REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak często wymieniać oleje, płyn hamulcowy, płyn wspomagania, płyn chłodniczy? Ekspert radzi

Zaniedbania wymiany płynów może być kosztowne.
Zaniedbania wymiany płynów może być kosztowne.

REKLAMA

REKLAMA

Zaniedbania wymiany płynów eksploatacyjnych, czyli: płynu hamulcowego lub hydraulicznego, płynu do chłodnicy, oleju silnikowego i przekładniowego, czy płynu do wspomagania kierownicy, może być kosztowne i niebezpieczne. Kiedy je wymieniać? Czy zawsze konieczna jest wymiana?

Olej silnikowy

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedni poziom oleju w silniku to podstawa dobrego smarowania. Co oznacza, że od oleju zależy trwałość silnika. Poziom oleju należy sprawdzać systematycznie co kilka tysięcy kilometrów. Większość producentów podaje przebiegi rządu 1500 – 3000 kilometrów. Nie wystarczy przy tym spojrzeć na kontrolkę na tablicy rozdzielczej. Wskaźniki elektroniczne mogą przekłamywać. Pewność, że w silniku jest olej daje tylko kontrola na bagnecie – pod maską.

Zobacz galerię: Mycie auta po zimie

Są silniki bez bagnetów. Co wtedy robić? Warto zajrzeć do instrukcji obsługi. Tam znajdziemy informację jaki poziom na elektronicznym wskaźniku jest na pewno bezpieczny dla silnika.

REKLAMA

Zobacz też: Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana oleju a jazda po mieście

Jazda miejska niekorzystnie działa na żywotność oleju. Niedogrzany silnik dostaje większe dawki paliwa. To osadza się na ściankach cylindrów i miesza się z olejem. Dodatkowo wewnątrz zimnego bloku skrapla się para wodna. Woda miesza się z olejem tworząc tzw. film olejowy. Ten osadza się w silniku i może prowadzić do rdzewienia wewnętrznych jego części. W autach służących wyłącznie do jazdy po mieście warto zatem wymieniać olej częściej niż deklarowane przez większość producentów 20 000 – 30 000 kilometrów.

Zobacz też: Co może popsuć się w rozruszniku?

Olej w manualnej skrzyni biegów

Olej przekładniowy jest inny niż w ten silniku. Różni się przede wszystkim właściwościami. Nie musi znosić ekstremalnie wysokich temperatur, szybciej się rozpływa i bardziej przywiera do metalowych części.

Czy olej w manualnej skrzyni biegów trzeba wymieniać? Są producenci – między innymi koncern Fiata, czy Renault – którzy przewidują tylko kontrolę poziomu oleju w skrzyni biegów. Jeśli jest go za mało, dolewa się olej identyczny jak ten zastosowany w fabryce.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Olej w przekładni nie miesza się! W przypadku gdy nie ma możliwości dolania do skrzyni biegów takiego samego oleju, jaki był w niej wcześniej konieczna będzie wymiana.

Wymianę (kontrolę) oleju w manualnej skrzyni biegów wykonuje się po przebiegu 60 000, 120 000 i 180 000 kilometrów. Informacji o tym jak przeprowadzić taką operacje nie znajdziemy w instrukcji obsługi auta, pomocna będzie jedynie tzw. książka serwisowa.

Zobacz też: Jak rozpoznać rodzaj wyciekającego płynu?

Olej w automatycznej skrzyni biegów

Automatyczna skrzynia biegów wymaga większej troski niż manualna. W przypadku klasycznej przekładni hydrokinetycznej, kontrola stanu płynu (specjalnego oleju przekładniowego) powinna się odbywać równie często jak oleju w silniku. To dlatego w autach z klasycznym automatem znajdziemy również drugi bagnet wychodzący z korpusu przekładni.

Wymianę oleju w klasycznym automacie przeprowadza się co drugi przegląd (jeśli wymiana oleju w silniku odbywa się max. co 15 000 kilometrów) lub przy serwisie okresowym (jeśli przeglądy z wymianą oleju przewidziane są po przebiegu większym niż 30 000 kilometrów.)

Skrzynie CTV, czyli automaty bezstopniowe wymagają rzadszej obsługi. W przypadku koncernu VW (takie skrzynie stosowało min. Audi) przeglądy wykonuje się co 45 tysięcy km. Mitsubishi i Nissan, które skrzynie CTV montowały w miejskich autach, przeglądy przewidują po 50 000 kilometrów.

Zobacz też: Jak wybrać olej silnikowy?

Płyn hamulcowy

Wymiana płynu hamulcowego jest bardzo ważna ze względu na bezpieczeństwo. Stary, zużyty płyn powoduje stopniową utratę skuteczność hamulców. Zaniedbanie może też doprowadzić do szybszej korozji całego układu, a w rezultacie do szybszego zużywania się elementów eksploatacyjnych (klocków, szczęk, tarcz, bębnów).

Wszystko przez właściwości płynu hamulcowego, który bardzo dobrze łączy się z wodą – tak dobrze, że pochłania wilgoć z powietrza. To powoduje, że spada temperatura jego wrzenia, a wilgoć przenika stopniowo do całego układu niszcząc go.

Dlatego płyn hamulcowy trzeba wymieniać co 2 lata lub 60 000 kilometrów. Kontrolę w zbiorniczku wyrównawczym pod maską auta przeprowadza się przy każdym przeglądzie, czyli co 20 000 – 30 000. Kontrola konieczna jest też za każdym razem gdy mechanik zajmował się hamulcami.

Płynu hamulcowego w zbiorniczku na pompie nie może być więcej niż maksimum. W autach z ESP jego przepełnienie skutkuje wyświetleniem się komunikatu o awarii hamulców. To awaria krytyczna unieruchamiająca auto.

Zobacz też: Jak wymienić olej w układzie wspomagania kierownicy? Czy warto?

Płyn we wspomaganiu kierownicy

Płyn do wspomagania kierownicy to w gruncie rzeczy ten sam olej jaki stosowany jest w hydrokinetycznych automatycznych skrzyniach biegów. W układzie wspomagania zużywa się on zdecydowanie wolniej niż w „automacie”, jednak trzeba go wymieniać średnio co 60 000 kilometrów. Przy każdym przeglądzie należy również sprawdzić poziom płynu do wspomagania.

Nowo zalany płyn do wspomagania kierownicy jest delikatnie czerwony i klarowny. Jeśli płyn jest mętny lub bardzo ciemny trzeba go wymienić.

Płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy swoje właściwości odbierania ciepła, jak i zamarzania zachowuje około dwa lata (lub 60 000 kilometrów). I to niezależnie czy stosujemy gotowe płyny, czy koncentraty rozcieńczane wodą demineralizowaną.

Zobacz też: Jak sprawdzić stan płynów w układzie hamulcowym, akumulatorze, spyskiwaczu i wspomaganiu kierownicy?

Kontrolę stanu płyny chłodzącego przeprowadzamy, przy przeglądach i koniecznie jesienią przed pierwszymi przymrozkami. W czasie lata – szczególnie gorącego - płyn szybciej paruje, tracąc jednocześnie odporność na zamarzanie.

Kontrolę stanu płynu chłodniczego dokonujemy na rozgrzanym silniku. Gdyż zwiększa on swoją objętość pod wpływem ciepła. Jeśli uzupełniamy jego stan, to dopiero po ostygnięciu auta! W układzie chłodzenia jest podwyższone ciśnienie. Otwarcie zbiornika wyrównawczego tuż po zgaszeniu silnika może skutkować „wykipieniem gorącego płynu” i poważnymi oparzeniami.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA