REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowcy nie zdają sobie sprawy z wpływu alkoholu na organizm

Subskrybuj nas na Youtube
Wypadki z udziałem nietrzeźwych kierowców w latach 2002 - 2011 r.
Wypadki z udziałem nietrzeźwych kierowców w latach 2002 - 2011 r.
Crandi

REKLAMA

REKLAMA

Większość wypadków spowodowanych przez kierowców bedących pod wpływem alkoholu ma miejsce w dni wolne od pracy. Przy okazji każdego długiego weekendu Policja podaje ilu nietrzeźwych kierowców złapano tym razem. W zeszłym roku, w sierpniowy długi weekend policja odnotowała 2282 pijanych za kółkiem. Jaki będzie tegoroczny bilans?

Każdego roku statystyki przedstawiają się w czarnych barwach. Wypadki z udziałem nietrzeźwych użytkowników ruchu w zeszłym roku odwróciły tendencję spadkową i sięgnęły prawie 5 tysięcy, z czego ponad połowę spowodowali nietrzeźwi kierowcy. Tylko w te wakacje liczba nietrzeźwych kierowców osiągnęła 21 tysięcy. Aż 7 na 10 kierowców decyzję o prowadzeniu auta podejmuje już po spożyciu alkoholu, a prawie 80% z nich to jadący na kacu. Z badań TNS OBOP wynika, że kierowcy najczęściej tłumaczą, że po prostu musieli jechać (39% pytanych) lub nie wypili, aż tak dużo by rezygnować z kierowania samochodem (25%). Świadczy to o tym jak bardzo ludzie nie zdają sobie sprawy z wpływu alkoholu na organizm, a co za tym idzie na zdolność prowadzenia pojazdów mechanicznych. A wpływ ten jest bardzo negatywny czego dowodem są chociażby dane zebrane przez Komendę Główną Policji. W ubiegłym roku nietrzeźwi użytkownicy dróg uczestniczyli w prawie 5 tys. wypadków drogowych, z czego ponad połowa zostala spowodowana właśnie przez nietrzeźwych kierowców. Z ich winy ponad 3 700 osób zostało rannych, a 300 osób zginęło. Kierowcy najczęściej nie dostosowywali prędkości do warunków ruchu, nie udzielali pierwszeństwa, jechali po niewłaściwej stronie drogi i wyprzedzali w nieodpowiedni sposób. 

REKLAMA

Zobacz też: Projekt Unii Europejskiej w celu poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach

Ile można wypić?

W Polsce dopuszczalna ilość alkoholu we krwi to 0,2 promila lub maksimum 0,1 mg alkoholu w decymetrze sześciennym  wydychanego powietrza. Jakie regulacje w tym zakresie obowiązują w innych krajach europejskich? Państwa najbardziej restrykcyjne pod tym względem to Rosja, Czechy, Węgry, Rumunia, Chorwacja, Ukraina, Słowacja, Estonia, Litwa, Białoruś – tam, by nie dostać mandatu alkomat musiałby wykazać równe 0,0 promila. Na drugim biegunie z kolei znajdują się Wielka Brytania, Irlandia, Luksemburg oraz Włochy – tam przepisy są znacznie bardziej liberalne i dopuszczają 0,8 promila alkoholu w krwi. Może to dziwić, biorąc pod uwagę jaki wpływ ma taka ilość alkoholu na zdolność prowadzenia pojazdów. Według Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy takim jego stężeniu prawdopodobieństwo spowodowania wypadku wzrasta aż czterokrotnie. Już nawet najmniejsza ilość alkoholu wpływa negatywnie na zdolność prowadzenia samochodu:

  • przy 0,1 - 0,3 promila rozprasza się uwaga kierowcy, opóźnia refleks, następują zaburzenia równowagi i koordynacji ruchowej, zmniejsza się zdolność dostrzegania kształtów z oddali oraz dynamicznego postrzegania zmian świateł;
  • 0,4 – 0,5 promila – w dalszym ciągu obniża się szybkość rekacji na bodźce, wzrok dłużej adaptuje się do warunków atmosferycznych, pogarsza ostrość widzenia i możliwość prawidłowego określenia odległości, pojawia się nadpobudliwość i obniża możliwość realnej oceny sytuacji na drodze;
  • 0,6 – 0,8 promila – następuje oslabienie mięśni, znaczny spadek koncentracji i samokontroli oraz oceny własnych możliwości - a dalej jest już tylko gorzej.

Zobacz też: Samochodowa karta ratunkowa – dlaczego warto ją mieć?

W galerii prezentujemy grafikę pokazującą sposób w jaki można oszacować czas jaki organizm potrzebuje na spalenie alkoholu, jednak nie można się tym za bardzo sugerować. Każda osoba może reagowac na alkohol inaczej, a czas jego rozłożenia zależy od wielu indywidualnych czynników jak chociażby stres, choroba, zmęczenie, masa ciała, płeć. Dopiero wynik badania atestowanym alkomatem można uznać za wiarygodny. Generalnie każdy kierowca powienien kierować się zasadami, które od roku próbuje kierowcom wpoić kampania "Nie jedź na kacu":

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • piłeś – nie jedź
  • jedziesz – nie pij
  • piłeś wczoraj – nie jedź dzisiaj

Zobacz też: Działanie i rodzaje poduszek powietrznych

Co grozi za jazdę pod wpływem alkoholu?

Kierowca będący w stanie po spożyciu alkoholu (mający mniej niż 0,5 promila alkoholu we krwi) popełnia wykroczenie zagrożone karą aresztu, grzywną do nawet 5 tys. złotych i zatrzymaniem prawa jazdy na okres od 6 miesięcy do 3 lat. Kierowcy w stanie nietrzeźwości (mającemu od 0,5 promila alkoholu) grozi grzywna, kara ograniczenia lub pozbawienia wolności do lat 2. Sąd może też wydać zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych nawet dożywotnio oraz przepadek pojazdu jako narzędzia służącego do popełnienia przestępstwa. Trzeba mieć także na uwadze, że zgodnie z polskim prawem osoba, która skutecznie namówiła kierowcę do prowadzenia po spożyciu alkoholu lub nie zaprotestowała przeciw temu równiez podlega karze. Jest to przestępstwo popełnione w formie podżegania lub pomocnictwa i gdy dojdzie do wypadku osobie tej grozi pozbawienie wolności nawet do 12 lat.

Źródło: Creandi

Mapa z dopuszczalną zawartością alkoholu we krwi kierowcy.
Creandi
Spalanie alkoholu
Creandi
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA