REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak często wymieniać oleje, płyn hamulcowy, płyn wspomagania, płyn chłodniczy? Ekspert radzi

Subskrybuj nas na Youtube
Zaniedbania wymiany płynów może być kosztowne.
Zaniedbania wymiany płynów może być kosztowne.

REKLAMA

REKLAMA

Zaniedbania wymiany płynów eksploatacyjnych, czyli: płynu hamulcowego lub hydraulicznego, płynu do chłodnicy, oleju silnikowego i przekładniowego, czy płynu do wspomagania kierownicy, może być kosztowne i niebezpieczne. Kiedy je wymieniać? Czy zawsze konieczna jest wymiana?

Olej silnikowy

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedni poziom oleju w silniku to podstawa dobrego smarowania. Co oznacza, że od oleju zależy trwałość silnika. Poziom oleju należy sprawdzać systematycznie co kilka tysięcy kilometrów. Większość producentów podaje przebiegi rządu 1500 – 3000 kilometrów. Nie wystarczy przy tym spojrzeć na kontrolkę na tablicy rozdzielczej. Wskaźniki elektroniczne mogą przekłamywać. Pewność, że w silniku jest olej daje tylko kontrola na bagnecie – pod maską.

Zobacz galerię: Mycie auta po zimie

Są silniki bez bagnetów. Co wtedy robić? Warto zajrzeć do instrukcji obsługi. Tam znajdziemy informację jaki poziom na elektronicznym wskaźniku jest na pewno bezpieczny dla silnika.

REKLAMA

Zobacz też: Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana oleju a jazda po mieście

Jazda miejska niekorzystnie działa na żywotność oleju. Niedogrzany silnik dostaje większe dawki paliwa. To osadza się na ściankach cylindrów i miesza się z olejem. Dodatkowo wewnątrz zimnego bloku skrapla się para wodna. Woda miesza się z olejem tworząc tzw. film olejowy. Ten osadza się w silniku i może prowadzić do rdzewienia wewnętrznych jego części. W autach służących wyłącznie do jazdy po mieście warto zatem wymieniać olej częściej niż deklarowane przez większość producentów 20 000 – 30 000 kilometrów.

Zobacz też: Co może popsuć się w rozruszniku?

Olej w manualnej skrzyni biegów

Olej przekładniowy jest inny niż w ten silniku. Różni się przede wszystkim właściwościami. Nie musi znosić ekstremalnie wysokich temperatur, szybciej się rozpływa i bardziej przywiera do metalowych części.

Czy olej w manualnej skrzyni biegów trzeba wymieniać? Są producenci – między innymi koncern Fiata, czy Renault – którzy przewidują tylko kontrolę poziomu oleju w skrzyni biegów. Jeśli jest go za mało, dolewa się olej identyczny jak ten zastosowany w fabryce.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Olej w przekładni nie miesza się! W przypadku gdy nie ma możliwości dolania do skrzyni biegów takiego samego oleju, jaki był w niej wcześniej konieczna będzie wymiana.

Wymianę (kontrolę) oleju w manualnej skrzyni biegów wykonuje się po przebiegu 60 000, 120 000 i 180 000 kilometrów. Informacji o tym jak przeprowadzić taką operacje nie znajdziemy w instrukcji obsługi auta, pomocna będzie jedynie tzw. książka serwisowa.

Zobacz też: Jak rozpoznać rodzaj wyciekającego płynu?

Olej w automatycznej skrzyni biegów

Automatyczna skrzynia biegów wymaga większej troski niż manualna. W przypadku klasycznej przekładni hydrokinetycznej, kontrola stanu płynu (specjalnego oleju przekładniowego) powinna się odbywać równie często jak oleju w silniku. To dlatego w autach z klasycznym automatem znajdziemy również drugi bagnet wychodzący z korpusu przekładni.

Wymianę oleju w klasycznym automacie przeprowadza się co drugi przegląd (jeśli wymiana oleju w silniku odbywa się max. co 15 000 kilometrów) lub przy serwisie okresowym (jeśli przeglądy z wymianą oleju przewidziane są po przebiegu większym niż 30 000 kilometrów.)

Skrzynie CTV, czyli automaty bezstopniowe wymagają rzadszej obsługi. W przypadku koncernu VW (takie skrzynie stosowało min. Audi) przeglądy wykonuje się co 45 tysięcy km. Mitsubishi i Nissan, które skrzynie CTV montowały w miejskich autach, przeglądy przewidują po 50 000 kilometrów.

Zobacz też: Jak wybrać olej silnikowy?

Płyn hamulcowy

Wymiana płynu hamulcowego jest bardzo ważna ze względu na bezpieczeństwo. Stary, zużyty płyn powoduje stopniową utratę skuteczność hamulców. Zaniedbanie może też doprowadzić do szybszej korozji całego układu, a w rezultacie do szybszego zużywania się elementów eksploatacyjnych (klocków, szczęk, tarcz, bębnów).

Wszystko przez właściwości płynu hamulcowego, który bardzo dobrze łączy się z wodą – tak dobrze, że pochłania wilgoć z powietrza. To powoduje, że spada temperatura jego wrzenia, a wilgoć przenika stopniowo do całego układu niszcząc go.

Dlatego płyn hamulcowy trzeba wymieniać co 2 lata lub 60 000 kilometrów. Kontrolę w zbiorniczku wyrównawczym pod maską auta przeprowadza się przy każdym przeglądzie, czyli co 20 000 – 30 000. Kontrola konieczna jest też za każdym razem gdy mechanik zajmował się hamulcami.

Płynu hamulcowego w zbiorniczku na pompie nie może być więcej niż maksimum. W autach z ESP jego przepełnienie skutkuje wyświetleniem się komunikatu o awarii hamulców. To awaria krytyczna unieruchamiająca auto.

Zobacz też: Jak wymienić olej w układzie wspomagania kierownicy? Czy warto?

Płyn we wspomaganiu kierownicy

Płyn do wspomagania kierownicy to w gruncie rzeczy ten sam olej jaki stosowany jest w hydrokinetycznych automatycznych skrzyniach biegów. W układzie wspomagania zużywa się on zdecydowanie wolniej niż w „automacie”, jednak trzeba go wymieniać średnio co 60 000 kilometrów. Przy każdym przeglądzie należy również sprawdzić poziom płynu do wspomagania.

Nowo zalany płyn do wspomagania kierownicy jest delikatnie czerwony i klarowny. Jeśli płyn jest mętny lub bardzo ciemny trzeba go wymienić.

Płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy swoje właściwości odbierania ciepła, jak i zamarzania zachowuje około dwa lata (lub 60 000 kilometrów). I to niezależnie czy stosujemy gotowe płyny, czy koncentraty rozcieńczane wodą demineralizowaną.

Zobacz też: Jak sprawdzić stan płynów w układzie hamulcowym, akumulatorze, spyskiwaczu i wspomaganiu kierownicy?

Kontrolę stanu płyny chłodzącego przeprowadzamy, przy przeglądach i koniecznie jesienią przed pierwszymi przymrozkami. W czasie lata – szczególnie gorącego - płyn szybciej paruje, tracąc jednocześnie odporność na zamarzanie.

Kontrolę stanu płynu chłodniczego dokonujemy na rozgrzanym silniku. Gdyż zwiększa on swoją objętość pod wpływem ciepła. Jeśli uzupełniamy jego stan, to dopiero po ostygnięciu auta! W układzie chłodzenia jest podwyższone ciśnienie. Otwarcie zbiornika wyrównawczego tuż po zgaszeniu silnika może skutkować „wykipieniem gorącego płynu” i poważnymi oparzeniami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA