Drążek Watta: zasada działania i zastosowanie
REKLAMA
REKLAMA
Drążek Watta: co to jest?
Drążek Watta w przypadku samochodów Opla (Astra J i Astra K) stanowi uzupełnienie belki skrętnej. To nic innego jak stalowa belka zamocowana na wysokości piast kół, która za pomocą dwóch drążków z łożyskiem kulkowym została połączona z dolnymi wahaczami tylnych kół. Drążek Watta w zawieszeniu tylnym sprawia, że siła skrętna działająca na jedno koło np. podczas jazdy w zakręcie jest kompensowana taką samą siłą przyłożoną z drugiej strony. Skutek? Eliminowane są poprzeczne ruchy osi, a tym samym poprawiana jest trakcja, pewność jazdy i sposób pokonywania zakrętów. Jednocześnie drążek Watta w mniejszym stopniu komplikuje zawieszenie, niż np. układ wielowahaczowy.
REKLAMA
Drążek Watta: Astra J i Astra K
Tak skonstruowane zawieszenie to specjalność Opla. Drążek Watta jest spotykany w Astrze J i Astrze K. Nie stanowi jednak standardu. Często był oferowany jako element wyposażenia opcjonalnego - głównie w mocniejszych wersjach napędowych (powyżej 150 KM). Dopłata? W przypadku wyboru drążków Watta ta sięgała mniej więcej 1000 złotych.
Zawieszenie z drążkiem Watta: awaryjność i usterki
Jak na razie nie ma raportów mówiących o niskiej trwałości drążka Watta stosowanego w Astrze J czy Astrze K. A to oznacza, że ten z powodzeniem powinien wytrzymać przebiegi grubo przekraczające 220 - 230 tysięcy kilometrów. Co w razie wymiany? Oryginalny drążek reakcyjny tylnej osi zostanie wyceniony na jakieś 260 złotych - a zastosowane są dwa.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.