REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat Punto MK1: demontaż deski rozdzielczej. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samodzielnie zdemontować deskę rozdzielczą w Fiacie Punto MK1. Jest to niezbędna czynność przy wymianie chociażby nagrzewnicy.

Pierwszy krok to odłączenie akumulatora. Podnosimy maskę i zdejmujemy klemy.

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto MK1: zmiana tarcz zegarów i montaż chromowanych ramek. Poradnik

REKLAMA

Przechodzimy do wnętrza naszego Fiata. Zaczynamy od demontażu środkowej konsoli.  Zdejmujemy panel nawiewu i środkowe pokrętło. Odkręcamy jedną śrubkę, widoczną po zdjęciu tego regulatora. Wykręcamy cały panel i odłączamy instalację elektryczną. Po wymontowaniu tej części zobaczymy cztery śruby mocujące górną część konsoli centralnej, razem z kratkami nawiewu i listwą włączników pozostałych funkcji. Odkręcamy je i zdejmujemy górną część. Teraz możemy przejść do wyjęcia listwy z włącznikami. W tym celu musimy wykręcić pięć śrub w tylnej ścianie listwy. Następnie wyjmujemy radio i odkręcamy znajdującą się poniżej popielniczkę.

Podsumowując, na środkowej konsoli nie powinno nic zostać. Jeżeli upewniliśmy się, że każda śruba jest odkręcona, przechodzimy do kolejnych mocowań. Odkręcamy maskownicę głośników na desce rozdzielczej i wyjmujemy je. Proponujemy wykręcić od razu śruby trzymające deskę rozdzielczą, są pod głośnikami po obu stronach. Teraz demontujemy maskownice bezpieczników. W tym celu odkręcamy dwie górne śruby, które będą widoczne po zdjęciu pokrywy.

Zobacz też: Fiat Punto: wymiana pompy paliwa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W tym miejscu pozostały nam jeszcze trzy śruby, dwie od mocowania panelu bezpieczników (po przekątnej) oraz jedna odpowiedzialna za mocowanie deski rozdzielczej (lewy górny róg). Kolejny krok to demontaż kolumny kierownicy. Na początku odkręcamy trzy śruby trzymające jej osłonę. Teraz pozostały nam cztery ostatnie, trzymające kolumnę. Opieramy ją na siedzeniu i odpinamy dwa złącza elektryczne. Wszystko robimy ostrożnie, żeby nie uszkodzić instalacji.

Kolejny krok to demontaż dolnych mocowań deski. Odkręcamy śrubki na jej końcach po obu stronach. Są łatwe do zlokalizowania. Pozostały nam jeszcze dwa miejsca. Po środku, bezpośrednio przy konsoli, mamy po jednej śrubce z każdej strony. Na koniec, ostatnie mocowanie przy szybie, jedna śrubka. W taki oto sposób mamy przygotowaną deskę do wyjęcia. Podważamy regulację świateł, wyjmujemy i odpinamy kostkę. Z zegarami postępujemy podobnie. Odkręcamy dwie śruby, pociągamy do siebie, odpinamy cztery złącza i linkę prędkościomierza, wyjmujemy licznik.

Zobacz też: Fiat Punto: wymiana żarówki światła przeciwmgielnego

Odciągamy delikatnie deskę i możemy przystąpić do kolejnych prac np. wymiana nagrzewnicy. Nie musimy wyjmować całej deski. Doprowadzenie do takiego stanu da nam swobodne pole manewru przy dalszych naprawach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA