REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto Mk2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymieniamy olej i filtr w skrzyni biegów CVT w Fiacie Punto MK2. fot. Fiat
Wymieniamy olej i filtr w skrzyni biegów CVT w Fiacie Punto MK2. fot. Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynia CVT w Punto MK2 nie jest często spotykana i nie ma zbyt wielu informacji na temat eksploatacji. W poradniku tym pokażemy, w jaki sposób wymienić olej i filtr w skrzyni biegów Punto MK2.

Na początku warto wspomnieć, że dostępność materiałów eksploatacyjnych do bezstopniowej skrzyni CVT w Fiacie Punto Mk2 jest bardzo ograniczona - mamy na myśli filtr. Zazwyczaj jest dostępny tylko w ASO na zamówienie, a jego cena jest stosunkowo wysoka.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto MK2: wymiana tylnej piasty. Poradnik

Co będzie nam potrzebne do wymiany filtra w skrzyni CVT?

• Filtr do skrzyni CVT
• Olej do skrzyni biegów CVT
• Klucz 17
• Klucz do filtra

REKLAMA

Wykonanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o olej do skrzyni biegów mamy tutaj duży wybór. Proponujemy marki Mobil ATF 220 Premiom, gdyż jest to dobry olej, który zagwarantuje nam poprawną pracę przekładni. Z kolei chcąc użyć olej polecany przez Fiata, musimy zapłacić prawie dwa razy więcej niż za marki Mobil. Producent Fiata Punto Mk2 podaje, że potrzebne są dwa litry tego oleju, przy czym w praktyce jest to trochę mniej. Najlepiej kierować się wskazaniami bagnetu. Przed rozpoczęciem wymiany proponujemy pokonać około 30 kilometrów, by olej w skrzyni CVT dobrze się rozgrzał.

Całą operację polecamy wykonywać z pozycji kanału lub podnośnika warsztatowego. Ustawiając samochód na równej powierzchni mamy pewność, że spłynie nam cały olej. Pierwszym krokiem jest odkręcenie starego filtra. Niestety dostęp do niego nie jest ułatwiony, trzeba dobrze wygiąć rękę, żeby móc wykonać jakikolwiek ruch kluczem. Teraz odkręcamy korek na misce olejowej, który umiejscowiony jest na tylnej ściance skrzyni. Olej najlepiej spuszczać, kiedy jest wystarczająco rozgrzany.

Zobacz też: Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?

Zakręcamy korek i przechodzimy do montażu filtra. Tutaj znowu będziemy mieli problem z manewrowaniem kluczem po małej przestrzeni. Nie ma potrzeby bardzo mocno go przykręcać. Jeżeli wyczujemy, że uszczelka stawia opór, przestajemy kręcić. Należy zwrócić uwagę na gwint filtra, jest bardzo krótki. Efekt tego jest taki, że po kilku obrotach czujemy opór.

Pozostało nam zalanie skrzyni CVT świeżym olejem. Niestety, czeka nas spore zaskoczenie, gdyż nie ma nigdzie dedykowanego wlewu do skrzyni. Pozostaje nam tylko uzupełnianie oleju poprzez bagnet, co jest dosyć czasochłonne, jednak nie ma innego wyjścia. Po wlaniu ok. 1,5 litra proponujemy sprawdzić poziom oleju. Wycieramy bagnet i ponownie zanurzamy. Uzupełniamy aż do poziomu maksymalnego.

Zobacz też: Jak często wymieniać łożyska alternatora?

Uruchamiamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Skrzynia CVT powinna pracować bez żadnych problemów. Po kilku dniach proponujemy sprawdzić stan oleju na bagnecie, aby sprawdzić ewentualne wycieki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA