REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda Octavia III: zawieszenie

Subskrybuj nas na Youtube
Skoda Octavia -tył/bok
Skoda Octavia -tył/bok
Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Skoda Octavia będzie sprzedawana z dwoma rodzajami tylnego zawieszenia. Oś z belką skrętną będzie montowana w przypadku aut z silnikami benzynowumi o mocy do 103 kW (140 KM) i silników wysokoprężnych o mocy do 110 kW (150 KM). W przypadku większych mocy oraz przyszłego napędu na cztery koła (Combi) i zasilania gazem ziemnym CNG, będzie stosowana nowo opracowana oś wielowahaczowa.

Oś z belką skrętną tworzy otwarta od dołu belka profilowa, do której po obu końcach przyspawana jest blaszana listwa. Listwy te mogą mieć różną długość, dzięki czemu można uzyskać różne naprężenia skrętne. W porównaniu z przyspawanym stabilizatorem rurowym konstrukcja ta pozwala uzyskać wyraźne zmniejszenie masy. Oś z belką skrętną waży 38 kg, a więc 15 kg mniej niż dotąd stosowana w Octavii oś tylna – przy większej sztywności i polepszonym przenoszeniu sił poprzecznych.

REKLAMA

REKLAMA

Także wielowahaczowa oś tylna została odchudzona. Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz strukturalnym ulepszeniom wielu części, masa została zmniejszona o 4 kg do poziomu 49 kg. Podstawowa zasada konstrukcyjna z konsekwentnym rozdziałem sztywności wzdłużnej i poprzecznej ma zapewnić odpowiedni komfort jazdy.

Zobacz też: Skoda Octavia: systemy bezpieczeństwa

Na przedniej osi zastosowano niezależne zawieszenie kół z kolumnami MacPherson z nowo opracowanymi dolnymi wahaczami trójkątnymi. Wahacze poprzeczne z wysokowytrzymałej stali i innowacyjne zastosowanie bioniki w rozwiązaniu tulei metalowo-gumowych przyczyniły się do zmniejszenia masy i poprawy stabilności. Centralnie na przedniej osi umieszczona rama pomocnicza jest zaprojektowana tak, by zapewniać jak największą sztywność poprzeczną. Łącznie masa przedniej osi została zmniejszona o 2,8 kg.

REKLAMA

Rozstaw osi nowej Skody Octavia wzrósł w porównaniu do poprzednika o 108 mm. Jest to największy rozstaw osi w tym segmencie. Dużo większa odległość między przednią i tylną osią ma dodatkowo pozytywny wpływ na stabilność jezdną auta i przestrzeń dla pasażerów i bagażu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

Dzięki innowacyjnej obróbce stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości oraz nowym metodom produkcji nowej Skody Octavia udało się zbudować nadwozie nie tylko lżejsze, lecz także bardziej stabilne niż w poprzednim modelu. Jedna czwarta (26,1 procent) architektury bezpieczeństwa składa się z kształtowanych na ciepło stali o najwyższej wytrzymałości. Części te są do sześciu razy bardziej wytrzymałe niż zwykłe stale głęboko tłoczne i do czterech razy wytrzymalsze niż konwencjonalne stale o wysokiej wytrzymałości. Wytwarza się je ogrzewając stalową blachę w wysokiej temperaturze (ok. 950 stopni Celsjusza), tłocząc ją na gorąco, a następnie w ciągu 5,5 sekundy oziębiając do 180 stopni Celsjusza. Zaleta: wytworzone tą metodą części przenoszące obciążenia podczas zderzenia mogą być wyraźnie cieńsze niż dotąd – zmniejsza to masę i prowadzi do oszczędności zużycia paliwa nowej ŠKODY Octavia.

Zobacz też: Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA