REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co może popsuć się w rozruszniku?

Subskrybuj nas na Youtube
Bez rozrusznika nie uruchomimy samochodu i nie ruszymy z miejsca
Bez rozrusznika nie uruchomimy samochodu i nie ruszymy z miejsca

REKLAMA

REKLAMA


Rozrusznik, jak każde urządzenie elektromechaniczne, w skrajnie niskiej temperaturze potrafi nas niemile zaskoczyć. Jakie to mogą być awarie i co robić, żeby na mrozie jak najlepiej korzystać z rozrusznika?

Dobry styk to podstawa

REKLAMA

REKLAMA

Wraz ze spadkiem temperatury spada pojemność akumulatora. Rośnie jednocześnie pobór prądu przez rozrusznik. Przy dwudziestostopniowym mrozie samochodowa bateria wykazuje tylko połowę swojej znamionowej pojemności, natomiast wartość prądu rozruchowego rozrusznika wzrasta dwukrotnie. W takich warunkach niezwykle ważne jest, aby prąd do rozrusznika mógł trafiać bez przeszkód.

Miejscem, gdzie mogą występować niepotrzebne opory, jest połączenie przewodu z zaciskiem przy wyłączniku elektromagnetycznym. Warto więc sprawdzić, czy nakrętka zacisku nie jest obluzowana i jeśli tak, to ją mocniej dokręcić.

Zobacz również: Dlaczego regularna wymiana oleju obniża zużycie silnika?

REKLAMA

Bendiks – trwały, ale do czasu...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaniem elektromagnetycznego wyłącznika jest m.in. zwarcie styków, przez które prąd popłynie do uzwojeń rozrusznika i przez to wprawia w ruch jego wirnik.

Podczas uruchamiania auta na silnym mrozie i nie tylko może się jednak zdarzyć, że po cofnięciu kluczyka w stacyjce wewnętrzne styki w wyłączniku elektromagnetycznym ulegną zawieszeniu. W rezultacie rozrusznik będzie nadal pracował. W takiej sytuacji potrzeba natychmiastowej reakcji. Należy albo od razu odłączyć jeden z zacisków od akumulatora, albo stuknąć czymś twardym w obudowę elektromagnetycznego wyłącznika, który nadaje się już do wymiany.

Uruchamiany zwykle za pomocą dźwigni przez wyłącznik elektromagnetyczny zębnik, zwany potocznie bendiksem, umożliwia chwilowe połączenie z kołem zamachowym i tym samym obracanie wałem korbowym przez pracujący rozrusznik. W obudowie zębnika znajduje się mechanizm jednokierunkowego sprzęgła. Jeśli jego elementy są już zużyte, to przy sporym mrozie zębnik może nie mieć siły do poruszania wałem korbowym. Silnika nie da się wtedy uruchomić i wadliwie działający zębnik należy wymienić, chociaż po rozgrzaniu potrafi on odzyskać swoją sprawność.

Rozrusznik nie jest urządzeniem przeznaczonym do długotrwałej nieprzerwanej pracy.

W sprawnym aucie czas jego działania potrzebny do odpalenia silnika to przeważnie kilka sekund. Jeśli jednak temperatura znacznie spada poniżej zera, motory gorzej zapalają. Niejednokrotnie trzeba pokręcić rozrusznikiem znacznie dłużej i nawet po kilka razy.

Zobacz również: Skąd biorą się problemy z przyspieszeniem?

Warto pamiętać, żeby po każdorazowej próbie (trwającej co najwyżej 10-15 sekund) rozruchu cofnąć kluczyk w stacyjce i dać odpocząć zarówno rozrusznikowi, jak i akumulatorowi - około jednej minuty zanim ponowimy rozruch.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA