REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto MK1: wymiana chłodnicy. Opis krok po kroku

Robert Kuśpiel
Fiat Punto I fot. Newspress
Fiat Punto I fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Ubytek płynu chłodniczego, plamy pod samochodem - te objawy mogą świadczyć o konieczności wymiany chłodnicy. W poradniku tym przedstawimy sposób na wykonanie takiej naprawy w Punto MK1.

Całą operację będziemy wykonywać na przykładzie Punto 1.2 75. Pierwszy krok to zebranie odpowiednich materiałów i narzędzi.

REKLAMA

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?
• Nowa chłodnica
• 2 opaski zaciskowe
• Klucz 8, 29
• Puste naczynie
• Kombinerki
• Śrubokręt
• Nowy płyn chłodniczy (zalecamy)

Zobacz też: Audi A3 8L 1.8 AGN: wymiana chłodnicy - poradnik

Na początku warto przyjrzeć się budowie chłodnicy tak, żeby wiedzieć, co i jak montować. Kładziemy ją przed sobą, plastikowym zbiornikiem po lewej stronie. W prawym górnym rogu znajduje się odpowietrznik. W lewym dolnym rogu widoczna jest wystająca rurka. Jest to wylot płynu z chłodnicy, czyli rurka, którą spuszczamy płyn z układu chłodzenia. Wyżej znajduje się okrągły otwór - miejsce na włącznik wentylatora. Na samej górze znajduje się wlot płynu chłodniczego.

REKLAMA

Pierwszy krok to spuszczenie płynu z chłodnicy. Podkładamy puste naczynie pod wylot płynu z chłodnicy. Teraz odkręcamy opaskę zaciskową na dolnym wężu i zdejmujemy go. Odkręcamy korek zbiorniczka płynu, odpowietrznik chłodnicy. Ściągamy opaskę z węża odpowiedzialnego za wlot płynu do chłodnicy i przechodzimy do odłączenia wentylatora. W tym celu wystarczy wypiąć wtyczkę zasilającą. Znajduje się ona w jego górnej części

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny krok to wymontowanie wentylatora wraz z mocowaniem. Przykręcony jest on do chłodnicy za pomocą czterech śrub na klucz 8. Teraz odkręcamy główny wkręt, który łączy chłodnicę z karoserią. Będzie on widoczny od tyłu chłodnicy. Jednak, żeby go wykręcić, należy spojrzeć na przód auta. Pomiędzy zderzakiem a pasem przednim znajduje się kwadratowy otwór. To właśnie przez niego będziemy odkręcać wkręt mocujący.

Wyjmujemy wentylator wraz z mocowaniem. Odchylamy chłodnicę i odkręcamy osłonę zbiorniczka wyrównawczego. Znajduje się ona od strony zderzaka. Przykręcona jest za pomocą trzech wkrętów. Możemy teraz wyjąć chłodnicę. W dolnej części nie ma żadnych wkrętów, znajdują się tam jedynie dwa bolce z gumami amortyzującymi. Do nowej przekładamy: włącznik wentylatora, gumowe amortyzatory, korek.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Po złożeniu wszystkiego, zalewamy układ płynem i odpowietrzamy. Nalewamy płyn, odpalamy silnik i trzymamy przez chwilę na 3 000 obrotów. Uzupełniamy różnicę w zbiorniczku. Ponownie uruchamiamy silnik i czekamy aż się nagrzeje. Odkręcamy odpowietrznik na chłodnicy i nagrzewnicy (czarny plastikowy korek). Jeżeli popłynie płyn to znak, że układ jest odpowietrzony i możemy zakręcić odpowietrzniki.

Zobacz też: Dlaczego konieczne jest sprawdzenie chłodnicy powietrza po uszkodzeniu turbosprężarki?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA