REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto MK1: wymiana tarcz i klocków hamulcowych – opis krok po kroku.

Robert Kuśpiel
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w Fiacie Punto MK1.
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w Fiacie Punto MK1.

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak wymienić klocki hamulcowe i tarcze we własnym zakresie. Całą pracę wykonamy na przykładzie Fiata Punto MK1.

 Co będzie nam potrzebne?

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto MK1: naprawa tylnej wycieraczki – opis krok po kroku

• Klocki przód
• Tarcze przód
• Podnośnik
• Klucz do kół
• Młotek
• Smar miedziowy
• Papier ścierny
• Klucze nasadowe nr 12 i 17
• Drut lub sznurek

Pierwszy krok to poluzowanie śrub koła przedniego. Podkładamy zabezpieczenia pod tylne koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i mamy przed sobą interesujące nas elementy. Na początku zweryfikujemy grubość tarcz. Jeżeli jest na nich duży rant, ciężko będzie dokonać pomiaru suwmiarką. Dlatego najlepiej podłożyć odpowiednie monety tak, żeby zrównać się z wysokością rantu. Odczytujemy wartość i odejmujemy różnicę (grubość monety). Jeżeli jest poniżej 9mm, to nasze tarcze kwalifikują się do wymiany.

Zobacz też: Fiat Punto: wymiana żarówki światła przeciwmgielnego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Metoda ta jest dla osób chcących poznać konkretną wartość. Zazwyczaj zużycie tych elementów można ocenić wzrokowo. Pierwszy krok to zdjęcie spinki zabezpieczającej sworzeń zacisku. Uderzamy w niego delikatnie młotkiem do momentu, kiedy będziemy mogli złapać go za pomocą szczypiec. Wyjmujemy go i podnosimy zacisk do góry. Demontujemy stare klocki.

Kolejny krok to wyjęcie zacisku. Wkładamy ponownie sworzeń na swoje miejsce, odkręcamy dwie śruby mocujące go do zwrotnicy. W tym celu będzie nam potrzebny klucz nr 17, najlepiej na grzechotce. Zdejmujemy zacisk i podwieszamy go na drucie. Nie można dopuścić do sytuacji, żeby wisiał na przewodach hamulcowych. Mamy teraz swobodne dojście do tarczy.

Zobacz też: Fiat Punto MK2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT

REKLAMA

Zamocowana jest na dwóch śrubach. Jeżeli będą problemy z odkręceniem, można polać je dowolnym penetratorem. Tarcza powinna zejść od razu. Zdarzają się przypadki, że jest zapieczona, w takim wypadku będzie nam potrzebny ściągacz. Całą piastę czyścimy dokładnie z zabrudzeń i rdzy. Nakładamy na nią cienką warstwę smaru miedziowego, zakładamy nową tarczę i przykręcamy ją z odpowiednim wyczuciem.

Przechodzimy do montażu klocków. Bierzemy zacisk i wciskamy tłoczki. Można spróbować trzonkiem młotka - metoda jest zupełnie dowolna, oby wcisnąć tłoczek. Czyścimy dokładnie wewnętrzną część zacisku i przykręcamy go na swoje miejsce. Zakładamy nowe klocki i zamykamy zacisk. Czyścimy sworzeń mocujący, po czym go montujemy. Zabezpieczamy zawleczką, zakładamy koło i opuszczamy samochód. Po drugiej stronie samochodu wykonujemy te same czynności. Unikamy gwałtownego hamowania przez ok. 400 kilometrów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elektryki jeździły po Warszawie już pół wieku temu

Samochody elektryczne to wcale nie nowość. Już w latach 70. można było zwiedzać Warszawę takim autem. Do celów obsługi ruchu turystycznego wykorzystywano krajowe melexy. Takie zwiedzanie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

REKLAMA

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

REKLAMA

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

REKLAMA