REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto stosować dodatki do paliwa?

REKLAMA

REKLAMA

Na stacjach benzynowych, w marketach motoryzacyjnych, ale i w internecie znajdziemy dziesiątki, jak nie setki, preparatów „uszlachetniających” paliwo. Ich wytwórcy obiecują, że specyfiki usuwają szkodliwe osady, zakonserwują elementy ruchome, a nawet usuną wodę. Ale czy w przypadku każdego silnika wolno je stosować?

Depresator – zimowa konieczność

REKLAMA

Zacznijmy od środka, który rzeczywiście „uszlachetnia” olej napędowy. Tzw. depresatory to wszelkiego rodzaju substancje, które obniżają temperaturę wytrącania się parafiny w paliwie diesla. Teoretycznie olej napędowy powinien zachować płynność jeszcze w temperaturach rzędu minus 15-20 stopni, w naszym klimacie może się to jednak okazać niewystarczające.

Jeśli mróz może przekroczyć minus 20 stopni, wtedy wlanie do baku depresatora jest uzasadnione. Po wlaniu specyfiku nie możemy liczyć na cuda, czyli że parafina nie będzie się wytrącać nawet przy temperaturach arktycznych, niemniej jednak bezpieczna granica zostaje przesunięta o kilka stopni.

Zobacz też: Jak przygotować auto na lato?

Trzeba tylko pamiętać, żeby wlać depresator do baku zanim jeszcze chwyci największy mróz. Jeśli parafina zatka przewody, wtedy pomoże już tylko odwilż.

Preparaty typu „czysty silnik”

REKLAMA

Już na wstępie warto zaznaczyć, że nazwa „płyn czyszczący” jest dużym uogólnieniem. Wszystko, co w najlepszym przypadku może wyczyścić preparat wlewany do baku, to zbiornik, przewody paliwowe, szyna zasilającą, ewentualnie trzpienie zaworów. Najczęściej jednak czyszczenie jest raczej symboliczne.

Firmowe płyny czyszczące – co jest ich zaletą – dość skutecznie pochłaniają natomiast wilgoć i zwiększają tłustość paliwa. Dzięki temu szczególnie w starszych samochodach przedłużają życie pompie paliwa i pompie wysokociśnieniowej.

Co do obiecywanego często na opakowaniach i ulotkach odczuwalnego wzrostu mocy i kultury pracy silnika, radzimy być ostrożni. Konkretne dane liczbowe, najczęściej nie są podawane, bo to w przypadku takiej chemii obydwa zjawiska są raczej efektem subiektywnej oceny.

Zobacz też: Nowe auto: gdzie je naprawiać i jak nie stracić gwarancji?

REKLAMA

Jest jednak jedno bardzo istotne „ale”. Preparatów czyszczących, smarujących, polepszających, czy jakichkolwiek innych NIE WOLNO STOSOWAĆ W SILNIKACH Z BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM! (odstępstwem są tylko depresatory, które stosujemy w bardzo konkretnym przypadku – i tylko wtedy!)

Zmiana właściwości paliwa w silniku, gdzie mieszanka jest dostarczana bezpośrednio do komory spalania może mieć opłakane skutki. Najmniejszym wymiarem kary za poprawianie paliwa może być większe dymienie, szczególnie w dieslu. W najgorszym wypadku mogą się pozacierać wtryskiwacze piezoelektryczne (silniki benzynowe np. TFSI od Volkswagena), albo zapcha się filtr cząstek stałych (nowoczesne diesle). Tak czy inaczej, może nas to mocno uderzyć po kieszeni...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

    Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

    Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

    Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.

    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    REKLAMA

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    REKLAMA

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce?

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce? Teoretycznie tak. Teoretycznie, bo przed przystąpieniem do kursu i egzaminu, musi spełnić kilka wymogów dodatkowych. O wszystkich koniecznych formalnościach opowiem w tym materiale.

    REKLAMA