REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto stosować dodatki do paliwa?

Dodatki do paliwa są coraz łatwiej dostępne; fot. Newspress
Dodatki do paliwa są coraz łatwiej dostępne; fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Na stacjach benzynowych, w marketach motoryzacyjnych, ale i w internecie znajdziemy dziesiątki, jak nie setki, preparatów „uszlachetniających” paliwo. Ich wytwórcy obiecują, że specyfiki usuwają szkodliwe osady, zakonserwują elementy ruchome, a nawet usuną wodę. Ale czy w przypadku każdego silnika wolno je stosować?

Depresator – zimowa konieczność

REKLAMA

REKLAMA

Zacznijmy od środka, który rzeczywiście „uszlachetnia” olej napędowy. Tzw. depresatory to wszelkiego rodzaju substancje, które obniżają temperaturę wytrącania się parafiny w paliwie diesla. Teoretycznie olej napędowy powinien zachować płynność jeszcze w temperaturach rzędu minus 15-20 stopni, w naszym klimacie może się to jednak okazać niewystarczające.

Jeśli mróz może przekroczyć minus 20 stopni, wtedy wlanie do baku depresatora jest uzasadnione. Po wlaniu specyfiku nie możemy liczyć na cuda, czyli że parafina nie będzie się wytrącać nawet przy temperaturach arktycznych, niemniej jednak bezpieczna granica zostaje przesunięta o kilka stopni.

Zobacz też: Jak przygotować auto na lato?

REKLAMA

Trzeba tylko pamiętać, żeby wlać depresator do baku zanim jeszcze chwyci największy mróz. Jeśli parafina zatka przewody, wtedy pomoże już tylko odwilż.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Preparaty typu „czysty silnik”

Już na wstępie warto zaznaczyć, że nazwa „płyn czyszczący” jest dużym uogólnieniem. Wszystko, co w najlepszym przypadku może wyczyścić preparat wlewany do baku, to zbiornik, przewody paliwowe, szyna zasilającą, ewentualnie trzpienie zaworów. Najczęściej jednak czyszczenie jest raczej symboliczne.

Firmowe płyny czyszczące – co jest ich zaletą – dość skutecznie pochłaniają natomiast wilgoć i zwiększają tłustość paliwa. Dzięki temu szczególnie w starszych samochodach przedłużają życie pompie paliwa i pompie wysokociśnieniowej.

Co do obiecywanego często na opakowaniach i ulotkach odczuwalnego wzrostu mocy i kultury pracy silnika, radzimy być ostrożni. Konkretne dane liczbowe, najczęściej nie są podawane, bo to w przypadku takiej chemii obydwa zjawiska są raczej efektem subiektywnej oceny.

Zobacz też: Nowe auto: gdzie je naprawiać i jak nie stracić gwarancji?

Jest jednak jedno bardzo istotne „ale”. Preparatów czyszczących, smarujących, polepszających, czy jakichkolwiek innych NIE WOLNO STOSOWAĆ W SILNIKACH Z BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM! (odstępstwem są tylko depresatory, które stosujemy w bardzo konkretnym przypadku – i tylko wtedy!)

Zmiana właściwości paliwa w silniku, gdzie mieszanka jest dostarczana bezpośrednio do komory spalania może mieć opłakane skutki. Najmniejszym wymiarem kary za poprawianie paliwa może być większe dymienie, szczególnie w dieslu. W najgorszym wypadku mogą się pozacierać wtryskiwacze piezoelektryczne (silniki benzynowe np. TFSI od Volkswagena), albo zapcha się filtr cząstek stałych (nowoczesne diesle). Tak czy inaczej, może nas to mocno uderzyć po kieszeni...

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA