Jak wybrać bagażnik dachowy?
REKLAMA
REKLAMA
Podstawowy współczesny bagażnik dachowy, zwany też bagażnikiem bazowym, składa się z dwóch poprzecznych belek i czterech tzw. stóp, za pomocą których całość w bezpieczny sposób mocuje się do samochodu. Już sama taka konstrukcja umożliwia przewożenie różnych sztywnych przedmiotów. Do belek można również przymocować specjalne uchwyty, przeznaczone np. do mocowania nart czy rowerów, albo zamontować zgrabne zamykane pojemniki, zwane boksami dachowymi.
REKLAMA
Zobacz też: Jaki zamontować bagażnik dodatkowy?
Wybieramy „bazę”
Bagażnik bazowy musi być dopasowany do konkretnego modelu auta. W przeciwnym razie może przynieść więcej szkód niż korzyści. Niestety, nie ma uniwersalnego bagażnika, który by pasował do każdego samochodu. W autach wyposażonych w relingi dachowe poprzeczne belki mocuje się bezpośrednio do nich, co ułatwia sprawę, bo uchwyty mocujące na belkach mogą mieć regulację rozstawu i dzięki temu dają się założyć do wielu takich samochodów. Wśród bagażników bazowych są zarówno takie, które przy montażu wymagają sporo manualnych czynności, jak i te, gdzie ta operacja dzięki różnym zmyślnym rozwiązaniom jest znacznie uproszczona.
Zobacz również: Jak działa dmuchany bagażnik? Ekspert radzi
Plastikowe pudło
Przy wyborze boksu dachowego, który chcemy zamontować do bagażnika bazowego, warto wziąć pod uwagę kilka rzeczy. I tak w przypadku aut typu hatchback i kombi zbyt długi box może ograniczać wysokość unoszenia tylnej pokrywy i przez to utrudniać dostęp do przestrzeni bagażowej wewnątrz samochodu. W wysokich pojazdach lepsze do załadunku i wyładunku od boksów otwieranych tylko z jednej strony są te, gdzie można to robić z obu boków. Wart rozważenia jest również sposób zamykania boksu. Najprostszy opiera się na zamkach zatrzaskowych, które nie stanowią żadnej przeszkody. Lepiej więc wydać trochę więcej pieniędzy na box wyposażony w zamek z blokadą. Niektóre mają nawet dwupunktowe lub trzypunktowe centralne ryglowanie.
Rower na dachu
Bagażniki do przewożenia rowerów można montować na dachu auta, wykorzystując do tego bagażnik podstawowy, na tylnej pokrywie, haku, a w autach terenowych nawet na umieszczonym z tyłu kole zapasowym. W tym pierwszym przypadku do zamocowania rowerów służą specjalne uchwyty, które montuje się do poprzecznych belek bagażnika podstawowego. W ten sposób można przewozić kilka rowerów. Bagażnik rowerowy na tylną pokrywę w zależności od wykonania może pasować do wybranych lub wszystkich rodzajów nadwozia. Umożliwia przewożenie od dwóch do czterech rowerów. Niektóre rozwiązania charakteryzują się tzw. błyskawicznym montażem. Uchwyty przeznaczone do mocowania na haku przystosowane są do przewożenia zwykle 2, 3 czy 4 rowerów. Dają się odchylać z zamontowanymi rowerami, co ułatwia dostęp do bagażnika auta.
Zobacz również: Co warto mieć w apteczce?
Bagażnik mocowany na zewnętrznym kole zapasowym z tyłu pojazdu umożliwia przewożenie przeważnie dwóch rowerów. Uchwyty takie z reguły mają możliwość regulacji zamocowania w zależności od umieszczenia koła. Przy wyborze bagażnika rowerowego należy upewnić się, czy przewożone rowery nie będą zasłaniać tablicy rejestracyjnej, czy tylnych świateł samochodu. Jest to niedopuszczalne. W dostępnych bagażnikach mocowanych na haku są dodatkowe tylne światła i miejsce na tablicę rejestracyjną.
Pakuj rozsądnie
Nawet jeśli przygotowane na urlop rzeczy bez trudu mieszczą się w bagażniku naszego auta, nie należy ich tam umieszczać w dowolny sposób. Najcięższe przedmioty ZAWSZE układamy na samym spodzie. W przypadku otwartej przestrzeni bagażowej trzeba zadbać o to, żeby podczas hamowania pakunki nie mogły przemieszczać się do przedziału pasażerskiego.
REKLAMA
REKLAMA