REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy należy zmienić opony z zimowych na letnie? Dlaczego nie należy jeździć na zimówkach latem?

Max Trela
Opony zimowe doskonale sprawdzają się w niskich temperaturach, gdy pada śnieg, i tylko w takich warunkach należy ich używać. Fot. Fotolia
Opony zimowe doskonale sprawdzają się w niskich temperaturach, gdy pada śnieg, i tylko w takich warunkach należy ich używać. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opony zimowe doskonale sprawdzają się w niskich temperaturach, gdy pada śnieg, i tylko w takich warunkach należy ich używać. W lecie zimówki będą gorzej hamowały, gorzej poradzą sobie z deszczem. Dlatego dobrze jest wymienić opony już na wiosnę, gdy temperatury przez całą dobę będą już dodatnie.

Wiosna w kalendarzu to za mało

Nie ma w kalendarzu czegoś takiego jak „najlepszy czas na zmianę opon”. Dotyczy to zarówno sezonu zimowego, jak i letniego. Generalnie opon zimowych powinno się użytkować tak długo, jak długo występują temperatury ujemne i decydujący jest najzimniejszy moment doby. Tak jest bezpieczniej. Nawet jeśli w czasie słonecznego dnia zimówka nie będzie miała optymalnych warunków do pracy, w nocy – podczas przymrozków - poradzi sobie lepiej niż opona letnia.

REKLAMA

Zobacz również: Czy opony zimowe i letnie można zastąpić całorocznymi?

Do wymiany należy się natomiast jak najszybciej przymierzać, gdy temperatury przez całą dobę są dodatnie. Wskazówką jest też temperatura w najcieplejszym momencie dnia. Jeśli słupki rtęci pokazują ponad 15 stopni, to zimówka zdecydowanie powinna wrócić już do garażu.

Dlaczego opony zimowe nie nadają się do jazdy latem?

Nawet najlepsza opona zimowa w określonych warunkach poradzi sobie gorzej niż bardzo przeciętna „guma” letnia. Wszystko przez mieszankę gumy z jakiej opony zostały wykonane i rzeźbę bieżnika.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Zimówki są oponami miękkimi. To oznacza, że zachowują dużą elastyczność nawet przy niskich temperaturach. To cecha pożądana w zimie, ale już w lecie może powodować problemy. Mocno rozgrzana zimówka będzie się ślizgać, zarówno przy ruszaniu i hamowaniu, jak i na boki na zakrętach. To wyraźnie wpłynie na szybkość reakcji auta na gaz, hamulec i ruchy kierownicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak rozpoznać przyczyny nadmiernego zużycia opon?

REKLAMA

O trwałości opon nie warto nawet wspominać. Oponę zimową można w lecie zużyć po przejechaniu zaledwie kilku tysięcy kilometrów. Druga sprawa to gęsty bieżnik, który stawia duży opór. Na śniegu oznacza to doskonałą przyczepność i sterowalność, na suchym gorącym asfalcie to tylko niepotrzebne tarcie, prowadzące do przegrzania opon i dodatkowe decybele przedostające się do kabiny.

Pamiętajmy również, że letnie opony mają szerokie odstępy pomiędzy kostkami bieżnika. To kanały odprowadzające wodę na zewnątrz, odpowiadające za minimalizację zjawiska aquaplaningu. Zimówki ze swoimi gęstymi lamelkami nie będą wstanie poradzić sobie z nadmiarem wody. W efekcie auto może przestać reagować na polecenia kierowcy nawet przy przepisowych prędkościach.

Zobacz również: Na którą oś montować mniej zużyte ogumienie?

A skoro już o deszczu mowa... Przy kupnie i wymianie opon z zimowych na letnie warto pamiętać, że coraz częściej proponowane w Polsce (szczególnie w internecie) „opony deszczowe” to również bardzo specyficzny produkt. Warto na początek sprawdzić, czy w ogóle mają one homologację drogową. Takich gum najczęściej używa się bowiem tylko na torach wyścigowych. Są drogie, gwarantują doskonałe trzymanie w deszczu, ale na suchej nawierzchni potrafią zużywać się kilkanaście razy szybciej niż zwykłe letnie „kapcie”.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA