REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto MK1: wymiana chłodnicy. Opis krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Fiat Punto I fot. Newspress
Fiat Punto I fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Ubytek płynu chłodniczego, plamy pod samochodem - te objawy mogą świadczyć o konieczności wymiany chłodnicy. W poradniku tym przedstawimy sposób na wykonanie takiej naprawy w Punto MK1.

Całą operację będziemy wykonywać na przykładzie Punto 1.2 75. Pierwszy krok to zebranie odpowiednich materiałów i narzędzi.

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?
• Nowa chłodnica
• 2 opaski zaciskowe
• Klucz 8, 29
• Puste naczynie
• Kombinerki
• Śrubokręt
• Nowy płyn chłodniczy (zalecamy)

Zobacz też: Audi A3 8L 1.8 AGN: wymiana chłodnicy - poradnik

REKLAMA

Na początku warto przyjrzeć się budowie chłodnicy tak, żeby wiedzieć, co i jak montować. Kładziemy ją przed sobą, plastikowym zbiornikiem po lewej stronie. W prawym górnym rogu znajduje się odpowietrznik. W lewym dolnym rogu widoczna jest wystająca rurka. Jest to wylot płynu z chłodnicy, czyli rurka, którą spuszczamy płyn z układu chłodzenia. Wyżej znajduje się okrągły otwór - miejsce na włącznik wentylatora. Na samej górze znajduje się wlot płynu chłodniczego.

Pierwszy krok to spuszczenie płynu z chłodnicy. Podkładamy puste naczynie pod wylot płynu z chłodnicy. Teraz odkręcamy opaskę zaciskową na dolnym wężu i zdejmujemy go. Odkręcamy korek zbiorniczka płynu, odpowietrznik chłodnicy. Ściągamy opaskę z węża odpowiedzialnego za wlot płynu do chłodnicy i przechodzimy do odłączenia wentylatora. W tym celu wystarczy wypiąć wtyczkę zasilającą. Znajduje się ona w jego górnej części

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny krok to wymontowanie wentylatora wraz z mocowaniem. Przykręcony jest on do chłodnicy za pomocą czterech śrub na klucz 8. Teraz odkręcamy główny wkręt, który łączy chłodnicę z karoserią. Będzie on widoczny od tyłu chłodnicy. Jednak, żeby go wykręcić, należy spojrzeć na przód auta. Pomiędzy zderzakiem a pasem przednim znajduje się kwadratowy otwór. To właśnie przez niego będziemy odkręcać wkręt mocujący.

REKLAMA

Wyjmujemy wentylator wraz z mocowaniem. Odchylamy chłodnicę i odkręcamy osłonę zbiorniczka wyrównawczego. Znajduje się ona od strony zderzaka. Przykręcona jest za pomocą trzech wkrętów. Możemy teraz wyjąć chłodnicę. W dolnej części nie ma żadnych wkrętów, znajdują się tam jedynie dwa bolce z gumami amortyzującymi. Do nowej przekładamy: włącznik wentylatora, gumowe amortyzatory, korek.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Po złożeniu wszystkiego, zalewamy układ płynem i odpowietrzamy. Nalewamy płyn, odpalamy silnik i trzymamy przez chwilę na 3 000 obrotów. Uzupełniamy różnicę w zbiorniczku. Ponownie uruchamiamy silnik i czekamy aż się nagrzeje. Odkręcamy odpowietrznik na chłodnicy i nagrzewnicy (czarny plastikowy korek). Jeżeli popłynie płyn to znak, że układ jest odpowietrzony i możemy zakręcić odpowietrzniki.

Zobacz też: Dlaczego konieczne jest sprawdzenie chłodnicy powietrza po uszkodzeniu turbosprężarki?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA