REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego auto zużywa więcej paliwa niż napisano w instrukcji? Producenci zaniżają dane?

Subskrybuj nas na Youtube
Nie można dać się nabrać na bajki o niezwykle niskim zużyciu paliwa, zależy ono w dużej mierze od stylu i warunków jazdy, które bardzo odbiegają od tych w laboratorium
Nie można dać się nabrać na bajki o niezwykle niskim zużyciu paliwa, zależy ono w dużej mierze od stylu i warunków jazdy, które bardzo odbiegają od tych w laboratorium

REKLAMA

REKLAMA


Planując budżet „na samochód” lepiej nie wierzyć w dane spalania podawane przez producenta w instrukcji. Te wartości uzyskano w prawie idealnych warunkach na hamowni. W codziennej jeździe spalanie może być nawet 2 razy wyższe niż deklarowane w prospekcie.

Miało być a nie jest...

W kwestii spalania producenci samochodów uwielbiają odrzucać rzeczywistość i tworzyć własną. Większość aut, nawet z silnikami o mocy grubo przekraczającej 200 koni mechanicznych, ma według kolorowych prospektów zużywać mniej niż 7 litrów w cyklu mieszanym. W przypadku nowoczesnych diesli wartości bywają jeszcze niższe. 2-litrowy silnik ma w teorii przepalać na 100 kilometrów 5 litrów oleju napędowego.

REKLAMA

Zobacz również: Jak eksploatować i dbać o silnik 1.9 TDI?

Na papierze wygląda to wspaniale. Jeśli jednak ktoś wie cokolwiek o samochodach od razu wyda się mu to podejrzane. Ta moc musi się przecież skądś brać? Słusznie! Wartości spalania pokazywane w folderach i instrukcjach bardzo odbiegają od tych, które może osiągnąć przeciętny kierowca w normalnych warunkach drogowych. Różnica ta może wynosić nawet 50 – 100 procent. Ale właściwie dlaczego?

Jak się mierzy spalanie do katalogu?

Wszystko przez to, że spalanie do norm homologacyjnych mierzy się w warunkach laboratoryjnych. Temperatura w pomieszczeniu jest prawie idealna – wynosi od 20 do 30 stopni . Auto jest obciążone jedynie kierowcą i paliwem (90 procent pojemności baku). W dodatku wcale nie jedzie, tylko stoi przypięte do hamowni. Spalanie mierzy się dokładnie badając spaliny – przeprowadzając tak zwany „bilans węgla”.

Zobacz też: Jak trwałe jest paliwo?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Samochód wykonuje około 20-minutowy złożony z czterech powtarzalnych cykli miejskich i jednego pozamiejskiego. W sumie testowy egzemplarz „przemierza" w miejscu 4 km „w mieście” (ze średnią prędkością 19 km/h) i 7 km „poza miastem”,gdzie rozpędza się do 120 km/h, a średnia prędkość wynosi 63 km/h.

Przez cały czas testu spaliny z wydechu są zasysane przez specjalne urządzenie zdolne do mierzenia masy węgla zawartego w spalinach. Wiedząc ile tej substancji zostało wydzielone można najzwyczajniej obliczyć, ile benzyny w czasie testu zostało zużytej. Pomiar jest niezwykle dokładny, ale nie życiowy.

Zobacz również: Nowe auto: gdzie je naprawiać i jak nie stracić gwarancji?

Życie to nie hamownia

Warunków z hamowni pomiarowej w normalnej jeździe da się odtworzyć, co najwyżej kilka razy w ciągu całego „życia” samochodu. Normalnie mamy do czynienia z nierówną drogą, zakrętami, występują wahania temperatury, nasze auto przewozi pasażerów, bagaż, korzystamy z klimatyzacji, radia... Co więcej większość z nas nie może się poszczycić umiejętnościami kierowcy testowego, który zasady ecodrivingu ma w małym palcu.

Dlatego nie ma co liczyć, że ponad 4,5-metrowa rodzinna limuzyna z 2-litrowym mocnym dieslem spali w trasie 5 litrów ropy, a w mieście 7. Z drugiej strony w salonach obok informacji o spalaniu powinny się chyba pojawiać również informacje kto i jak tego dokonał.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA