REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto Mk2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT

Robert Kuśpiel
Wymieniamy olej i filtr w skrzyni biegów CVT w Fiacie Punto MK2. fot. Fiat
Wymieniamy olej i filtr w skrzyni biegów CVT w Fiacie Punto MK2. fot. Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynia CVT w Punto MK2 nie jest często spotykana i nie ma zbyt wielu informacji na temat eksploatacji. W poradniku tym pokażemy, w jaki sposób wymienić olej i filtr w skrzyni biegów Punto MK2.

Na początku warto wspomnieć, że dostępność materiałów eksploatacyjnych do bezstopniowej skrzyni CVT w Fiacie Punto Mk2 jest bardzo ograniczona - mamy na myśli filtr. Zazwyczaj jest dostępny tylko w ASO na zamówienie, a jego cena jest stosunkowo wysoka.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto MK2: wymiana tylnej piasty. Poradnik

Co będzie nam potrzebne do wymiany filtra w skrzyni CVT?

• Filtr do skrzyni CVT
• Olej do skrzyni biegów CVT
• Klucz 17
• Klucz do filtra

REKLAMA

Wykonanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o olej do skrzyni biegów mamy tutaj duży wybór. Proponujemy marki Mobil ATF 220 Premiom, gdyż jest to dobry olej, który zagwarantuje nam poprawną pracę przekładni. Z kolei chcąc użyć olej polecany przez Fiata, musimy zapłacić prawie dwa razy więcej niż za marki Mobil. Producent Fiata Punto Mk2 podaje, że potrzebne są dwa litry tego oleju, przy czym w praktyce jest to trochę mniej. Najlepiej kierować się wskazaniami bagnetu. Przed rozpoczęciem wymiany proponujemy pokonać około 30 kilometrów, by olej w skrzyni CVT dobrze się rozgrzał.

Całą operację polecamy wykonywać z pozycji kanału lub podnośnika warsztatowego. Ustawiając samochód na równej powierzchni mamy pewność, że spłynie nam cały olej. Pierwszym krokiem jest odkręcenie starego filtra. Niestety dostęp do niego nie jest ułatwiony, trzeba dobrze wygiąć rękę, żeby móc wykonać jakikolwiek ruch kluczem. Teraz odkręcamy korek na misce olejowej, który umiejscowiony jest na tylnej ściance skrzyni. Olej najlepiej spuszczać, kiedy jest wystarczająco rozgrzany.

Zobacz też: Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?

Zakręcamy korek i przechodzimy do montażu filtra. Tutaj znowu będziemy mieli problem z manewrowaniem kluczem po małej przestrzeni. Nie ma potrzeby bardzo mocno go przykręcać. Jeżeli wyczujemy, że uszczelka stawia opór, przestajemy kręcić. Należy zwrócić uwagę na gwint filtra, jest bardzo krótki. Efekt tego jest taki, że po kilku obrotach czujemy opór.

Pozostało nam zalanie skrzyni CVT świeżym olejem. Niestety, czeka nas spore zaskoczenie, gdyż nie ma nigdzie dedykowanego wlewu do skrzyni. Pozostaje nam tylko uzupełnianie oleju poprzez bagnet, co jest dosyć czasochłonne, jednak nie ma innego wyjścia. Po wlaniu ok. 1,5 litra proponujemy sprawdzić poziom oleju. Wycieramy bagnet i ponownie zanurzamy. Uzupełniamy aż do poziomu maksymalnego.

Zobacz też: Jak często wymieniać łożyska alternatora?

Uruchamiamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Skrzynia CVT powinna pracować bez żadnych problemów. Po kilku dniach proponujemy sprawdzić stan oleju na bagnecie, aby sprawdzić ewentualne wycieki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA