REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o podwozie samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Od czasu do czasu warto skontrolować stan podwozia ot. Newspress
Od czasu do czasu warto skontrolować stan podwozia ot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podczas eksploatacji samochodu dużo uwagi przykładamy do wyglądu jego nadwozia. Od czasu do czasu należy również sprawdzić w jakim stanie jest spód naszego auta, wszak jeżeli czegoś nie widać, to nie znaczy, że tego nie ma.

To co znajdziemy po podniesieniu samochodu możemy podzielić na kilka głównych grup. Oprócz płyty podłogowej, stanowiącej jedną całość ze szkieletem nadwozia, pod spodem auta kryje się jeszcze układ wydechowy, podzespoły zawieszenia, dolna część silnika oraz elementy układów hamulcowego i paliwowego. Każdy z nich ma duży wpływ na działanie pojazdu i wymaga częstszej lub rzadszej kontroli oraz czynności konserwacyjnych.

REKLAMA

Zobacz również: Odpowietrzanie układu hamulcowego

REKLAMA

Najbardziej skomplikowany jest układ zawieszenia i we własnym zakresie raczej nie będziemy w stanie precyzyjnie określić jego stanu. Najlepiej jest skorzystać z usług warsztatu samochodowego, który za pomocą szarpaków i narzędzi ręcznych stwierdzi czy jakiś element wymaga wymiany. Lepiej z nią nie zwlekać, ponieważ nawet niewielkie luzy w zawieszeniu, oprócz stuków, skutkują zmianą geometrii zawieszenia i mogą się np. przyczynić do przyspieszonego zużycia opon. Geometrię zawieszenia warto kontrolować raz w roku. Przy okazji przeglądu zawieszenia dobrze jest zwrócić uwagę na newralgiczne punkty układu kierowniczego, takie jak końcówki drążków oraz przekładnia kierownicza. 

Przez całą długość podłogi samochodu poprowadzony jest układ wydechowy. Należy go skontrolować pod względem uszkodzeń mechanicznych oraz korozji. Często zdarza się, że słyszalne w kabinie stuki nie pochodzą od luzów w układzie zawieszenia, ale z obijających o podłogę pojazdu części układu wydechowego. Z biegiem lat parcieją i pękają gumowe uchwyty tłumików, więc należy raz na jakiś czas skontrolować w jakim są one stanie i w razie potrzeby wymienić je. Częstym uszkodzeniom ulegają nisko umieszczone elastyczne łączniki układu wydechowego, tzw. plecionki.

Zobacz również: Jak zabezpieczyć podwozie przed rdzą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jednym z najniżej umieszczonych elementów samochodu jest miska olejowa. Jej uszkodzenie skutkuje wyciekiem oleju lub uszkodzeniem tzw. „smoka”, który pompuje olej do układu smarowania. Może to prowadzić to zatarcia silnika, więc nie należy ignorować nawet niewielkich wgięć w obudowie miski olejowej. W nowszych samochodach zbiornik paliwa wykonany jest z tworzyw sztucznych, jednak w bardziej wiekowych konstrukcjach spotykamy się ze stalowym zbiornikiem, który po latach może być skorodowany, co grozi wyciekiem paliwa, a nawet pożarem.

Korozja jest również głównym zagrożeniem dla podłogi oraz progów. Współczesne samochody są dość dobrze zabezpieczone przed rdzą, ale nawet w ich przypadku po kilku latach eksploatacji warto nieco poprawić warstwę antykorozyjną. Opłaci się również umycie spodu auta po zimie, a wszelkie uszkodzenia podłogi bezzwłocznie należy zabezpieczać farbą typu „baranek”.

Zobacz też: Volkswagen B5: demontaż zderzaków - krok po kroku

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA