REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

Hubert Krawczyk
Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?
Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

REKLAMA

REKLAMA

Niektórzy kierowcy chcieliby zwiększyć prześwit w swoim aucie, ale nie wszyscy wiedzą jak to zrobić. Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

Duża część samochodów jeżdżących po naszych drogach jest nisko zawieszona, prześwit w popularnych „osobówkach” zazwyczaj wynosi od 12 do 15 cm. Dodatkowe obciążenie samochodu pasażerami i bagażami zmniejsza prześwit nawet o kilka centymetrów. Występujące na drogach liczne dziury, koleiny czy źle zaprojektowane progi zwalniające powodują, że zahaczenie podwoziem samochodu może nie być tak rzadkim zjawiskiem. Mała obcierka przedniej części podwozia, zazwyczaj nie jest groźna i może skończy się na drobnych porysowaniach plastikowej płyty znajdującej się pod silnikiem, którą posiada większość nowoczesnych samochodów. Natomiast mocniejsze zahaczenia podwoziem może skończyć się na uszkodzeniu miski olejowej, podłużnic, obudowy skrzyni biegów czy katalizatora i tłumika.

REKLAMA

Większy rozmiar felg lub opony o wyższym profilu

Podstawowym sposobem na podwyższenie prześwitu w samochodzie, nie ingerującym w zawieszenie, jest wymiana opon na takie o wyższym profilu lub felg o większej średnicy. Jest to najprostszy sposób, nie ingerujący w zawieszenie. Warto zaznaczyć, że większa średnica koła może dać się odczuć spadkiem mocy, a także większym spalaniem samochodu. Dzieje się tak ponieważ, na ten sam obrót koła przypada dłuższa droga do jego pokonania. Przy zwiększaniu profilu opony należy sprawdzić czy dany rozmiar jest odpowiedni i czy przy pełnym zakresie skrętu (również góra-dół) mieści się w nadkolu i nigdzie nie obciera o elementy karoserii.

Lift zawieszenia

Lift zawieszenia można wykonać w praktycznie każdym samochodzie. Jego zaletą jest możliwość znacznego podniesienia zawieszenia. Najpopularniejszymi metodami na zwiększenie prześwitu są:

  • Zastosowanie gumowych podkładek dystansowych między nadwoziem a sprężynami,

  • Zastosowanie gumowych dystansów, które montuje się pomiędzy zwoje sprężyn (jest to najtańszy sposób na podniesienie zawieszenia w samochodzie bo dystanse kosztują zwykle po ok. 6zł/szt),

  • Zastosowanie sprężyn o grubszej średnicy zwoju,

  • Zastosowanie dłuższych sprężyn i amortyzatorów,

  • Montaż tulejki dystansowej montowanej nad amortyzatorem (dostępna w zależności od modelu samochodu).

Przy ingerencji w zawieszenie samochodu należy pamiętać o równomiernym podniesieniu przodu i tyłu, tak aby zgadzała się geometria zawieszenia samochodu.

Prawidłowy dobór amortyzatorów i sprężyn lub wymiana na nowe

REKLAMA

Oczywistym powodem zmniejszenia prześwitu w samochodzie mogą być nadmiernie zużyte amortyzatory i sprężyny. Z biegiem czasu i kilometrów sprężyny tracą swoje pierwotne właściwości, a to głównie za sprawą nadmiernego przeciążania samochodu lub jazdy po drogach słabej jakości. Jeżeli jednak amortyzatory i sprężyny są nowe a prześwit samochodu nie zwiększył się, to można domniemywać, że popełniono błąd przy ich dopasowaniu. Aby zwiększyć pewności prawidłowego dopasowania części zamiennych do naszego pojazdu, doboru powinno dokonywać się przy użyciu i podaniu sprzedawcy numeru nadwozia (VIN). Należy również pamiętać, że na zakupie amortyzatorów i sprężyn nie powinno się oszczędzać, bo wybór tańszych zamienników może skutkować ich słabą jakością i zemścić się na np. pomniejszeniem prześwitu lub pogorszeniem komfortu podróżowania. Powiększony prześwit ma swoje pozytywne jak i negatywne skutki. Należy pamiętać, że po podwyższeniu samochodu środek ciężkości również idzie w górę, a to może skutkować mocniejszym niż dotychczas pochylaniem się nadwozia podczas pokonywania zakrętów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzja o podniesieniu zawieszenia powinna zostać dobrze przemyślana. Kluczowa w tym przypadku jest kwestia bezpieczeństwa. Przed przystąpieniem do podwyższania samochodu należy upewnić się, że zmiany w konstrukcji samochodu nie wpłyną negatywnie na prowadzenie i nie spowodują zagrożenia dla bezpieczeństwa w czasie jazdy z powodu niewłaściwego doboru i wymiany poszczególnych części zawieszenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA