REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadbaj o amortyzatory w aucie przed zimą!

Przed zimą warto sprawdzić stan amortyzatorów Fot. Fotolia
Przed zimą warto sprawdzić stan amortyzatorów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przed nadchodzącą powoli zimą warto skontrolować w aucie stan techniczny jego amortyzatorów. Dlaczego? Jak się okazuje, to one decydują chociażby o drodze hamowania pojazdu i jego stabilności na śliskiej nawierzchni. Ale odpowiadają one także za szereg innych właściwości auta.

Kontrola amortyzatorów przed zimą

Amortyzatory w samochodach odgrywają bardzo ważną rolę w zachowaniu bezpieczeństwa na drodze, szczególnie gdy warunki atmosferyczne ulegają pogorszeniu. Niesprawne amortyzatory w trakcie jesieni i zimy mogą mieć poważne konsekwencje dla auta i nas samych. Ich kiepski stan techniczny wpływa na wydłużenie drogi hamowania oraz zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg. Aby zadbać o swoje bezpieczeństwo oraz optymalnie przygotować auto przed zimą warto skorzystać z rad ekspertów.

REKLAMA

REKLAMA

Amortyzatory są istotne nie tylko dla osiągnięcia lepszego komfortu jazdy, ale z uwagi na ich ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy

Fot. Fotolia

Amortyzatory to mechanizm podwozia, który spełnia wiele zadań, z czego najważniejszym jest przenoszenie i minimalizowanie drgań powstających na elementach sprężystych zawieszania. Ich skuteczność ma ogromny wpływ na komfort jazdy, dlatego jakość i charakterystyka pracy powinny pozostawać pod stałą kontrolą. Ponadto, mają za zadanie zapewnienie kontaktu kół z nawierzchnią po której porusza się pojazd. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście bezpieczeństwa jazdy. Utrata kontaktu opon z drogą, które są jedynymi punktami stycznymi z nią, pogarszają w znaczącym stopniu możliwość skutecznego manewrowania samochodem. Dodatkowo powoduje to błędną pracę między innymi systemów stabilizujących tor jazdy – ESP oraz wspomagających hamowanie, czyli ABS, ponieważ kiedy koło straci kontakt z nawierzchnią system automatycznie odpuszcza hamowanie. Ponadto, źle działający amortyzator powoduje, że konstrukcja pojazdu wchodzi w drgania i wpływa również na światło reflektorów. Może to powodować oślepianie kierowców jadących znad przeciwka, co prowokuje niebezpieczne sytuacje na drodze.

Rodzaje amortyzatorów

Ze względu na materiał tłumiący dzielimy amortyzatory na dwa typy: olejowe oraz olejowo - gazowe zwane potocznie gazowymi, które opierają się na podobnej zasadzie działania. Ze względu na ich rodzaj  cylindry amortyzatorów wypełnione są cieczą lub cieczą i gazem, które stanowią czynnik tłumiący. Każdy typ amortyzatora będzie się różnić prędkością pracy tłoka, co jest uzależnione od specyfiki jego wypełnienia. Amortyzatory oparte o technologię olejową są nieco bardziej podatne na niskie temperatury w których szybciej tracą swoje właściwości tłumienia. Dlatego też współcześnie w nowych samochodach montowane są amortyzatory z wypełnieniem gazowo-olejowym, które charakteryzują się szybszym tempem pracy oraz mniejszą podatnością na zmienne warunki atmosferyczne.

Zobacz też: Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?

REKLAMA

W miarę rozwoju motoryzacji tłumienie za pomocą gazu i cieczy okazało skuteczniejsze od tego, które daje sam olej, przez co jest obecnie standardem. Minimalizowanie drgań w amortyzatorach gazowo-cieczowych następuje w wyniku przemieszczania się cieczy tłumiącej przez otwory i zaworki oraz poprzez gaz pod ciśnieniem. Oba czynniki tłumiące są oddzielone od siebie tłokiem dzięki czemu olej nie ulega spienieniu, nie zmieniając w ten sposób swoich paramentów – tłumaczy Piotr Janta z Auto Partner SA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepokojące kołysanie samochodu - przyczyny

Amortyzatory to element zawieszenia, którego zużycie następuje stopniowo i początkowo nie towarzyszą temu szczególne oznaki zewnętrzne (wyjątkiem jest wylanie się oleju z amortyzatora). Jednakże, istnieje kilka objawów po których kierowca może rozpoznać że z jego amortyzatorami dzieje się coś niedobrego. Przede wszystkim pierwszym sygnałem dającym nam powód do niepokoju jest mocniejsze niż zazwyczaj kołysanie samochodu na nierównościach. Ponadto powinniśmy zwrócić uwagę czy auto nie jest zbyt twarde po dłuższym postoju, czy nie następuję większy przechył podczas pokonywania zakrętów albo czy podczas hamowania nie występuję zbyt duże przeniesienie środka ciężkości ku przodowi pojazdu, tzw. nurkowanie. O ich słabym stanie technicznym może świadczyć także sytuacja gdy boczne podmuchy wiatru mają znaczny wpływu na jego pozycje. Należy również zwrócić uwagę czy nie jest słyszalna głośniejsza praca systemu podczas jazdy. Wszystko to powinno zapalić w naszej głowie czerwoną lampkę i skutkować wizytą w warsztacie samochodowym w celu profesjonalnego sprawdzenia stanu elementów zawieszenia.

Zobacz też: Amortyzatory samochodowe – zasada działania eksploatacja

Kierowcy niekiedy wychodzą z błędnego przeświadczenia, że amortyzatory wymienia się w cyklu co trzy lata co jest nieprawdą przez co ryzykują uszkodzenia auta oraz własne bezpieczeństwo. Producenci tych części zalecają by dokonywać rutynowych kontroli co 20-30 tys. kilometrów. Pamiętajmy, że w tym czasie w trakcie jazdy wykonają one tysiące cykli pracy. Ich żywotność zależy również od stanu dróg oraz stylu jazdy danego kierowcy. Dlatego amortyzatory każdego samochodu powinno kontrolować się przynajmniej raz do roku, najlepiej przygotowując auto do zimy – radzi Piotr Janta z Auto Partner SA.

Sprawność amortyzatorów

Proces sprawdzenia amortyzatora wykonuje się na specjalnym testerze, który oblicza procent czasu w jakim koło przylegało do podłoża w trakcie badania. Należy pamiętać, że sprawność ta nigdy nie będzie wynosiła sto procent, nawet nowa cześć nie osiągnie takiego wyniku. Ważne jest by zawierał się on pomiędzy wartościami 70 a 40 proc. Im wyższa wartość wyniku tym, oczywiście amortyzator jest sprawniejszy. Każdy rezultat poniżej podanego przedziału wymusza na nas udanie się do warsztatu w celu jego wymiany.

Decydując o wymianie amortyzatorów powinniśmy się udać do sprawdzonych i kompetentnych warsztatów samochodowych. Wielu z kierowców czuje w sobie duszę majsterkowicza, która podpowiada mu że dokonanie takiej naprawy to nic trudnego, ale ja uważam, że napraw elementów, od których zależy nasze bezpieczeństwo powinni dokonywać fachowcy. Jakiekolwiek niedopatrzenia spowodują wygenerowanie dodatkowych kosztów i pracy w postaci naprawy usterek. Niesprawny amortyzator będzie miał negatywny wpływ na stan całego zawieszenia oraz ogumienia, które będzie się nierównomiernie zużywało. Bez pomocy profesjonalnego serwisu nie ustawimy również odpowiednio geometrii po wymianie amortyzatorów – przekonuje Piotr Janta.

Wielu kierowców przed kupnem nowych amortyzatorów rozważa również kwestie ich regeneracji. To rozwiązanie chociaż z pozoru wydaje się tańsze to na dłuższą metę ekonomicznie i jakościowo nie jest opłacalne. Z uwagi na stosunkowo krótką żywotność takich elementów i niezbyt zadowalający efekt ich regeneracji, proces ten nie jest powszechnie stosowany. Inaczej sprawa ma się w przypadku aut zabytkowych, do których brakuje zamienników i modernizacja amortyzatorów jest jedyną możliwością.

Jak wymieniać amortyzatory?

Wymiana amortyzatorów powinna następować parami na osi. Spotkaliśmy się też z przypadkami kiedy kierowcy w ciągu kilkunastu lat z przodu posiadali już trzeci lub czwarty komplet natomiast z tyłu zamontowana była wciąż ta sama para amortyzatorów, co może doprowadzić do wygięcia osi oraz znacznego pogorszenia bezpieczeństwa użytkowania samochodu. Układ zawieszenia to jak sama nazwa wskazuje system naczyń połączonych i jeśli jeden element jest niesprawny to wpływa na gorszą pracę i szybsze zużycie pozostałych składowych. Dlatego jeśli dokonujemy wymiany, powinna ona być przeprowadzona kompleksowo – dodaje Piotr Janta.

Zobacz też: Dlaczego amortyzatory są takie ważne?

Zima to czas kiedy warunki na drodze są ogromnie nieprzychylne dla aut i ich właścicieli. Aura daje nam dużo mniejszy margines błędu ze względu na pogorszoną przyczepność i słabszą widoczność. Dlatego też stan techniczny pojazdów ma wtedy niebanalny wpływ na bezpieczeństwo czynne jak i bierne. W przypadku zużytych amortyzatorów przyczepność opony do nawierzchni będzie dużo gorsza co wpłynie na zdecydowanie mniejszą skuteczność hamowania, jak również na zakłócenie pracy m. in. systemu ABS czy ESP. Dlatego też tak ważna jest kontrola zawieszenia samochodu póki jeszcze zima nas nie zaskoczyła.

Źródło: materiały prasowe Auto Partner

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA