REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat Punto MK2: wymiana tylnej piasty. Poradnik

Robert Kuśpiel

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy, jak prawidłowo wymienić piastę koła tylnego w Fiacie Punto II. Cała operacja nie jest trudna i możemy ją wykonać we własnym zakresie.

Co będzie nam potrzebne?
• Nowa piasta
• Podnośnik samochodowy
• Klucz 32
• Smar

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto II: wymiana spryskiwaczy szyb

Na początku kilka uwag odnośnie samej piasty. Dla II generacji Punto występują w dwóch wersjach: z ABS i bez ABS. Nie ma potrzeby kupowania ich w autoryzowanym serwisie Fiata. Sklepy motoryzacyjne oferują dobre marki w bardzo przystępnych cenach.

REKLAMA

Pierwszy krok to uniesienie auta. Podkładamy pod przednie koła kliny zabezpieczające i podnosimy interesującą nas stronę. Zdejmujemy koło i przechodzimy do demontażu bębna. Odkręcamy śruby mocujące, podważamy go równomiernie za pomocą dwóch śrubokrętów i czyścimy dokładnie z pyłu i zabrudzeń. Przy okazji warto sprawdzić stan okładzin hamulcowych.

Teraz musimy zdjąć osłonę śruby piasty. Uderzamy w nią delikatnie za pomocą młotka i śrubokręta. Ułatwi nam to znacznie jej demontaż. Najtrudniejszą operacją jest odkręcenie śruby mocującej piastę. To, czy nam się uda bez zbędnych szkód zależy od jakości klucza, którym będziemy odkręcać śrubę.

Jest nam potrzebny rozmiar 32, najlepiej z przedłużką. W tym celu możemy wykorzystać kawałek stalowej rurki. Jeżeli nie damy rady rękoma obrócić kluczem, wtedy musimy stanąć na klucz - do tego jest właśnie potrzebny solidny zestaw. Odkręcamy śrubę do końca i zdejmujemy piastę. Smarujemy wszystkie nowe elementy łożyska oraz punkty styku z wałkiem i obudową bębna. Teraz wsadzamy pierścienie dystansowe. Podczas demontażu starej piasty zazwyczaj schodzą razem z nią. Montując je należy zwrócić uwagę, by były w odpowiedniej kolejności.

Następnie dokręcamy nową nakrętkę piasty. Jeżeli dysponujemy kluczem dynamometrycznym, ustawiamy moment 280Nm. Nakrętka powinna być zawarta w zestawie razem z piastą.

Pozostało nam założenie osłony śruby i złożenie wszystkiego w odwrotnej kolejności. Po wykonaniu całej operacji udajemy się na jazdę próbną. Nie powinniśmy już słyszeć żadnego huczenia łożyska ani innych dźwięków wydobywających się z tylnego koła. W ten sposób mamy spokój na kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

W przypadku piast nie ma potrzeby wymiany parami. Jeżeli jesteśmy pewni, że przyczyna hałasu leży w jednym z kół, to tylko w nim wymieniamy piastę.

Zobacz też: Opel Astra G: wymiana piasty przedniej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce?

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce? Teoretycznie tak. Teoretycznie, bo przed przystąpieniem do kursu i egzaminu, musi spełnić kilka wymogów dodatkowych. O wszystkich koniecznych formalnościach opowiem w tym materiale.

    REKLAMA

    Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

    40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    REKLAMA