REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadbaj o amortyzatory w aucie przed zimą!

Przed zimą warto sprawdzić stan amortyzatorów Fot. Fotolia
Przed zimą warto sprawdzić stan amortyzatorów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przed nadchodzącą powoli zimą warto skontrolować w aucie stan techniczny jego amortyzatorów. Dlaczego? Jak się okazuje, to one decydują chociażby o drodze hamowania pojazdu i jego stabilności na śliskiej nawierzchni. Ale odpowiadają one także za szereg innych właściwości auta.

Kontrola amortyzatorów przed zimą

Amortyzatory w samochodach odgrywają bardzo ważną rolę w zachowaniu bezpieczeństwa na drodze, szczególnie gdy warunki atmosferyczne ulegają pogorszeniu. Niesprawne amortyzatory w trakcie jesieni i zimy mogą mieć poważne konsekwencje dla auta i nas samych. Ich kiepski stan techniczny wpływa na wydłużenie drogi hamowania oraz zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg. Aby zadbać o swoje bezpieczeństwo oraz optymalnie przygotować auto przed zimą warto skorzystać z rad ekspertów.

REKLAMA

sprężyna, amortyzatory, <a class=zawieszenie Fot. Fotolia"/>

Amortyzatory są istotne nie tylko dla osiągnięcia lepszego komfortu jazdy, ale z uwagi na ich ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy

Fot. Fotolia

Amortyzatory to mechanizm podwozia, który spełnia wiele zadań, z czego najważniejszym jest przenoszenie i minimalizowanie drgań powstających na elementach sprężystych zawieszania. Ich skuteczność ma ogromny wpływ na komfort jazdy, dlatego jakość i charakterystyka pracy powinny pozostawać pod stałą kontrolą. Ponadto, mają za zadanie zapewnienie kontaktu kół z nawierzchnią po której porusza się pojazd. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście bezpieczeństwa jazdy. Utrata kontaktu opon z drogą, które są jedynymi punktami stycznymi z nią, pogarszają w znaczącym stopniu możliwość skutecznego manewrowania samochodem. Dodatkowo powoduje to błędną pracę między innymi systemów stabilizujących tor jazdy – ESP oraz wspomagających hamowanie, czyli ABS, ponieważ kiedy koło straci kontakt z nawierzchnią system automatycznie odpuszcza hamowanie. Ponadto, źle działający amortyzator powoduje, że konstrukcja pojazdu wchodzi w drgania i wpływa również na światło reflektorów. Może to powodować oślepianie kierowców jadących znad przeciwka, co prowokuje niebezpieczne sytuacje na drodze.

Rodzaje amortyzatorów

Ze względu na materiał tłumiący dzielimy amortyzatory na dwa typy: olejowe oraz olejowo - gazowe zwane potocznie gazowymi, które opierają się na podobnej zasadzie działania. Ze względu na ich rodzaj  cylindry amortyzatorów wypełnione są cieczą lub cieczą i gazem, które stanowią czynnik tłumiący. Każdy typ amortyzatora będzie się różnić prędkością pracy tłoka, co jest uzależnione od specyfiki jego wypełnienia. Amortyzatory oparte o technologię olejową są nieco bardziej podatne na niskie temperatury w których szybciej tracą swoje właściwości tłumienia. Dlatego też współcześnie w nowych samochodach montowane są amortyzatory z wypełnieniem gazowo-olejowym, które charakteryzują się szybszym tempem pracy oraz mniejszą podatnością na zmienne warunki atmosferyczne.

Zobacz też: Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?

W miarę rozwoju motoryzacji tłumienie za pomocą gazu i cieczy okazało skuteczniejsze od tego, które daje sam olej, przez co jest obecnie standardem. Minimalizowanie drgań w amortyzatorach gazowo-cieczowych następuje w wyniku przemieszczania się cieczy tłumiącej przez otwory i zaworki oraz poprzez gaz pod ciśnieniem. Oba czynniki tłumiące są oddzielone od siebie tłokiem dzięki czemu olej nie ulega spienieniu, nie zmieniając w ten sposób swoich paramentów – tłumaczy Piotr Janta z Auto Partner SA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepokojące kołysanie samochodu - przyczyny

Amortyzatory to element zawieszenia, którego zużycie następuje stopniowo i początkowo nie towarzyszą temu szczególne oznaki zewnętrzne (wyjątkiem jest wylanie się oleju z amortyzatora). Jednakże, istnieje kilka objawów po których kierowca może rozpoznać że z jego amortyzatorami dzieje się coś niedobrego. Przede wszystkim pierwszym sygnałem dającym nam powód do niepokoju jest mocniejsze niż zazwyczaj kołysanie samochodu na nierównościach. Ponadto powinniśmy zwrócić uwagę czy auto nie jest zbyt twarde po dłuższym postoju, czy nie następuję większy przechył podczas pokonywania zakrętów albo czy podczas hamowania nie występuję zbyt duże przeniesienie środka ciężkości ku przodowi pojazdu, tzw. nurkowanie. O ich słabym stanie technicznym może świadczyć także sytuacja gdy boczne podmuchy wiatru mają znaczny wpływu na jego pozycje. Należy również zwrócić uwagę czy nie jest słyszalna głośniejsza praca systemu podczas jazdy. Wszystko to powinno zapalić w naszej głowie czerwoną lampkę i skutkować wizytą w warsztacie samochodowym w celu profesjonalnego sprawdzenia stanu elementów zawieszenia.

Zobacz też: Amortyzatory samochodowe – zasada działania eksploatacja

Kierowcy niekiedy wychodzą z błędnego przeświadczenia, że amortyzatory wymienia się w cyklu co trzy lata co jest nieprawdą przez co ryzykują uszkodzenia auta oraz własne bezpieczeństwo. Producenci tych części zalecają by dokonywać rutynowych kontroli co 20-30 tys. kilometrów. Pamiętajmy, że w tym czasie w trakcie jazdy wykonają one tysiące cykli pracy. Ich żywotność zależy również od stanu dróg oraz stylu jazdy danego kierowcy. Dlatego amortyzatory każdego samochodu powinno kontrolować się przynajmniej raz do roku, najlepiej przygotowując auto do zimy – radzi Piotr Janta z Auto Partner SA.

Sprawność amortyzatorów

REKLAMA

Proces sprawdzenia amortyzatora wykonuje się na specjalnym testerze, który oblicza procent czasu w jakim koło przylegało do podłoża w trakcie badania. Należy pamiętać, że sprawność ta nigdy nie będzie wynosiła sto procent, nawet nowa cześć nie osiągnie takiego wyniku. Ważne jest by zawierał się on pomiędzy wartościami 70 a 40 proc. Im wyższa wartość wyniku tym, oczywiście amortyzator jest sprawniejszy. Każdy rezultat poniżej podanego przedziału wymusza na nas udanie się do warsztatu w celu jego wymiany.

Decydując o wymianie amortyzatorów powinniśmy się udać do sprawdzonych i kompetentnych warsztatów samochodowych. Wielu z kierowców czuje w sobie duszę majsterkowicza, która podpowiada mu że dokonanie takiej naprawy to nic trudnego, ale ja uważam, że napraw elementów, od których zależy nasze bezpieczeństwo powinni dokonywać fachowcy. Jakiekolwiek niedopatrzenia spowodują wygenerowanie dodatkowych kosztów i pracy w postaci naprawy usterek. Niesprawny amortyzator będzie miał negatywny wpływ na stan całego zawieszenia oraz ogumienia, które będzie się nierównomiernie zużywało. Bez pomocy profesjonalnego serwisu nie ustawimy również odpowiednio geometrii po wymianie amortyzatorów – przekonuje Piotr Janta.

Wielu kierowców przed kupnem nowych amortyzatorów rozważa również kwestie ich regeneracji. To rozwiązanie chociaż z pozoru wydaje się tańsze to na dłuższą metę ekonomicznie i jakościowo nie jest opłacalne. Z uwagi na stosunkowo krótką żywotność takich elementów i niezbyt zadowalający efekt ich regeneracji, proces ten nie jest powszechnie stosowany. Inaczej sprawa ma się w przypadku aut zabytkowych, do których brakuje zamienników i modernizacja amortyzatorów jest jedyną możliwością.

Jak wymieniać amortyzatory?

Wymiana amortyzatorów powinna następować parami na osi. Spotkaliśmy się też z przypadkami kiedy kierowcy w ciągu kilkunastu lat z przodu posiadali już trzeci lub czwarty komplet natomiast z tyłu zamontowana była wciąż ta sama para amortyzatorów, co może doprowadzić do wygięcia osi oraz znacznego pogorszenia bezpieczeństwa użytkowania samochodu. Układ zawieszenia to jak sama nazwa wskazuje system naczyń połączonych i jeśli jeden element jest niesprawny to wpływa na gorszą pracę i szybsze zużycie pozostałych składowych. Dlatego jeśli dokonujemy wymiany, powinna ona być przeprowadzona kompleksowo – dodaje Piotr Janta.

Zobacz też: Dlaczego amortyzatory są takie ważne?

Zima to czas kiedy warunki na drodze są ogromnie nieprzychylne dla aut i ich właścicieli. Aura daje nam dużo mniejszy margines błędu ze względu na pogorszoną przyczepność i słabszą widoczność. Dlatego też stan techniczny pojazdów ma wtedy niebanalny wpływ na bezpieczeństwo czynne jak i bierne. W przypadku zużytych amortyzatorów przyczepność opony do nawierzchni będzie dużo gorsza co wpłynie na zdecydowanie mniejszą skuteczność hamowania, jak również na zakłócenie pracy m. in. systemu ABS czy ESP. Dlatego też tak ważna jest kontrola zawieszenia samochodu póki jeszcze zima nas nie zaskoczyła.

Źródło: materiały prasowe Auto Partner

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA