Nowe auto: gdzie je naprawiać i jak nie stracić gwarancji?
REKLAMA
REKLAMA
Czytaj, czytaj, i jeszcze raz czytaj...
Gwarancja na samochód, jak każda umowa, ma swoje warunki. Zapisane są one w książce gwarancyjnej i w instrukcji obsługi auta. Ich spełnienie jest warunkiem wypełnienia gwarancji dlatego trzeba je znać i rozumieć.
REKLAMA
Zobacz również: Na czym można zaoszczędzić eksploatując samochód?
REKLAMA
To wcale nie jest łatwe zadanie, bo „warunki gwarancji” są najczęściej bardzo obszernym rozdziałem, w dodatku zapisane są językiem prawniczym. Może się zatem okazać, że przebrnięcie przez wszystkie punkty będzie męczące i zrodzi wiele pytań. Odpowiedzi na nie należy szukać natychmiast u dealera (w salonie) lub u krajowego przedstawiciela marki. Sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć klientowi na wszystkie pytania dotyczące warunków gwarancji.
Nieznajomość warunków gwarancyjnych nie zwalnia z ich przestrzegania! W sprawach spornych o wykonanie naprawy w ramach gwarancji zasłanianie się niewiedzą w kwestiach prawniczych może tylko nam zaszkodzić!
Gwarancja mechaniczna:
Poszczególne firmy motoryzacyjne, a właściwie działy prawne tych firm, układają „warunki gwarancji” pod konkretne modele. Dlatego trudno generalizować. Ułożyć poradnik „jak nie stracić gwarancji mechanicznej” można tylko po przeczytaniu pełnej dokumentacji do konkretnego auta. Jest jednak kilka zasad, których łamać nie wolno pod żadnym pozorem:
Zobacz też: Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów?
Po pierwsze przeglądy okresowe
REKLAMA
Przeglądów dokonujemy zawsze na czas, czyli przed określonym przebiegiem lub upływem czasu. W przypadku większości aut przeglądy wyznaczane są po przebiegu 15-30 tysięcy kilometrów lub według wskazań komputera pokładowego. Nie zależnie od tego przegląd powinien być przeprowadzony co rok.
Czy jesteśmy skazani na autoryzowany serwis? Ogólnie rzecz biorąc – TAK. Producenci udzielają gwarancji pod warunkiem, że serwis jest przeprowadzany profesjonalnie z użyciem odpowiednich części. Serwis musi zostać również odnotowany w książce serwisowej i w bazie danych producenta. Ta ostatnia czynność jest nie do zrobienia w nieautoryzowanych stacjach.
Zobacz też: Czy warto kupować części regenerowane?
Awarie na drodze
Również ponadplanowe naprawy auta na gwarancji trzeba przeprowadzać w autoryzowanym serwisie. Również w momencie, gdy przykra przygoda wydarzy się nam w trasie. Holowanie i szybka naprawa w wykonaniu złotej rączki może być uznana za złamanie warunków gwarancji. Tak samo jest w przypadku kolizji, naprawa czy to z naszej kieszeni czy też przeprowadzona bezgotówkowo musi się odbyć w serwisie autoryzowanym. I tu przechodzimy do odrębnej kwestii.
Gwarancja na nadwozie:
Gwarancja obejmuje zarówno powłokę lakierniczą, jak i zabezpieczenie antykorozyjne – nie jest to jednoznaczne, ponieważ uszkodzenie mechaniczne lakieru nie musi oznaczać naruszenia galwanicznej ochrony nadwozia.
Zobacz również: Kiedy pióra wycieraczek nadają się do wymiany?
Przeprowadzane na własną rękę naprawy blacharskie, używanie zamienników i części używanych w przypadku auta z gwarancja perforacyjną to zły pomysł. Jeśli naprawa nie zostanie odnotowana przez serwis i przeprowadzona według określonej procedury możemy stracić gwarancję.
W przypadku nadwozia trzeba pamiętać o jeszcze jednym. W książce serwisowej auta jest odrębne miejsce na wstemplowanie przeglądów powłoki antykorozyjnej. Przeprowadza się je najczęściej co rok w serwisie. To ważne, żeby nie zaniedbać wpisów i ewentualnych zaleceń napraw lakierniczych. Dopełnienie tych formalności jest warunkiem uznania gwarancji, a ta w przypadku nadwozia trwa często nawet 12 lat.
REKLAMA
REKLAMA