REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hubert Krawczyk
Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?
Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

REKLAMA

REKLAMA

Niektórzy kierowcy chcieliby zwiększyć prześwit w swoim aucie, ale nie wszyscy wiedzą jak to zrobić. Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

Duża część samochodów jeżdżących po naszych drogach jest nisko zawieszona, prześwit w popularnych „osobówkach” zazwyczaj wynosi od 12 do 15 cm. Dodatkowe obciążenie samochodu pasażerami i bagażami zmniejsza prześwit nawet o kilka centymetrów. Występujące na drogach liczne dziury, koleiny czy źle zaprojektowane progi zwalniające powodują, że zahaczenie podwoziem samochodu może nie być tak rzadkim zjawiskiem. Mała obcierka przedniej części podwozia, zazwyczaj nie jest groźna i może skończy się na drobnych porysowaniach plastikowej płyty znajdującej się pod silnikiem, którą posiada większość nowoczesnych samochodów. Natomiast mocniejsze zahaczenia podwoziem może skończyć się na uszkodzeniu miski olejowej, podłużnic, obudowy skrzyni biegów czy katalizatora i tłumika.

REKLAMA

Większy rozmiar felg lub opony o wyższym profilu

Podstawowym sposobem na podwyższenie prześwitu w samochodzie, nie ingerującym w zawieszenie, jest wymiana opon na takie o wyższym profilu lub felg o większej średnicy. Jest to najprostszy sposób, nie ingerujący w zawieszenie. Warto zaznaczyć, że większa średnica koła może dać się odczuć spadkiem mocy, a także większym spalaniem samochodu. Dzieje się tak ponieważ, na ten sam obrót koła przypada dłuższa droga do jego pokonania. Przy zwiększaniu profilu opony należy sprawdzić czy dany rozmiar jest odpowiedni i czy przy pełnym zakresie skrętu (również góra-dół) mieści się w nadkolu i nigdzie nie obciera o elementy karoserii.

Lift zawieszenia

Lift zawieszenia można wykonać w praktycznie każdym samochodzie. Jego zaletą jest możliwość znacznego podniesienia zawieszenia. Najpopularniejszymi metodami na zwiększenie prześwitu są:

  • Zastosowanie gumowych podkładek dystansowych między nadwoziem a sprężynami,

  • Zastosowanie gumowych dystansów, które montuje się pomiędzy zwoje sprężyn (jest to najtańszy sposób na podniesienie zawieszenia w samochodzie bo dystanse kosztują zwykle po ok. 6zł/szt),

  • Zastosowanie sprężyn o grubszej średnicy zwoju,

  • Zastosowanie dłuższych sprężyn i amortyzatorów,

  • Montaż tulejki dystansowej montowanej nad amortyzatorem (dostępna w zależności od modelu samochodu).

Przy ingerencji w zawieszenie samochodu należy pamiętać o równomiernym podniesieniu przodu i tyłu, tak aby zgadzała się geometria zawieszenia samochodu.

Prawidłowy dobór amortyzatorów i sprężyn lub wymiana na nowe

REKLAMA

Oczywistym powodem zmniejszenia prześwitu w samochodzie mogą być nadmiernie zużyte amortyzatory i sprężyny. Z biegiem czasu i kilometrów sprężyny tracą swoje pierwotne właściwości, a to głównie za sprawą nadmiernego przeciążania samochodu lub jazdy po drogach słabej jakości. Jeżeli jednak amortyzatory i sprężyny są nowe a prześwit samochodu nie zwiększył się, to można domniemywać, że popełniono błąd przy ich dopasowaniu. Aby zwiększyć pewności prawidłowego dopasowania części zamiennych do naszego pojazdu, doboru powinno dokonywać się przy użyciu i podaniu sprzedawcy numeru nadwozia (VIN). Należy również pamiętać, że na zakupie amortyzatorów i sprężyn nie powinno się oszczędzać, bo wybór tańszych zamienników może skutkować ich słabą jakością i zemścić się na np. pomniejszeniem prześwitu lub pogorszeniem komfortu podróżowania. Powiększony prześwit ma swoje pozytywne jak i negatywne skutki. Należy pamiętać, że po podwyższeniu samochodu środek ciężkości również idzie w górę, a to może skutkować mocniejszym niż dotychczas pochylaniem się nadwozia podczas pokonywania zakrętów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzja o podniesieniu zawieszenia powinna zostać dobrze przemyślana. Kluczowa w tym przypadku jest kwestia bezpieczeństwa. Przed przystąpieniem do podwyższania samochodu należy upewnić się, że zmiany w konstrukcji samochodu nie wpłyną negatywnie na prowadzenie i nie spowodują zagrożenia dla bezpieczeństwa w czasie jazdy z powodu niewłaściwego doboru i wymiany poszczególnych części zawieszenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA