REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto MK1: wymiana tarcz i klocków hamulcowych – opis krok po kroku.

Robert Kuśpiel
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w Fiacie Punto MK1.
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w Fiacie Punto MK1.

REKLAMA

REKLAMA


W poradniku tym pokażemy jak wymienić klocki hamulcowe i tarcze we własnym zakresie. Całą pracę wykonamy na przykładzie Fiata Punto MK1.

 Co będzie nam potrzebne?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto MK1: naprawa tylnej wycieraczki – opis krok po kroku

• Klocki przód
• Tarcze przód
• Podnośnik
• Klucz do kół
• Młotek
• Smar miedziowy
• Papier ścierny
• Klucze nasadowe nr 12 i 17
• Drut lub sznurek

Pierwszy krok to poluzowanie śrub koła przedniego. Podkładamy zabezpieczenia pod tylne koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i mamy przed sobą interesujące nas elementy. Na początku zweryfikujemy grubość tarcz. Jeżeli jest na nich duży rant, ciężko będzie dokonać pomiaru suwmiarką. Dlatego najlepiej podłożyć odpowiednie monety tak, żeby zrównać się z wysokością rantu. Odczytujemy wartość i odejmujemy różnicę (grubość monety). Jeżeli jest poniżej 9mm, to nasze tarcze kwalifikują się do wymiany.

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto: wymiana żarówki światła przeciwmgielnego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Metoda ta jest dla osób chcących poznać konkretną wartość. Zazwyczaj zużycie tych elementów można ocenić wzrokowo. Pierwszy krok to zdjęcie spinki zabezpieczającej sworzeń zacisku. Uderzamy w niego delikatnie młotkiem do momentu, kiedy będziemy mogli złapać go za pomocą szczypiec. Wyjmujemy go i podnosimy zacisk do góry. Demontujemy stare klocki.

Kolejny krok to wyjęcie zacisku. Wkładamy ponownie sworzeń na swoje miejsce, odkręcamy dwie śruby mocujące go do zwrotnicy. W tym celu będzie nam potrzebny klucz nr 17, najlepiej na grzechotce. Zdejmujemy zacisk i podwieszamy go na drucie. Nie można dopuścić do sytuacji, żeby wisiał na przewodach hamulcowych. Mamy teraz swobodne dojście do tarczy.

Zobacz też: Fiat Punto MK2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT

Zamocowana jest na dwóch śrubach. Jeżeli będą problemy z odkręceniem, można polać je dowolnym penetratorem. Tarcza powinna zejść od razu. Zdarzają się przypadki, że jest zapieczona, w takim wypadku będzie nam potrzebny ściągacz. Całą piastę czyścimy dokładnie z zabrudzeń i rdzy. Nakładamy na nią cienką warstwę smaru miedziowego, zakładamy nową tarczę i przykręcamy ją z odpowiednim wyczuciem.

Przechodzimy do montażu klocków. Bierzemy zacisk i wciskamy tłoczki. Można spróbować trzonkiem młotka - metoda jest zupełnie dowolna, oby wcisnąć tłoczek. Czyścimy dokładnie wewnętrzną część zacisku i przykręcamy go na swoje miejsce. Zakładamy nowe klocki i zamykamy zacisk. Czyścimy sworzeń mocujący, po czym go montujemy. Zabezpieczamy zawleczką, zakładamy koło i opuszczamy samochód. Po drugiej stronie samochodu wykonujemy te same czynności. Unikamy gwałtownego hamowania przez ok. 400 kilometrów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA