REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drążek Watta: zasada działania i zastosowanie

Drążek Watta zasada działania
Drążek Watta zasada działania
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Pewne prowadzenie, ale bez stosowania skomplikowanych wielowahaczy? Opel ma pewien pomysł. A tym jest drążek Watta. Zasada działania jest prosta.

Drążek Watta: co to jest?

Drążek Watta w przypadku samochodów Opla (Astra J i Astra K) stanowi uzupełnienie belki skrętnej. To nic innego jak stalowa belka zamocowana na wysokości piast kół, która za pomocą dwóch drążków z łożyskiem kulkowym została połączona z dolnymi wahaczami tylnych kół. Drążek Watta w zawieszeniu tylnym sprawia, że siła skrętna działająca na jedno koło np. podczas jazdy w zakręcie jest kompensowana taką samą siłą przyłożoną z drugiej strony. Skutek? Eliminowane są poprzeczne ruchy osi, a tym samym poprawiana jest trakcja, pewność jazdy i sposób pokonywania zakrętów. Jednocześnie drążek Watta w mniejszym stopniu komplikuje zawieszenie, niż np. układ wielowahaczowy.

REKLAMA

Drążek Watta: Astra J i Astra K

Tak skonstruowane zawieszenie to specjalność Opla. Drążek Watta jest spotykany w Astrze J i Astrze K. Nie stanowi jednak standardu. Często był oferowany jako element wyposażenia opcjonalnego - głównie w mocniejszych wersjach napędowych (powyżej 150 KM). Dopłata? W przypadku wyboru drążków Watta ta sięgała mniej więcej 1000 złotych.

Zawieszenie z drążkiem Watta: awaryjność i usterki

Jak na razie nie ma raportów mówiących o niskiej trwałości drążka Watta stosowanego w Astrze J czy Astrze K. A to oznacza, że ten z powodzeniem powinien wytrzymać przebiegi grubo przekraczające 220 - 230 tysięcy kilometrów. Co w razie wymiany? Oryginalny drążek reakcyjny tylnej osi zostanie wyceniony na jakieś 260 złotych - a zastosowane są dwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA