Fiat Punto MK1: wymiana chłodnicy. Opis krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA
Całą operację będziemy wykonywać na przykładzie Punto 1.2 75. Pierwszy krok to zebranie odpowiednich materiałów i narzędzi.
REKLAMA
Co będzie nam potrzebne?
• Nowa chłodnica
• 2 opaski zaciskowe
• Klucz 8, 29
• Puste naczynie
• Kombinerki
• Śrubokręt
• Nowy płyn chłodniczy (zalecamy)
Zobacz też: Audi A3 8L 1.8 AGN: wymiana chłodnicy - poradnik
REKLAMA
Na początku warto przyjrzeć się budowie chłodnicy tak, żeby wiedzieć, co i jak montować. Kładziemy ją przed sobą, plastikowym zbiornikiem po lewej stronie. W prawym górnym rogu znajduje się odpowietrznik. W lewym dolnym rogu widoczna jest wystająca rurka. Jest to wylot płynu z chłodnicy, czyli rurka, którą spuszczamy płyn z układu chłodzenia. Wyżej znajduje się okrągły otwór - miejsce na włącznik wentylatora. Na samej górze znajduje się wlot płynu chłodniczego.
Pierwszy krok to spuszczenie płynu z chłodnicy. Podkładamy puste naczynie pod wylot płynu z chłodnicy. Teraz odkręcamy opaskę zaciskową na dolnym wężu i zdejmujemy go. Odkręcamy korek zbiorniczka płynu, odpowietrznik chłodnicy. Ściągamy opaskę z węża odpowiedzialnego za wlot płynu do chłodnicy i przechodzimy do odłączenia wentylatora. W tym celu wystarczy wypiąć wtyczkę zasilającą. Znajduje się ona w jego górnej części
Kolejny krok to wymontowanie wentylatora wraz z mocowaniem. Przykręcony jest on do chłodnicy za pomocą czterech śrub na klucz 8. Teraz odkręcamy główny wkręt, który łączy chłodnicę z karoserią. Będzie on widoczny od tyłu chłodnicy. Jednak, żeby go wykręcić, należy spojrzeć na przód auta. Pomiędzy zderzakiem a pasem przednim znajduje się kwadratowy otwór. To właśnie przez niego będziemy odkręcać wkręt mocujący.
REKLAMA
Wyjmujemy wentylator wraz z mocowaniem. Odchylamy chłodnicę i odkręcamy osłonę zbiorniczka wyrównawczego. Znajduje się ona od strony zderzaka. Przykręcona jest za pomocą trzech wkrętów. Możemy teraz wyjąć chłodnicę. W dolnej części nie ma żadnych wkrętów, znajdują się tam jedynie dwa bolce z gumami amortyzującymi. Do nowej przekładamy: włącznik wentylatora, gumowe amortyzatory, korek.
Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Po złożeniu wszystkiego, zalewamy układ płynem i odpowietrzamy. Nalewamy płyn, odpalamy silnik i trzymamy przez chwilę na 3 000 obrotów. Uzupełniamy różnicę w zbiorniczku. Ponownie uruchamiamy silnik i czekamy aż się nagrzeje. Odkręcamy odpowietrznik na chłodnicy i nagrzewnicy (czarny plastikowy korek). Jeżeli popłynie płyn to znak, że układ jest odpowietrzony i możemy zakręcić odpowietrzniki.
Zobacz też: Dlaczego konieczne jest sprawdzenie chłodnicy powietrza po uszkodzeniu turbosprężarki?
REKLAMA
REKLAMA