Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Geometria zawieszenia - lepiej o nią dbać!

Źle ustawiona geometria niszczy całą radość prowadzenia auta.
Źle ustawiona geometria niszczy całą radość prowadzenia auta.
Prawidłowo ustawiona geometria zawieszenia ma kluczowy wpływ na stabilność prowadzenia auta, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy. Zobacz jak należy ją prawidłowo ustawić.

Układ zawieszenia jest jednym z najważniejszych w samochodzie. Aby w pełni realizował wszystkie założenia techniczne producentów pojazdu wymaga stałej kontroli i w razie potrzeby interwencji serwisowej m. in. kontroli i regulacji geometrii.

Właściwości jezdne pojazdu

Są takie samochody, które wyróżniają się spośród innych bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Doskonale trzymają się drogi na prostych odcinkach jak i w ostrych zakrętach, posłusznie reagują na polecenia kierowcy. To zasługa układu zawieszenia, który we współczesnych pojazdach często jest bardzo złożony konstrukcyjnie. Bez względu jednak na to, jak dobrym jeździmy samochodem zawsze zawieszenie powinno być pod naszą szczególną opieką, bowiem źle działające oprócz tego, że obniża komfort podróżowania to przede wszystkim wpływa na poziom bezpieczeństwa.

Zobacz też: Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?

Problemów z zawieszeniem pojazdu może być bardzo wiele, ale zazwyczaj sprawny mechanik jest w stanie szybko usterkę zdiagnozować i naprawić. Bywa jednak tak, że pomimo w pełni sprawnych podzespołów zawieszenia odczuwamy w trakcie jazdy, że samochód zachowuje się nie tak jak powinien. Jeśli podczas jazdy na prostym odcinku drogi auto ściąga na bok, na ruchy kierownicą reaguje z opóźnieniem, podczas wchodzenia w zakręty daje się słyszeć piszczenie opon, to może być wyraźny znak, że mamy do czynienia z rozregulowaną geometrią. Inną ważną wskazówką jest także nieregularne zużywanie się opon.

Geometria zawieszenia - co to jest?

Geometria zawieszenia niestety często jest bagatelizowana zarówno przez samych kierowców jak i niektórych mechaników i dość powszechnie mylona jest ze zbieżnością kół, która jest tylko jednym z jej składowych. Najprościej mówiąc geometria to zbiór parametrów określających położenie oraz ruch koła. Nie jest tak, że koła samochodu ustawione są równo w pionie i poziomie, bo jazda wówczas nie byłaby możliwa. Oprócz wspomnianej wyżej zbieżności do wskaźników geometrii należą również kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy” – mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl.

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy

Przeciętnemu kierowcy powyższe terminy nie wiele mówią, a szczegółowe ich poznanie o tyle nie ma większego sensu, że i tak samodzielnie zupełnie nie jesteśmy w stanie na nie wpływać. Istotne jest jednak, aby wiedzieć, że geometria zawieszenia ma ogromny wpływ na stabilność samochodu i jego kierowalność, a to jak jest ustawiona decyduje o właściwym przenoszeniu sił na styku opon i podłoża.

Kiedy sprawdzać geometrię zawieszenia?

Doświadczeni mechanicy jednogłośnie mówią, że geometrię zawieszenia profilaktycznie powinniśmy kontrolować raz do roku. Jeśli jednak zdarzy się nam nawet niewielka kolizja, mocne uderzenie kołami w wysoki krawężnik lub wjechanie w drogową dziurę, których nie brakuje na naszych drogach, również powinniśmy udać się do wyspecjalizowanego warsztatu lub diagnostyka. Niestety nie jest w zwyczaju i planach kontrolowanie poprawności ustawienia geometrii podczas standardowych przeglądów co 70 tys. kilometrów. Dlatego sami powinniśmy poprosić o tę ważną czynność serwisową.

„Jeśli decydujemy się na kupno używanego pojazdu a nie jesteśmy pewni co do jego historii warto zrobić przegląd w tym geometrię. Może się dzięki temu okazać, że samochód ma na swoim koncie nieprzyjemne przygody, co może nas uchronić przed źle wydanymi pieniędzmi” – dodaje Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl.

Sprawdź stan zawieszenia przed ustawieniem geometrii

Kontrola i ustawianie geometrii, aby odniosło pożądany efekt musi być poprzedzone kilkoma czynnościami diagnostycznymi. Najważniejsze z nich to sprawdzenie stanu metalowo – gumowych elementów łączących wahacze z nadwoziem pospolicie zwanymi silentblokami. Kolejne weryfikuje się sworznie wahaczy, które jeśli mają luzy powodują m. in. wyraźne stuki przy pokonywaniu nierówności. Ponadto ocenie poddaje się sprawność drążków kierowniczych i ich końcówek także pod względem występowania nadmiernych luzów.

Zobacz też: Zawieszenie hydropneumatyczne - budowa, sposób działania, koszty

Koszt ustawienia geometrii zawieszenia

Koszt ustawienia geometrii w zależności od złożoności konstrukcji zawieszenia może wynieść ok. 150 – 200 zł. Mając jednak na uwadze fakt nasze bezpieczeństwo, nie powinno to stanowić istotnej bariery.

Źródło: materiały prasowe Motointegrator.pl

Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.