REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowe auto: gdzie je naprawiać i jak nie stracić gwarancji?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak nie stracić gwarancji naprawiając nowe auto Fot. Volvo
Jak nie stracić gwarancji naprawiając nowe auto Fot. Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancja mechaniczna i perforacyjna nowo kupionego auta nigdy nie jest bezwarunkowa. Książka gwarancyjna nakłada na właściciela wiele obowiązków, których wypełnienie jest warunkiem usunięcia ewentualnych awarii w ramach gwarancji. O czym trzeba pamiętać jeżdżąc autem na gwarancji, żeby jej nie utracić?

Czytaj, czytaj, i jeszcze raz czytaj...

Gwarancja na samochód, jak każda umowa, ma swoje warunki. Zapisane są one w książce gwarancyjnej i w instrukcji obsługi auta. Ich spełnienie jest warunkiem wypełnienia gwarancji dlatego trzeba je znać i rozumieć.

REKLAMA

Zobacz również: Na czym można zaoszczędzić eksploatując samochód?

REKLAMA

To wcale nie jest łatwe zadanie, bo „warunki gwarancji” są najczęściej bardzo obszernym rozdziałem, w dodatku zapisane są językiem prawniczym. Może się zatem okazać, że przebrnięcie przez wszystkie punkty będzie męczące i zrodzi wiele pytań. Odpowiedzi na nie należy szukać natychmiast u dealera (w salonie) lub u krajowego przedstawiciela marki. Sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć klientowi na wszystkie pytania dotyczące warunków gwarancji.

 Nieznajomość warunków gwarancyjnych nie zwalnia z ich przestrzegania! W sprawach spornych o wykonanie naprawy w ramach gwarancji zasłanianie się niewiedzą w kwestiach prawniczych może tylko nam zaszkodzić!

Gwarancja mechaniczna:

Poszczególne firmy motoryzacyjne, a właściwie działy prawne tych firm, układają „warunki gwarancji” pod konkretne modele. Dlatego trudno generalizować. Ułożyć poradnik „jak nie stracić gwarancji mechanicznej” można tylko po przeczytaniu pełnej dokumentacji do konkretnego auta. Jest jednak kilka zasad, których łamać nie wolno pod żadnym pozorem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów?

Po pierwsze przeglądy okresowe

REKLAMA

Przeglądów dokonujemy zawsze na czas, czyli przed określonym przebiegiem lub upływem czasu. W przypadku większości aut przeglądy wyznaczane są po przebiegu 15-30 tysięcy kilometrów lub według wskazań komputera pokładowego. Nie zależnie od tego przegląd powinien być przeprowadzony co rok.

Czy jesteśmy skazani na autoryzowany serwis? Ogólnie rzecz biorąc – TAK. Producenci udzielają gwarancji pod warunkiem, że serwis jest przeprowadzany profesjonalnie z użyciem odpowiednich części. Serwis musi zostać również odnotowany w książce serwisowej i w bazie danych producenta. Ta ostatnia czynność jest nie do zrobienia w nieautoryzowanych stacjach.

Zobacz też: Czy warto kupować części regenerowane?

Awarie na drodze

Również ponadplanowe naprawy auta na gwarancji trzeba przeprowadzać w autoryzowanym serwisie. Również w momencie, gdy przykra przygoda wydarzy się nam w trasie. Holowanie i szybka naprawa w wykonaniu złotej rączki może być uznana za złamanie warunków gwarancji. Tak samo jest w przypadku kolizji, naprawa czy to z naszej kieszeni czy też przeprowadzona bezgotówkowo musi się odbyć w serwisie autoryzowanym. I tu przechodzimy do odrębnej kwestii.

Gwarancja na nadwozie:

Gwarancja obejmuje zarówno powłokę lakierniczą, jak i zabezpieczenie antykorozyjne – nie jest to jednoznaczne, ponieważ uszkodzenie mechaniczne lakieru nie musi oznaczać naruszenia galwanicznej ochrony nadwozia.

Zobacz również: Kiedy pióra wycieraczek nadają się do wymiany?

Przeprowadzane na własną rękę naprawy blacharskie, używanie zamienników i części używanych w przypadku auta z gwarancja perforacyjną to zły pomysł. Jeśli naprawa nie zostanie odnotowana przez serwis i przeprowadzona według określonej procedury możemy stracić gwarancję.

W przypadku nadwozia trzeba pamiętać o jeszcze jednym. W książce serwisowej auta jest odrębne miejsce na wstemplowanie przeglądów powłoki antykorozyjnej. Przeprowadza się je najczęściej co rok w serwisie. To ważne, żeby nie zaniedbać wpisów i ewentualnych zaleceń napraw lakierniczych. Dopełnienie tych formalności jest warunkiem uznania gwarancji, a ta w przypadku nadwozia trwa często nawet 12 lat.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA