrze widzieć do przodu, do tyłu i na boki.

REKLAMA