REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzatory. Zasada działania, budowa, rodzaje.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Amortyzatory w samochodzie mają za zadanie przede wszystkim maksymalnie wytłumić tendencje karoserii do rozkołysu, który bez nich mógłby powstać samoistnie albo w czasie jazdy nawet po niewielkich nierównościach.

Drugim, nie mniej ważnym zadaniem jest zapobieganie podskokom kół na nierównościach, a tym samym odrywaniu się ich od nawierzchni drogi.

REKLAMA

REKLAMA

Pod względem rodzaju pracy amortyzatory dzielą się na jednostronnego i dwustronnego działania. Pierwsze z nich mają właściwości tłumiące jedynie w jednym kierunku. Drugie tłumią w obu kierunkach, to jest wtedy, gdy koło unosi się na wyboju jak i wtedy, gdy koło opada w zagłębienie drogi.

REKLAMA

Amortyzatory dzielą się na dwa podstawowe typy: amortyzatory gazowe wysokociśnieniowe i amortyzatory gazowo-cieczowe lub cieczowe. Oba rodzaje mają podobną zasadę działania: elementem, który tłumi drgania jest tłok, umieszczony w cylindrycznej rurze, wypełnionej czynnikiem tłumiącym, czyli gazem, gazem i cieczą lub samą cieczą. Tłok może swobodnie poruszać się w górę i w dół amortyzatora, przy czym znajdujące się w nim zawory zapewniają odpowiednią prędkość czynnika tłumiącego drgania, a to oznacza, że bezpośrednio wpływają na prędkość przemieszczania się tłoka. W amortyzatorach gazowo-cieczowych tłumienie drgań następuje zarówno w wyniku przemieszczania się cieczy tłumiącej przez otwory i zaworki w tłoku, jak i dodatkowo przez sprężany i rozprężający się gaz, który od cieczy jest oddzielony pływającym (z niczym nie związanym) tłokiem. Amortyzatory gazowo-cieczowe są bardziej niezawodne od amortyzatorów cieczowych, między innymi z powodu istnienia w nich dodatkowego czynnika tłumiącego, jakim jest gaz, który przejmuje na siebie część drgań.

Samochody są wyposażane fabrycznie w amortyzatory standardowe, o zdolności do tłumienia drgań dobranej optymalnie pod kątem przeciętnego użytkownika, jeżdżącego po normalnych drogach i nie startującego w zawodach. Są to więc amortyzatory „miękkie”. Niektóre wytwórnie, zwłaszcza produkując e auta droższe, zakładają amortyzatory, których twardość można regulować w pewnym zakresie. Do jazdy sportowej, zwłaszcza po bezdrożach, stosuje się amortyzatory twarde. Trzeba jednak pamiętać, że zakładanie takich amortyzatorów do aut seryjnie produkowanych, bez odpowiednich wzmocnień i usztywnień karoserii i odpowiednio wytrzymałych elementów zawieszenia może owocować rozwarstwianiem się i pękaniem blach nadwozia w pobliżu miejsc mocowania amortyzatorów a także może doprowadzić do poważnych uszkodzeń wszystkich współpracujących z nimi elementów zawieszenia, takich jak wahacze i pracujące w nich tuleje metalowo-gumowe, a nawet może mieć negatywny wpływ na trwałość i niezawodność przegubów napędowych i półosiek.

Zobacz też: Zawieszenie pojazdu

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA