REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak często wymieniać oleje, płyn hamulcowy, płyn wspomagania, płyn chłodniczy? Ekspert radzi

Zaniedbania wymiany płynów może być kosztowne.
Zaniedbania wymiany płynów może być kosztowne.

REKLAMA

REKLAMA

Zaniedbania wymiany płynów eksploatacyjnych, czyli: płynu hamulcowego lub hydraulicznego, płynu do chłodnicy, oleju silnikowego i przekładniowego, czy płynu do wspomagania kierownicy, może być kosztowne i niebezpieczne. Kiedy je wymieniać? Czy zawsze konieczna jest wymiana?

Olej silnikowy

REKLAMA

Odpowiedni poziom oleju w silniku to podstawa dobrego smarowania. Co oznacza, że od oleju zależy trwałość silnika. Poziom oleju należy sprawdzać systematycznie co kilka tysięcy kilometrów. Większość producentów podaje przebiegi rządu 1500 – 3000 kilometrów. Nie wystarczy przy tym spojrzeć na kontrolkę na tablicy rozdzielczej. Wskaźniki elektroniczne mogą przekłamywać. Pewność, że w silniku jest olej daje tylko kontrola na bagnecie – pod maską.

Zobacz galerię: Mycie auta po zimie

Są silniki bez bagnetów. Co wtedy robić? Warto zajrzeć do instrukcji obsługi. Tam znajdziemy informację jaki poziom na elektronicznym wskaźniku jest na pewno bezpieczny dla silnika.

Zobacz też: Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana oleju a jazda po mieście

Jazda miejska niekorzystnie działa na żywotność oleju. Niedogrzany silnik dostaje większe dawki paliwa. To osadza się na ściankach cylindrów i miesza się z olejem. Dodatkowo wewnątrz zimnego bloku skrapla się para wodna. Woda miesza się z olejem tworząc tzw. film olejowy. Ten osadza się w silniku i może prowadzić do rdzewienia wewnętrznych jego części. W autach służących wyłącznie do jazdy po mieście warto zatem wymieniać olej częściej niż deklarowane przez większość producentów 20 000 – 30 000 kilometrów.

Zobacz też: Co może popsuć się w rozruszniku?

Olej w manualnej skrzyni biegów

Olej przekładniowy jest inny niż w ten silniku. Różni się przede wszystkim właściwościami. Nie musi znosić ekstremalnie wysokich temperatur, szybciej się rozpływa i bardziej przywiera do metalowych części.

Czy olej w manualnej skrzyni biegów trzeba wymieniać? Są producenci – między innymi koncern Fiata, czy Renault – którzy przewidują tylko kontrolę poziomu oleju w skrzyni biegów. Jeśli jest go za mało, dolewa się olej identyczny jak ten zastosowany w fabryce.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Olej w przekładni nie miesza się! W przypadku gdy nie ma możliwości dolania do skrzyni biegów takiego samego oleju, jaki był w niej wcześniej konieczna będzie wymiana.

Wymianę (kontrolę) oleju w manualnej skrzyni biegów wykonuje się po przebiegu 60 000, 120 000 i 180 000 kilometrów. Informacji o tym jak przeprowadzić taką operacje nie znajdziemy w instrukcji obsługi auta, pomocna będzie jedynie tzw. książka serwisowa.

Zobacz też: Jak rozpoznać rodzaj wyciekającego płynu?

Olej w automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów wymaga większej troski niż manualna. W przypadku klasycznej przekładni hydrokinetycznej, kontrola stanu płynu (specjalnego oleju przekładniowego) powinna się odbywać równie często jak oleju w silniku. To dlatego w autach z klasycznym automatem znajdziemy również drugi bagnet wychodzący z korpusu przekładni.

Wymianę oleju w klasycznym automacie przeprowadza się co drugi przegląd (jeśli wymiana oleju w silniku odbywa się max. co 15 000 kilometrów) lub przy serwisie okresowym (jeśli przeglądy z wymianą oleju przewidziane są po przebiegu większym niż 30 000 kilometrów.)

Skrzynie CTV, czyli automaty bezstopniowe wymagają rzadszej obsługi. W przypadku koncernu VW (takie skrzynie stosowało min. Audi) przeglądy wykonuje się co 45 tysięcy km. Mitsubishi i Nissan, które skrzynie CTV montowały w miejskich autach, przeglądy przewidują po 50 000 kilometrów.

Zobacz też: Jak wybrać olej silnikowy?

Płyn hamulcowy

Wymiana płynu hamulcowego jest bardzo ważna ze względu na bezpieczeństwo. Stary, zużyty płyn powoduje stopniową utratę skuteczność hamulców. Zaniedbanie może też doprowadzić do szybszej korozji całego układu, a w rezultacie do szybszego zużywania się elementów eksploatacyjnych (klocków, szczęk, tarcz, bębnów).

REKLAMA

Wszystko przez właściwości płynu hamulcowego, który bardzo dobrze łączy się z wodą – tak dobrze, że pochłania wilgoć z powietrza. To powoduje, że spada temperatura jego wrzenia, a wilgoć przenika stopniowo do całego układu niszcząc go.

Dlatego płyn hamulcowy trzeba wymieniać co 2 lata lub 60 000 kilometrów. Kontrolę w zbiorniczku wyrównawczym pod maską auta przeprowadza się przy każdym przeglądzie, czyli co 20 000 – 30 000. Kontrola konieczna jest też za każdym razem gdy mechanik zajmował się hamulcami.

Płynu hamulcowego w zbiorniczku na pompie nie może być więcej niż maksimum. W autach z ESP jego przepełnienie skutkuje wyświetleniem się komunikatu o awarii hamulców. To awaria krytyczna unieruchamiająca auto.

Zobacz też: Jak wymienić olej w układzie wspomagania kierownicy? Czy warto?

Płyn we wspomaganiu kierownicy

Płyn do wspomagania kierownicy to w gruncie rzeczy ten sam olej jaki stosowany jest w hydrokinetycznych automatycznych skrzyniach biegów. W układzie wspomagania zużywa się on zdecydowanie wolniej niż w „automacie”, jednak trzeba go wymieniać średnio co 60 000 kilometrów. Przy każdym przeglądzie należy również sprawdzić poziom płynu do wspomagania.

Nowo zalany płyn do wspomagania kierownicy jest delikatnie czerwony i klarowny. Jeśli płyn jest mętny lub bardzo ciemny trzeba go wymienić.

Płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy swoje właściwości odbierania ciepła, jak i zamarzania zachowuje około dwa lata (lub 60 000 kilometrów). I to niezależnie czy stosujemy gotowe płyny, czy koncentraty rozcieńczane wodą demineralizowaną.

Zobacz też: Jak sprawdzić stan płynów w układzie hamulcowym, akumulatorze, spyskiwaczu i wspomaganiu kierownicy?

Kontrolę stanu płyny chłodzącego przeprowadzamy, przy przeglądach i koniecznie jesienią przed pierwszymi przymrozkami. W czasie lata – szczególnie gorącego - płyn szybciej paruje, tracąc jednocześnie odporność na zamarzanie.

Kontrolę stanu płynu chłodniczego dokonujemy na rozgrzanym silniku. Gdyż zwiększa on swoją objętość pod wpływem ciepła. Jeśli uzupełniamy jego stan, to dopiero po ostygnięciu auta! W układzie chłodzenia jest podwyższone ciśnienie. Otwarcie zbiornika wyrównawczego tuż po zgaszeniu silnika może skutkować „wykipieniem gorącego płynu” i poważnymi oparzeniami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA