Jak wymienić linkę licznika prędkościomierza?
REKLAMA
REKLAMA
Aby zdiagnozować, czy przyczyną braku wskazań prędkościomierza jest awaria linki, należy odłączyć ją od licznika, a następnie, po uniesieniu jednego boku samochodu tak, aby napędzane koło znalazło się w powietrzu, uruchomić silnik i włączyć niski bieg. Gdy linka będzie się obracała wewnątrz pancerza i nie da się jej zatrzymać palcami (nie używać żadnych narzędzi!), to można uznać, że uszkodzeniu uległ prędkościomierz.
REKLAMA
Zobacz również: Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe?
REKLAMA
Jeżeli linka prędkościomierza się nie obraca, lub łatwo ją zatrzymać, powinna zostać wymieniona. W tym celu należy odkręcić jej pancerz od skrzyni biegów. Duża moletowana nakrętka powinna dać się odkręcić palcami, ewentualnie przez szmatkę dla uniknięcia poślizgu. Można sobie pomóc cęgami lub płaskimi szczypcami, ale należy posługiwać się nimi z wyczuciem, żeby zgniatając nakrętkę nie uszkodzić gwintu w napędzie linki.
Po wyciągnięciu pancerza z uszkodzoną linką można albo wyciągnąć z niego uszkodzoną linkę i wsunąć na jej miejsce nową, pamiętając o wymianie smaru w pancerzu, albo zamontować nową linkę z pancerzem. Pamiętać przy tym o napełnieniu pancerza linki porcją gęstego smaru.
Zobacz też: Zmiana opon a wskazania licznika prędkościomierza
Linkę montować tak, aby odrzutnik oleju, jeżeli na niej istnieje – znalazł się po stronie licznika. W przeciwnym wypadku smar z linki może poważnie zakłócić pracę prędkościomierza lub go uszkodzić. Moletowane nakrętki (zwykle plastikowe lub aluminiowe) dokręcać ręcznie lub w wyjątkowych przypadkach przy pomocy szczypiec, zachowując ostrożność, aby ich nie uszkodzić i nie uszkodzić gwintów.
REKLAMA
REKLAMA