Jak rozpoznać przekręcony licznik? Ekspert radzi
REKLAMA
REKLAMA
Sprzedający cofają liczniki zarówno analogowe, jak i elektroniczne. Na co należy zatem zwrócić uwagę, aby nie trafić na „zajeżdżony” samochód? Zweryfikowanie czy na liczniku widnieje rzeczywisty przebieg jest niestety bardzo trudne. Nawet specjaliści w ASO twierdzą, że w większości przypadków nie da się ustalić, czy ktoś próbował zmienić stan licznika. Aby jednak zminimalizować ryzyko zakupu auta z dużym przebiegiem, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy.
REKLAMA
REKLAMA
W pierwszej kolejności należy dokładnie obejrzeć wnętrze samochodu. Licznik jest prawdopodobnie przekręcony jeśli kierownica, pedały, dywanik, drążek zmiany biegów oraz fotel kierowcy są bardzo zużyte i zniszczone. Zniszczenia tego rodzaju pojawiają się zazwyczaj w autach, które przekraczają 200 tys. km.
Czujność kupującego powinny jednak wzbudzić również zbyt nowe elementy wnętrza. Handlarze zmieniając stan licznika, zmieniają często również np. zużyte elementy tapicerki czy drążki zmiany biegów.
Zobacz również: Jak sprawdzić grubość lakieru i stan karoserii? Poradnik
Kolejny krok to dokładne obejrzenie samego licznika. Warto zwrócić uwagę na to czy liczby są proste oraz czy zmieniają się prawidłowo podczas jazdy. Wszystkie cyfry oprócz ostatniej powinny być równo ułożone. Jeśli któraś jest przesunięta, przebieg jest podejrzany. O większym rzeczywistym przebiegu mogą świadczyć wszelkie zadrapania w tym miejscu. W przypadku liczników analogowych mogą pozostać widoczne np. tłuste ślady po wewnętrznej stronie szybki lub świeże ślady na śrubach.
W przypadku liczników elektronicznych oględziny już jednak nie wystarczą, bo cofanie ich nie pozostawia żadnych śladów widocznych gołym okiem. Tutaj system pomiaru odległości jest skomputeryzowany. Dane o przebiegu zapisują się w dwóch pamięciach. W tym przypadku konieczna jest, więc wizyta w stacji diagnostycznej, gdzie stan licznika może zostać sprawdzony przy pomocy komputera.
Zobacz również: Badanie w ASO przed zakupem – podpowiadamy za co warto dopłacić?
Jeśli zostanie zmieniona zawartość tylko jednej pamięci, widocznej na zegarach, mamy szansę poznać prawdę o stanie licznika. Jeśli jednak sprzedający zmienił zawartość obu pamięci, dane z komputera niczego nam nie powiedzą.
Warto jeszcze jednak sprawdzić przypięte pod maską karteczki z informacjami o wymianie oleju czy paska rozrządu. Niektórzy sprzedający zapominają, że znajdują się na nich istotne dla kupującego informacje o przebiegu.
REKLAMA
REKLAMA