REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe niebieskie koperty dla inwalidów – nowe przepisy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Nowe niebieskie koperty dla inwalidów – nowe przepisy?
Nowe niebieskie koperty dla inwalidów – nowe przepisy?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Od pewnego czasu na ulicach miast coraz więcej jest miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych, wymalowanych na niebieskim tle. Wielu Czytelników pyta, czy to jakaś nowa moda czy też nowe wprowadzono inne zasady oznakowywania takich miejsc?

Powodem zmian jest nowelizacja przepisów, a ściślej Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

REKLAMA

Zobacz też: Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

Wprowadzono w nim zapis:

„Znak P-24 „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej” stosuje się do oznakowania stanowiska postojowego przeznaczonego dla osób, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. − Prawo o ruchu drogowym. Znak P-24 umieszcza się na nawierzchni barwy niebieskiej.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla ścisłości dodajmy, że zgodnie z art. 8 Prawa o ruchu drogowym, chodzi o osobę niepełnosprawną legitymującą się kartą parkingową, kierująca pojazdem samochodowym oznaczonym tą kartą, a także kierującego pojazdem, który przewozi osobę niepełnosprawną legitymującą się kartą parkingową oraz kierującego pojazdem należącym do placówki służby zdrowia lub opieki, przewożącego osobę mającą znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się, pozostającą pod opieką takiej placówki.

Zobacz też: Kary za parkowanie miejscu dla niepełnosprawnych w 2017 roku

REKLAMA

Co jest celem tych zmian? Chodzi o to, by miejsca dla inwalidów były wyraźnie widoczne dla niepełnosprawnych kierujących. Ułatwia to kierowcy zauważenie takiego miejsca. Z drugiej strony niebieski kolor ma ostrzegać pozostałych kierujących, że na tym miejscu nie wolno parkować.

Nie wszystkim te zmiany się podobają. Esteci, a także konserwatorzy zabytków uważają, że spowodują one oszpecenie starych dzielnic miast. Istotnie, na zabytkowych staromiejskich uliczkach można by uczynić wyjątek i darować sobie jaskrawy niebieski kolor. Sam pomysł z wyznaczaniem w ten sposób miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych oceniam jednak jako trafny i uzasadniony. Nikt nie będzie mógł się tłumaczyć, iż nie zauważył, że zaparkował na miejscu dla inwalidy.

Zobacz też: Zakaz parkowania tyłem do budynku – czy należy go przestrzegać?

Kara za nieuprawnione korzystanie z takiego miejsca wynosi 500 zł. i 5 punktów karnych. Dodatkowo samochód może zostać odholowany. Będzie się to wiązało z koniecznością opłaty za holownik i za postój na parkingu policyjnym. Koszt holownika dla samochodu do 3,5 tony wynosi 476 złotych, a każda doba spędzona na parkingu strzeżonym kosztuje 39 złotych.

Zobacz też: Kiedy samochód może zostać odholowany?

REKLAMA

Okazuje się też, że sporo osób posługuje się bezprawnie kartą parkingową dla inwalidów. Od 1 lipca 2015 r. obowiązują nowe karty parkingowe i liczba osób, które wcześniej z takich uprawnień korzystały, gwałtownie się zmniejszyła. Szacowano, że wcześniej było ponad milion takich kart! Były one wydawane bezterminowo, co sprawiało, że często używały ich osoby nieuprawnione. Korzystano na przykład z kart osób, które już zmarły albo kart, które były wystawione na członków rodziny w ogóle nie mających prawa jazdy i niekorzystających z prywatnych środków transportu. Np. wnuczek prosił babcię czy dziadka, by wyrobili sobie taką kartę, a potem sam jej używał.

Warto wiedzieć, że za nieuprawnione posługiwanie się kartą parkingową i parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych lub miejscu zastrzeżonym grozi mandat w wysokości 800 zł i 5 pkt. karnych

Nowe karty parkingowe są wydawane na nie dłużej niż 5 lat, wyłącznie osobom o znacznym albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, mającym znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się. W przypadku osób o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wniosek o wydanie karty mogą złożyć tylko niepełnosprawni z chorobami narządu wzroku, upośledzeniem narządu ruchu lub chorobą neurologiczną.

Pozwoli to być może na wyeliminowanie "fałszywych inwalidów".

Przypomnę, że kartę parkingową umieszcza się za przednią szybą pojazdu samochodowego, a jeśli pojazd nie posiada przedniej szyby – w widocznym miejscu w przedniej części pojazdu, w sposób eksponujący widoczne zabezpieczenia karty oraz umożliwiający odczytanie jej numeru i daty ważności. Karta parkingowa nie zwalnia od opłat za parkowanie, chociaż w wielu miastach samorządy podejmują decyzje o zwolnieniu osób niepełnosprawnych z takich opłat.

Warto pamiętać, że dla osób niepełnosprawnych samo wejście do samochodu lub wyjście z niego jest niezwykle trudne, podobnie jak pokonanie kilkudziesięciu metrów. Nic więc nie usprawiedliwia zajmowania miejsc postojowych dla inwalidów, a żenujące tłumaczenia "ja tylko na parę minut" wystawiają kiepskie świadectwo kierowcy, który jest w pełni sprawny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA