REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy

Koszt jednego nowego amortyzatora wraz z miechem do Audi A8 to 7000 zł!
Koszt jednego nowego amortyzatora wraz z miechem do Audi A8 to 7000 zł!
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie pneumatyczne jest kosztowne w serwisowaniu. Postanowiliśmy sprawdzić to na przykładzie Audi A8, Citroena C5 i BMW serii 5

Wygodna podróż samochodem

REKLAMA

REKLAMA

Podróż samochodem po dziurawych, polskich drogach potrafi popsuć atmosferę niejednego rodzinnego wyjazdu. Pasażerowie zamiast podziwiać widoki za oknem auta, muszą wytrzymywać ciągłe uderzenia i podskoki auta spowodowane nierównościami na drodze. Nawet powolnie rozwija sieć polskich dróg ekspresowych  i autostrad na niewiele się zdaje w walce z tym problemem.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Z tego powodu niemałym zainteresowaniem cieszą się pojazdy wyposażone w pneumatyczne lub hydropneumatyczne zawieszenia. Z jednej strony pozwalają one zniwelować drgania przenoszone z kół samochodu do jego wnętrza a z drugiej, poprawiają aerodynamikę auta, utrzymując pojazd w poziomie nawet wtedy, gdy jest on mocno obciążony ładunkiem.

REKLAMA

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne – czy jest bardziej awaryjne od konwencjonalnego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty eksploatacji zawieszenia pneumatycznego lub hydropneumatycznego są zróżnicowane. Przeciętnie, tego typu układy wytrzymują ok. 300 000 km. Dopiero po takim przebiegu naprawy wymaga zazwyczaj jakiś podzespół wchodzący w skład układu.

Citroen C5: koszt naprawy zawieszenia hydropneumatycznego

Ze względu na niską cenę, przestronne wnętrze i wygodne zawieszenie dużą popularnością cieszą się w Polsce Citroeny C5 (pierwsza generacja to koszt . 8-10 tys. zł). Większość modeli sprzedawanych jako nowe wyposażonych było w hydropneumatyczne zawieszenie Hydractiv III.

Układ ten wyposażony jest w sześć sfer kulistych tłumiących drgania przenoszone przez specjalne teleskopy. Sfery przednie kosztują po 530 zł a tylne po 740 zł. Dwie dodatkowe, tzw. centralne sfery to wydatek 540 zł za sztukę. Jeśli z teleskopów cieknie olej, także należy je wymienić na nowe. Koszt jednego to 1500 zł. Gdyby posłuszeństwa odmówiła pompa napełniająca płynem sfery to trzeba liczyć się z wydatkiem ok. 3600 zł.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Audi A8 D3 : koszt naprawy zawieszenia pneumatycznego

Marzenia o posiadaniu luksusowej limuzyny bardzo często znajdują swoje urzeczywistnienie w postaci używanego Audi A8 D3 (druga generacja). Koszt zakupi auta kształtuje się na poziomie (36-90 tys. zł), ale naprawy adaptacyjnego zawieszenia są duże. Jeden amortyzator z miechem to koszt 7000 zł. Jeśli posłuszeństwa odmówił także kompresor dostosowujący ciśnienie gazu wewnątrz miechów to trzeba liczyć się z wydatkiem sięgającym 5400 zł. Łącznie gruntowny serwis zawieszenia może spokojnie przekroczyć kwotę 33 000 zł.

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

BMW serii 5 E60 : koszt naprawy zawieszenia pneumatycznego

Niektóre samochody wyposażone są tylko w tylne pneumatyczne zawieszenie. Ma ono przede wszystkim zapewnić stały prześwit pojazdu nawet przy w pełni załadowanym pojeździe. Rozwiązanie takie spotkać można od wielu lat w samochodach BMW pod nazwą NIVO.  Jeden miech napełniany gazem wytrzymuje średnio ok. 100 tys. km (BMW E61) a jego cena to 780 zł. Jeśli zużyciu uległ też amortyzator to koszt powiększy się o 980 zł (za sztukę). Nowy kompresor to wydatek 3500 zł. Na tle dwóch poprzednich aut BMW E61 okazuje się zatem najprostszym i najtańszym rozwiązaniem. Nie ma jednak tak wysokich możliwości tłumienia nierówności jak dwaj rywale bo przednie zawieszenie wyposażone jest w klasyczne amortyzatory ze sprężynami.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Kupując auto z pneumatycznym zawieszeniem warto przeanalizować potencjalne nakłady finansowe jakie należy ponieść na jego naprawę. Wszystkie ceny części pochodzą z ASO. Jednak zarówno zawieszenie pneumatyczne jak i hydropneumatyczne można regenerować.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA