REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zawieszenie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Hamowanie na progu zwalniającym. Czy to dobry pomysł?

Hamowanie na progu zwalniającym zdecydowanie jest złym nawykiem. Jak się go pozbyć? Najlepiej poznać listę potencjalnych usterek.

Wspomaganie a ściąganie samochodu

Wspomaganie a ściąganie samochodu. Czy te dwie rzeczy może łączyć jakaś zbieżność? Jak najbardziej. Dlatego konieczna jest wnikliwa diagnostyka.

Uszkodzone zawieszenie pneumatyczne. Jak znaleźć usterkę?

Uszkodzone zawieszenie pneumatyczne oznacza dość poważny problem z autem. Jak znaleźć uszkodzenie?

Auto nie jedzie prosto? Powodów może być kilka!

Auto nie jedzie prosto? Objaw jest niepokojący, ale nie zawsze świadczy o poważnej usterce pojazdu. Zobaczcie jakie awarie może oznaczać.

REKLAMA

Drążek Watta: zasada działania i zastosowanie

Pewne prowadzenie, ale bez stosowania skomplikowanych wielowahaczy? Opel ma pewien pomysł. A tym jest drążek Watta. Zasada działania jest prosta.

Drgania kierownicy przy hamowaniu: co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Wyobraźcie sobie scenariusz, w którym podczas hamowania w swoim aucie czujecie wyraźne bicie na kole kierownicy. Co oznacza taki objaw, czy usterka jest poważna i wreszcie jak skutecznie się jej pozbyć? To pytania, na które zaraz odpowiemy.

Zużyte tuleje tylnej belki: objawy pozna każdy kierowca

Zawieszenie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. A jedną z popularniejszych usterek w samochodach używanych są zużyte tuleje tylnej belki. Objawy i sposób naprawy tylnej osi to temat, który poruszymy w dzisiejszym materiale.

Zużyte tuleje wahacza: objawy dotyczą głównie hałasów zawieszenia

Sprawne zawieszenie to dobrze prowadzące się auto, a dobrze prowadzące się auto jest po prostu... bezpieczne! Jedną z częściej występujących usterek są zużyte tuleje wahacza. Objawy uszkodzenia są łatwe do rozpoznania.

REKLAMA

Zużyty drążek kierowniczy: objawy znajdzie każdy kierowca

Układ kierowniczy jest jednym z ważniejszych elementów bezpieczeństwa w pojeździe. A dla niego potężne znaczenie ma np. zużyty drążek kierowniczy. Objawy tej awarii są dość proste do ujawnienia. Opowiemy o nich za chwilę.

Kolumna McPhersona - budowa, działanie i najczęstsze usterki

Jednym ze standardów w segmencie samochodów popularnych jest kolumna McPhersona. Jak jest budowana, w jaki sposób działa i jakie są jej najczęstsze usterki?

Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

Niektórzy kierowcy chcieliby zwiększyć prześwit w swoim aucie, ale nie wszyscy wiedzą jak to zrobić. Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser? System Zmiennej Sztywności Stabilizatorów (KDSS) zapewnia odpowiednią sztywność zawieszenia podczas jazdy po asfalcie oraz wystarczająco duży prześwit, by Land Cruiser mógł przejechać przez rudne przeszkody terenowe.

Zadbaj o amortyzatory w aucie przed zimą!

Przed nadchodzącą powoli zimą warto skontrolować w aucie stan techniczny jego amortyzatorów. Dlaczego? Jak się okazuje, to one decydują chociażby o drodze hamowania pojazdu i jego stabilności na śliskiej nawierzchni. Ale odpowiadają one także za szereg innych właściwości auta.

Badanie geometrii kół – co to jest i czy warto je przeprowadzić?

Czy przed zakupem samochodu używanego warto wykupić badanie geometrii zawieszenia? Co możemy sprawdzić podczas tzw. badania zbieżności?

Toyota Yaris i Yaris HV - usterki zawieszenia

W niektórych egzemplarzach Toyot Yaris i Yaris HV wyprodukowanych w 2015 r. może dochodzić do uszkodzeń łożysk, co w efekcie może skutkować oderwaniem się górnej części amortyzatora. W Polsce znajduje się niespełna tysiąc wadliwych egzemplarzy.

Jak działa sytem Lexus Dynamic Handling oparty na 4 kołach skrętnych?

W wybranych modelach aut marki Lexus, znaleźć można system Lexus Dynamic Handling poprawiający zwrotność auta w zakrętach. Na czym dokładnie polega jego działanie?

Jaka jest rola zawieszenia w aucie?

Zawieszenie pojazdu to jeden z najważniejszych elementów samochodu. Odpowiada za bezpieczeństwo jazdy, jej komfort oraz przyjemność prowadzenia. Jak do jego projektowania podchodzą inżynierowie Skody?

Czym różni się wspomaganie hydrauliczne od elektrycznego?

Prawie wszystkie obecnie sprzedawane auta osobowe mają wspomaganie kierownicy. Nie każde jednak działa tak samo. Czy różni się wspomaganie hydrauliczne od elektrycznego?

Amortyzatory z regulacją do jazdy off-road

Amortyzatory o zmiennej sile tłumienia zwiększają uniwersalność i dzielność auta w zmiennych terenie. Firma Terrain Tamer przygotowała nowy typ takich amortyzatorów o nazwie Pro Shock Absorber. Czy się charakteryzują?

Sprężyny zawieszenia z włókna szklanego zamiast ze stali

Zawieszenie oparte na kompozytach to według inżynierów Audi przyszłość motoryzacji. Niższa masa nieresorowana i większa precyzja prowadzenia to główne atuty tej technologii. Audi wprowadzi niebawem do swych samochodów sprężyny zawieszenia oparte na włóknie szklanym.

Zawieszenie i układ kierowniczy - części zamienne renomowanych producentów

Obecnie na rynku motoryzacyjnym znajduje się mnóstwo firm oferujących zamienniki oryginalnych części do samochodów. Poniżej przygotowaliśmy zestawienie wybranych popularnych producentów zamienników części zawieszenia i układu kierowniczego.

Wymiana miechów pneumatycznych na sprężyny

Zamiana zawieszenia pneumatycznego na "zwykłe" jest coraz częściej spotykanym zjawiskiem. Jest to efekt wysokich cen części zamiennych. Czy rzeczywiście można wymienić miechy pneumatyczne na klasyczne sprężyny?

Geometria zawieszenia - lepiej o nią dbać!

Prawidłowo ustawiona geometria zawieszenia ma kluczowy wpływ na stabilność prowadzenia auta, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy. Zobacz jak należy ją prawidłowo ustawić.

Zawieszenie hydropneumatyczne - budowa, sposób działania, koszty

Zawieszenie hydropneumatyczne zapewnia wysoki komfort resorowania. Jak jest zbudowane? Co z jego trwałością?

Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy

Zawieszenie pneumatyczne jest kosztowne w serwisowaniu. Postanowiliśmy sprawdzić to na przykładzie Audi A8, Citroena C5 i BMW serii 5

Skoda Octavia III: zawieszenie

Nowa Skoda Octavia będzie sprzedawana z dwoma rodzajami tylnego zawieszenia. Oś z belką skrętną będzie montowana w przypadku aut z silnikami benzynowumi o mocy do 103 kW (140 KM) i silników wysokoprężnych o mocy do 110 kW (150 KM). W przypadku większych mocy oraz przyszłego napędu na cztery koła (Combi) i zasilania gazem ziemnym CNG, będzie stosowana nowo opracowana oś wielowahaczowa.

Dlaczego amortyzatory są takie ważne?

Dbałość o jakość i stan amortyzatorów, patrząc szerzej można określić jako oszczędność. Wszelkie niedopatrzenia w tym względzie będą powodować tylko dodatkowe usterki i koszty. Zepsuty amortyzator powoduje uszkodzenie całego zawieszenia. Ponadto możemy być pewni, że w niedługim czasie będziemy musieli wymienić opony w wyniku tzw. ich ząbkowania.

Amortyzatory samochodowe - fakty i mity

Najważniejszym zadaniem amortyzatora, jak wskazuje nazwa, jest amortyzowanie, czyli minimalizowanie wszystkich drgań z elementów sprężystych, np. sprężyn. Z drugiej strony amortyzator ma także zapewnić komfort jazdy, być w miarę możliwości miękki i elastyczny. Amortyzator jest także odpowiedzialny za bezpieczeństwo podróżowania. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze fakty i mity dotyczące amortyzatorów.

Amortyzatory samochodowe – zasada działania eksploatacja

Wielu kierowców, mimo że stara się dbać o swoje pojazdy, często nie posiada świadomości i kompletu informacji na temat istotnej roli amortyzatorów dla komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy. Nieodpowiedni dobór amortyzatorów lub brak właściwej pielęgnacji tego mechanizmu niejednokrotnie przyczynia się do powstania poważnych uszkodzeń samochodu i co istotne – wypadków drogowych.

Jak zbudowany jest układ kierowniczy samochodu?

Otwieramy samochód, zapinamy pasy, uruchamiamy silnik i wyjeżdżamy z parkingu kręcąc kołem kierownicy. Jeśli auto jest sprawne, skręca tam, gdzie chcemy i nie jest to trudna czynność. Ale co dzieje się wewnątrz samochodu i jakie elementy uczestniczą w przeniesieniu ruchu kierownicą na koła? Działanie i budowę układów kierowniczych opisaliśmy w poniższym artykule.

Zawieszenie McPherson, wielowahaczowe i belka skrętna - jak je poznać?

Studiując dane techniczne samochodów spotkamy się z kilkoma rodzajami zawieszeń. Co to jest kolumna McPhersona i jak wygląda? Z jakich elementów składa się zawieszenie wielowahaczowe? Jaka jest zasada działania zawieszenia opartego o belkę skrętną? Odpowiemy w poniższym artykule.

Amortyzatory. Zasada działania, budowa, rodzaje.

Amortyzatory w samochodzie mają za zadanie przede wszystkim maksymalnie wytłumić tendencje karoserii do rozkołysu, który bez nich mógłby powstać samoistnie albo w czasie jazdy nawet po niewielkich nierównościach.

Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?

Zawieszenie gwintowane to najwyższa półka modyfikacji układu jezdnego auta. Jego główna i niezaprzeczalna zaleta to możliwość regulacji wysokości nadwozia, jak i sztywności amortyzacji. Ta przyjemność ma jednak swoją cenę, która przekracza 25 tysięcy złotych. Czy takie wydatki maja uzasadnienie?

Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?

Tradycyjne amortyzatory olejowe czy jednak nowocześniejsze gazowe? Jakie amortyzatory wybrać do naszego auta? Odpowiedź wcale nie jest oczywista, dlatego dobrze wiedzieć jak działają i czym różnią się te dwa typy amortyzatorów.

Czy sprężyny mogą się wybić? Jak rozpoznać, że trzeba je wymienić?

Kierowcy bardzo często zapominają, że sprężyny nie są elementem wiecznym. One też ulegają zużyciu i to szybciej, niż większość z nas się spodziewa. Jak ocenić stopień zużycia sprężyn i kiedy należy się im wymiana?

Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

Sprężyny progresywne to takie, które w zależności od stopnia ugięcia mają inną charakterystykę pracy. W praktyce stosuje się je głównie po to, żeby pogodzić wyższy poziom komfortu z bezpiecznym prowadzeniem w sytuacjach ekstremalnych. Czy warto zamontować takie sprężyny jako cześć zamienną?

Dlaczego czuć wibracje na kierownicy? Co się popsuło?

Wibracje na kierownicy są nieprzyjemne, ale i niebezpieczne. To poważne ostrzeżenie, że z układem jezdnym naszego samochodu jest coś nie tak. Co wywołuje wibracje, dlaczego wibracje przenoszą się na kierownicę i jak można naprawić najbardziej popularne i powszechnie spotykane usterki? Oto nasz poradnik.

Dlaczego koła odkręcają się podczas jazdy?

Odkręcające się nakrętki lub śruby w kołach to niestety dość powszechny problem, który dotyczy zarówno aut z aluminiowymi, jak i stalowymi felgami. Dlaczego tak się dzieje? Co mogło się zepsuć? Jak walczyć z odkręcającymi się samoczynnie podczas jazdy śrubami?

Jak stosować pierścienie dystansowe?

Pierścienie dystansowe stosuje się dla poszerzenia rozstawu kół lub w przypadku, gdy należy odsunąć tarczę felgi od piasty czy zacisków hamulcowych. Stosowanie pierścieni jest powszechne w sporcie motorowym, ale dozwolone również na publicznych drogach. Dla własnego bezpieczeństwa trzeba wiedzieć, jak stosować popularne dystanse!

Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Dziury, wysokie krawężniki, garby zwalniające, koleiny – polskie drogi jakie są, każdy widzi. Takie drogowe niespodzianki nie służą zawieszeniu, najbardziej delikatne elementy mogą w tych warunkach zużyć się już po 40 000 kilometrów. Co najczęściej się psuje i dlaczego?

Zawieszenie pneumatyczne – czy jest bardziej awaryjne od konwencjonalnego?

Zawieszenie pneumatyczne jest powszechnie stosowane w samochodach osobowych już od ponad 30 lat. Takie rozwiązanie gwarantuje wyższy komfort jazdy oraz dużą ładowność. Pneumatyka jest trwała, ale ma i swoje wady. Wymaga systematycznej kontroli i obsługi, bez tego może być źródłem wielu problemów.

Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy – porady. Część 2

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest stosowane w autach od wielu lat. Jednak do dzisiaj potrafi stwarzać wiele problemów, często trudnych do rozwiązania.

Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy – porady. Część 1


Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest stosowane w autach od wielu lat. Jednak do dzisiaj potrafi stwarzać wiele problemów, często trudnych do rozwiązania.

Co się dzieje gdy geometria auta jest nieprawidłowa? Jak zachowuje się auto ze źle ustawioną geometrią?

Na zjawisko jednostronnego ściągania auta podczas jazdy wpływ ma zmiana ustawienia koła w stosunku do nawierzchni drogi. Kryją się za tym nieprawidłowości w geometrii koła.

Na co wpływa kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy?


Kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy jest jednym z najważniejszych parametrów geometrii zawieszenia pojazdu, bowiem odpowiada za tworzenie tzw. momentu stabilizacyjnego.

Na co wpływa kąt pochylenia koła?

Kąt pochylenia koła należy do grupy najważniejszych nastawów układu zawieszenia. W niektórych samochodach można go regulować, co ma wielkie znaczenie szczególnie w pojazdach przygotowywanych do sportu.

Jak dbać o podwozie samochodu?

Podczas eksploatacji samochodu dużo uwagi przykładamy do wyglądu jego nadwozia. Od czasu do czasu należy również sprawdzić w jakim stanie jest spód naszego auta, wszak jeżeli czegoś nie widać, to nie znaczy, że tego nie ma.

Czy można zainstalować dodatkowe, pneumatyczne zawieszenie?

Tak. I to nie tylko do aut dostawczych i camperów, ale także terenowych samochodów z napędem na wszystkie koła. Co ważne instalacja jest nieinwazyjna i nie powoduje utraty gwarancji samochodu.

Jak dbać o amortyzację samochodu?


Dla większości kierowców amortyzacja wiąże się jedynie ze sprawnymi amortyzatorami. Błąd - uszkodzenia mocowań kolumn zawieszenia, odbojów lub osłon mogą sprawić, że nowy amortyzator nie będzie działał poprawnie, a nawet ulegnie zniszczeniu.

Jak często sprawdzać drążki kierownicze?


Jeśli zimową porą zdarzyło Ci się mocno uderzyć kołami w krawężnik (poślizg boczny) – nie czekaj, tylko jak najszybciej odwiedź stanowisko diagnostycznie. Jeżeli nie i tak przynajmniej raz w roku kontroluj zbieżność.

REKLAMA