REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o podwozie samochodu?

Łukasz Krasowski
Od czasu do czasu warto skontrolować stan podwozia ot. Newspress
Od czasu do czasu warto skontrolować stan podwozia ot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podczas eksploatacji samochodu dużo uwagi przykładamy do wyglądu jego nadwozia. Od czasu do czasu należy również sprawdzić w jakim stanie jest spód naszego auta, wszak jeżeli czegoś nie widać, to nie znaczy, że tego nie ma.

To co znajdziemy po podniesieniu samochodu możemy podzielić na kilka głównych grup. Oprócz płyty podłogowej, stanowiącej jedną całość ze szkieletem nadwozia, pod spodem auta kryje się jeszcze układ wydechowy, podzespoły zawieszenia, dolna część silnika oraz elementy układów hamulcowego i paliwowego. Każdy z nich ma duży wpływ na działanie pojazdu i wymaga częstszej lub rzadszej kontroli oraz czynności konserwacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Odpowietrzanie układu hamulcowego

Najbardziej skomplikowany jest układ zawieszenia i we własnym zakresie raczej nie będziemy w stanie precyzyjnie określić jego stanu. Najlepiej jest skorzystać z usług warsztatu samochodowego, który za pomocą szarpaków i narzędzi ręcznych stwierdzi czy jakiś element wymaga wymiany. Lepiej z nią nie zwlekać, ponieważ nawet niewielkie luzy w zawieszeniu, oprócz stuków, skutkują zmianą geometrii zawieszenia i mogą się np. przyczynić do przyspieszonego zużycia opon. Geometrię zawieszenia warto kontrolować raz w roku. Przy okazji przeglądu zawieszenia dobrze jest zwrócić uwagę na newralgiczne punkty układu kierowniczego, takie jak końcówki drążków oraz przekładnia kierownicza. 

Przez całą długość podłogi samochodu poprowadzony jest układ wydechowy. Należy go skontrolować pod względem uszkodzeń mechanicznych oraz korozji. Często zdarza się, że słyszalne w kabinie stuki nie pochodzą od luzów w układzie zawieszenia, ale z obijających o podłogę pojazdu części układu wydechowego. Z biegiem lat parcieją i pękają gumowe uchwyty tłumików, więc należy raz na jakiś czas skontrolować w jakim są one stanie i w razie potrzeby wymienić je. Częstym uszkodzeniom ulegają nisko umieszczone elastyczne łączniki układu wydechowego, tzw. plecionki.

REKLAMA

Zobacz również: Jak zabezpieczyć podwozie przed rdzą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z najniżej umieszczonych elementów samochodu jest miska olejowa. Jej uszkodzenie skutkuje wyciekiem oleju lub uszkodzeniem tzw. „smoka”, który pompuje olej do układu smarowania. Może to prowadzić to zatarcia silnika, więc nie należy ignorować nawet niewielkich wgięć w obudowie miski olejowej. W nowszych samochodach zbiornik paliwa wykonany jest z tworzyw sztucznych, jednak w bardziej wiekowych konstrukcjach spotykamy się ze stalowym zbiornikiem, który po latach może być skorodowany, co grozi wyciekiem paliwa, a nawet pożarem.

Korozja jest również głównym zagrożeniem dla podłogi oraz progów. Współczesne samochody są dość dobrze zabezpieczone przed rdzą, ale nawet w ich przypadku po kilku latach eksploatacji warto nieco poprawić warstwę antykorozyjną. Opłaci się również umycie spodu auta po zimie, a wszelkie uszkodzenia podłogi bezzwłocznie należy zabezpieczać farbą typu „baranek”.

Zobacz też: Volkswagen B5: demontaż zderzaków - krok po kroku

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA