Fiat Seicento: wymiana pompy wody. Poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Przed rozpoczęciem naprawy pompy wody w Fiacie Seicento 1,1 SPI warto też rozważyć wymianę paska rozrządu, do którego będziemy mieli wygodny dostęp. Dlatego też, jeżeli zbliża się konieczność wymiany, polecamy zrobić to od razu. Pierwszy krok to spuszczenie płynu z układu chłodzenia. Lokalizujemy wąż na dole chłodnicy i podkładamy pod to miejsce puste naczynie. Luzujemy opaskę i ściągamy gumowy przewód, odkręcamy korek od zbiorniczka z płynem i czekamy aż spłynie. Zakładamy ponownie wąż i zaciskamy opaskę.
REKLAMA
Teraz demontujemy zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego i odsuwamy go na bok na taką odległość, żeby nie przeszkadzał nam w dalszych działaniach. Na osłonie rozrządu znajdują się uchwyty, na których zamocowane są kable w plastikowych osłonach. Zdejmujemy je i przechodzimy do odkręcania obudowy paska rozrządu. Najpierw zaczynamy od przednich mocowań, potem bierzemy się za tylne i ściągamy osłonę.
Zobacz też: Co jest przyczyną brunatnego osadu na korku wlewu oleju?
Kolejny krok to podniesienie Seicento. Luzujemy śruby prawego koła i unosimy auto do góry. Zdejmujmy koło i demontujemy nadkole wraz z dolną osłoną, a później odkręcamy koło napędzające alternator. Mocowane jest ono do mniejszego na trzech śrubach. Zdarzają się problemy z odkręceniem, wystarczy je zablokować i powinniśmy dać radę. Zanim je całkowicie ściągniemy, polecamy zaznaczyć położenie, w razie problemów mamy informację o wcześniejszej pozycji.
Zobacz też: Renowacja silnika
W tym momencie możemy wyjąć dolną część osłony rozrządu i mamy swobodny dostęp do wszystkich elementów. Przechodzimy do demontażu pompy wody, co będzie wymagać poluzowania paska rozrządu. Jednak zanim to zrobimy, konieczne jest zablokowanie koła zębatego na wałku rozrządu. Nie może dojść do jego przesunięcia. Serwisy posługują się specjalnym przyrządem do blokowania rozrządów. Najlepiej zrobić sobie oznaczenie względem wybranego elementu.
Odkręcamy pompę wody i wyjmujemy ją z samochodu, nadszedł czas na zamontowanie nowej. Zalecamy posmarować silikonem powierzchnię pomiędzy pompą wody a uszczelką, ale także pomiędzy uszczelką i korpusem silnika. Dokręcamy pompę wody i przechodzimy do założenia paska rozrządu. Zwracamy uwagę, aby było ustawione w takiej pozycji jak przed jego zdjęciem. Luzujemy napinacz i zakładamy pasek. Montaż pozostałych elementów przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Największa trudność podczas tej całej wymiany to odpowiednie ustawienie kół zębatych.
REKLAMA
REKLAMA