REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić system audio?

Subskrybuj nas na Youtube
System audio w samochodzie można poprawić na wiele różnych sposobów
System audio w samochodzie można poprawić na wiele różnych sposobów

REKLAMA

REKLAMA



Fabryczne systemy audio bardzo często nie spełniają wszystkich oczekiwań właściciela auta. Dlatego można próbować je rozbudowywać. Poprawić można wiele, począwszy od możliwości samego odtwarzacza, a na jakości i mocy dźwięku kończąc.

Kaseciak już wyszedł z mody?

REKLAMA

Zmiana systemu audio dużej części kierowców kojarzy się ze zmianą jednostki sterującej, czyli de facto samego radia. Tymczasem to tylko jedna z prostszych modyfikacji, w dodatku dająca głównie efekt wizualny.

Warto przy tym pamiętać, że nie każdy sprzęt będzie pasował stylistyką do każdej deski rozdzielczej. Czasem chcąc poprawić wygląd możemy skończyć z efektem wręcz odwrotnym. Nie wspominając już o tym, że często tracimy możliwość sterowania radiem z kierownicy lub nagle przestaje działać jeden z wyświetlaczy.

Dlatego nie trzeba od razu wyrzucać fabrycznego odtwarzacza – może da się rozszerzyć jego możliwości. Obecnie zamiast zmieniarek płyt CD bardzo często podłącza się dyski twarde i stacje dokujące z możliwością podłączenia pamięci USB, a nawet z łącznością bluetooth.

Zobacz również: Czy na zamontowanie radia CB trzeba mieć pozwolenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak przeprowadzona modyfikacja będzie kosztować tyle co nowy odbiornik. Jeśli jednak zależy nam na zachowaniu oryginalnego wyglądu deski (co jest ważne np. w autach kolekcjonerskich i klasycznych) wtedy naprawdę warto.

Coś dla ucha – dobre głośniki

REKLAMA

Zupełnie inną grupę przeróbek stanowią modyfikacje tzw. audiofilskie, czyli takie gdzie największe znaczenie ma jakość dźwięku. Wtedy najczęściej zmienia się głośniki, na takie o szerszym paśmie przenoszenia dźwięku, do tego dochodzą specjalne filtry i zwrotnice, które rozdzielają konkretne tony na poszczególne membrany.

Kolejna sprawa to odpowiednie wygłuszenie, szczególnie od strony bagażnika i drzwi. W tych punktach producenci często oszczędzają na matach dźwiękochłonnych. Tymczasem im mniej dźwięku wypuścimy z kabiny i mniej szumów do niej trafi tym efekt będzie lepszy.

Więcej mocy

Ostatnią grupę modyfikacji car audio stanowią te nastawione na czystą moc dźwięku. Trudno tu zresztą mówić o modyfikacji, to prawdziwa przebudowa auta, począwszy od tapicerki, układu elektrycznego i okablowania, a na dodatkowych akumulatorach i kondensatorach kończąc. Do tego dochodzi oczywiście montaż odpowiedniej liczby wzmacniaczy, i dodatkowych głośników – Najkrócej mówiąc: liczy się ilość.

Zobacz również: Car audio początki - krok po kroku

Takie auta - prezentujące możliwości i granice przeróbek - generują nierzadko więcej hałasu niż lądujący samolot. Granica 170 decybeli (granica bólu) też jest do osiągnięcia, jeśli dostarczymy odpowiednią ilość prądu. A tego wszystkie „cacka” zamontowane we wnętrzu potrzebują ponadprzeciętne ilości. Pokazowy samochód może pożerać w ciągu 15 minutowej prezentacji tyle prądu ile 4 osobowa rodzina wykorzystała by w 2,5 miesiąca.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA