REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowe auto: gdzie je naprawiać i jak nie stracić gwarancji?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak nie stracić gwarancji naprawiając nowe auto Fot. Volvo
Jak nie stracić gwarancji naprawiając nowe auto Fot. Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancja mechaniczna i perforacyjna nowo kupionego auta nigdy nie jest bezwarunkowa. Książka gwarancyjna nakłada na właściciela wiele obowiązków, których wypełnienie jest warunkiem usunięcia ewentualnych awarii w ramach gwarancji. O czym trzeba pamiętać jeżdżąc autem na gwarancji, żeby jej nie utracić?

Czytaj, czytaj, i jeszcze raz czytaj...

Gwarancja na samochód, jak każda umowa, ma swoje warunki. Zapisane są one w książce gwarancyjnej i w instrukcji obsługi auta. Ich spełnienie jest warunkiem wypełnienia gwarancji dlatego trzeba je znać i rozumieć.

REKLAMA

Zobacz również: Na czym można zaoszczędzić eksploatując samochód?

REKLAMA

To wcale nie jest łatwe zadanie, bo „warunki gwarancji” są najczęściej bardzo obszernym rozdziałem, w dodatku zapisane są językiem prawniczym. Może się zatem okazać, że przebrnięcie przez wszystkie punkty będzie męczące i zrodzi wiele pytań. Odpowiedzi na nie należy szukać natychmiast u dealera (w salonie) lub u krajowego przedstawiciela marki. Sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć klientowi na wszystkie pytania dotyczące warunków gwarancji.

 Nieznajomość warunków gwarancyjnych nie zwalnia z ich przestrzegania! W sprawach spornych o wykonanie naprawy w ramach gwarancji zasłanianie się niewiedzą w kwestiach prawniczych może tylko nam zaszkodzić!

Gwarancja mechaniczna:

Poszczególne firmy motoryzacyjne, a właściwie działy prawne tych firm, układają „warunki gwarancji” pod konkretne modele. Dlatego trudno generalizować. Ułożyć poradnik „jak nie stracić gwarancji mechanicznej” można tylko po przeczytaniu pełnej dokumentacji do konkretnego auta. Jest jednak kilka zasad, których łamać nie wolno pod żadnym pozorem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów?

Po pierwsze przeglądy okresowe

REKLAMA

Przeglądów dokonujemy zawsze na czas, czyli przed określonym przebiegiem lub upływem czasu. W przypadku większości aut przeglądy wyznaczane są po przebiegu 15-30 tysięcy kilometrów lub według wskazań komputera pokładowego. Nie zależnie od tego przegląd powinien być przeprowadzony co rok.

Czy jesteśmy skazani na autoryzowany serwis? Ogólnie rzecz biorąc – TAK. Producenci udzielają gwarancji pod warunkiem, że serwis jest przeprowadzany profesjonalnie z użyciem odpowiednich części. Serwis musi zostać również odnotowany w książce serwisowej i w bazie danych producenta. Ta ostatnia czynność jest nie do zrobienia w nieautoryzowanych stacjach.

Zobacz też: Czy warto kupować części regenerowane?

Awarie na drodze

Również ponadplanowe naprawy auta na gwarancji trzeba przeprowadzać w autoryzowanym serwisie. Również w momencie, gdy przykra przygoda wydarzy się nam w trasie. Holowanie i szybka naprawa w wykonaniu złotej rączki może być uznana za złamanie warunków gwarancji. Tak samo jest w przypadku kolizji, naprawa czy to z naszej kieszeni czy też przeprowadzona bezgotówkowo musi się odbyć w serwisie autoryzowanym. I tu przechodzimy do odrębnej kwestii.

Gwarancja na nadwozie:

Gwarancja obejmuje zarówno powłokę lakierniczą, jak i zabezpieczenie antykorozyjne – nie jest to jednoznaczne, ponieważ uszkodzenie mechaniczne lakieru nie musi oznaczać naruszenia galwanicznej ochrony nadwozia.

Zobacz również: Kiedy pióra wycieraczek nadają się do wymiany?

Przeprowadzane na własną rękę naprawy blacharskie, używanie zamienników i części używanych w przypadku auta z gwarancja perforacyjną to zły pomysł. Jeśli naprawa nie zostanie odnotowana przez serwis i przeprowadzona według określonej procedury możemy stracić gwarancję.

W przypadku nadwozia trzeba pamiętać o jeszcze jednym. W książce serwisowej auta jest odrębne miejsce na wstemplowanie przeglądów powłoki antykorozyjnej. Przeprowadza się je najczęściej co rok w serwisie. To ważne, żeby nie zaniedbać wpisów i ewentualnych zaleceń napraw lakierniczych. Dopełnienie tych formalności jest warunkiem uznania gwarancji, a ta w przypadku nadwozia trwa często nawet 12 lat.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA