REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto MK1: wymiana chłodnicy. Opis krok po kroku

Robert Kuśpiel
Fiat Punto I fot. Newspress
Fiat Punto I fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Ubytek płynu chłodniczego, plamy pod samochodem - te objawy mogą świadczyć o konieczności wymiany chłodnicy. W poradniku tym przedstawimy sposób na wykonanie takiej naprawy w Punto MK1.

Całą operację będziemy wykonywać na przykładzie Punto 1.2 75. Pierwszy krok to zebranie odpowiednich materiałów i narzędzi.

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?
• Nowa chłodnica
• 2 opaski zaciskowe
• Klucz 8, 29
• Puste naczynie
• Kombinerki
• Śrubokręt
• Nowy płyn chłodniczy (zalecamy)

Zobacz też: Audi A3 8L 1.8 AGN: wymiana chłodnicy - poradnik

REKLAMA

Na początku warto przyjrzeć się budowie chłodnicy tak, żeby wiedzieć, co i jak montować. Kładziemy ją przed sobą, plastikowym zbiornikiem po lewej stronie. W prawym górnym rogu znajduje się odpowietrznik. W lewym dolnym rogu widoczna jest wystająca rurka. Jest to wylot płynu z chłodnicy, czyli rurka, którą spuszczamy płyn z układu chłodzenia. Wyżej znajduje się okrągły otwór - miejsce na włącznik wentylatora. Na samej górze znajduje się wlot płynu chłodniczego.

Pierwszy krok to spuszczenie płynu z chłodnicy. Podkładamy puste naczynie pod wylot płynu z chłodnicy. Teraz odkręcamy opaskę zaciskową na dolnym wężu i zdejmujemy go. Odkręcamy korek zbiorniczka płynu, odpowietrznik chłodnicy. Ściągamy opaskę z węża odpowiedzialnego za wlot płynu do chłodnicy i przechodzimy do odłączenia wentylatora. W tym celu wystarczy wypiąć wtyczkę zasilającą. Znajduje się ona w jego górnej części

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny krok to wymontowanie wentylatora wraz z mocowaniem. Przykręcony jest on do chłodnicy za pomocą czterech śrub na klucz 8. Teraz odkręcamy główny wkręt, który łączy chłodnicę z karoserią. Będzie on widoczny od tyłu chłodnicy. Jednak, żeby go wykręcić, należy spojrzeć na przód auta. Pomiędzy zderzakiem a pasem przednim znajduje się kwadratowy otwór. To właśnie przez niego będziemy odkręcać wkręt mocujący.

REKLAMA

Wyjmujemy wentylator wraz z mocowaniem. Odchylamy chłodnicę i odkręcamy osłonę zbiorniczka wyrównawczego. Znajduje się ona od strony zderzaka. Przykręcona jest za pomocą trzech wkrętów. Możemy teraz wyjąć chłodnicę. W dolnej części nie ma żadnych wkrętów, znajdują się tam jedynie dwa bolce z gumami amortyzującymi. Do nowej przekładamy: włącznik wentylatora, gumowe amortyzatory, korek.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Po złożeniu wszystkiego, zalewamy układ płynem i odpowietrzamy. Nalewamy płyn, odpalamy silnik i trzymamy przez chwilę na 3 000 obrotów. Uzupełniamy różnicę w zbiorniczku. Ponownie uruchamiamy silnik i czekamy aż się nagrzeje. Odkręcamy odpowietrznik na chłodnicy i nagrzewnicy (czarny plastikowy korek). Jeżeli popłynie płyn to znak, że układ jest odpowietrzony i możemy zakręcić odpowietrzniki.

Zobacz też: Dlaczego konieczne jest sprawdzenie chłodnicy powietrza po uszkodzeniu turbosprężarki?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

REKLAMA

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA