REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozmawiać ze sprzedającym, czego można się dowiedzieć przez telefon?

"Nówka" nie zawsze oznacza auto w dobrym stanie. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czasem nie warto jechać setek kilometrów, żeby przekonać się, że „nówka”, którą chcieliśmy kupić, to w rzeczywistości złom niewarty złamanego grosza. Dlatego dobrze najpierw porozmawiać telefonicznie z właścicielem auta, a kilka celnych pytań może oszczędzić nam dużo pieniędzy.

Słowniczek dla kupującego

REKLAMA

REKLAMA

Ogłoszenia motoryzacyjne jak każde inne niosą za sobą całą masę pułapek. Wiadomo, że nikt nie będzie zachwalał swojego auta jako rzęcha w fatalnym stanie technicznym i w przypływie szczerości na dzień dobry powie, że samochód raczej nigdy nie będzie się już nadawać do jazdy. Sprzedawcy chcą zarobić, a to wiąże się z masą niedomówień, szczególnie w kwestii interpretacji stanu technicznego.

Podstawowa zasada kupującego: "stan bardzo dobry" oznacza zupełnie co innego dla sprzedawcy, co dla klienta. Jeśli dodatkowo pojawiają się jeszcze wyrażenia w stylu: "jak na jego wiek, to...", albo: "bardzo dobry, ale nówki to tylko w salonie..." - to odkryliśmy właśnie pierwsze oznaki, że coś nie jest tak.

Sytuacja staje się jeszcze bardziej ryzykowna, gdy ktoś otwarcie przyznaje, że uszkodzenia są, ale auto jest „do jazdy”. Wtedy możemy spodziewać się dosłownie wszystkiego.

REKLAMA

Zobacz również: Jak czytać ogłoszenia o sprzedaży aut? Ekspert radzi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Grunt to przygotowanie

Co zrobić, żeby nie dać się wpuścić w maliny i już po pierwszej rozmowie mieć względne rozeznanie? Trzeba się dobrze przygotować. Po pierwsze, spisujemy wszystkie dane z ogłoszenia (wiek, przebieg, pojemność), a potem specjalnie pytamy o nie sprzedawcę. Jakiekolwiek niezgodności będą świadczyły o skrajnej ignorancji albo totalnej niewiedzy.

Gdy już przetestujemy naszego rozmówcę, możemy przejść do badania auta. Tu pytania muszą być jak najbardziej szczegółowe. Nie pytamy o stan nadwozia, a o rdzę na progach, zacieki na łączeniach blach i paneli. Podobnie z silnikiem. Nie pytamy czy auto było serwisowane, tylko kiedy i przez kogo robione były konkretne przeglądy. Czy są faktury, może nawet części.

Zobacz też: Dokumenty niezbędne do rejestracji auta

Dobrym sposobem na test wiarygodności treści ogłoszenia jest też poproszenie sprzedającego o przesłania nam szczegółowych zdjęć. Poprośmy o konkretne detale, jeśli ktoś będzie próbował się wykręcać - albo nie ma ochoty pozbyć się samochodu, albo nie chce żebyśmy to zobaczyli.

VIN prawdę powie? Niestety nie zawsze...

Rozmawiając przez telefon ze sprzedawcą zawsze warto poprosić o przedyktowanie nr VIN. Nie wiadomo jak dużo to da, ale zawsze mamy możliwość prześledzenia historii auta w czasie, gdy było ona na gwarancji. Wtedy wszystkie naprawy wykonuje się w ASO, w większości przypadków również okresowe przeglądy. To zawsze coś – mamy chociażby pojęcie jak intensywnie auto było eksploatowane w pierwszych latach po zakupie.

Zobacz również: Jak sprawdzić stan wnętrza kupując używane auto? Ekspert radzi

Pamiętajmy jednak, że nie wszyscy producenci mają ogólnoeuropejskie czy światowe bazy aut. Może się okazać, że za sprawdzenie numeru VIN w salonie danej marki będziemy musieli zapłacić, a dowiemy się jedynie, że historia napraw w ASO jest zerowa.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA