Jak dbać o podwozie samochodu?
REKLAMA
REKLAMA
To co znajdziemy po podniesieniu samochodu możemy podzielić na kilka głównych grup. Oprócz płyty podłogowej, stanowiącej jedną całość ze szkieletem nadwozia, pod spodem auta kryje się jeszcze układ wydechowy, podzespoły zawieszenia, dolna część silnika oraz elementy układów hamulcowego i paliwowego. Każdy z nich ma duży wpływ na działanie pojazdu i wymaga częstszej lub rzadszej kontroli oraz czynności konserwacyjnych.
REKLAMA
Zobacz również: Odpowietrzanie układu hamulcowego
REKLAMA
Najbardziej skomplikowany jest układ zawieszenia i we własnym zakresie raczej nie będziemy w stanie precyzyjnie określić jego stanu. Najlepiej jest skorzystać z usług warsztatu samochodowego, który za pomocą szarpaków i narzędzi ręcznych stwierdzi czy jakiś element wymaga wymiany. Lepiej z nią nie zwlekać, ponieważ nawet niewielkie luzy w zawieszeniu, oprócz stuków, skutkują zmianą geometrii zawieszenia i mogą się np. przyczynić do przyspieszonego zużycia opon. Geometrię zawieszenia warto kontrolować raz w roku. Przy okazji przeglądu zawieszenia dobrze jest zwrócić uwagę na newralgiczne punkty układu kierowniczego, takie jak końcówki drążków oraz przekładnia kierownicza.
Przez całą długość podłogi samochodu poprowadzony jest układ wydechowy. Należy go skontrolować pod względem uszkodzeń mechanicznych oraz korozji. Często zdarza się, że słyszalne w kabinie stuki nie pochodzą od luzów w układzie zawieszenia, ale z obijających o podłogę pojazdu części układu wydechowego. Z biegiem lat parcieją i pękają gumowe uchwyty tłumików, więc należy raz na jakiś czas skontrolować w jakim są one stanie i w razie potrzeby wymienić je. Częstym uszkodzeniom ulegają nisko umieszczone elastyczne łączniki układu wydechowego, tzw. plecionki.
Zobacz również: Jak zabezpieczyć podwozie przed rdzą?
REKLAMA
Jednym z najniżej umieszczonych elementów samochodu jest miska olejowa. Jej uszkodzenie skutkuje wyciekiem oleju lub uszkodzeniem tzw. „smoka”, który pompuje olej do układu smarowania. Może to prowadzić to zatarcia silnika, więc nie należy ignorować nawet niewielkich wgięć w obudowie miski olejowej. W nowszych samochodach zbiornik paliwa wykonany jest z tworzyw sztucznych, jednak w bardziej wiekowych konstrukcjach spotykamy się ze stalowym zbiornikiem, który po latach może być skorodowany, co grozi wyciekiem paliwa, a nawet pożarem.
Korozja jest również głównym zagrożeniem dla podłogi oraz progów. Współczesne samochody są dość dobrze zabezpieczone przed rdzą, ale nawet w ich przypadku po kilku latach eksploatacji warto nieco poprawić warstwę antykorozyjną. Opłaci się również umycie spodu auta po zimie, a wszelkie uszkodzenia podłogi bezzwłocznie należy zabezpieczać farbą typu „baranek”.
Zobacz też: Volkswagen B5: demontaż zderzaków - krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA