REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto MK1: wymiana tarcz i klocków hamulcowych – opis krok po kroku.

Robert Kuśpiel
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w Fiacie Punto MK1.
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w Fiacie Punto MK1.

REKLAMA

REKLAMA


W poradniku tym pokażemy jak wymienić klocki hamulcowe i tarcze we własnym zakresie. Całą pracę wykonamy na przykładzie Fiata Punto MK1.

 Co będzie nam potrzebne?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto MK1: naprawa tylnej wycieraczki – opis krok po kroku

• Klocki przód
• Tarcze przód
• Podnośnik
• Klucz do kół
• Młotek
• Smar miedziowy
• Papier ścierny
• Klucze nasadowe nr 12 i 17
• Drut lub sznurek

Pierwszy krok to poluzowanie śrub koła przedniego. Podkładamy zabezpieczenia pod tylne koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i mamy przed sobą interesujące nas elementy. Na początku zweryfikujemy grubość tarcz. Jeżeli jest na nich duży rant, ciężko będzie dokonać pomiaru suwmiarką. Dlatego najlepiej podłożyć odpowiednie monety tak, żeby zrównać się z wysokością rantu. Odczytujemy wartość i odejmujemy różnicę (grubość monety). Jeżeli jest poniżej 9mm, to nasze tarcze kwalifikują się do wymiany.

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto: wymiana żarówki światła przeciwmgielnego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Metoda ta jest dla osób chcących poznać konkretną wartość. Zazwyczaj zużycie tych elementów można ocenić wzrokowo. Pierwszy krok to zdjęcie spinki zabezpieczającej sworzeń zacisku. Uderzamy w niego delikatnie młotkiem do momentu, kiedy będziemy mogli złapać go za pomocą szczypiec. Wyjmujemy go i podnosimy zacisk do góry. Demontujemy stare klocki.

Kolejny krok to wyjęcie zacisku. Wkładamy ponownie sworzeń na swoje miejsce, odkręcamy dwie śruby mocujące go do zwrotnicy. W tym celu będzie nam potrzebny klucz nr 17, najlepiej na grzechotce. Zdejmujemy zacisk i podwieszamy go na drucie. Nie można dopuścić do sytuacji, żeby wisiał na przewodach hamulcowych. Mamy teraz swobodne dojście do tarczy.

Zobacz też: Fiat Punto MK2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT

Zamocowana jest na dwóch śrubach. Jeżeli będą problemy z odkręceniem, można polać je dowolnym penetratorem. Tarcza powinna zejść od razu. Zdarzają się przypadki, że jest zapieczona, w takim wypadku będzie nam potrzebny ściągacz. Całą piastę czyścimy dokładnie z zabrudzeń i rdzy. Nakładamy na nią cienką warstwę smaru miedziowego, zakładamy nową tarczę i przykręcamy ją z odpowiednim wyczuciem.

Przechodzimy do montażu klocków. Bierzemy zacisk i wciskamy tłoczki. Można spróbować trzonkiem młotka - metoda jest zupełnie dowolna, oby wcisnąć tłoczek. Czyścimy dokładnie wewnętrzną część zacisku i przykręcamy go na swoje miejsce. Zakładamy nowe klocki i zamykamy zacisk. Czyścimy sworzeń mocujący, po czym go montujemy. Zabezpieczamy zawleczką, zakładamy koło i opuszczamy samochód. Po drugiej stronie samochodu wykonujemy te same czynności. Unikamy gwałtownego hamowania przez ok. 400 kilometrów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA