REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto MK1: wymiana i regeneracja rozrusznika. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Nieplanowany postój? - nie, jeśli rozrusznik sprawnie działa.
Nieplanowany postój? - nie, jeśli rozrusznik sprawnie działa.

REKLAMA

REKLAMA


Uszkodzony rozrusznik może przyczynić się do nieplanowanego postoju. W poradniku tym pokażemy sposób, w jaki go wyczyścić i wymienić bendiks oraz przednią tuleję. Całą operację przeprowadzimy w Punto I z silnikiem 1.2.

Co będzie nam potrzebne?

REKLAMA

• Młotek
• Śrubokręt gwiazdkowy
• Klucze 8, 10, 13
• Śrubokręt płaski
• Szczypce
• WD40
• Benzyna ekstrakcyjna
• Smar do łożysk
• Tulejki rozrusznika od Fiata 126p
• Bendiks nr Fiata: 9945556

Wykonanie

Dla ułatwienia poszukiwań części dodam, że bendiks podany przez nas pasuje do wszystkich silników benzynowych pierwszej generacji Punto z rozrusznikami Magneti – Marelli.

Całą operację ułatwi nam skorzystanie z kanału. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, może być najazd lub w ostateczności podnośnik. W ostatnim przypadku musimy podnieść auto, pamiętajmy o zabezpieczeniu tylnych kół. Teraz odłączamy klemy od akumulatora, wchodzimy pod samochód i zaczynamy demontować rozrusznik. Na początku odkręcamy dwa przewody elektryczne od rozrusznika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak używać prostownika?

REKLAMA

Następnie wykręcamy śruby trzymające rozrusznik. Są dokładnie trzy. Pierwsza górna umożliwia najlepszy dostęp z boku obudowy sprzęgła, dwie kolejne znajdują się od dołu. W tym momencie możemy wyjąć rozrusznik. Zabieramy go na stół i przygotowujemy się do regeneracji tego elementu. Oglądamy go dokładnie, zobaczymy, że przewód prądowy rozrusznika zamocowany jest do automatu. Musimy go odkręcić, robimy to za pomocą klucza nr 13.

Teraz odkręcamy dwa wkręty trzymające szczotkotrzymacz do tylnego dekla oraz kluczem nr 8 dwie nakrętki mocujące go. W tym momencie możemy rozdzielić wszystkie elementy, czyli stojan ze szczotko trzymaczem, tylny dekiel i przód z wirnikiem. Stojan, jest to ten środkowy element z śrubką boczną. Czyścimy dokładnie wszystkie elementy z pyłu i wszelkich zabrudzeń. Kolejny krok to odkręcenie trzech nakrętek trzymających elektromagnes.

Zobacz też: Jak wyłączyć zablokowany klakson?

Wyjmujemy go, dzięki temu można odblokować i wyjąć widełki wraz z wirnikiem. Wkładamy przednią obudowę do imadła. Należy uważać, żeby nie uszkodzić szpilek łączących rozrusznik.

Wybijamy przednią tuleję z obudowy za pomocą wybijaka (w zestawie z tulejkami od 126p). Nową nabijamy tą samą metodą. Jeżeli tylna tulejka również wymaga wymiany to wybijamy ją. W innym przypadku zostawiamy. Kolejny krok to wymiana bendiksa. Wyciskamy pierścień oporowy za pomocą śrubokręta. Pod nim jest kolejny, sprężynujący. Zdejmujemy go za pomocą szczypiec. Zsuwamy bendiks z wałka i zakładamy nowy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Smarujemy tulejki, ośkę wirnika i możemy składać cały rozrusznik. Tutaj również obowiązuje odwrotna kolejność. Pozostało tylko zamontowanie w naszym aucie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA