Fiat Punto MK1: wymiana i regeneracja rozrusznika. Poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Co będzie nam potrzebne?
REKLAMA
• Młotek
• Śrubokręt gwiazdkowy
• Klucze 8, 10, 13
• Śrubokręt płaski
• Szczypce
• WD40
• Benzyna ekstrakcyjna
• Smar do łożysk
• Tulejki rozrusznika od Fiata 126p
• Bendiks nr Fiata: 9945556
Wykonanie
Dla ułatwienia poszukiwań części dodam, że bendiks podany przez nas pasuje do wszystkich silników benzynowych pierwszej generacji Punto z rozrusznikami Magneti – Marelli.
Całą operację ułatwi nam skorzystanie z kanału. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, może być najazd lub w ostateczności podnośnik. W ostatnim przypadku musimy podnieść auto, pamiętajmy o zabezpieczeniu tylnych kół. Teraz odłączamy klemy od akumulatora, wchodzimy pod samochód i zaczynamy demontować rozrusznik. Na początku odkręcamy dwa przewody elektryczne od rozrusznika.
Zobacz też: Jak używać prostownika?
REKLAMA
Następnie wykręcamy śruby trzymające rozrusznik. Są dokładnie trzy. Pierwsza górna umożliwia najlepszy dostęp z boku obudowy sprzęgła, dwie kolejne znajdują się od dołu. W tym momencie możemy wyjąć rozrusznik. Zabieramy go na stół i przygotowujemy się do regeneracji tego elementu. Oglądamy go dokładnie, zobaczymy, że przewód prądowy rozrusznika zamocowany jest do automatu. Musimy go odkręcić, robimy to za pomocą klucza nr 13.
Teraz odkręcamy dwa wkręty trzymające szczotkotrzymacz do tylnego dekla oraz kluczem nr 8 dwie nakrętki mocujące go. W tym momencie możemy rozdzielić wszystkie elementy, czyli stojan ze szczotko trzymaczem, tylny dekiel i przód z wirnikiem. Stojan, jest to ten środkowy element z śrubką boczną. Czyścimy dokładnie wszystkie elementy z pyłu i wszelkich zabrudzeń. Kolejny krok to odkręcenie trzech nakrętek trzymających elektromagnes.
Zobacz też: Jak wyłączyć zablokowany klakson?
Wyjmujemy go, dzięki temu można odblokować i wyjąć widełki wraz z wirnikiem. Wkładamy przednią obudowę do imadła. Należy uważać, żeby nie uszkodzić szpilek łączących rozrusznik.
Wybijamy przednią tuleję z obudowy za pomocą wybijaka (w zestawie z tulejkami od 126p). Nową nabijamy tą samą metodą. Jeżeli tylna tulejka również wymaga wymiany to wybijamy ją. W innym przypadku zostawiamy. Kolejny krok to wymiana bendiksa. Wyciskamy pierścień oporowy za pomocą śrubokręta. Pod nim jest kolejny, sprężynujący. Zdejmujemy go za pomocą szczypiec. Zsuwamy bendiks z wałka i zakładamy nowy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Smarujemy tulejki, ośkę wirnika i możemy składać cały rozrusznik. Tutaj również obowiązuje odwrotna kolejność. Pozostało tylko zamontowanie w naszym aucie.
REKLAMA
REKLAMA