REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hubert Krawczyk
Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?
Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

REKLAMA

REKLAMA

Niektórzy kierowcy chcieliby zwiększyć prześwit w swoim aucie, ale nie wszyscy wiedzą jak to zrobić. Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

Duża część samochodów jeżdżących po naszych drogach jest nisko zawieszona, prześwit w popularnych „osobówkach” zazwyczaj wynosi od 12 do 15 cm. Dodatkowe obciążenie samochodu pasażerami i bagażami zmniejsza prześwit nawet o kilka centymetrów. Występujące na drogach liczne dziury, koleiny czy źle zaprojektowane progi zwalniające powodują, że zahaczenie podwoziem samochodu może nie być tak rzadkim zjawiskiem. Mała obcierka przedniej części podwozia, zazwyczaj nie jest groźna i może skończy się na drobnych porysowaniach plastikowej płyty znajdującej się pod silnikiem, którą posiada większość nowoczesnych samochodów. Natomiast mocniejsze zahaczenia podwoziem może skończyć się na uszkodzeniu miski olejowej, podłużnic, obudowy skrzyni biegów czy katalizatora i tłumika.

REKLAMA

REKLAMA

Większy rozmiar felg lub opony o wyższym profilu

Podstawowym sposobem na podwyższenie prześwitu w samochodzie, nie ingerującym w zawieszenie, jest wymiana opon na takie o wyższym profilu lub felg o większej średnicy. Jest to najprostszy sposób, nie ingerujący w zawieszenie. Warto zaznaczyć, że większa średnica koła może dać się odczuć spadkiem mocy, a także większym spalaniem samochodu. Dzieje się tak ponieważ, na ten sam obrót koła przypada dłuższa droga do jego pokonania. Przy zwiększaniu profilu opony należy sprawdzić czy dany rozmiar jest odpowiedni i czy przy pełnym zakresie skrętu (również góra-dół) mieści się w nadkolu i nigdzie nie obciera o elementy karoserii.

Lift zawieszenia

Lift zawieszenia można wykonać w praktycznie każdym samochodzie. Jego zaletą jest możliwość znacznego podniesienia zawieszenia. Najpopularniejszymi metodami na zwiększenie prześwitu są:

  • Zastosowanie gumowych podkładek dystansowych między nadwoziem a sprężynami,

  • Zastosowanie gumowych dystansów, które montuje się pomiędzy zwoje sprężyn (jest to najtańszy sposób na podniesienie zawieszenia w samochodzie bo dystanse kosztują zwykle po ok. 6zł/szt),

  • Zastosowanie sprężyn o grubszej średnicy zwoju,

  • Zastosowanie dłuższych sprężyn i amortyzatorów,

  • Montaż tulejki dystansowej montowanej nad amortyzatorem (dostępna w zależności od modelu samochodu).

Przy ingerencji w zawieszenie samochodu należy pamiętać o równomiernym podniesieniu przodu i tyłu, tak aby zgadzała się geometria zawieszenia samochodu.

REKLAMA

Prawidłowy dobór amortyzatorów i sprężyn lub wymiana na nowe

Oczywistym powodem zmniejszenia prześwitu w samochodzie mogą być nadmiernie zużyte amortyzatory i sprężyny. Z biegiem czasu i kilometrów sprężyny tracą swoje pierwotne właściwości, a to głównie za sprawą nadmiernego przeciążania samochodu lub jazdy po drogach słabej jakości. Jeżeli jednak amortyzatory i sprężyny są nowe a prześwit samochodu nie zwiększył się, to można domniemywać, że popełniono błąd przy ich dopasowaniu. Aby zwiększyć pewności prawidłowego dopasowania części zamiennych do naszego pojazdu, doboru powinno dokonywać się przy użyciu i podaniu sprzedawcy numeru nadwozia (VIN). Należy również pamiętać, że na zakupie amortyzatorów i sprężyn nie powinno się oszczędzać, bo wybór tańszych zamienników może skutkować ich słabą jakością i zemścić się na np. pomniejszeniem prześwitu lub pogorszeniem komfortu podróżowania. Powiększony prześwit ma swoje pozytywne jak i negatywne skutki. Należy pamiętać, że po podwyższeniu samochodu środek ciężkości również idzie w górę, a to może skutkować mocniejszym niż dotychczas pochylaniem się nadwozia podczas pokonywania zakrętów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzja o podniesieniu zawieszenia powinna zostać dobrze przemyślana. Kluczowa w tym przypadku jest kwestia bezpieczeństwa. Przed przystąpieniem do podwyższania samochodu należy upewnić się, że zmiany w konstrukcji samochodu nie wpłyną negatywnie na prowadzenie i nie spowodują zagrożenia dla bezpieczeństwa w czasie jazdy z powodu niewłaściwego doboru i wymiany poszczególnych części zawieszenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA