REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto Mk2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT

Robert Kuśpiel
Wymieniamy olej i filtr w skrzyni biegów CVT w Fiacie Punto MK2. fot. Fiat
Wymieniamy olej i filtr w skrzyni biegów CVT w Fiacie Punto MK2. fot. Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynia CVT w Punto MK2 nie jest często spotykana i nie ma zbyt wielu informacji na temat eksploatacji. W poradniku tym pokażemy, w jaki sposób wymienić olej i filtr w skrzyni biegów Punto MK2.

Na początku warto wspomnieć, że dostępność materiałów eksploatacyjnych do bezstopniowej skrzyni CVT w Fiacie Punto Mk2 jest bardzo ograniczona - mamy na myśli filtr. Zazwyczaj jest dostępny tylko w ASO na zamówienie, a jego cena jest stosunkowo wysoka.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto MK2: wymiana tylnej piasty. Poradnik

Co będzie nam potrzebne do wymiany filtra w skrzyni CVT?

• Filtr do skrzyni CVT
• Olej do skrzyni biegów CVT
• Klucz 17
• Klucz do filtra

REKLAMA

Wykonanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o olej do skrzyni biegów mamy tutaj duży wybór. Proponujemy marki Mobil ATF 220 Premiom, gdyż jest to dobry olej, który zagwarantuje nam poprawną pracę przekładni. Z kolei chcąc użyć olej polecany przez Fiata, musimy zapłacić prawie dwa razy więcej niż za marki Mobil. Producent Fiata Punto Mk2 podaje, że potrzebne są dwa litry tego oleju, przy czym w praktyce jest to trochę mniej. Najlepiej kierować się wskazaniami bagnetu. Przed rozpoczęciem wymiany proponujemy pokonać około 30 kilometrów, by olej w skrzyni CVT dobrze się rozgrzał.

Całą operację polecamy wykonywać z pozycji kanału lub podnośnika warsztatowego. Ustawiając samochód na równej powierzchni mamy pewność, że spłynie nam cały olej. Pierwszym krokiem jest odkręcenie starego filtra. Niestety dostęp do niego nie jest ułatwiony, trzeba dobrze wygiąć rękę, żeby móc wykonać jakikolwiek ruch kluczem. Teraz odkręcamy korek na misce olejowej, który umiejscowiony jest na tylnej ściance skrzyni. Olej najlepiej spuszczać, kiedy jest wystarczająco rozgrzany.

Zobacz też: Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?

Zakręcamy korek i przechodzimy do montażu filtra. Tutaj znowu będziemy mieli problem z manewrowaniem kluczem po małej przestrzeni. Nie ma potrzeby bardzo mocno go przykręcać. Jeżeli wyczujemy, że uszczelka stawia opór, przestajemy kręcić. Należy zwrócić uwagę na gwint filtra, jest bardzo krótki. Efekt tego jest taki, że po kilku obrotach czujemy opór.

Pozostało nam zalanie skrzyni CVT świeżym olejem. Niestety, czeka nas spore zaskoczenie, gdyż nie ma nigdzie dedykowanego wlewu do skrzyni. Pozostaje nam tylko uzupełnianie oleju poprzez bagnet, co jest dosyć czasochłonne, jednak nie ma innego wyjścia. Po wlaniu ok. 1,5 litra proponujemy sprawdzić poziom oleju. Wycieramy bagnet i ponownie zanurzamy. Uzupełniamy aż do poziomu maksymalnego.

Zobacz też: Jak często wymieniać łożyska alternatora?

Uruchamiamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Skrzynia CVT powinna pracować bez żadnych problemów. Po kilku dniach proponujemy sprawdzić stan oleju na bagnecie, aby sprawdzić ewentualne wycieki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA