REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co może popsuć się w rozruszniku?

Subskrybuj nas na Youtube
Bez rozrusznika nie uruchomimy samochodu i nie ruszymy z miejsca
Bez rozrusznika nie uruchomimy samochodu i nie ruszymy z miejsca

REKLAMA

REKLAMA


Rozrusznik, jak każde urządzenie elektromechaniczne, w skrajnie niskiej temperaturze potrafi nas niemile zaskoczyć. Jakie to mogą być awarie i co robić, żeby na mrozie jak najlepiej korzystać z rozrusznika?

Dobry styk to podstawa

REKLAMA

Wraz ze spadkiem temperatury spada pojemność akumulatora. Rośnie jednocześnie pobór prądu przez rozrusznik. Przy dwudziestostopniowym mrozie samochodowa bateria wykazuje tylko połowę swojej znamionowej pojemności, natomiast wartość prądu rozruchowego rozrusznika wzrasta dwukrotnie. W takich warunkach niezwykle ważne jest, aby prąd do rozrusznika mógł trafiać bez przeszkód.

Miejscem, gdzie mogą występować niepotrzebne opory, jest połączenie przewodu z zaciskiem przy wyłączniku elektromagnetycznym. Warto więc sprawdzić, czy nakrętka zacisku nie jest obluzowana i jeśli tak, to ją mocniej dokręcić.

Zobacz również: Dlaczego regularna wymiana oleju obniża zużycie silnika?

Bendiks – trwały, ale do czasu...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaniem elektromagnetycznego wyłącznika jest m.in. zwarcie styków, przez które prąd popłynie do uzwojeń rozrusznika i przez to wprawia w ruch jego wirnik.

REKLAMA

Podczas uruchamiania auta na silnym mrozie i nie tylko może się jednak zdarzyć, że po cofnięciu kluczyka w stacyjce wewnętrzne styki w wyłączniku elektromagnetycznym ulegną zawieszeniu. W rezultacie rozrusznik będzie nadal pracował. W takiej sytuacji potrzeba natychmiastowej reakcji. Należy albo od razu odłączyć jeden z zacisków od akumulatora, albo stuknąć czymś twardym w obudowę elektromagnetycznego wyłącznika, który nadaje się już do wymiany.

Uruchamiany zwykle za pomocą dźwigni przez wyłącznik elektromagnetyczny zębnik, zwany potocznie bendiksem, umożliwia chwilowe połączenie z kołem zamachowym i tym samym obracanie wałem korbowym przez pracujący rozrusznik. W obudowie zębnika znajduje się mechanizm jednokierunkowego sprzęgła. Jeśli jego elementy są już zużyte, to przy sporym mrozie zębnik może nie mieć siły do poruszania wałem korbowym. Silnika nie da się wtedy uruchomić i wadliwie działający zębnik należy wymienić, chociaż po rozgrzaniu potrafi on odzyskać swoją sprawność.

Rozrusznik nie jest urządzeniem przeznaczonym do długotrwałej nieprzerwanej pracy.

W sprawnym aucie czas jego działania potrzebny do odpalenia silnika to przeważnie kilka sekund. Jeśli jednak temperatura znacznie spada poniżej zera, motory gorzej zapalają. Niejednokrotnie trzeba pokręcić rozrusznikiem znacznie dłużej i nawet po kilka razy.

Zobacz również: Skąd biorą się problemy z przyspieszeniem?

Warto pamiętać, żeby po każdorazowej próbie (trwającej co najwyżej 10-15 sekund) rozruchu cofnąć kluczyk w stacyjce i dać odpocząć zarówno rozrusznikowi, jak i akumulatorowi - około jednej minuty zanim ponowimy rozruch.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA