REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto Mk2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymieniamy olej i filtr w skrzyni biegów CVT w Fiacie Punto MK2. fot. Fiat
Wymieniamy olej i filtr w skrzyni biegów CVT w Fiacie Punto MK2. fot. Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynia CVT w Punto MK2 nie jest często spotykana i nie ma zbyt wielu informacji na temat eksploatacji. W poradniku tym pokażemy, w jaki sposób wymienić olej i filtr w skrzyni biegów Punto MK2.

Na początku warto wspomnieć, że dostępność materiałów eksploatacyjnych do bezstopniowej skrzyni CVT w Fiacie Punto Mk2 jest bardzo ograniczona - mamy na myśli filtr. Zazwyczaj jest dostępny tylko w ASO na zamówienie, a jego cena jest stosunkowo wysoka.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto MK2: wymiana tylnej piasty. Poradnik

Co będzie nam potrzebne do wymiany filtra w skrzyni CVT?

• Filtr do skrzyni CVT
• Olej do skrzyni biegów CVT
• Klucz 17
• Klucz do filtra

REKLAMA

Wykonanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o olej do skrzyni biegów mamy tutaj duży wybór. Proponujemy marki Mobil ATF 220 Premiom, gdyż jest to dobry olej, który zagwarantuje nam poprawną pracę przekładni. Z kolei chcąc użyć olej polecany przez Fiata, musimy zapłacić prawie dwa razy więcej niż za marki Mobil. Producent Fiata Punto Mk2 podaje, że potrzebne są dwa litry tego oleju, przy czym w praktyce jest to trochę mniej. Najlepiej kierować się wskazaniami bagnetu. Przed rozpoczęciem wymiany proponujemy pokonać około 30 kilometrów, by olej w skrzyni CVT dobrze się rozgrzał.

Całą operację polecamy wykonywać z pozycji kanału lub podnośnika warsztatowego. Ustawiając samochód na równej powierzchni mamy pewność, że spłynie nam cały olej. Pierwszym krokiem jest odkręcenie starego filtra. Niestety dostęp do niego nie jest ułatwiony, trzeba dobrze wygiąć rękę, żeby móc wykonać jakikolwiek ruch kluczem. Teraz odkręcamy korek na misce olejowej, który umiejscowiony jest na tylnej ściance skrzyni. Olej najlepiej spuszczać, kiedy jest wystarczająco rozgrzany.

Zobacz też: Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?

Zakręcamy korek i przechodzimy do montażu filtra. Tutaj znowu będziemy mieli problem z manewrowaniem kluczem po małej przestrzeni. Nie ma potrzeby bardzo mocno go przykręcać. Jeżeli wyczujemy, że uszczelka stawia opór, przestajemy kręcić. Należy zwrócić uwagę na gwint filtra, jest bardzo krótki. Efekt tego jest taki, że po kilku obrotach czujemy opór.

Pozostało nam zalanie skrzyni CVT świeżym olejem. Niestety, czeka nas spore zaskoczenie, gdyż nie ma nigdzie dedykowanego wlewu do skrzyni. Pozostaje nam tylko uzupełnianie oleju poprzez bagnet, co jest dosyć czasochłonne, jednak nie ma innego wyjścia. Po wlaniu ok. 1,5 litra proponujemy sprawdzić poziom oleju. Wycieramy bagnet i ponownie zanurzamy. Uzupełniamy aż do poziomu maksymalnego.

Zobacz też: Jak często wymieniać łożyska alternatora?

Uruchamiamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Skrzynia CVT powinna pracować bez żadnych problemów. Po kilku dniach proponujemy sprawdzić stan oleju na bagnecie, aby sprawdzić ewentualne wycieki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA