REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat Punto MK1: demontaż deski rozdzielczej. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samodzielnie zdemontować deskę rozdzielczą w Fiacie Punto MK1. Jest to niezbędna czynność przy wymianie chociażby nagrzewnicy.

Pierwszy krok to odłączenie akumulatora. Podnosimy maskę i zdejmujemy klemy.

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto MK1: zmiana tarcz zegarów i montaż chromowanych ramek. Poradnik

REKLAMA

Przechodzimy do wnętrza naszego Fiata. Zaczynamy od demontażu środkowej konsoli.  Zdejmujemy panel nawiewu i środkowe pokrętło. Odkręcamy jedną śrubkę, widoczną po zdjęciu tego regulatora. Wykręcamy cały panel i odłączamy instalację elektryczną. Po wymontowaniu tej części zobaczymy cztery śruby mocujące górną część konsoli centralnej, razem z kratkami nawiewu i listwą włączników pozostałych funkcji. Odkręcamy je i zdejmujemy górną część. Teraz możemy przejść do wyjęcia listwy z włącznikami. W tym celu musimy wykręcić pięć śrub w tylnej ścianie listwy. Następnie wyjmujemy radio i odkręcamy znajdującą się poniżej popielniczkę.

Podsumowując, na środkowej konsoli nie powinno nic zostać. Jeżeli upewniliśmy się, że każda śruba jest odkręcona, przechodzimy do kolejnych mocowań. Odkręcamy maskownicę głośników na desce rozdzielczej i wyjmujemy je. Proponujemy wykręcić od razu śruby trzymające deskę rozdzielczą, są pod głośnikami po obu stronach. Teraz demontujemy maskownice bezpieczników. W tym celu odkręcamy dwie górne śruby, które będą widoczne po zdjęciu pokrywy.

Zobacz też: Fiat Punto: wymiana pompy paliwa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W tym miejscu pozostały nam jeszcze trzy śruby, dwie od mocowania panelu bezpieczników (po przekątnej) oraz jedna odpowiedzialna za mocowanie deski rozdzielczej (lewy górny róg). Kolejny krok to demontaż kolumny kierownicy. Na początku odkręcamy trzy śruby trzymające jej osłonę. Teraz pozostały nam cztery ostatnie, trzymające kolumnę. Opieramy ją na siedzeniu i odpinamy dwa złącza elektryczne. Wszystko robimy ostrożnie, żeby nie uszkodzić instalacji.

Kolejny krok to demontaż dolnych mocowań deski. Odkręcamy śrubki na jej końcach po obu stronach. Są łatwe do zlokalizowania. Pozostały nam jeszcze dwa miejsca. Po środku, bezpośrednio przy konsoli, mamy po jednej śrubce z każdej strony. Na koniec, ostatnie mocowanie przy szybie, jedna śrubka. W taki oto sposób mamy przygotowaną deskę do wyjęcia. Podważamy regulację świateł, wyjmujemy i odpinamy kostkę. Z zegarami postępujemy podobnie. Odkręcamy dwie śruby, pociągamy do siebie, odpinamy cztery złącza i linkę prędkościomierza, wyjmujemy licznik.

Zobacz też: Fiat Punto: wymiana żarówki światła przeciwmgielnego

Odciągamy delikatnie deskę i możemy przystąpić do kolejnych prac np. wymiana nagrzewnicy. Nie musimy wyjmować całej deski. Doprowadzenie do takiego stanu da nam swobodne pole manewru przy dalszych naprawach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA