REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kogo kupujemy polisy OC i AC?

Od kogo kupujemy polisy OC i AC?
Od kogo kupujemy polisy OC i AC?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy poszukujący ubezpieczeń komunikacyjnych (głównie OC lub AC), mają do wyboru różne sposoby zakupu takich polis. Najprostszy wariant, czyli zakup od ubezpieczyciela, wbrew pozorom nie jest najbardziej popularny. Krajowi kierowcy oraz osoby nabywające inne ubezpieczenia majątkowe (np. ubezpieczenia mieszkania), o wiele bardziej cenią sobie możliwość porównania oferty kilku lub kilkunastu firm ubezpieczeniowych za pośrednictwem multiagencji. Takie rozwiązanie pozwala na wybór tańszej polisy i w żaden sposób nie ogranicza późniejszych uprawnień ubezpieczającego.

Agentom udało się zdominować cały polski rynek ubezpieczeń …

Osoby znające realia polskiego rynku ubezpieczeniowego wiedzą, że rola agentów jest bardzo znacząca. Dane Komisji Nadzoru Finansowego wskazują, że sprzedaż agencyjna zupełnie zdominowała krajowy rynek ubezpieczeń. W 2015 roku agenci ubezpieczeniowi (pod postacią osób fizycznych, agencji ubezpieczeń oraz innych instytucji finansowych - np. banków), kontrolowali około dwie trzecie sprzedaży nowych ubezpieczeń. „Analogiczny udział pośredników ubezpieczeniowych był jeszcze wyższy, gdyż do tej grupy oprócz agentów zaliczają się również brokerzy” - dodaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

Zakup ubezpieczenia za pośrednictwem agenta (np. osoby fizycznej, agencji ubezpieczeń lub banku), obecnie jest najpopularniejszym rozwiązaniem. W 2015 r. agenci sprzedali około dwie trzecie polis kupionych przez Polaków.

Znalezienie dokładnych informacji o sposobie dystrybucji polis komunikacyjnych jest trudne. Na szczęście dysponujemy danymi KNF-u na temat kanałów dystrybucji ubezpieczeń majątkowych oraz pozostałych polis osobowych (dział II ubezpieczeń). Komunikacyjne polisy OC i AC są najważniejszymi produktami w tej grupie ubezpieczeń.

REKLAMA

Według danych KNF-u dla 2015 roku, agenci sprzedali aż 65% polis z działu II. Do łącznego udziału pośredników w rynku, trzeba jeszcze doliczyć brokerów ubezpieczeniowych (19% w 2015 r.). Pod względem znaczenia w dystrybucji analizowanych ubezpieczeń, dopiero na trzecim miejscu uplasowała się bezpośrednia sprzedaż ubezpieczycieli (patrz poniższa tabela). Dane z 2015 r. pokazują również, że przez pięć lat spadł udział sprzedaży bezpośredniej polis zaliczanych do działu II (z 15% do 10%). Taka sytuacja sprawiła, że ubezpieczyciele stali się jeszcze bardziej uzależnieni od agentów ubezpieczeniowych. „W siłę urosły tzw. multiagencje, czyli podmioty zawierające umowy w imieniu kilku lub kilkunastu zakładów ubezpieczeń. Tacy pośrednicy ubezpieczeniowi są popularni, gdyż zapewniają klientom dobry przegląd oferty rynkowej” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agencja ubezpieczeniowa może posiadać odpowiednie pełnomocnictwa do zawierania umów wystawione przez kilku lub kilkunastu ubezpieczycieli. Wtedy mamy do czynienia z tzw. multiagencją.     

Zobacz, który ubezpieczyciel oferuje OC tańsze od Twojej polisy

Od kogo kupujemy polisy OC i AC?

UBEA

Bezpośredni zakup OC i AC przez Internet nadal nie jest popularny

W kontekście danych z powyższej tabeli, warto również zwrócić uwagę na wyniki dotyczące bezpośredniej sprzedaży ubezpieczeń przez Internet. Statystyki KNF-u z 2015 r. wskazują, że ubezpieczyciele rzadko wykorzystywali sieć www do bezpośredniej dystrybucji polis z działu II. Sprzedaż bezpośrednia poprzez pracowników była mniej więcej osiem razy popularniejsza. Ta dysproporcja znacznie zmniejszyła się w stosunku do 2010 r. (na korzyść sprzedaży internetowej). Tym niemniej, ubezpieczyciele mają jeszcze sporo do zrobienia jeżeli chodzi o skuteczne wykorzystanie Internetu jako kanału sprzedaży polis (w tym również komunikacyjnych). „Warunki do zmian są korzystne, bo na rynek wkracza pokolenie klientów dobrze zaznajomionych z Internetem i technologiami mobilnymi” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Kup wygodnie ubezpieczenie OC przez Internet

Żaden sposób zakupu ubezpieczenia nie ogranicza praw klienta

Mnogość sposobów zakupienia polisy komunikacyjnej albo innego ubezpieczenia, z pewnością jest korzystna dla klientów. Warto pamiętać, że oprócz wymienionych już rozwiązań, mamy do wyboru m.in. sfinalizowanie transakcji przez telefon. W 2015 r. takie telefoniczne zakupy ubezpieczeń majątkowych i pozostałych ubezpieczeń osobowych wprost od ubezpieczycieli, były nawet bardziej popularne, niż transakcje prowadzone za pośrednictwem Internetu (patrz powyższa tabela).

Ubezpieczenie majątkowe można kupić również przez telefon. W 2015 r. taki wariant bezpośredniego zakupu polis od ubezpieczyciela był bardziej popularny, niż transakcje realizowane za pośrednictwem Internetu. 

Warto zwrócić uwagę, że obowiązujące przepisy zachęcają klientów firm ubezpieczeniowych do próbowania różnych sposobów zakupu polis. Żaden wariant sfinalizowania transakcji dotyczącej zakupu polisy, nie zapewnia klientowi mniejszej ochrony prawnej. W przypadku zakupu dobrowolnych ubezpieczeń przez Internet lub telefon, mamy nawet do czynienia z poprawą pozycji prywatnego klienta wobec ubezpieczyciela. „W tym kontekście warto przypomnieć, że konsument kupujący dobrowolne ubezpieczenie przez Internet lub telefon, może w ciągu kolejnych 30 dni bez podawania przyczyny odstąpić do umowy (również wtedy, gdy planowany okres ochrony nie przekraczał 6 miesięcy)” - przypomina Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Osoba kupująca nieobowiązkową polisę w systemie direct (tzn. przez Internet lub telefon), posiada większe możliwości odstąpienia od umowy. Takie preferencyjne zasady zdalnej sprzedaży, dotyczą jedynie konsumentów.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Od kogo kupujemy polisy OC i AC?
UBEA
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA