REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowe auto: gdzie je naprawiać i jak nie stracić gwarancji?

Jak nie stracić gwarancji naprawiając nowe auto Fot. Volvo
Jak nie stracić gwarancji naprawiając nowe auto Fot. Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancja mechaniczna i perforacyjna nowo kupionego auta nigdy nie jest bezwarunkowa. Książka gwarancyjna nakłada na właściciela wiele obowiązków, których wypełnienie jest warunkiem usunięcia ewentualnych awarii w ramach gwarancji. O czym trzeba pamiętać jeżdżąc autem na gwarancji, żeby jej nie utracić?

Czytaj, czytaj, i jeszcze raz czytaj...

Gwarancja na samochód, jak każda umowa, ma swoje warunki. Zapisane są one w książce gwarancyjnej i w instrukcji obsługi auta. Ich spełnienie jest warunkiem wypełnienia gwarancji dlatego trzeba je znać i rozumieć.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Na czym można zaoszczędzić eksploatując samochód?

To wcale nie jest łatwe zadanie, bo „warunki gwarancji” są najczęściej bardzo obszernym rozdziałem, w dodatku zapisane są językiem prawniczym. Może się zatem okazać, że przebrnięcie przez wszystkie punkty będzie męczące i zrodzi wiele pytań. Odpowiedzi na nie należy szukać natychmiast u dealera (w salonie) lub u krajowego przedstawiciela marki. Sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć klientowi na wszystkie pytania dotyczące warunków gwarancji.

 Nieznajomość warunków gwarancyjnych nie zwalnia z ich przestrzegania! W sprawach spornych o wykonanie naprawy w ramach gwarancji zasłanianie się niewiedzą w kwestiach prawniczych może tylko nam zaszkodzić!

REKLAMA

Gwarancja mechaniczna:

Poszczególne firmy motoryzacyjne, a właściwie działy prawne tych firm, układają „warunki gwarancji” pod konkretne modele. Dlatego trudno generalizować. Ułożyć poradnik „jak nie stracić gwarancji mechanicznej” można tylko po przeczytaniu pełnej dokumentacji do konkretnego auta. Jest jednak kilka zasad, których łamać nie wolno pod żadnym pozorem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów?

Po pierwsze przeglądy okresowe

Przeglądów dokonujemy zawsze na czas, czyli przed określonym przebiegiem lub upływem czasu. W przypadku większości aut przeglądy wyznaczane są po przebiegu 15-30 tysięcy kilometrów lub według wskazań komputera pokładowego. Nie zależnie od tego przegląd powinien być przeprowadzony co rok.

Czy jesteśmy skazani na autoryzowany serwis? Ogólnie rzecz biorąc – TAK. Producenci udzielają gwarancji pod warunkiem, że serwis jest przeprowadzany profesjonalnie z użyciem odpowiednich części. Serwis musi zostać również odnotowany w książce serwisowej i w bazie danych producenta. Ta ostatnia czynność jest nie do zrobienia w nieautoryzowanych stacjach.

Zobacz też: Czy warto kupować części regenerowane?

Awarie na drodze

Również ponadplanowe naprawy auta na gwarancji trzeba przeprowadzać w autoryzowanym serwisie. Również w momencie, gdy przykra przygoda wydarzy się nam w trasie. Holowanie i szybka naprawa w wykonaniu złotej rączki może być uznana za złamanie warunków gwarancji. Tak samo jest w przypadku kolizji, naprawa czy to z naszej kieszeni czy też przeprowadzona bezgotówkowo musi się odbyć w serwisie autoryzowanym. I tu przechodzimy do odrębnej kwestii.

Gwarancja na nadwozie:

Gwarancja obejmuje zarówno powłokę lakierniczą, jak i zabezpieczenie antykorozyjne – nie jest to jednoznaczne, ponieważ uszkodzenie mechaniczne lakieru nie musi oznaczać naruszenia galwanicznej ochrony nadwozia.

Zobacz również: Kiedy pióra wycieraczek nadają się do wymiany?

Przeprowadzane na własną rękę naprawy blacharskie, używanie zamienników i części używanych w przypadku auta z gwarancja perforacyjną to zły pomysł. Jeśli naprawa nie zostanie odnotowana przez serwis i przeprowadzona według określonej procedury możemy stracić gwarancję.

W przypadku nadwozia trzeba pamiętać o jeszcze jednym. W książce serwisowej auta jest odrębne miejsce na wstemplowanie przeglądów powłoki antykorozyjnej. Przeprowadza się je najczęściej co rok w serwisie. To ważne, żeby nie zaniedbać wpisów i ewentualnych zaleceń napraw lakierniczych. Dopełnienie tych formalności jest warunkiem uznania gwarancji, a ta w przypadku nadwozia trwa często nawet 12 lat.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA