REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda Octavia III: zawieszenie

Subskrybuj nas na Youtube
Skoda Octavia -tył/bok
Skoda Octavia -tył/bok
/
Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Skoda Octavia będzie sprzedawana z dwoma rodzajami tylnego zawieszenia. Oś z belką skrętną będzie montowana w przypadku aut z silnikami benzynowumi o mocy do 103 kW (140 KM) i silników wysokoprężnych o mocy do 110 kW (150 KM). W przypadku większych mocy oraz przyszłego napędu na cztery koła (Combi) i zasilania gazem ziemnym CNG, będzie stosowana nowo opracowana oś wielowahaczowa.

Oś z belką skrętną tworzy otwarta od dołu belka profilowa, do której po obu końcach przyspawana jest blaszana listwa. Listwy te mogą mieć różną długość, dzięki czemu można uzyskać różne naprężenia skrętne. W porównaniu z przyspawanym stabilizatorem rurowym konstrukcja ta pozwala uzyskać wyraźne zmniejszenie masy. Oś z belką skrętną waży 38 kg, a więc 15 kg mniej niż dotąd stosowana w Octavii oś tylna – przy większej sztywności i polepszonym przenoszeniu sił poprzecznych.

REKLAMA

Także wielowahaczowa oś tylna została odchudzona. Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz strukturalnym ulepszeniom wielu części, masa została zmniejszona o 4 kg do poziomu 49 kg. Podstawowa zasada konstrukcyjna z konsekwentnym rozdziałem sztywności wzdłużnej i poprzecznej ma zapewnić odpowiedni komfort jazdy.

Zobacz też: Skoda Octavia: systemy bezpieczeństwa

REKLAMA

Na przedniej osi zastosowano niezależne zawieszenie kół z kolumnami MacPherson z nowo opracowanymi dolnymi wahaczami trójkątnymi. Wahacze poprzeczne z wysokowytrzymałej stali i innowacyjne zastosowanie bioniki w rozwiązaniu tulei metalowo-gumowych przyczyniły się do zmniejszenia masy i poprawy stabilności. Centralnie na przedniej osi umieszczona rama pomocnicza jest zaprojektowana tak, by zapewniać jak największą sztywność poprzeczną. Łącznie masa przedniej osi została zmniejszona o 2,8 kg.

Rozstaw osi nowej Skody Octavia wzrósł w porównaniu do poprzednika o 108 mm. Jest to największy rozstaw osi w tym segmencie. Dużo większa odległość między przednią i tylną osią ma dodatkowo pozytywny wpływ na stabilność jezdną auta i przestrzeń dla pasażerów i bagażu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

Dzięki innowacyjnej obróbce stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości oraz nowym metodom produkcji nowej Skody Octavia udało się zbudować nadwozie nie tylko lżejsze, lecz także bardziej stabilne niż w poprzednim modelu. Jedna czwarta (26,1 procent) architektury bezpieczeństwa składa się z kształtowanych na ciepło stali o najwyższej wytrzymałości. Części te są do sześciu razy bardziej wytrzymałe niż zwykłe stale głęboko tłoczne i do czterech razy wytrzymalsze niż konwencjonalne stale o wysokiej wytrzymałości. Wytwarza się je ogrzewając stalową blachę w wysokiej temperaturze (ok. 950 stopni Celsjusza), tłocząc ją na gorąco, a następnie w ciągu 5,5 sekundy oziębiając do 180 stopni Celsjusza. Zaleta: wytworzone tą metodą części przenoszące obciążenia podczas zderzenia mogą być wyraźnie cieńsze niż dotąd – zmniejsza to masę i prowadzi do oszczędności zużycia paliwa nowej ŠKODY Octavia.

Zobacz też: Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA