REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Geometria zawieszenia - lepiej o nią dbać!

Źle ustawiona geometria niszczy całą radość prowadzenia auta.
Źle ustawiona geometria niszczy całą radość prowadzenia auta.

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowo ustawiona geometria zawieszenia ma kluczowy wpływ na stabilność prowadzenia auta, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy. Zobacz jak należy ją prawidłowo ustawić.

Układ zawieszenia jest jednym z najważniejszych w samochodzie. Aby w pełni realizował wszystkie założenia techniczne producentów pojazdu wymaga stałej kontroli i w razie potrzeby interwencji serwisowej m. in. kontroli i regulacji geometrii.

REKLAMA

Właściwości jezdne pojazdu

Są takie samochody, które wyróżniają się spośród innych bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Doskonale trzymają się drogi na prostych odcinkach jak i w ostrych zakrętach, posłusznie reagują na polecenia kierowcy. To zasługa układu zawieszenia, który we współczesnych pojazdach często jest bardzo złożony konstrukcyjnie. Bez względu jednak na to, jak dobrym jeździmy samochodem zawsze zawieszenie powinno być pod naszą szczególną opieką, bowiem źle działające oprócz tego, że obniża komfort podróżowania to przede wszystkim wpływa na poziom bezpieczeństwa.

Zobacz też: Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?

Problemów z zawieszeniem pojazdu może być bardzo wiele, ale zazwyczaj sprawny mechanik jest w stanie szybko usterkę zdiagnozować i naprawić. Bywa jednak tak, że pomimo w pełni sprawnych podzespołów zawieszenia odczuwamy w trakcie jazdy, że samochód zachowuje się nie tak jak powinien. Jeśli podczas jazdy na prostym odcinku drogi auto ściąga na bok, na ruchy kierownicą reaguje z opóźnieniem, podczas wchodzenia w zakręty daje się słyszeć piszczenie opon, to może być wyraźny znak, że mamy do czynienia z rozregulowaną geometrią. Inną ważną wskazówką jest także nieregularne zużywanie się opon.

Geometria zawieszenia - co to jest?

Geometria zawieszenia niestety często jest bagatelizowana zarówno przez samych kierowców jak i niektórych mechaników i dość powszechnie mylona jest ze zbieżnością kół, która jest tylko jednym z jej składowych. Najprościej mówiąc geometria to zbiór parametrów określających położenie oraz ruch koła. Nie jest tak, że koła samochodu ustawione są równo w pionie i poziomie, bo jazda wówczas nie byłaby możliwa. Oprócz wspomnianej wyżej zbieżności do wskaźników geometrii należą również kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy” – mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy

Przeciętnemu kierowcy powyższe terminy nie wiele mówią, a szczegółowe ich poznanie o tyle nie ma większego sensu, że i tak samodzielnie zupełnie nie jesteśmy w stanie na nie wpływać. Istotne jest jednak, aby wiedzieć, że geometria zawieszenia ma ogromny wpływ na stabilność samochodu i jego kierowalność, a to jak jest ustawiona decyduje o właściwym przenoszeniu sił na styku opon i podłoża.

Kiedy sprawdzać geometrię zawieszenia?

REKLAMA

Doświadczeni mechanicy jednogłośnie mówią, że geometrię zawieszenia profilaktycznie powinniśmy kontrolować raz do roku. Jeśli jednak zdarzy się nam nawet niewielka kolizja, mocne uderzenie kołami w wysoki krawężnik lub wjechanie w drogową dziurę, których nie brakuje na naszych drogach, również powinniśmy udać się do wyspecjalizowanego warsztatu lub diagnostyka. Niestety nie jest w zwyczaju i planach kontrolowanie poprawności ustawienia geometrii podczas standardowych przeglądów co 70 tys. kilometrów. Dlatego sami powinniśmy poprosić o tę ważną czynność serwisową.

„Jeśli decydujemy się na kupno używanego pojazdu a nie jesteśmy pewni co do jego historii warto zrobić przegląd w tym geometrię. Może się dzięki temu okazać, że samochód ma na swoim koncie nieprzyjemne przygody, co może nas uchronić przed źle wydanymi pieniędzmi” – dodaje Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl.

Sprawdź stan zawieszenia przed ustawieniem geometrii

Kontrola i ustawianie geometrii, aby odniosło pożądany efekt musi być poprzedzone kilkoma czynnościami diagnostycznymi. Najważniejsze z nich to sprawdzenie stanu metalowo – gumowych elementów łączących wahacze z nadwoziem pospolicie zwanymi silentblokami. Kolejne weryfikuje się sworznie wahaczy, które jeśli mają luzy powodują m. in. wyraźne stuki przy pokonywaniu nierówności. Ponadto ocenie poddaje się sprawność drążków kierowniczych i ich końcówek także pod względem występowania nadmiernych luzów.

Zobacz też: Zawieszenie hydropneumatyczne - budowa, sposób działania, koszty

Koszt ustawienia geometrii zawieszenia

Koszt ustawienia geometrii w zależności od złożoności konstrukcji zawieszenia może wynieść ok. 150 – 200 zł. Mając jednak na uwadze fakt nasze bezpieczeństwo, nie powinno to stanowić istotnej bariery.

Źródło: materiały prasowe Motointegrator.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA