REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

Hubert Krawczyk
Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?
Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

REKLAMA

REKLAMA

Niektórzy kierowcy chcieliby zwiększyć prześwit w swoim aucie, ale nie wszyscy wiedzą jak to zrobić. Jak zwiększyć prześwit w samochodzie?

Duża część samochodów jeżdżących po naszych drogach jest nisko zawieszona, prześwit w popularnych „osobówkach” zazwyczaj wynosi od 12 do 15 cm. Dodatkowe obciążenie samochodu pasażerami i bagażami zmniejsza prześwit nawet o kilka centymetrów. Występujące na drogach liczne dziury, koleiny czy źle zaprojektowane progi zwalniające powodują, że zahaczenie podwoziem samochodu może nie być tak rzadkim zjawiskiem. Mała obcierka przedniej części podwozia, zazwyczaj nie jest groźna i może skończy się na drobnych porysowaniach plastikowej płyty znajdującej się pod silnikiem, którą posiada większość nowoczesnych samochodów. Natomiast mocniejsze zahaczenia podwoziem może skończyć się na uszkodzeniu miski olejowej, podłużnic, obudowy skrzyni biegów czy katalizatora i tłumika.

REKLAMA

REKLAMA

Większy rozmiar felg lub opony o wyższym profilu

Podstawowym sposobem na podwyższenie prześwitu w samochodzie, nie ingerującym w zawieszenie, jest wymiana opon na takie o wyższym profilu lub felg o większej średnicy. Jest to najprostszy sposób, nie ingerujący w zawieszenie. Warto zaznaczyć, że większa średnica koła może dać się odczuć spadkiem mocy, a także większym spalaniem samochodu. Dzieje się tak ponieważ, na ten sam obrót koła przypada dłuższa droga do jego pokonania. Przy zwiększaniu profilu opony należy sprawdzić czy dany rozmiar jest odpowiedni i czy przy pełnym zakresie skrętu (również góra-dół) mieści się w nadkolu i nigdzie nie obciera o elementy karoserii.

Lift zawieszenia

Lift zawieszenia można wykonać w praktycznie każdym samochodzie. Jego zaletą jest możliwość znacznego podniesienia zawieszenia. Najpopularniejszymi metodami na zwiększenie prześwitu są:

  • Zastosowanie gumowych podkładek dystansowych między nadwoziem a sprężynami,

  • Zastosowanie gumowych dystansów, które montuje się pomiędzy zwoje sprężyn (jest to najtańszy sposób na podniesienie zawieszenia w samochodzie bo dystanse kosztują zwykle po ok. 6zł/szt),

  • Zastosowanie sprężyn o grubszej średnicy zwoju,

  • Zastosowanie dłuższych sprężyn i amortyzatorów,

  • Montaż tulejki dystansowej montowanej nad amortyzatorem (dostępna w zależności od modelu samochodu).

Przy ingerencji w zawieszenie samochodu należy pamiętać o równomiernym podniesieniu przodu i tyłu, tak aby zgadzała się geometria zawieszenia samochodu.

REKLAMA

Prawidłowy dobór amortyzatorów i sprężyn lub wymiana na nowe

Oczywistym powodem zmniejszenia prześwitu w samochodzie mogą być nadmiernie zużyte amortyzatory i sprężyny. Z biegiem czasu i kilometrów sprężyny tracą swoje pierwotne właściwości, a to głównie za sprawą nadmiernego przeciążania samochodu lub jazdy po drogach słabej jakości. Jeżeli jednak amortyzatory i sprężyny są nowe a prześwit samochodu nie zwiększył się, to można domniemywać, że popełniono błąd przy ich dopasowaniu. Aby zwiększyć pewności prawidłowego dopasowania części zamiennych do naszego pojazdu, doboru powinno dokonywać się przy użyciu i podaniu sprzedawcy numeru nadwozia (VIN). Należy również pamiętać, że na zakupie amortyzatorów i sprężyn nie powinno się oszczędzać, bo wybór tańszych zamienników może skutkować ich słabą jakością i zemścić się na np. pomniejszeniem prześwitu lub pogorszeniem komfortu podróżowania. Powiększony prześwit ma swoje pozytywne jak i negatywne skutki. Należy pamiętać, że po podwyższeniu samochodu środek ciężkości również idzie w górę, a to może skutkować mocniejszym niż dotychczas pochylaniem się nadwozia podczas pokonywania zakrętów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzja o podniesieniu zawieszenia powinna zostać dobrze przemyślana. Kluczowa w tym przypadku jest kwestia bezpieczeństwa. Przed przystąpieniem do podwyższania samochodu należy upewnić się, że zmiany w konstrukcji samochodu nie wpłyną negatywnie na prowadzenie i nie spowodują zagrożenia dla bezpieczeństwa w czasie jazdy z powodu niewłaściwego doboru i wymiany poszczególnych części zawieszenia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA