REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zły stan samochodowych reflektorów przyczyną wypadków?

Subskrybuj nas na Youtube
Oświetlenie pojazdów
Oświetlenie pojazdów

REKLAMA

REKLAMA

Po wprowadzeniu ustawy nakazującej jazdę przez całą dobę z włączonymi światłami, można zauważyć jak polscy kierowcy dbają o oświetlenie w samochodach. Niestety nie wygląda to dobrze i dlatego warto jak najwięcej osób uświadamiać, że sprawne światła to bezpieczeństwo na drogach.

Boże Narodzenie 2011 - 44 osoby zabite, 408 zostało rannych, zatrzymano 990 nietrzeźwych kierujących. Większość ofiar stanowili piesi

REKLAMA

REKLAMA

Boże Narodzenie 2010 - 10 osób zabitych, 176 osób rannych, zatrzymano 600 nietrzeźwych kierujących

Sylwester 2011/2012 - 178 wypadków, zginęły 23 osoby, 207 zostało rannych, policjanci zatrzymali 500 nietrzeźwych kierowców

Sylwester 2010/2011 - 106 wypadków, zginęło 13 osób, 128 zostało rannych, zatrzymano wtedy 681 pijanych kierowców.

REKLAMA

Święto Trzech Króli 2012 -  307 wypadków, zginęło 30 osób, 394 zostało rannych, zatrzymano 1083 pijanych kierowców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Święto Trzech Króli 2011 - 224 wypadki, zginęło 18 osób, 281 zostało rannych

W powyższych danych widać różnicę między ilością wypadków, rannych i zabitych w różnych weekendach na przestrzeni dwóch lat. W każdym przypadku obserwujemy, że rok poprzedni był lepszy i ucierpiało mniej osób. W statystykach policyjnych do ofiar wypadków zalicza się również te, które zmarły w skutek obrażeń w ciągu 30 kolejnych dni, mimo to da się zauważyć przewagę roku 2012 nad 2011 w ilości zdarzeń. Dane policji ukazują również, że w nocy dochodzi do większej ilości wypadków niż w dzień w przeliczeniu na ilość samochodów na drodze i są one poważniejsze. Powodem takiej sytuacji nie jest wcale ilość nietrzeźwych kierowców, więc co?

Zobacz też: Bądź widoczny na drodze w ferie

Oprócz nadmiernej prędkości do przyczyn wypadków można zaliczyć też zły stan oświetlenia i brak wiedzy polaków na ten temat. Takie stwierdzenie nasuwa się po przeczytaniu statystyk i porównaniu poprzedniej zimy z obecną. Jeśli uznamy, że kierowcy lekceważą złe warunki drogowe to ta różnica jest jeszcze większa.

Poprzedni okres zimowy obfitował w opady śniegu i niskie temperatury, przez ponad miesiąc biały puch nie znikał z dróg. Natomiast w tym roku sytuacja była odwrotna, właściwie do połowy stycznia panowały dodatnie temperatury i często padał deszcz co powodowało występowanie mgły. Kierowcy widząc śnieg na ulicach i poboczach zachowują się ostrożniej bo boją się poślizgów, w nocy gdy snop światła odbija się od białej jezdni dodatkowo zwiększa się zasięg widzenia, a z mniejszą niż zwykle prędkością przekłada się to na ilość wypadków. Jednak jeśli kierujący widzi czarny asfalt zapomina o możliwości wystąpienia gołoledzi i zwykle jeździ z większą, niż dopuszczalna, prędkością.

Zobacz też: Co się dzieje ze zużytą baterią hybrydowego Priusa?

Pamiętać trzeba, że w okresie jesiennym i wczesnozimowym gdy jest mokro i brudno na ulicach, nawet opony zimowe nie dadzą takiej samej skuteczności hamowania jak w słoneczny ciepły dzień. Niewiele osób wie, że gdy światła mijania są dobrze ustawione to ich zasięg w mglistą noc może wynosić jedynie 20m! W takich warunkach bezpieczna prędkość do zatrzymania się to 30-40km/h. Niestety z takimi prędkościami nikt w nocy nie jeździ szczególnie, że znaki ograniczające mają większe limity i nie ma też co się spodziewać mandatu.

Aby standardowe światła miały zasięg w granicach 100 metrów, muszą występować naprawdę dobre warunki ale nocą przy prędkości 90km/h i to nie daje nam pewności, że w odpowiednim momencie zauważymy przeszkodę. Gdy światło odbija się od czegoś na drodze np. śnieg albo linie odblaskowe  poprawia się widoczność. Przy złej pogodzie i złych warunkach pogodowych jadąc z maksymalną dozwoloną szybkością i oświetlając drogę światłami mijania możemy nie zdążyć zahamować przed pieszym bez odblasków, bo stosowanie ich na ubraniu nie jest jeszcze powszechnie stosowane u  polaków.

Zobacz też: Ekologia na niby

Według przepisów o ruchu drogowym nie dostosowując prędkości odpowiednio do warunków panujących na drodze, możemy stwarzać niebezpieczeństwo. Na całą tą sytuację nakłada się zły stan samochodowych reflektorów, są one często zużyte i brudne. Wg badań ITS - tylko kilkanaście procent pojazdów ma prawidłowo ustawione światła, reszta albo ma za słabo oświetloną drogę przed sobą albo oślepia innych użytkowników drogi

Mimo coraz nowocześniejszych technologii - ksenony, światła do jazdy dziennej, diody LED - trzeba sprawdzać stan oświetlenia pojazdu, wymieniać spalone żarówki, kontrolować reflektory i ustawienie ich wysokości. Osoby chcące poprawić sobie widoczność często decydują się na nielegalne przeróbki wstawiając zbyt mocne żarówki, albo na ich miejsce żarniki ksenonów bez systemu samo poziomowania i spryskiwaczy. Zamiast stosować takie środki lepiej zapamiętać kilka reguł, które legalnie pomogą utrzymać oświetlenie w odpowiednim stanie:

  • Zawsze powinny świecić się wszystkie żarówki, jeśli jakaś się przepaliła wymieńmy ją, najlepiej robić to parami i mieć zapasowy komplet w samochodzie.
  • Sprawdzajmy dwa razy w roku ustawienie reflektorów, na wiosnę i przed zimą. Po naprawach blacharskich i naprawach zawieszenia ustawmy je od nowa.
  • Ustawiaj wysokość snopu światła do obciążenia samochodu.
  • Nie montuj osprzętu bez homologacji, będzie to oślepiało innych kierowców.
  • Kupując najtańsze żarówki i reflektory nie spodziewajmy się po nich ponadprzeciętnej żywotności.
  • Dostępne na rynku kiepskiej jakości światła LED i ksenony nie przepalą się ale z czasem zaczną słabiej świecić.
  • Przy zakupie samochodu zapoznaj się z instrukcją wymiany żarówek.
  • Podczas złej pogody przecieraj często reflektory wilgotną miękką szmatką (nie porysujesz ich).
  • W autach bez samo poziomowania ważne jest, aby wraz ze zwiększającym się obciążeniem dostosować też wysokość świateł.
  • Montowane dodatkowe światła muszą być sprawdzone przez diagnostę i posiadać homologację.
  • Jadąc w nocy dostosujmy prędkość do panujących warunków, nie wyprzedzajmy innych pojazdów bez odpowiedniej widoczności.
  • Jeśli mamy możliwość to sygnalizujmy innym, że mają niesprawne oświetlenie dwukrotnym „mrugnięciem długimi”.
  • Gdy posiadamy reflektory z technologią LED-ową pamiętajmy, że nie da się w nich wymienić jednej przepalonej diody.

Zobacz też: Wypadek na skrzyżowaniu

Patrząc na ilość wypadków w tym i zeszłym roku, oraz na warunki pogodowe można dojść do wniosku, że obok prędkości to właśnie światła są główną przyczyną wypadków. W statystykach policyjnych nie widnieją jednak zapisy o wadliwym oświetleniu, ponieważ nie ma możliwości sprawdzania tego. Badania oświetlenia w różnych warunkach, z różną skutecznością reflektorów jest możliwe ale niestety jest też drogie, mimo to chyba warto zainwestować w bezpieczeństwo jakim jest sprawne oświetlenie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA