REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić OC na raty?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy warto kupić OC na raty?
Czy warto kupić OC na raty?

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo szybki wzrost składek za OC, zwiększa zainteresowanie zakupem ubezpieczenia na raty. Wspomniane rozwiązanie może się okazać sporą ulgą dla domowego budżetu (zwłaszcza w przypadku młodych kierowców). Trzeba jednak pamiętać, że ubezpieczyciel każe sobie nieco dopłacić za rozłożenie składki na raty.

Dane porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl wskazują, że w I kw. 2017 r. podwyżki składek za OC wcale nie zwolniły. Dlatego wielu kierowców wręcz obawia się kolejnej kalkulacji dotyczącej obowiązkowego ubezpieczenia. Niewykluczone, że taka polisa będzie o 50% - 60% droższa niż przed rokiem. Bardzo szybki wzrost składek za OC, zwiększa zainteresowanie zakupem ubezpieczenia na raty. Wspomniane rozwiązanie może się okazać sporą ulgą dla domowego budżetu (zwłaszcza w przypadku młodych kierowców). Trzeba jednak pamiętać, że ubezpieczyciel każe sobie nieco dopłacić za rozłożenie składki na raty.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są zasady przedawniania roszczeń wobec ubezpieczycieli?

Ratalna polisa oznacza wydatek większy nawet o 10% - 15%

Warto zdawać sobie sprawę, że ratalne płatności składki polis OC, już od lat są oferowane przez ubezpieczycieli działających w Polsce. Te firmy zwykle pozwalają na uregulowanie należności w dwóch półrocznych ratach lub czterech kwartalnych płatnościach. Rozbijanie składki na większą liczbę rat (np. jedenaście lub dwanaście) jest rzadko spotykanym rozwiązaniem w przypadku OC. Taki wariant niekiedy mogą proponować pośrednicy ubezpieczeniowi. W praktyce miesięczne płatności polegają na spłacaniu kredytu finansującego koszt ubezpieczenia, gdyż pośrednik najpierw płaci składkę za klienta, a następnie domaga się zwrotu poniesionych kosztów. „Opisywane rozwiązanie oczywiście musi uwzględniać pewne wynagrodzenie dla agenta, który ryzykuje problemy z odzyskaniem pożyczonych środków” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Płatności ratalne za OC, już od dawna funkcjonują na polskim rynku. Składkę zwykle można podzielić na dwie lub cztery raty.

Zobacz też: Jak uzyskać odszkodowanie, gdy sprawca nie ma OC?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Warto mieć świadomość, że ubezpieczyciel też będzie oczekiwał wynagrodzenia za rozbicie składki na dwie lub cztery raty. Konieczność takiej dopłaty, można prosto uzasadnić. Podzielenie składki na kilka części jest formą kredytowania ze strony zakładu ubezpieczeń. Jak wiadomo, w przypadku kredytu zawsze mamy do czynienia z wynagrodzeniem pożyczającego. Warto również pamiętać, że wybór ratalnej formy płatności składki, zmniejsza kwotę, którą ubezpieczyciel może wykorzystać do zapewnienia sobie bieżącej płynności finansowej.

Wysokość dopłaty za podział składki na raty, zależy przede wszystkim od polityki danego zakładu ubezpieczeń. Po zsumowaniu rat zwykle okazuje się, że koszty ubezpieczenia są o 5% - 15% wyższe od składki płaconej jednorazowo. „Dodatkowe koszty związane z płatnością składki w częściach, niekiedy można obniżyć kupując OC przez Internet. W przypadku internetowych polis, niektórzy ubezpieczyciele stosują atrakcyjne rabaty (np. 5% - 10%)” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Rozłożenie składki OC na raty jest specyficzną formą kredytowania kierowcy przez zakład ubezpieczeń. Za taki wariant zwykle trzeba dopłacić 5% - 15% (w stosunku do jednorazowej składki).

Sprawdź ile wyniesie Twoja składka w ratach i kup najtańsze OC

Zaległość ratalna nie skutkuje zakończeniem ochrony z OC …

W nawiązaniu do płatności ratalnych za OC, warto również zwrócić uwagę na pewną kwestię prawną. Jest ona ważna, gdyż kierowcy kupujący obowiązkową polisę na raty, czasem zastanawiają się, czy ochrona wygaśnie po przekroczeniu terminu płatności kolejnej części składki. Krajowe przepisy wykluczają taką możliwość, bo skutki wygaśnięcia ochrony dla nierzetelnego kierowcy, odczułyby również osoby poszkodowane w ewentualnym wypadku.

Brak płatności kolejnej raty za OC, nie skutkuje wygaśnięciem ochrony. Dzięki temu ofiary wypadków mogą łatwiej uzyskać odszkodowanie.

Polskie ustawodawstwo dąży do wyeliminowania sytuacji, w której kierowca nie będzie objęty ochroną z tytułu OC. Dlatego ubezpieczyciele muszą chronić również właścicieli pojazdów spóźniających się z płatnością kolejnej raty. „Taki obowiązek zakładów ubezpieczeń, stanowi kolejny powód do podniesienia składki płatnej w częściach” - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Czy gratisowe ubezpieczenia NNW lub assistance dodawane do OC mają znacznie ograniczony zakres ochrony?

Kierowca zalegający z płatnością kolejnej raty za obowiązkową polisę, musi liczyć się z tym, że ubezpieczyciel będzie mu przypominał o długu. Zaległości związane ze składką, skutkują również brakiem automatycznego przedłużenia ochrony na kolejne 12 miesięcy. Ubezpieczyciel na pewno będzie podejmował próby odzyskania długu, jeżeli właściciel pojazdu nawet po wygaśnięciu OC, nie uregulował wszystkich zaległości.

Po wygaśnięciu polisy OC, ubezpieczyciel nadal będzie się domagał płatności zaległych rat (razem z odsetkami). Brak płatności może skutkować interwencją komornika.

Zobacz też: Jakie są zasady przedawniania roszczeń wobec ubezpieczycieli?

Raty za ubezpieczenie bywają kłopotliwe przy sprzedaży auta

Osoby decydujące się na zakup polisy OC płatnej w ratach powinny również wiedzieć, że takie ubezpieczenie może sprawiać pewne kłopoty przy sprzedaży pojazdu. Ratalne ubezpieczenie OC również „przechodzi” na nowego właściciela samochodu lub motocykla. W przypadku składki podzielonej na raty, strony transakcji często mają jednak problem z określaniem odpowiedzialności za zobowiązania wobec ubezpieczyciela. Warto zatem przypomnieć zasady, które mówią, że:

  1. sprzedający odpowiada za brak płatności raty w okresie poprzedzającym sprzedaż pojazdu
  2. nabywca pojazdu odpowiada solidarnie razem ze zbywca pojazdu za składkę należną od dnia sprzedaży auta do dnia powiadomienia ubezpieczyciela o transakcji (przez sprzedającego)
  3. nabywca odpowiada za składkę należną za okres naliczany od dnia poinformowania zakładu ubezpieczeń o zmianie właściciela pojazdu

Nie można zapominać, że odpowiedzialność określona w punkcie numer 2 (patrz powyżej) ma charakter solidarny. To oznacza, że jedna strona po zapłacie całego wspólnego zobowiązania wobec ubezpieczyciela, może się domagać zwrotu połowy kosztów od drugiej strony transakcji (zbywcy lub nabywcy pojazdu).

Ratalna polisa OC „przechodzi” na nowego właściciela pojazdu, jak każde obowiązkowe ubezpieczenie. Zasady podziału odpowiedzialności za składkę, bywają jednak dość skomplikowane.

W ramach wyjaśnienia warto dodać, że sprzedawca pojazdu nie będzie musiał ponosić żadnych kosztów, jeżeli samochód lub motocykl został sprzedany przed terminem płatności kolejnej raty. „Podział kosztów omówiony powyżej, dotyczy jedynie sytuacji, w której poprzedni właściciel pojazdu nie zapłacił kolejnej raty za OC w terminie określonym przez ubezpieczyciela” - precyzuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA