REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zły stan samochodowych reflektorów przyczyną wypadków?

Subskrybuj nas na Youtube
Oświetlenie pojazdów
Oświetlenie pojazdów

REKLAMA

REKLAMA

Po wprowadzeniu ustawy nakazującej jazdę przez całą dobę z włączonymi światłami, można zauważyć jak polscy kierowcy dbają o oświetlenie w samochodach. Niestety nie wygląda to dobrze i dlatego warto jak najwięcej osób uświadamiać, że sprawne światła to bezpieczeństwo na drogach.

Boże Narodzenie 2011 - 44 osoby zabite, 408 zostało rannych, zatrzymano 990 nietrzeźwych kierujących. Większość ofiar stanowili piesi

REKLAMA

Boże Narodzenie 2010 - 10 osób zabitych, 176 osób rannych, zatrzymano 600 nietrzeźwych kierujących

Sylwester 2011/2012 - 178 wypadków, zginęły 23 osoby, 207 zostało rannych, policjanci zatrzymali 500 nietrzeźwych kierowców

Sylwester 2010/2011 - 106 wypadków, zginęło 13 osób, 128 zostało rannych, zatrzymano wtedy 681 pijanych kierowców.

Święto Trzech Króli 2012 -  307 wypadków, zginęło 30 osób, 394 zostało rannych, zatrzymano 1083 pijanych kierowców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Święto Trzech Króli 2011 - 224 wypadki, zginęło 18 osób, 281 zostało rannych

W powyższych danych widać różnicę między ilością wypadków, rannych i zabitych w różnych weekendach na przestrzeni dwóch lat. W każdym przypadku obserwujemy, że rok poprzedni był lepszy i ucierpiało mniej osób. W statystykach policyjnych do ofiar wypadków zalicza się również te, które zmarły w skutek obrażeń w ciągu 30 kolejnych dni, mimo to da się zauważyć przewagę roku 2012 nad 2011 w ilości zdarzeń. Dane policji ukazują również, że w nocy dochodzi do większej ilości wypadków niż w dzień w przeliczeniu na ilość samochodów na drodze i są one poważniejsze. Powodem takiej sytuacji nie jest wcale ilość nietrzeźwych kierowców, więc co?

Zobacz też: Bądź widoczny na drodze w ferie

REKLAMA

Oprócz nadmiernej prędkości do przyczyn wypadków można zaliczyć też zły stan oświetlenia i brak wiedzy polaków na ten temat. Takie stwierdzenie nasuwa się po przeczytaniu statystyk i porównaniu poprzedniej zimy z obecną. Jeśli uznamy, że kierowcy lekceważą złe warunki drogowe to ta różnica jest jeszcze większa.

Poprzedni okres zimowy obfitował w opady śniegu i niskie temperatury, przez ponad miesiąc biały puch nie znikał z dróg. Natomiast w tym roku sytuacja była odwrotna, właściwie do połowy stycznia panowały dodatnie temperatury i często padał deszcz co powodowało występowanie mgły. Kierowcy widząc śnieg na ulicach i poboczach zachowują się ostrożniej bo boją się poślizgów, w nocy gdy snop światła odbija się od białej jezdni dodatkowo zwiększa się zasięg widzenia, a z mniejszą niż zwykle prędkością przekłada się to na ilość wypadków. Jednak jeśli kierujący widzi czarny asfalt zapomina o możliwości wystąpienia gołoledzi i zwykle jeździ z większą, niż dopuszczalna, prędkością.

Zobacz też: Co się dzieje ze zużytą baterią hybrydowego Priusa?

REKLAMA

Pamiętać trzeba, że w okresie jesiennym i wczesnozimowym gdy jest mokro i brudno na ulicach, nawet opony zimowe nie dadzą takiej samej skuteczności hamowania jak w słoneczny ciepły dzień. Niewiele osób wie, że gdy światła mijania są dobrze ustawione to ich zasięg w mglistą noc może wynosić jedynie 20m! W takich warunkach bezpieczna prędkość do zatrzymania się to 30-40km/h. Niestety z takimi prędkościami nikt w nocy nie jeździ szczególnie, że znaki ograniczające mają większe limity i nie ma też co się spodziewać mandatu.

Aby standardowe światła miały zasięg w granicach 100 metrów, muszą występować naprawdę dobre warunki ale nocą przy prędkości 90km/h i to nie daje nam pewności, że w odpowiednim momencie zauważymy przeszkodę. Gdy światło odbija się od czegoś na drodze np. śnieg albo linie odblaskowe  poprawia się widoczność. Przy złej pogodzie i złych warunkach pogodowych jadąc z maksymalną dozwoloną szybkością i oświetlając drogę światłami mijania możemy nie zdążyć zahamować przed pieszym bez odblasków, bo stosowanie ich na ubraniu nie jest jeszcze powszechnie stosowane u  polaków.

Zobacz też: Ekologia na niby

Według przepisów o ruchu drogowym nie dostosowując prędkości odpowiednio do warunków panujących na drodze, możemy stwarzać niebezpieczeństwo. Na całą tą sytuację nakłada się zły stan samochodowych reflektorów, są one często zużyte i brudne. Wg badań ITS - tylko kilkanaście procent pojazdów ma prawidłowo ustawione światła, reszta albo ma za słabo oświetloną drogę przed sobą albo oślepia innych użytkowników drogi

Mimo coraz nowocześniejszych technologii - ksenony, światła do jazdy dziennej, diody LED - trzeba sprawdzać stan oświetlenia pojazdu, wymieniać spalone żarówki, kontrolować reflektory i ustawienie ich wysokości. Osoby chcące poprawić sobie widoczność często decydują się na nielegalne przeróbki wstawiając zbyt mocne żarówki, albo na ich miejsce żarniki ksenonów bez systemu samo poziomowania i spryskiwaczy. Zamiast stosować takie środki lepiej zapamiętać kilka reguł, które legalnie pomogą utrzymać oświetlenie w odpowiednim stanie:

  • Zawsze powinny świecić się wszystkie żarówki, jeśli jakaś się przepaliła wymieńmy ją, najlepiej robić to parami i mieć zapasowy komplet w samochodzie.
  • Sprawdzajmy dwa razy w roku ustawienie reflektorów, na wiosnę i przed zimą. Po naprawach blacharskich i naprawach zawieszenia ustawmy je od nowa.
  • Ustawiaj wysokość snopu światła do obciążenia samochodu.
  • Nie montuj osprzętu bez homologacji, będzie to oślepiało innych kierowców.
  • Kupując najtańsze żarówki i reflektory nie spodziewajmy się po nich ponadprzeciętnej żywotności.
  • Dostępne na rynku kiepskiej jakości światła LED i ksenony nie przepalą się ale z czasem zaczną słabiej świecić.
  • Przy zakupie samochodu zapoznaj się z instrukcją wymiany żarówek.
  • Podczas złej pogody przecieraj często reflektory wilgotną miękką szmatką (nie porysujesz ich).
  • W autach bez samo poziomowania ważne jest, aby wraz ze zwiększającym się obciążeniem dostosować też wysokość świateł.
  • Montowane dodatkowe światła muszą być sprawdzone przez diagnostę i posiadać homologację.
  • Jadąc w nocy dostosujmy prędkość do panujących warunków, nie wyprzedzajmy innych pojazdów bez odpowiedniej widoczności.
  • Jeśli mamy możliwość to sygnalizujmy innym, że mają niesprawne oświetlenie dwukrotnym „mrugnięciem długimi”.
  • Gdy posiadamy reflektory z technologią LED-ową pamiętajmy, że nie da się w nich wymienić jednej przepalonej diody.

Zobacz też: Wypadek na skrzyżowaniu

Patrząc na ilość wypadków w tym i zeszłym roku, oraz na warunki pogodowe można dojść do wniosku, że obok prędkości to właśnie światła są główną przyczyną wypadków. W statystykach policyjnych nie widnieją jednak zapisy o wadliwym oświetleniu, ponieważ nie ma możliwości sprawdzania tego. Badania oświetlenia w różnych warunkach, z różną skutecznością reflektorów jest możliwe ale niestety jest też drogie, mimo to chyba warto zainwestować w bezpieczeństwo jakim jest sprawne oświetlenie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA