Zmiana opon a wskazania licznika prędkościomierza

REKLAMA
REKLAMA
Większe felgi to też przekłamanie wskazań prędkościomierza. Zmiana wielkości koła to również zmiana jego obwodu, od którego zależy prawidłowe działanie wskaźnika prędkości.
Zmiana rozmiaru ogumienia podyktowana jest zwykle chęcią zmiany wyglądu samochodu, co osiąga się przez zastosowanie szerszych i jednocześnie niższych opon (o mniejszym profilu). Tuning można pogłębić, montując do auta felgi o zwiększonej średnicy. Opony wówczas będą musiały być jeszcze szersze i niższe.
REKLAMA
Z drugiej strony opony węższe pozwalają na oszczędność paliwa i lepiej sprawdzają się na drogach zabłoconych i zaśnieżonych (łatwiej "wcinają się" w podłoże).
Zobacz również: Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?
Jak zamieniać opony?
Przy zamianie opon nie wolno zapominać o kilku warunkach. Zamiennik musi mieć co najmniej te same i nie niższe indeksy prędkości i nośności niż opona w oryginalnym rozmiarze. Trzeba również określić prawidłowe ciśnienie eksploatacyjne. Dobierając ogumienie szersze od standardowego należy się upewnić, czy można je zamontować na stare felgi. Szerokość tarczy koła decyduje o minimalnej i maksymalnej szerokości opony.
Zobacz również: Jak przykręcać aluminiowe felgi?
Szerokie opony, tym bardziej jeśli są zakładane na szersze i większe od oryginalnych tarcze, mogą sprawiać dodatkowe kłopoty. Trzeba sprawdzić, czy takie koło podczas skrętu nie ociera się o nadwozie i czy opona nie wystaje poza obrys wnęki koła, co jest zabronione przez polskie prawo.
Co z prędkością?
REKLAMA
Dodatkowy problem to kalibrowanie prędkościomierza. Duża różnica w rozmiarze kół może powodować, że licznik będzie przekłamywał. Najogólniej rzecz biorąc opony, bez konieczności zmian ustawień prędkościomierza, mogą mieć o maksymalnie 3 procent większy obwód niż "standardowe".
To czy licznik nie kłamie najłatwiej sprawdzić z pomocą nawigacji GPS. Większość urządzeń oprócz lokalizacji, daje też możliwość pomiaru prędkości. Warto jednak pamiętać, że GPS-y nie są precyzyjne przy małych prędkościach. W ich są stosunkowo dokładne dopiero powyżej 40 km/h.
Oto tabela zamienników, które nie wymagają ingerencji w elektronikę obliczającą prędkość:
profil 80 | profil 75 | profil 70 | profil 65 | profil 60 | profil 50 |
135/80R12 | - | 145/70R12, 155/70R12 135/70R13, 145/70R13 | 155/65R13 | 155/60R13 | 165/55R13 |
145/80R13 | - | 155/70R13, 165/70R13, 175/70R13 | 175/65R13, 165/65R14 | 185/60R13, 175/60R14 | 185/55R14 |
155/80R13 | 165/75R13 | 175/70R13, 185/70R13, 165/70R14 | 165/65R14, 175/65R14 | 175/60R14, 185/60R14, 195/60R14 | 195/55R14, 185/55R15, 195/50R15 |
165/80R13 | - | 185/70R13, 165/70R14, 175/70R14 | 175/65R14, 185/65R14 | 195/60R14, 205/60R14 | 205/55R14, 185/55R14, 195/50R15, 205/50R16 |
175/80R13 | 175/75R14 | 175/70R14, 185/70R14 | 185/65R14, 195/65R14, 185/65R15 | 205/60R14, 215/60R15 | 195/55R15, 205/55R15, 215/50R16, 195/50R16 |
165/80R14 | 175/75R14, 185/75R14 | 185/70R14, 195/70R14 | 195/65R14, 185/65R15, 195/65R15 1 | 95/60R15, 205/60R15 | 205/55R15, 205/55R16 205/50R16 |
175/80R14 | 185/75R14, 195/75R14 | 195/70R14, 205/70R14 | 185/65R15, 195/65R15, | 205/60R15, 215/60R15, 195/60R16 | 205/55R16 205/50R17, 215/50R17 |
185/80R14 | 195/75R14, 205/75R14 | 205/70R14, 215/70R14, 195/70R15 | 205/65R15, 215/65R15 | 215/60R15, 225/60R15, 195/60R16 | 225/55R16 205/50R17, 215/55R17 |
165/80R15 | - | 195/70R15 | 195/65R15, 205/65R15 | 195/60R16, 205/60R16 | 205/55R16 205/50R17 |
REKLAMA
REKLAMA