REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić OC na raty?

Czy warto kupić OC na raty?
Czy warto kupić OC na raty?

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo szybki wzrost składek za OC, zwiększa zainteresowanie zakupem ubezpieczenia na raty. Wspomniane rozwiązanie może się okazać sporą ulgą dla domowego budżetu (zwłaszcza w przypadku młodych kierowców). Trzeba jednak pamiętać, że ubezpieczyciel każe sobie nieco dopłacić za rozłożenie składki na raty.

Dane porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl wskazują, że w I kw. 2017 r. podwyżki składek za OC wcale nie zwolniły. Dlatego wielu kierowców wręcz obawia się kolejnej kalkulacji dotyczącej obowiązkowego ubezpieczenia. Niewykluczone, że taka polisa będzie o 50% - 60% droższa niż przed rokiem. Bardzo szybki wzrost składek za OC, zwiększa zainteresowanie zakupem ubezpieczenia na raty. Wspomniane rozwiązanie może się okazać sporą ulgą dla domowego budżetu (zwłaszcza w przypadku młodych kierowców). Trzeba jednak pamiętać, że ubezpieczyciel każe sobie nieco dopłacić za rozłożenie składki na raty.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są zasady przedawniania roszczeń wobec ubezpieczycieli?

Ratalna polisa oznacza wydatek większy nawet o 10% - 15%

Warto zdawać sobie sprawę, że ratalne płatności składki polis OC, już od lat są oferowane przez ubezpieczycieli działających w Polsce. Te firmy zwykle pozwalają na uregulowanie należności w dwóch półrocznych ratach lub czterech kwartalnych płatnościach. Rozbijanie składki na większą liczbę rat (np. jedenaście lub dwanaście) jest rzadko spotykanym rozwiązaniem w przypadku OC. Taki wariant niekiedy mogą proponować pośrednicy ubezpieczeniowi. W praktyce miesięczne płatności polegają na spłacaniu kredytu finansującego koszt ubezpieczenia, gdyż pośrednik najpierw płaci składkę za klienta, a następnie domaga się zwrotu poniesionych kosztów. „Opisywane rozwiązanie oczywiście musi uwzględniać pewne wynagrodzenie dla agenta, który ryzykuje problemy z odzyskaniem pożyczonych środków” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Płatności ratalne za OC, już od dawna funkcjonują na polskim rynku. Składkę zwykle można podzielić na dwie lub cztery raty.

REKLAMA

Zobacz też: Jak uzyskać odszkodowanie, gdy sprawca nie ma OC?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto mieć świadomość, że ubezpieczyciel też będzie oczekiwał wynagrodzenia za rozbicie składki na dwie lub cztery raty. Konieczność takiej dopłaty, można prosto uzasadnić. Podzielenie składki na kilka części jest formą kredytowania ze strony zakładu ubezpieczeń. Jak wiadomo, w przypadku kredytu zawsze mamy do czynienia z wynagrodzeniem pożyczającego. Warto również pamiętać, że wybór ratalnej formy płatności składki, zmniejsza kwotę, którą ubezpieczyciel może wykorzystać do zapewnienia sobie bieżącej płynności finansowej.

Wysokość dopłaty za podział składki na raty, zależy przede wszystkim od polityki danego zakładu ubezpieczeń. Po zsumowaniu rat zwykle okazuje się, że koszty ubezpieczenia są o 5% - 15% wyższe od składki płaconej jednorazowo. „Dodatkowe koszty związane z płatnością składki w częściach, niekiedy można obniżyć kupując OC przez Internet. W przypadku internetowych polis, niektórzy ubezpieczyciele stosują atrakcyjne rabaty (np. 5% - 10%)” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Rozłożenie składki OC na raty jest specyficzną formą kredytowania kierowcy przez zakład ubezpieczeń. Za taki wariant zwykle trzeba dopłacić 5% - 15% (w stosunku do jednorazowej składki).

Sprawdź ile wyniesie Twoja składka w ratach i kup najtańsze OC

Zaległość ratalna nie skutkuje zakończeniem ochrony z OC …

W nawiązaniu do płatności ratalnych za OC, warto również zwrócić uwagę na pewną kwestię prawną. Jest ona ważna, gdyż kierowcy kupujący obowiązkową polisę na raty, czasem zastanawiają się, czy ochrona wygaśnie po przekroczeniu terminu płatności kolejnej części składki. Krajowe przepisy wykluczają taką możliwość, bo skutki wygaśnięcia ochrony dla nierzetelnego kierowcy, odczułyby również osoby poszkodowane w ewentualnym wypadku.

Brak płatności kolejnej raty za OC, nie skutkuje wygaśnięciem ochrony. Dzięki temu ofiary wypadków mogą łatwiej uzyskać odszkodowanie.

Polskie ustawodawstwo dąży do wyeliminowania sytuacji, w której kierowca nie będzie objęty ochroną z tytułu OC. Dlatego ubezpieczyciele muszą chronić również właścicieli pojazdów spóźniających się z płatnością kolejnej raty. „Taki obowiązek zakładów ubezpieczeń, stanowi kolejny powód do podniesienia składki płatnej w częściach” - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Czy gratisowe ubezpieczenia NNW lub assistance dodawane do OC mają znacznie ograniczony zakres ochrony?

Kierowca zalegający z płatnością kolejnej raty za obowiązkową polisę, musi liczyć się z tym, że ubezpieczyciel będzie mu przypominał o długu. Zaległości związane ze składką, skutkują również brakiem automatycznego przedłużenia ochrony na kolejne 12 miesięcy. Ubezpieczyciel na pewno będzie podejmował próby odzyskania długu, jeżeli właściciel pojazdu nawet po wygaśnięciu OC, nie uregulował wszystkich zaległości.

Po wygaśnięciu polisy OC, ubezpieczyciel nadal będzie się domagał płatności zaległych rat (razem z odsetkami). Brak płatności może skutkować interwencją komornika.

Zobacz też: Jakie są zasady przedawniania roszczeń wobec ubezpieczycieli?

Raty za ubezpieczenie bywają kłopotliwe przy sprzedaży auta

Osoby decydujące się na zakup polisy OC płatnej w ratach powinny również wiedzieć, że takie ubezpieczenie może sprawiać pewne kłopoty przy sprzedaży pojazdu. Ratalne ubezpieczenie OC również „przechodzi” na nowego właściciela samochodu lub motocykla. W przypadku składki podzielonej na raty, strony transakcji często mają jednak problem z określaniem odpowiedzialności za zobowiązania wobec ubezpieczyciela. Warto zatem przypomnieć zasady, które mówią, że:

  1. sprzedający odpowiada za brak płatności raty w okresie poprzedzającym sprzedaż pojazdu
  2. nabywca pojazdu odpowiada solidarnie razem ze zbywca pojazdu za składkę należną od dnia sprzedaży auta do dnia powiadomienia ubezpieczyciela o transakcji (przez sprzedającego)
  3. nabywca odpowiada za składkę należną za okres naliczany od dnia poinformowania zakładu ubezpieczeń o zmianie właściciela pojazdu

Nie można zapominać, że odpowiedzialność określona w punkcie numer 2 (patrz powyżej) ma charakter solidarny. To oznacza, że jedna strona po zapłacie całego wspólnego zobowiązania wobec ubezpieczyciela, może się domagać zwrotu połowy kosztów od drugiej strony transakcji (zbywcy lub nabywcy pojazdu).

Ratalna polisa OC „przechodzi” na nowego właściciela pojazdu, jak każde obowiązkowe ubezpieczenie. Zasady podziału odpowiedzialności za składkę, bywają jednak dość skomplikowane.

W ramach wyjaśnienia warto dodać, że sprzedawca pojazdu nie będzie musiał ponosić żadnych kosztów, jeżeli samochód lub motocykl został sprzedany przed terminem płatności kolejnej raty. „Podział kosztów omówiony powyżej, dotyczy jedynie sytuacji, w której poprzedni właściciel pojazdu nie zapłacił kolejnej raty za OC w terminie określonym przez ubezpieczyciela” - precyzuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA