REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kogo kupujemy polisy OC i AC?

Subskrybuj nas na Youtube
Od kogo kupujemy polisy OC i AC?
Od kogo kupujemy polisy OC i AC?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy poszukujący ubezpieczeń komunikacyjnych (głównie OC lub AC), mają do wyboru różne sposoby zakupu takich polis. Najprostszy wariant, czyli zakup od ubezpieczyciela, wbrew pozorom nie jest najbardziej popularny. Krajowi kierowcy oraz osoby nabywające inne ubezpieczenia majątkowe (np. ubezpieczenia mieszkania), o wiele bardziej cenią sobie możliwość porównania oferty kilku lub kilkunastu firm ubezpieczeniowych za pośrednictwem multiagencji. Takie rozwiązanie pozwala na wybór tańszej polisy i w żaden sposób nie ogranicza późniejszych uprawnień ubezpieczającego.

Agentom udało się zdominować cały polski rynek ubezpieczeń …

Osoby znające realia polskiego rynku ubezpieczeniowego wiedzą, że rola agentów jest bardzo znacząca. Dane Komisji Nadzoru Finansowego wskazują, że sprzedaż agencyjna zupełnie zdominowała krajowy rynek ubezpieczeń. W 2015 roku agenci ubezpieczeniowi (pod postacią osób fizycznych, agencji ubezpieczeń oraz innych instytucji finansowych - np. banków), kontrolowali około dwie trzecie sprzedaży nowych ubezpieczeń. „Analogiczny udział pośredników ubezpieczeniowych był jeszcze wyższy, gdyż do tej grupy oprócz agentów zaliczają się również brokerzy” - dodaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

Zakup ubezpieczenia za pośrednictwem agenta (np. osoby fizycznej, agencji ubezpieczeń lub banku), obecnie jest najpopularniejszym rozwiązaniem. W 2015 r. agenci sprzedali około dwie trzecie polis kupionych przez Polaków.

Znalezienie dokładnych informacji o sposobie dystrybucji polis komunikacyjnych jest trudne. Na szczęście dysponujemy danymi KNF-u na temat kanałów dystrybucji ubezpieczeń majątkowych oraz pozostałych polis osobowych (dział II ubezpieczeń). Komunikacyjne polisy OC i AC są najważniejszymi produktami w tej grupie ubezpieczeń.

REKLAMA

Według danych KNF-u dla 2015 roku, agenci sprzedali aż 65% polis z działu II. Do łącznego udziału pośredników w rynku, trzeba jeszcze doliczyć brokerów ubezpieczeniowych (19% w 2015 r.). Pod względem znaczenia w dystrybucji analizowanych ubezpieczeń, dopiero na trzecim miejscu uplasowała się bezpośrednia sprzedaż ubezpieczycieli (patrz poniższa tabela). Dane z 2015 r. pokazują również, że przez pięć lat spadł udział sprzedaży bezpośredniej polis zaliczanych do działu II (z 15% do 10%). Taka sytuacja sprawiła, że ubezpieczyciele stali się jeszcze bardziej uzależnieni od agentów ubezpieczeniowych. „W siłę urosły tzw. multiagencje, czyli podmioty zawierające umowy w imieniu kilku lub kilkunastu zakładów ubezpieczeń. Tacy pośrednicy ubezpieczeniowi są popularni, gdyż zapewniają klientom dobry przegląd oferty rynkowej” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agencja ubezpieczeniowa może posiadać odpowiednie pełnomocnictwa do zawierania umów wystawione przez kilku lub kilkunastu ubezpieczycieli. Wtedy mamy do czynienia z tzw. multiagencją.     

Zobacz, który ubezpieczyciel oferuje OC tańsze od Twojej polisy

Od kogo kupujemy polisy OC i AC?

UBEA

Bezpośredni zakup OC i AC przez Internet nadal nie jest popularny

W kontekście danych z powyższej tabeli, warto również zwrócić uwagę na wyniki dotyczące bezpośredniej sprzedaży ubezpieczeń przez Internet. Statystyki KNF-u z 2015 r. wskazują, że ubezpieczyciele rzadko wykorzystywali sieć www do bezpośredniej dystrybucji polis z działu II. Sprzedaż bezpośrednia poprzez pracowników była mniej więcej osiem razy popularniejsza. Ta dysproporcja znacznie zmniejszyła się w stosunku do 2010 r. (na korzyść sprzedaży internetowej). Tym niemniej, ubezpieczyciele mają jeszcze sporo do zrobienia jeżeli chodzi o skuteczne wykorzystanie Internetu jako kanału sprzedaży polis (w tym również komunikacyjnych). „Warunki do zmian są korzystne, bo na rynek wkracza pokolenie klientów dobrze zaznajomionych z Internetem i technologiami mobilnymi” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Kup wygodnie ubezpieczenie OC przez Internet

Żaden sposób zakupu ubezpieczenia nie ogranicza praw klienta

Mnogość sposobów zakupienia polisy komunikacyjnej albo innego ubezpieczenia, z pewnością jest korzystna dla klientów. Warto pamiętać, że oprócz wymienionych już rozwiązań, mamy do wyboru m.in. sfinalizowanie transakcji przez telefon. W 2015 r. takie telefoniczne zakupy ubezpieczeń majątkowych i pozostałych ubezpieczeń osobowych wprost od ubezpieczycieli, były nawet bardziej popularne, niż transakcje prowadzone za pośrednictwem Internetu (patrz powyższa tabela).

Ubezpieczenie majątkowe można kupić również przez telefon. W 2015 r. taki wariant bezpośredniego zakupu polis od ubezpieczyciela był bardziej popularny, niż transakcje realizowane za pośrednictwem Internetu. 

Warto zwrócić uwagę, że obowiązujące przepisy zachęcają klientów firm ubezpieczeniowych do próbowania różnych sposobów zakupu polis. Żaden wariant sfinalizowania transakcji dotyczącej zakupu polisy, nie zapewnia klientowi mniejszej ochrony prawnej. W przypadku zakupu dobrowolnych ubezpieczeń przez Internet lub telefon, mamy nawet do czynienia z poprawą pozycji prywatnego klienta wobec ubezpieczyciela. „W tym kontekście warto przypomnieć, że konsument kupujący dobrowolne ubezpieczenie przez Internet lub telefon, może w ciągu kolejnych 30 dni bez podawania przyczyny odstąpić do umowy (również wtedy, gdy planowany okres ochrony nie przekraczał 6 miesięcy)” - przypomina Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Osoba kupująca nieobowiązkową polisę w systemie direct (tzn. przez Internet lub telefon), posiada większe możliwości odstąpienia od umowy. Takie preferencyjne zasady zdalnej sprzedaży, dotyczą jedynie konsumentów.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Od kogo kupujemy polisy OC i AC?
UBEA
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA