Szkody powstałe w pojazdach na skutek zdarzeń drogowych likwidowane są z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych sprawcy zdarzenia lub z polisy autocasco. W przypadku ubezpieczenia z odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych sprawa jest względnie prosta albowiem zastosowanie znajdują regulacje ustawowe a nie umowne. Zasady te określa m.in ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, która w art. 1 wskazuje, że (w powyższym akcie) określone są zasady zawierania i wykonywania umów obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Regulacje prawne pochodzące z niniejszej ustawy uzupełnione są przez przepisy kodeksu cywilnego. Zatem o ile, nie posiadamy lub nie znamy warunków, na jakich zawarliśmy polisę, zawsze można sięgnąć do wskazanych powyżej aktów prawnych, aby mieć pewność, co do niektórych zapisów wiążących strony umowy ubezpieczenia.
Zakup obowiązkowego ubezpieczenia OC to jeden z kosztów, który czeka każdego nabywcę nowego samochodu. Wiele takich osób opłaca również dobrowolne ubezpieczenie Autocasco. Spora wartość nowych samochodów, skłania do wykupienia dodatkowej ochrony. Z myślą o nabywcach aut „od dilera”, porównywarka Ubea.pl sprawdziła, ile przeciętnie kosztuje ubezpieczenie takich pojazdów. W ramach analizy, zostały uwzględnione najpopularniejsze modele nowych samochodów z pierwszej połowy 2017 r.
Kierowcy kupujący obowiązkowe ubezpieczenia OC, często są zachęcani do nabycia dodatkowych polis. Wspomniane polisy czasem są nawet bezpłatnym gratisem do OC, czyli głównego produktu ubezpieczeniowego. Niezależnie od tego, ile kosztowała dodatkowa polisa (NNW lub assistance), warto poznać zasady jej funkcjonowania. Istnieje bowiem obawa, że ubezpieczenie sprzedawane jako tani dodatek lub gratis do OC, posiada dość mocno ograniczony zakres ochrony.