Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?
REKLAMA
REKLAMA
Duża część samochodów jeżdżących po naszych drogach jest nisko zawieszona, prześwit w popularnych „osobówkach” zazwyczaj wynosi od 12 do 15 cm. Dodatkowe obciążenie samochodu pasażerami i bagażami zmniejsza prześwit nawet o kilka centymetrów. Występujące na drogach liczne dziury, koleiny czy źle zaprojektowane progi zwalniające powodują, że zahaczenie podwoziem samochodu może nie być tak rzadkim zjawiskiem. Mała obcierka przedniej części podwozia, zazwyczaj nie jest groźna i może skończy się na drobnych porysowaniach plastikowej płyty znajdującej się pod silnikiem, którą posiada większość nowoczesnych samochodów. Natomiast mocniejsze zahaczenia podwoziem może skończyć się na uszkodzeniu miski olejowej, podłużnic, obudowy skrzyni biegów czy katalizatora i tłumika.
REKLAMA
Większy rozmiar felg lub opony o wyższym profilu
Podstawowym sposobem na podwyższenie prześwitu w samochodzie, nie ingerującym w zawieszenie, jest wymiana opon na takie o wyższym profilu lub felg o większej średnicy. Jest to najprostszy sposób, nie ingerujący w zawieszenie. Warto zaznaczyć, że większa średnica koła może dać się odczuć spadkiem mocy, a także większym spalaniem samochodu. Dzieje się tak ponieważ, na ten sam obrót koła przypada dłuższa droga do jego pokonania. Przy zwiększaniu profilu opony należy sprawdzić czy dany rozmiar jest odpowiedni i czy przy pełnym zakresie skrętu (również góra-dół) mieści się w nadkolu i nigdzie nie obciera o elementy karoserii.
Lift zawieszenia
Lift zawieszenia można wykonać w praktycznie każdym samochodzie. Jego zaletą jest możliwość znacznego podniesienia zawieszenia. Najpopularniejszymi metodami na zwiększenie prześwitu są:
-
Zastosowanie gumowych podkładek dystansowych między nadwoziem a sprężynami,
-
Zastosowanie gumowych dystansów, które montuje się pomiędzy zwoje sprężyn (jest to najtańszy sposób na podniesienie zawieszenia w samochodzie bo dystanse kosztują zwykle po ok. 6zł/szt),
-
Zastosowanie sprężyn o grubszej średnicy zwoju,
-
Zastosowanie dłuższych sprężyn i amortyzatorów,
-
Montaż tulejki dystansowej montowanej nad amortyzatorem (dostępna w zależności od modelu samochodu).
Przy ingerencji w zawieszenie samochodu należy pamiętać o równomiernym podniesieniu przodu i tyłu, tak aby zgadzała się geometria zawieszenia samochodu.
Prawidłowy dobór amortyzatorów i sprężyn lub wymiana na nowe
REKLAMA
Oczywistym powodem zmniejszenia prześwitu w samochodzie mogą być nadmiernie zużyte amortyzatory i sprężyny. Z biegiem czasu i kilometrów sprężyny tracą swoje pierwotne właściwości, a to głównie za sprawą nadmiernego przeciążania samochodu lub jazdy po drogach słabej jakości. Jeżeli jednak amortyzatory i sprężyny są nowe a prześwit samochodu nie zwiększył się, to można domniemywać, że popełniono błąd przy ich dopasowaniu. Aby zwiększyć pewności prawidłowego dopasowania części zamiennych do naszego pojazdu, doboru powinno dokonywać się przy użyciu i podaniu sprzedawcy numeru nadwozia (VIN). Należy również pamiętać, że na zakupie amortyzatorów i sprężyn nie powinno się oszczędzać, bo wybór tańszych zamienników może skutkować ich słabą jakością i zemścić się na np. pomniejszeniem prześwitu lub pogorszeniem komfortu podróżowania. Powiększony prześwit ma swoje pozytywne jak i negatywne skutki. Należy pamiętać, że po podwyższeniu samochodu środek ciężkości również idzie w górę, a to może skutkować mocniejszym niż dotychczas pochylaniem się nadwozia podczas pokonywania zakrętów.
Decyzja o podniesieniu zawieszenia powinna zostać dobrze przemyślana. Kluczowa w tym przypadku jest kwestia bezpieczeństwa. Przed przystąpieniem do podwyższania samochodu należy upewnić się, że zmiany w konstrukcji samochodu nie wpłyną negatywnie na prowadzenie i nie spowodują zagrożenia dla bezpieczeństwa w czasie jazdy z powodu niewłaściwego doboru i wymiany poszczególnych części zawieszenia.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.